Jump to content
IGNORERAD

Eva 97 tvingas flytta hem


Micke031

Recommended Posts

Hmmm

35000bath

är just nu 7555 svenska kr.

Det är för dom flesta människor väldigt mycket varje månad i skattade pengar.

Och det i vilket land man än lever.

Det är dagens sanning scorpio!!!

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Vaxet

    11

  • udonkaj

    9

  • jocko53

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om vi har råd att betala 30000/mån för en campingstuga på Öland för 4 personer + mat och skola så tycker jag att  97 åringen kan komma

och få ett dräglig avslut på sitt liv.

 

Hon har i alla fall bott i här i hela sitt liv

 

Att allt inte blir som man tänkt sig drabbar alla förr eller senare så var inte så jävla kvicka att dömma alla gånger

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl bara att resa till Tyskland först och sen till Thailand, hur skulle det synas i "Passregistret"?

 

MVH Tommy

Schengen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Fel jag är inte -53 eller tidigare. Drabbar alla..

 

Är du född efter -53 och pensionär eftersom du säjer att det drabbat dej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag har för mig att alla myndighetsregister samkörs, svepskälet är att sätta dit bidragsfuskare, men det mest troliga är att myndigheterna vill övervaka medborgarna så mycket det någonsin går.

 

Mvh

BBJ

:wai:

 

 

Tror det var förra året jag läste något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Om vi har råd att betala 30000/mån för en campingstuga på Öland för 4 personer + mat och skola så tycker jag att  97 åringen kan komma

och få ett dräglig avslut på sitt liv.

 

Hon har i alla fall bott i här i hela sitt liv

 

Att allt inte blir som man tänkt sig drabbar alla förr eller senare så var inte så jävla kvicka att dömma alla gånger

 

 

 

Vi har INTE råd att betala 30 000:-/månad för en campingstuga vare sej på öland eller något annat ställe!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Sambeskattning vs Individuell beskattning är en fråga som hör hemma i denna tråd.

I tex Tyskland så sambeskattar man gifta par och sedan betalas också den gemensamt intjänade pensionen ut till senast överlevande så att säga.

I Sverige råder induvidalismen och pensionsrättigheterna räknas individuellt.

Jag är nog mer en familjeman och tycker man ska se över arvsrättigheter av pensionen för fru/sambo och barn.

Något som borde vara att verka för för alla här på MPR eftersom våra fruar ofta kommer att verka här mindre än 40 och ofta har en lägre inkomst än oss.

Kolla gärna vilka partier som verkar för sambeskattning och ärvandet av din pension är väl ett råd från mig om du tycker lika.

Med vänlig hälsning,

Jag tycker det är helt onödigt att blanda in partipolitik i den frågan. Man bör rösta på det partiet som man tro tar tillvara sveriges och dess invånares intressen på bästa sätt.

Familjeangelägenheter tycker jag man skall reda ut innom familjen. Alla med en partner från ett annat land eller en partner som tjänar betydligt mindre även om hon är svensk, bör sätta sig tillsammans med denne och gå igenom vad som kan hända och möjliga lösningar på vad som kan uppkomma.

Med det menar jag att fördela egenendom, kapital, försäkringar eller skriva testamente så det känns bra för båda parter.

Detta bör alla tänka på oavsett om man är helsvensk, särbo, sambo med särkullbarn osv.

Men blanda inte in rikspolitiken i sånt folk borde sköta själva.

Ja i Sverige är all beskattning individuell och alla förmåner individuella ( tex föräldraledigheten) I många europeiska länder är det inte så. Ser det inte som någon naturlag att det måste vara så i Sverige. Ofta är det mannen som tjänar mest och kvinnan som vårdar barnen mest och mannen som kolar först och sett ur ett familjeperspektiv har man blivit blåst av staten.

