Jump to content
IGNORERAD

Eva 97 tvingas flytta hem


Micke031

Recommended Posts

Tyvärr återigen ett bevis för politiska beslut som i händerna på nitiska tjänstemän blir ett vansinnigt vapen mot medborgare som slitit hårt och dragit in mycket stålar till "skatteparadiset" Sveige. Allt för att de ska kunna snuvas på så mycket pengar som möjligt. "Garantipensionen är ett bidrag", jo för de som inte gjort ett hantag för landet är det ett bidrag, men för de som slitit i hårt för att hålla landet igån så är det ett hån att inte få ut det ens då man pga yrkesskador odyl mår bättre av att bo i ett varmare land. Här gäller det alltså inte bara fd yrkesarbetare utan också de som skött hem o hushåll i Sverige under många år. Så Garantipension är inget "bidrag" om upplägget vore bättre och baserades på antal år i Sverige med jobb eller dylikt som garanterar en viss nivå, kombinerat med en trappa som minskar Garantipensionen helt eller delvis för de som kommit till Sverige senare i livet.

 

Jag hoppas iaf du mår bättre nu flor! :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

 

Visst är garantipension ett bidrag!

 

Har man jobbat och betalat skatt så har man också samlat till sin pension. Har man betalt för lite skatt under sitt yrkesverksamma liv och därmed inte kommer upp till garantinivån så fyller bidraget Garantipension på upp till maxnivån. (Jag vet inte exakt vilka siffrorna är)

 

För att erhålla full Garantipension så skall man ha bott 40 år i Sverige. Har man bara bott tex 5 år så får man 5/40 delar av garantipensionen.

 

Så långt är väl allt frid och fröjd, tycker jag.

 

Problemet kommer när våra kära flyktingar kommer hit och helt plötsligt har specialregler, där de UTAN att ha bott i Sverige får tillgodoräkna sig full Garantipension ändå!

Flyttar de sen hem igen så vill ni alltså att de skall kunna ta med sig sin fulla garantipension även utanför EU?

Jag tycker inte det i alla fall!

 

Sen drabbas vi 'vanliga' Svenskar eftersom vi i Sverige absolut inte vill ha nåt som heter 'riktiga' Svenskar utan har man ett Svenskt pass så behandlas alla lika!!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Vaxet

    11

  • udonkaj

    9

  • jocko53

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Garantipension ger grundtrygghet

 
 
Garantipensionen är den del av det svenska pensionssystemet som ger grundtrygghet för den som saknar eller har låg inkomstgrundad pension. Den baseras på antal bosättningsår i Sverige.

Har du aldrig haft några arbetsinkomster i Sverige som du betalat skatt för får du ingen inkomstgrundad pension. Hela din pension kommer då att bestå av garantipension. Har du en låg inkomstgrundad pension får du garantipensionen som ett tillägg till den intjänade pensionen.

Garantipensionens storlek beror också på hur länge du har bott i Sverige.

 

 
Bosättning ger rätt till garantipension

För att du ska få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40 för varje år som saknas. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du 27/40 av garantipensionen. Är du född efter 1976 är det dock inte alltid som du får räkna med åren före ditt 25:e levnadsår.

Garantipensionen kan betalas ut från och med den månad du fyller 65 år.

 

 
Undantag för dig som bott i annat EU-land

Du måste ha bott minst tre år i Sverige för att ha rätt till garantipension. Om du bott i Sverige kortare tid, men minst ett år, kan du få räkna med tid som du bott i ett annat EU-land eller i Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz för att komma upp i tre års bosättningstid.

 

 
Undantag för dig som kommit till Sverige som flykting

Om du har kommit till Sverige och fått uppehållstillstånd som flykting eller skyddsbehövande kan du i vissa fall också få räkna med en del av bosättningstiden i ditt hemland. På så vis kan du få högre garantipension än vad bara din bosättningstid i Sverige ger.

 

Förra gången Eva och hennes Thailandflytt var omskriven här på forummet har jag för mej att någon hittade uppgifter om att invandrare och flyktingar kunde ta med sej garantipensionen till hemlandet oberoende var dom kom ifrån.

 

Nu försökte jag hitta det men misslyckades. Istället hittade jag ovanstående text på Pensionsmyndigheten. Där kan man läsa i klartext att våra Thaitanter i Sverige endast kan tillgodoräkna sig den bosättningstid dom har i Sverige beroende på att dom är invandrare.

 

Flyktingar däremot, kan tillgodoräkna sig tid från hemlandet och därigenom få en betydligt högre garantipension.

