Jump to content
IGNORERAD

Eva 97 tvingas flytta hem


Micke031

Recommended Posts

Startsidan / Nyheter 2013-01-22
Eva, 97, tvingas flytta hem   Berättar från Thailand: ”Ja, så är det”   Sonen: ”Det blir bäst för mamma”
thaieva.jpg
 

CHA AM. Eva Bergdahl, 97, lämnar snart Thailand och flyttar hem till Karlskrona igen.

– Ja, så är det. Helst av allt hade jag velat stanna. Men jag är för gammal för att teckna en försäkring här.

Eftersom jag fått fel på mina njurar behöver jag dialys varannan vecka och det har jag inte råd med.

Jag kan heller inte bo kvar i Thailand om resten av familjen flyttar hem, säger hon till Aftonbladet.

 

Eva Bergdahl har fått ett förhandsbesked om att bli inskriven i Sverige igen. Detta tar cirka två veckor.

Sedan får hon svensk sjukvård gratis igen. Sonen Ingolf har också blivit svårt sjuk. Även han saknar en giltig försäkring.

– Jag har bott utomlands länge och nu ansökt om att få bli inskriven igen. Blir jag inte det så stannar jag kvar i Thailand den tid jag har kvar.

Då får mamma resa hem ensam. Det blir bäst för henne. Hon skulle heller aldrig orka åka till Bangkok för dialys varannan vecka, menar Ingolf Bergdahl.

Hittade allvarlig sjukdom

När han skulle läkarundersökas vid nytecknande av en försäkring hittade läkarna en allvarlig sjukdom. Föräkringsbolaget vägrade skriva ut en försäkring.

Alla behandlingar efter det har han betalat själv. De flesta har genomförts på ett privatsjukhus i Bangkok.

Situationen kompliceras också av att Ingolf Bergdahls fru Tak ännu inte har fått visum till Sverige. Sonen Noine har dubbelt medborgarskap.

Situationen är pressad. Det finns flera alternativ, alla är sämre än det familjen helst vill: vara friska och stanna i huset vid havet i Cha Am.

”Kommer aldrig att lämna henne”

– Får inte Tak visum så blir  jag, hon och sonen kvar i Thailand. Jag kommer aldrig att lämna henne. Hon är en fantastisk människa, säger Ingolf Bergdahl

Men om allt går i lås kommer med inskrivningar och visum kommer hela familjen nu enligt planerna att flytta till Sverige i slutet av mars.

En lägenhet väntar i Karlskrona. Ingolf Bergdahl har tid för en operation i Sverige i början av april. Det finns också en möjlighet för honom att betala den ur egen ficka, betydligt billigare än i Thailand.

– Om vi blev friska båda två kunde vi kanske bo i Thailand över vintern i fortsättningen. Det känns som en dröm just nu, säger Ingolf Bergdahl.

Eva Bergdahl emigrerade till Thailand den 28 september 2011 för att bo hos sin son i Cha Am resten av sitt liv. Hon längtade efter sol och värme,

hon saknade vänner i Karlskrona eftersom de flesta dött på ålderns höst. Eva Bergdahl sålde och skänkte bort allt hon hade hemma i den stora lägenheten.

– Det får man ångra nu. Har inga möbler kvar alls. Men jag får väl köpa en luftmadrass, ler hon.

”Jag var så ledsen och grät”

Eva Bergdahl säger att hon haft en underbar tid i Cha Am, cirka 18 mil söder om Thailands huvudstad Bangkok. Hon har skött om trädgården, gjort utflykter och lagat svensk mat.

Det enda riktigt stora problemet, som tog mycket kraft från henne, var den indragna garantipensionen på 4 400 kronor i månaden.

Den försvann eftersom Thailand ligger utanför EU/EES. Hon skulle tvingas leva på 2 700 kronor i månaden.

– Jag var så ledsen och grät. Men tack vare Mikael (Fahlander) som hjälpte mej med pengar kunde jag stanna kvar. Jag är honom evigt tacksam och vet inte om jag levt idag utan hans stöd, säger Eva Bergdahl.