Visst kan man planera själv för delar av sin pension som tex tjänstepensionen men när det gäller den allmänna pensionen så är det staten som bestämmer trots att det är DU som betalar in 18.5% av din lön till din kommande pension. Dom 2.5 % som går till PPM kan du göra vissa omfördelningar av med dom övriga 16% är det farbror staten som bestämmer över och jag ser det inte som någon naturlag att det ska vara så även om många uppväxta i det svenska folkhemmet kanske ser det som en naturlag.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att alla myndighetsregister samkörs, svepskälet är att sätta dit bidragsfuskare, men det mest troliga är att myndigheterna vill övervaka medborgarna så mycket det någonsin går.

Mvh

BBJ

:wai:

Gissar på att vi är lite mer övervakade än en del verkar tro.

 

18 register övervakar eu medborgarna

 

Det finns 18 olika system inom EU för att samla in och utbyta integritetskänslig personinformation.

Medborgarna har rätt att få veta vad som lagras, tycker ansvarig kommissionär Cecilia Malmström.

Men frågan är om de verkligen har det.

För första gången har kommissionen sammanställt alla olika system som övervakar EU-medborgarna. De innehåller allt från personuppgifter, fingeravtryck, uppgifter om resor och DNA till bankaffärer, våldsbenägenhet, vapeninnehav och straffregister. Men även asylansökningar, telefon- och internettrafik.

Det största är Schengen Informations System (SIS och SIS II). Förra året innehöll det drygt 31 miljoner noteringar.

Totalt är det sex olika system som samlar persondata på EU-nivå. I resten används uppgifterna gränsöverskridande men samlas in och lagras på nationell nivå.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/18-register-overvakar-eu-medborgarna_5038005.svd

"Den 1 januari 2009 infördes lagen om utökat elektroniskt informationsutbyte (betänkande 2008/09:KU2). Det innebar bland annat att stora myndigheter som Försäkringskassan, Skatteverket samt kommunernas socialnämnder lätt och smidigt kunde utbyta viss specifik information."

http://rod.se/myndigheterna-%C3%B6ppnas-f%C3%B6r-mer-samk%C3%B6rning

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har INTE råd att betala 30 000:-/månad för en campingstuga vare sej på öland eller något annat ställe!

 

Tänk på det om cirka 1,5 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tänk på det om cirka 1,5 år.

 

 

Tänker väldigt mycket på det!

Hoppas att det är många olika politiska partier som också tänker på det och är beredda att göra något åt det......

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissar på att vi är lite mer övervakade än en del verkar tro.

 

18 register övervakar eu medborgarna

 

Det finns 18 olika system inom EU för att samla in och utbyta integritetskänslig personinformation.

Medborgarna har rätt att få veta vad som lagras, tycker ansvarig kommissionär Cecilia Malmström.

Men frågan är om de verkligen har det.

För första gången har kommissionen sammanställt alla olika system som övervakar EU-medborgarna. De innehåller allt från personuppgifter, fingeravtryck, uppgifter om resor och DNA till bankaffärer, våldsbenägenhet, vapeninnehav och straffregister. Men även asylansökningar, telefon- och internettrafik.

Det största är Schengen Informations System (SIS och SIS II). Förra året innehöll det drygt 31 miljoner noteringar.

Totalt är det sex olika system som samlar persondata på EU-nivå. I resten används uppgifterna gränsöverskridande men samlas in och lagras på nationell nivå.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/18-register-overvakar-eu-medborgarna_5038005.svd

"Den 1 januari 2009 infördes lagen om utökat elektroniskt informationsutbyte (betänkande 2008/09:KU2). Det innebar bland annat att stora myndigheter som Försäkringskassan, Skatteverket samt kommunernas socialnämnder lätt och smidigt kunde utbyta viss specifik information."

http://rod.se/myndigheterna-%C3%B6ppnas-f%C3%B6r-mer-samk%C3%B6rning

 

Fakta, alltid bättre än personangrepp! :14:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fakta, alltid bättre än personangrepp! :14:

 

Mvh

BBJ

:wai:

 

Inte mycket fakta i dom artiklarna utan bara en massa allmänt

 

Samt uttalanden från en "integritets-debattör"

 

Jag vet hur det i mitt yrke är extremt svårt att få tillstånd till samverkan mellan myndigheter och hur otroligt hårt alla håller på all information som innehåller personlig eller känslig information

 

Just den personliga integriteten styr det mesta eller skall jag säga hindrar det mesta inom EU

 

Däremot i USA har personlig integritet noll och inget värde när regeringen har ett behov av samkörning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Svenne måste Du ha försäkringar i annat land? ?????

