Jump to content
IGNORERAD

exportera halvfabrikat till Sverige


Tetra

Recommended Posts

Hejsan!

Kanske jag är en drömmare men jag o tjejen har diskuterat ett tag om att sälja mat till dom stora kedjorna i sverige.

Först vill jag säga att jag är en vanlig löneslav och så även min thailändska flick vän så vi har ingen erfarenhet av mat branchen.

 

Tanken är att produkten inte ska vara för dyr o väldigt lättlagad för konsument så gissningsvis så blir det dyrare i sverige att arbeta .

 

Antal anställda har jag ingen aning om men produkten tar en del tid kontra vinst per styckvis så tanken var kanske att starta något i Thailand och kyl transportera hit.

 

Hur är det med tillstånd och arbets kontrakt i Thailand.?

Hur sköter man finanseringen ? ska man starta upp med egna pengar i liten skala eller är det lätt att låna i bank i Thailand? och i så fall vilken ränta finns det vid företagande i Thailand?

 

Ska man ta hjälp av en grossist eller kan man sköta det mesta själv?

 

Som sagt så är det bara i planerings stadiet men produkten har fallit väldigt väl ut i bekantskapskretsen men kanske man behöver göra en större undersökning via prov smakning i butik etc.

 

Jag vet om att man som farang inte har det så lätt med företagande utan det blir tjejen som blir boss och jag håller mig i bakgrunden.

 

Är det någon som har eller har haft liknande företagande som har lite tips ?

 

Tetra

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Kanske jag är en drömmare men jag o tjejen har diskuterat ett tag om att sälja mat till dom stora kedjorna i sverige.

Först vill jag säga att jag är en vanlig löneslav och så även min thailändska flick vän så vi har ingen erfarenhet av mat branchen.

 

Tanken är att produkten inte ska vara för dyr o väldigt lättlagad för konsument så gissningsvis så blir det dyrare i sverige att arbeta .

 

Antal anställda har jag ingen aning om men produkten tar en del tid kontra vinst per styckvis så tanken var kanske att starta något i Thailand och kyl transportera hit.

 

Hur är det med tillstånd och arbets kontrakt i Thailand.?

Hur sköter man finanseringen ? ska man starta upp med egna pengar i liten skala eller är det lätt att låna i bank i Thailand? och i så fall vilken ränta finns det vid företagande i Thailand?

 

Ska man ta hjälp av en grossist eller kan man sköta det mesta själv?

 

Som sagt så är det bara i planerings stadiet men produkten har fallit väldigt väl ut i bekantskapskretsen men kanske man behöver göra en större undersökning via prov smakning i butik etc.

 

Jag vet om att man som farang inte har det så lätt med företagande utan det blir tjejen som blir boss och jag håller mig i bakgrunden.

 

Är det någon som har eller har haft liknande företagande som har lite tips ?

 

Tetra

Tror nog du är nr 1986654 med dessa tankar.. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tetra, om du blir boss kan du skaffa arbetstillstånd i Thailand och driva verksamheten helt lagligt, finns flera på MPR som gör detta redan.

För att få arbetstillstånd bör ni ha minst 5 Thai anställda, min fru har vart anställd "på pappret" åt en god vän, han vet mer, får se om han svarar i denna tråden.

det finns firmor som hjälper dej att starta ett bolag, det kostar en slant förstås.

 

Lycka till!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fraktpriserna kommer att vara betydande då det är kylvaror, endast flyg gäller då.

Fryst är billigare i sjöcontainer,(8-10 veckor) men då måste det vara så stora volymer som +15.000kg/gång.

Sen distrubitionen här i Sverige kräver planering och kostar.

För att få bra priser, måste det till volymer. Som liten kund blir det dyrt.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårrullar?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inget om tillstånden i Thailand , men just att sälja i Sverige är enormt svårt . Det är 3-4 grossister som har marknaden i järngrepp och att konkurrera med dom är otroligt svårt . Dels för att dom importerar så enorma mängder så att det är svårt att få ett vettigt pris som ny . En annan sak är att dom kan dumpa priserna på ditt område för att slå ut dig och ge rabatter till kunderna så att dom inte ska handla av dig . Sedan måste du tänka på att kunderna inte kommer att betala dig direkt utan du ska ligga ute med pengar i 30-60 dagar , så du måste ha enormt mycket kapital och krediter för att kunna lyckas . Har en bekant som har fem restauranger och hade även egen grossiströrelse fram tills nu . Han ger upp för att dom stora " Drakarna " hela tiden ger rabatter och dumpar priserna till hans kunder för att få honom att ge upp . Om du själv ska gå via grossist så får du räkna att att dom ska ha en del av dina marginaler . Det finns en jätte stor grossist på asiatiska varor , kommer inte på namnet just nu . Funderade själv ett tag på att starta en grossist med inriktning asien , men insåg att det skulle krävas otroliga summor för att slå sig in på marknaden . Så jag gav upp detta efter några månader . 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte att fylla på med namnen på dom grossister som har över 90 % av den asiatiska marknaden , ifall att du kommer på något som du vill samarbeta med dom om .

 

G.G Handel 

 

Saigon Food 

 

Matkompaniet / Pedros

 

Dagab 

 

Menigo 

 

Pratade med en som äger en grossist och en inköpare på Dagab . Inköpare på Dagab hade just köpt annans ifrån Thailand , 15 containrar och bara frakten på dessa var 200.000 kr . Och då fick dom rabatt. Han berättade också att dom beställer över 5.000 pall med dricka av Coca-cola i månaden . Och då ger dom 3 kr burken och säljer vidare för 4 - 4,5 kr till restauranger och butiker . Detta är ett företag som omsätter 26 miljarder , och ändå får så små marginaler . Mina bekanta räknade ut att om man ska konkurrera med lillen Saigon Food med omsättning på 174 miljoner , så behöver du minst ett kapital 50 miljoner kr . Dels när man startar så får man ingen kredit hos tillverkarna dom första två åren , eftersom det är så många som går i konkurs . Sedan är det marknadsföringskostnader , utrustning m.m . 

 

Jag vill inte på något sätt vara en glädjedödare eller försöka att krossa dina drömmar . Tänkte bara berätta det som jag vet och hur det ser ut på marknaden . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...