Hon sitter vid sin favoritplats vid stranden i Cha Am. Vinden sliter lite i håret. Hon är solbränd och lika pigg som vanligt. Men hörseln är nedsatt – och så har Eva Bergdahl blivit blind på det högra ögat.

– Det är helt svart. Det måste varit en blodpropp eller något. Jag har fått svårt att gå efter det. Både i trappor och på stranden.

Vad kommer du att sakna mest från tiden i Thailand?

– Familjens båda hundar! De är underbara. Följer mej hela tiden. Och så havet, förstås. Alla baden här vid Lagoon.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16110327.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Vaxet

    11

  • udonkaj

    9

  • jocko53

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur skulle de kunna hindra honom att bli inskriven man skall ju alltid enligt svensk lag vara skriven där man bor.

Blod dialys gör de ju även på vanliga sjukhus kan inte kosta så himla mycket jag tror de har ledsnat.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hur skulle de kunna hindra honom att bli inskriven man skall ju alltid enligt svensk lag vara skriven där man bor.

Blod dialys gör de ju även på vanliga sjukhus kan inte kosta så himla mycket jag tror de har ledsnat.

 

Han bor väl i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag tycker att dom förtjänar det,dom som jag inte tycker förtjänar är små skit ungar som alldrig bidragigt med nått annat en topp placering

 

klagomurens topp tio.

 

Hoppas en del rumpor torkar upp med tiden

 

jrk

Ändrades av Herr Chang
Otrevligt citat raderat
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men han säger att han skall flytta till Sverige om han kan bli inskriven igen. Då är det väl bara att flytta till Sverige så blir han inskriven.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Du var ju en positiv en, hur hade du själv gjort om du bott i Thailand och blivit sjuk ?

Hoppas du aldrig kommer så långt ens.

Ändrades av Herr Chang
Otrevligt citat raderat
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte detta forum var lite trevligt innan men tror jag bedrog mig när jag läser alla påhopp och taskiga attityd bland vissa skribenter.

Visst kan man ha olika åsikt om saker men man kan väl ändå skriva med lite respekt för folk och inte gå på med massa otillbörliga hemska saker.

Sådana som Somsak borde skämmas men har vällingen skam i kroppen....

Tack för ordet och en hälsning till alla andra trevliga forumare

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var ju en positiv en, hur hade du själv gjort om du bott i Thailand och blivit sjuk ?

Hoppas du aldrig kommer så långt ens.

 

För allas trevnad så får vi hoppas han stannar där han är= bra för oss synd om dom.

 

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Jimmy 666

Så det är inte ok för somsak att pika lite efter vad folk skrev när han ställde frågan här om dagen om att flytta hit/jobba härifrån? Utan det är bara alla paragraf-ryttare som är så förbannat duktiga och aldrig nånsin gjort ett fel i hela sitt liv som har rätt att yttra sig??

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska denna skiten publiceras i svensk tidning? Helt totalt ointressant!! Inte ett uns av nyhet. Detta är minst sagt vardagsmat. Vad handlar artikeln om? Flytt från Thailand till Sverige eller ska det bli en följetong om stackarna som inte har råd med sjukvård. WT lyser och han är jävligt felinformerad att en operation skulle vara billigare i sverige.

Ändrades av lang

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är inte ok för somsak att pika lite efter vad folk skrev när han ställde frågan här om dagen om att flytta hit/jobba härifrån? Utan det är bara alla paragraf-ryttare som är så förbannat duktiga och aldrig nånsin gjort ett fel i hela sitt liv som har rätt att yttra sig??

 

Pika är väl OK,men slå in pannbenet....Nej.

 

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Vilken sanslöst korkad kommentar.

 

Kan du inte ens unna en 98 årig sjuk kvinna att få ha lite sol och värme sista tiden i livet

 

Snacka om avundsjuka

 

Fy fan

 

KAJ

Ändrades av Herr Chang
Otrevligt citat raderat

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

De gillar i alla fall pressen i denna familj.

När sonen flyttade till Thailand så kontaktade han kvällspressen och M. Töppfer (tror jag det var) skrev en story på detta.