Men som invandrare till Svedala behöver Du inte ett shit?` ????

Smaka på den???

Sorry? ???

Citerar man Ditt ursprungliga post så tycker jag iallafall att Du blandar begreppen. Ta en toy eller annat, inget illa menat.

Turist måste ha försäkring,

Invandrare bosätter sig i Sverige o är därmed berättigat till samma rättigheter som andra som lever i Sverige

Flykting har sina särregel.

En hemvändare får alla rättigheter i Sverige så snart man mantalskriver sig i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Citerar man Ditt ursprungliga post så tycker jag iallafall att Du blandar begreppen. Ta en toy eller annat, inget illa menat.

Turist måste ha försäkring,

Invandrare bosätter sig i Sverige o är därmed berättigat till samma rättigheter som andra som lever i Sverige

Flykting har sina särregel.

En hemvändare får alla rättigheter i Sverige så snart man mantalskriver sig i Sverige.

 

Vi brukar inte utvisa folk som är sjuka p.g.a att dom inte kan få korrekt vård i det landet dom kommer från.

Så varför inte importera sjuka runt om i världen? Ja, dom som inte kan få ordentlig vård. Nästan så att man skulle tvångsomhänderta dom.

 

Oavsett så är inte livet rättvist och skattepengar är upp till staten att "dela ut".

 

Avgift är avgift. Skatt är skatt.

 

 

Så oavsett hur man än vänder och vrider på just denna fråga så kommer det alltid att finnas någon som tycker likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar man Ditt ursprungliga post så tycker jag iallafall att Du blandar begreppen. Ta en toy eller annat, inget illa menat.

Turist måste ha försäkring,

Invandrare bosätter sig i Sverige o är därmed berättigat till samma rättigheter som andra som lever i Sverige

Flykting har sina särregel.

En hemvändare får alla rättigheter i Sverige så snart man mantalskriver sig i Sverige.

Kan en invandrare mantalsskriva sig omgående när dom kommer till Sverige

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Citerar man Ditt ursprungliga post så tycker jag iallafall att Du blandar begreppen. Ta en toy eller annat, inget illa menat.

Turist måste ha försäkring,

Invandrare bosätter sig i Sverige o är därmed berättigat till samma rättigheter som andra som lever i Sverige

Flykting har sina särregel.

En hemvändare får alla rättigheter i Sverige så snart man mantalskriver sig i Sverige.

Kan en invandrare mantalsskriva sig omgående när dom kommer till Sverige

Ha det

Om dom har uppehållstillstånd kan dom göra det. Tog 5 minuter år 2001 nu tar det lite längre.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Eva har ett problem när hon kommer hem. Många hemvändare står helt plötsligt på Arlanda och tror att Sverige tar hand om dom direkt.

Så var det kanske förr men nu är det inte så enkelt.

 

Innan hemvändaren som ofta står utan pengar vilket troligen även Eva gör när hon kommer hem får åtnjuta vår svenska välfärd igen måste dom bosätta sig någonstans.

I dag är det inte helt lätt att komma och bara få en bostad. Det tar oftast flera veckor eller ibland månader innan den detaljen är ordnad.

Och innan hemvändaren har en bostad så är dom inte mantalsskrivana någonstans eftersom dom ju faktist flyttat ut från Sverige tidigare.

 

Det innebär att i vänta på bostad så är det ingen komun eller lansting som som är skyldig att ge servicen eller hjälpen som hemvändaren troligen behöver.