 

Rättvist och bra eller?

 

MVH

Nutteman

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men sjukt.. Om du gifter dig med din Thaigirl innan hon fått UT sänker dom din pension för då är ni ju 2 med pension. Att hon sen inte har dom 4 sista siffrona

samt får pension skiter dom i.. Inga stora summor dom sänker ett par hundra men men lita sjukt tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men sjukt.. Om du gifter dig med din Thaigirl innan hon fått UT sänker dom din pension för då är ni ju 2 med pension. Att hon sen inte har dom 4 sista siffrona

samt får pension skiter dom i.. Inga stora summor dom sänker ett par hundra men men lita sjukt tycker jag...

 

Detta gäller ju dock endast om du omfattas av det gamla pensionssystemet.

 

Är man född senare än -53 så är man helt i det nya systemet där man själv sparar till sitt pensionskonto. Då sänks INTE pensionen för att man är gift.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller ju dock endast om du omfattas av det gamla pensionssystemet.

 

Är man född senare än -53 så är man helt i det nya systemet där man själv sparar till sitt pensionskonto. Då sänks INTE pensionen för att man är gift.

 

  / Joe

Fel jag är inte -53 eller tidigare. Drabbar alla..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju fundera på varför vissa personer väljer att skriva ut sig från Sverige om personerna förlorar en stor del av eller tom hela sin pension.

 

Man kan väl tillbringa tid i Thailand utan att skriva ut sig från Sverige?

 

De flesta pensionärer som bor lång tid i Thailand är säkert fortfarande skrivna i Sverige, såvida nu inte dom drivs av något slags hat mot gråa, trista Sverige och kanske hittat en slags försörjning i Thailand men oavsett vilket så kastar man väl inte bort 10.000 tals kronor i onödan.

Trots allt handlar det ju om ganska många baht som man kan ha nytta av i det nya landet.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel jag är inte -53 eller tidigare. Drabbar alla..

 

"Du som har pension helt eller delvis från det gamla folkpensions- och ATP-systemet, det som numera kallas tillläggspension och du som har garantipension kan få sänkt pension om du gifter dig."

 

"De delar av pensionen som kommer från det nya systemet, inkomstpensionen och premiepensionen, påverkas inte alls av att man gifter sig. Det beror på att den pensionen är beräknad på vad man har tjänat in och betalat in till själv under sitt arbetsliv. Den påverkas alltså inte av hur man lever nu."

 

Källa: http://www.pro.se/tidningen/2009/PROpensionaren-nr-2--09/Artiklar/Pensionen-kan-sjunka-nar-man-gifter-sig/

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast mer korrekt är väl att man registreras när kommer till eller lämnar Schengen. Vilket nästan är samma som EU, men inte riktigt.

 

Å andra sidan är det säkert så att de EU-länder som ej ingår i Schengen, till exempel Storbritannien, har sina egna register om vem som anländer och lämnar.

 

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang.

 

Jag har själv sett att mitt pass på något sätt scannas vid passkontrollen för Schengen.

 

Men innebär detta att uppgifter om att en person har lämnat Schengenområdet per automatik skickas till försäkringskassan och liknande pensionsutbetalare i personens bosättningsland? Detta kan bli lite invecklat, då en person inte alls behöver bo i det land som har utfärdat passet.

 

Kort sagt, får försäkringskassan i Sverige per automatik information från Schengens passkontroll om alla personer som lämnar Schengenområdet?

 

Eller berodde Evas indragna pension helt och hållet på att myndigheterna via pressen fick reda på att hon skulle lämna Schengenområdet?

 

 

mvh.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang.

 

Jag har själv sett att mitt pass på något sätt scannas vid passkontrollen för Schengen.

 

Men innebär detta att uppgifter om att en person har lämnat Schengenområdet per automatik skickas till försäkringskassan och liknande pensionsutbetalare i personens bosättningsland? Detta kan bli lite invecklat, då en person inte alls behöver bo i det land som har utfärdat passet.

 

Kort sagt, får försäkringskassan i Sverige per automatik information från Schengens passkontroll om alla personer som lämnar Schengenområdet?

 

Eller berodde Evas indragna pension helt och hållet på att myndigheterna via pressen fick reda på att hon skulle lämna Schengenområdet?

 

 

mvh.

 

Luttrad.

Mest troligt via adress ändran,vid flytt till Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang.

 

Jag har själv sett att mitt pass på något sätt scannas vid passkontrollen för Schengen.