När mamman flyttade till Thailand kontaktade man kvällspressen och berättade att en gammal dam nu emigrerar från svedala, det blev nästan en helsida i en kvällstidning, och flera andra tidningar hakade på.

När man insåg att en del av hennes pension försvann i.o.m. flytten, då kontaktade man pressen och beklagade, detta visade sig lönsamt. En privatperson gjorde en insamling och gav pengarna till damen.

Nu skall de flytta hem och även om detta går att läsa i kvällspressen.

Synd om dem att de är sjuka, men de tycks ha hittat ett sitt eget sätt att finansiera saker, ring kvällspressen.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnad på att pika och skriva som han gjorde.

Kom ihåg att jag skrev att det inte bara är han på detta forum jag menar utan detta är ju tyvärr ganska vanligt.

Man kan ha åsikt men visa respekt för folk ändå eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle förövrigt vilja se varningsbanner när folk länkar till aftonbladet så jag och många fler slipper se eländet som skrivs i den praktikanttidningen.

En katoey är en tjej med glimten i örat

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är inte ok för somsak att pika lite efter vad folk skrev när han ställde frågan här om dagen om att flytta hit/jobba härifrån? Utan det är bara alla paragraf-ryttare som är så förbannat duktiga och aldrig nånsin gjort ett fel i hela sitt liv som har rätt att yttra sig??

haha vilket rabalder det blev här..

ja jag var jävla skattesmitare o svartjobbare nyss och skulle bara utnyttja vården i sverige.nu snackar samma personer om hur synd det är om tanten och klart hon ska ha vård...

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här på forumet klagar på Aftonbladet, men nästan alla verka läsa Aftonbladets nätupplaga.

Gratis...

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

De gillar i alla fall pressen i denna familj.

När sonen flyttade till Thailand så kontaktade han kvällspressen och M. Töppfer (tror jag det var) skrev en story på detta.

När mamman flyttade till Thailand kontaktade man kvällspressen och berättade att en gammal dam nu emigrerar från svedala, det blev nästan en helsida i en kvällstidning, och flera andra tidningar hakade på.

När man insåg att en del av hennes pension försvann i.o.m. flytten, då kontaktade man pressen och beklagade, detta visade sig lönsamt. En privatperson gjorde en insamling och gav pengarna till damen.

Nu skall de flytta hem och även om detta går att läsa i kvällspressen.

Synd om dem att de är sjuka, men de tycks ha hittat ett sitt eget sätt att finansiera saker, ring kvällspressen.

 

Tyckte det hela var väldigt bekant, nu minns jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

haha vilket rabalder det blev här..

ja jag var jävla skattesmitare o svartjobbare nyss och skulle bara utnyttja vården i sverige.nu snackar samma personer om hur synd det är om tanten och klart hon ska ha vård...

 Du får nog passa ditt eget pannben när du trillar av dina höga hästar!

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska denna skiten publiceras i svensk tidning? Helt totalt ointressant!! Inte ett uns av nyhet. Detta är minst sagt vardagsmat. Vad handlar artikeln om? Flytt från Thailand till Sverige eller ska det bli en följetong om stackarna som inte har råd med sjukvård. WT lyser och han är jävligt felinformerad att en operation skulle vara billigare i sverige.

 

Därför att tidningen lever på att läsarna läser tidningen och att denna historia fått fler att läsa tidningen.

Har Ni månne förväxlat Aftonbladet med Anslagstavlan, den senare producerar samhällsinformation.

 

Nu vet vi väl inte vad det är för operation som skall utföras men de flesta operationer blir billigare i Sverige om man omfattas av vårdgarantin än om man skall betala det själv i utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  Du får nog passa ditt eget pannben när du trillar av dina höga hästar!

Amja

och vad vill du säga med detta?

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

och vad vill du säga med detta?
 Inget som du skulle fatta!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Skulle förövrigt vilja se varningsbanner när folk länkar till aftonbladet så jag och många fler slipper se eländet som skrivs i den praktikanttidningen.

Kan man inte lista ut att man kommer till Aftonbladet när man klickar på en länk som börjar med www.aftonblad. så kanske man inte ska klicka på någon länk överhuvudtaget :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...