 

Allt sådant där bör ordnas innan hemresan sker annars blir det inte så kul att komma tillbaks.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eva har ett problem när hon kommer hem. Många hemvändare står helt plötsligt på Arlanda och tror att Sverige tar hand om dom direkt.

Så var det kanske förr men nu är det inte så enkelt.

 

Innan hemvändaren som ofta står utan pengar vilket troligen även Eva gör när hon kommer hem får åtnuta vår svenska välfärd igen måste dom bosätta sig någonstanns.

I dag är det inte helt lätt att komma och bara få en bostad. Det tar oftast flera veckor eller ibland månader innan den detaljen är ordnad.

Och innan hemvändaren har en bostad så är dom inte mantalsskrivana någonstanns eftersom dom ju faktist flyttat ut från Sverige tidigare.

 

Det innebär att i vänta på bostad så är det ingen komun eller lansting som som är skyldig att ge servicen eller hjälpen som hemvändaren troligen behöver.

 

Allt sådant där bör ordnas innan hemresan sker annars blir det inte så kul att komma tillbaks.

Vi får väl hoppas att sonen ombesörjt detta iaf.Sorgligt att inte den gamla damen kan få ro sina sista år i livet.Vi ska vara rädd om våra gamla.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl hoppas att sonen ombesörjt detta iaf.Sorgligt att inte den gamla damen kan få ro sina sista år i livet.Vi ska vara rädd om våra gamla.

Enligt sonen i inlägg 1 så väntar ju en lägenhet i Karlskrona.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

35000bath

är just nu 7555 svenska kr.

Det är för dom flesta människor väldigt mycket varje månad i skattade pengar.

Och det i vilket land man än lever.

Ja det är mycket pengar är väl i medel ca 3-4 månadslöner.

Många gnäller ju om att typ svärföräldrarna har så mycket mark dom är ju rika ??

Men marken har dom ju som en slags försäkring typ om man blir sjuk på äldre dar.

Sen är det ju så för våran del att frugans bror är lärare då har man mycket förmåner

som statligt anställd så hans försäkringar täcker även svärmors dialyser.

Förra året låg en dialys på 2800bht per gång nu nere i 2500bht per gång

om mina uppgifter stämmer.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl aldrig sagt att han ämnat tjäna pengar på henne, han har säkert lämnat ut hennes sista två års privatliv gratis till bl.a. Aftonbladet....hmmmm....

Men det klart, han räknade alltså med att hans mor inte behövde läkarvård vid 97 års ålder utan bara skulle dö pang bom, helt utan att han behövde betala ett skit.

 

Nu är jag inte så insatt i hur detta har gått till men jag har under mina år på bland annat Bladet aldrig betalt en enda sekin för en story. Jag har betalt för bilder, tips som lett till artiklar med eget nyhetsvärde men aldrig att jag betalt något till huvudpersonen i en story.

 

Vill man ha fram sitt eget budskap får man helt enkelt köpa reklamplats...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dyrt har set behandlings rum i Thailand och trodde aldrig att det rörde sig om dessa summor. I Sverige finns det ca 3000 personer som är beroende av detta. Blev förvånad att det inte var flera i Sverige känns som en relativt vanligt.

Det är jättesvårt och få tid dialyserna står aldrig still det är vanligare uppe i isaan troligtvis pga

att dom äter sin ruttna fisk (surströmming typ) ibland åker svärmor in till stora

sjukhuset som ligger i RoiEt för hjärtat.

Där har hon jätte svårt att få tid för dialys.

Men även när hom kommer hem till Suwannaphum är det oftast kritiskt för henne och måste

ha en tid snabbt och då måste sjukhuset boka om alla patienter under dagen så dom har fullt upp kan jag lova.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är garantipension ett bidrag!

 

Har man jobbat och betalat skatt så har man också samlat till sin pension. Har man betalt för lite skatt under sitt yrkesverksamma liv och därmed inte kommer upp till garantinivån så fyller bidraget Garantipension på upp till maxnivån. (Jag vet inte exakt vilka siffrorna är)

 

För att erhålla full Garantipension så skall man ha bott 40 år i Sverige. Har man bara bott tex 5 år så får man 5/40 delar av garantipensionen.