 

Men innebär detta att uppgifter om att en person har lämnat Schengenområdet per automatik skickas till försäkringskassan och liknande pensionsutbetalare i personens bosättningsland? Detta kan bli lite invecklat, då en person inte alls behöver bo i det land som har utfärdat passet.

 

Kort sagt, får försäkringskassan i Sverige per automatik information från Schengens passkontroll om alla personer som lämnar Schengenområdet?

 

Eller berodde Evas indragna pension helt och hållet på att myndigheterna via pressen fick reda på att hon skulle lämna Schengenområdet?

 

 

mvh.

 

Luttrad.

 

Skriver man ut sig från Sverige blir de med automatik meddelade om detta, ingentingsom Schengenutresa påverkar, du kan ju vara på besök hos vem du vill och när du vill!

Blir ju en naturlig händelse då man skriver ut sig, nånstans ska dom ju skicka din pension (om du nu har någon)!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt, får försäkringskassan i Sverige per automatik information från Schengens passkontroll om alla personer som lämnar Schengenområdet?

mvh.

 

Luttrad.

Nu heter jag fortfarande inte Chang tack o lov, men jag tror att det är inte tillåtet att samköra dessa databas. Så mantalskrivaren frår nog ingen anmälan att

mr X har lämnat landet o inte återvänd.

Inte behöver man säga upp bankkontot om man flyttar från Sverige, pengarna kan ju rulla in där o kan tas ut vart som helst i världen, eller överföras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu heter jag fortfarande inte Chang tack o lov, men jag tror att det är inte tillåtet att samköra dessa databas. Så mantalskrivaren frår nog ingen anmälan att

mr X har lämnat landet o inte återvänd.

Inte behöver man säga upp bankkontot om man flyttar från Sverige, pengarna kan ju rulla in där o kan tas ut vart som helst i världen, eller överföras.

Hej

Men adress måste du ange för mantalskrivningen,

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Inte behöver man säga upp bankkontot om man flyttar från Sverige, pengarna kan ju rulla in där o kan tas ut vart som helst i världen, eller överföras.

Nej det behöver man inte, kontot måste dock ha en addresat att meddela sig mot och är du då inte skriven i Sverige får du ta till en c/o adress eller din utländska adress.

Men detta har mycket riktigt  inte med din adressändring till utlandet att göra!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu heter jag fortfarande inte Chang tack o lov, men jag tror att det är inte tillåtet att samköra dessa databas. Så mantalskrivaren frår nog ingen anmälan att

mr X har lämnat landet o inte återvänd.

Inte behöver man säga upp bankkontot om man flyttar från Sverige, pengarna kan ju rulla in där o kan tas ut vart som helst i världen, eller överföras.

 

Jag tror heller inte att dessa register samkörs, det har nog Datainspektionen satt stopp för även om vissa myndigheter säkert skulle vilja göra det.

 

Däremot kan säkert polisen vid misstanke om brott få utdrag om in och utpasseringar gällande en specifik person.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tror att det är inte tillåtet att samköra dessa databas

 

Jag har för mig att alla myndighetsregister samkörs, svepskälet är att sätta dit bidragsfuskare, men det mest troliga är att myndigheterna vill övervaka medborgarna så mycket det någonsin går.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att alla myndighetsregister samkörs, svepskälet är att sätta dit bidragsfuskare, men det mest troliga är att myndigheterna vill övervaka medborgarna så mycket det någonsin går.

 

Mvh

BBJ

:wai:

 

Du tror på det själv eller ? :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror på det själv eller ? :crazy:

 

Fullständigt, men jag vet att du tror att du inte tror på det :y2:

 

Mvh

BBJ

:y10:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

myndigheterna vill övervaka medborgarna så mycket det någonsin går.

Mvh

BBJ

:wai:

heh, jag säljer foliehattar billigt! Skyddar likaväl mot kärnkrafts strålning som annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

heh, jag säljer foliehattar billigt! Skyddar likaväl mot kärnkrafts strålning som annat.

Jag köper en!!! (har djupa konspirationsteorier om medias tystnad ang. Reinfeldts gl'djeflicksbesök)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra om de kontrollera och hjälper människor som gör eller gjort fel tidigare genom att samköra systemen. Alla vill ju följa lagen vi vet ju hur det gick för Eva som tråden handlar om hon och hennes son eller aftonbladet kände inte till detta och det finns säkert flera som gör fel i okunskap. Det är ju inte så att bara för att en person aldrig har tjänat ihop till sin pension är eller vill vara en bidragsfuskar. I många fall tror jag att dessa individer av naturliga skäl inte har koll på vad som gäller annars skulle de aldrig ha garantipension.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...