 

Så långt är väl allt frid och fröjd, tycker jag.

 

Problemet kommer när våra kära flyktingar kommer hit och helt plötsligt har specialregler, där de UTAN att ha bott i Sverige får tillgodoräkna sig full Garantipension ändå!

Flyttar de sen hem igen så vill ni alltså att de skall kunna ta med sig sin fulla garantipension även utanför EU?

Jag tycker inte det i alla fall!

 

Sen drabbas vi 'vanliga' Svenskar eftersom vi i Sverige absolut inte vill ha nåt som heter 'riktiga' Svenskar utan har man ett Svenskt pass så behandlas alla lika!!

 

  / Joe

I så fall är väl också pension ett bidrag, hade ju betalat skatt i mera än femtio år men eftersom jag inte utnyttjat fk`s pengar utan levt på egna hopsparande så var jag likställd med de som inte gjort ett skit i Sverige och nu får samma summa som jag får. Där kan man kanske tala om bidrag, men i mitt fall tycker jag att man kan kalla det stöld av de pengar jag tycker mig ha rätt till.  Nu är det ju historia och jag skyller fortfarande på ingen utom mig själv som ju skulle läst på och tagit reda på vilka regler som gällde.Lever fortfarande och mår bra men kan bara stanna här i Thailand till april då går sex månaderna ut och då drar dom även in garanti"bidraget" ha det bra alla här och även ni som fryser i Sverige önskar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är väl bra om de kontrollera och hjälper människor som gör eller gjort fel tidigare genom att samköra systemen. Alla vill ju följa lagen vi vet ju hur det gick för Eva som tråden handlar om hon och hennes son eller aftonbladet kände inte till detta och det finns säkert flera som gör fel i okunskap. Det är ju inte så att bara för att en person aldrig har tjänat ihop till sin pension är eller vill vara en bidragsfuskar. I många fall tror jag att dessa individer av naturliga skäl inte har koll på vad som gäller annars skulle de aldrig ha garantipension.

Vad menar Du med att " alla vill vi ju följa lagen". Det vill vi visst inte! Vi gör det bara för att vi måste. Om Du levt i Tyskland 1935, hade Du då lydigt följt alla lagar som gällde judar? Jag tror man måste försöka fatta att " Ali-aba och hans 248 rövare" har mandat just så långt som dom redovisat före val och att en hel del påfund därutöver snarare vilar på majoritetsdiktatur än på demokrati och att lagarnas rättstillämpning är därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall är väl också pension ett bidrag, hade ju betalat skatt i mera än femtio år men eftersom jag inte utnyttjat fk`s pengar utan levt på egna hopsparande så var jag likställd med de som inte gjort ett skit i Sverige och nu får samma summa som jag får. Där kan man kanske tala om bidrag, men i mitt fall tycker jag att man kan kalla det stöld av de pengar jag tycker mig ha rätt till.  Nu är det ju historia och jag skyller fortfarande på ingen utom mig själv som ju skulle läst på och tagit reda på vilka regler som gällde.Lever fortfarande och mår bra men kan bara stanna här i Thailand till april då går sex månaderna ut och då drar dom även in garanti"bidraget" ha det bra alla här och även ni som fryser i Sverige önskar flor

 

Jag är inte säker, men jag misstänker att du blandar ihop Garantiersättning med Garantipension. Detta är ju två helt olika saker.

Om jag kommer ihåg rätt från dina tidigare inlägg så hade du bott ett år i Thailand och därmed gått miste om din SGI(Sjukpenning Grundande Inkomst).

När du sen kom hem och blev sjukskriven så hade du ingen SGI utan fick Garantiersättning?

 

Som sagt jag har ju inte all information, men så skulle det kunna vara.

 

När det gäller pension så är det gamla systemet mer ett bidragssystem. Det nya pensionssystemet(född senare än -53) är det inte, där sparar man själv på sitt pensionskonto.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...