Jump to content
IGNORERAD

Eva 97 tvingas flytta hem


Micke031

Recommended Posts

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Vaxet

    11

  • udonkaj

    9

  • jocko53

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Lite intressant att vissa på detta forum likställer pengar man tjänar på sitt jobb med pengar man tjänar på att i tid och otid sälja sin familjs öde till pressen.

I första artikeln om denna familj så uttrycker sonen sitt förakt för Sverige, och prisar hur överlägset livet är i Thailand.

Nästa artikel handlar om hur glad han är att hans mamma slipper bo kvar i svedala, äntligen kan hon få en värdig avslutning på livet.

Och så nu, tillbaka till det tidigare så hemska Sverige, rubriken i Aftonbldet papper idag (sidan 11)är citat från sonen, " eva 97 tvingas lämna Thailand"

Så kontentan blir enligt sonen att hon först tvingades lämna svedala för Thailand, och nu tvingas hon göra samma sak fast tvärtom.

Vem är det som tvingat henne?

Jag har mitt svar klart för mig, ......sonen....

Att han sedan vid flertalet tillfälle lyckats tjäna en hacka på att sälja ut sin morsa till pressen, imponerar inte på mig.

Men som sagt, det är ju jag, och än en gång, tråkigt att de är sjuka, men också tråkigt att de ansåg att Sverige inte var ett bra land förrän pengarna och hälsan tog slut och man behövde hjälp av svenskar.

 

Du har inte funderat så långt som att sonen ville ha sin gamla mor hos sig de sista åren i hennes liv?

 

Bor man i Thailand så är ju risken stor att mamma dör innan man hinner ta farväl av henne.

 

Ibland kanske man ska tänka lite längre än näsan räcker

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

- Mamman ( 90+) hade inga vänner kvar i livet eftersom alla hade dött och hon kände sig ensam.

- Hennes son bodde i Thailand och välkomnade henne ner till honom för att tillbringa den sista tiden med sin son.

- Hon sålde allt hon ägde för att åka utomlands för första gången och få en dräglig avslutning på livet tillsammans med någon nära person.

 

- Hon fick inte lika lite pension som hon fick i sverige utan i stället mycket mindre eftersom någon politisk regel krävde att hon måste bo närmare hemlandet om det ska gälla.

- En sympatisk svensk som tyckte allt luktade åt helvete och ville donera pengar och hjälpa henne till dom sista dagarna i livet.

 

- När sonen skulle göra sin läkarundersökning inför att försäkringsbolaget skulle förnya hans sjukförsäkring så upptäcktes en allvarlig sjukdom och det thailänska försäkringsbolaget vägrade att förlänga försäkringen.

 

- Samtidigt har mamman analyserats till att ha njurproblem och behöver dialys varannan vecka.

 

Trots detta så har sonen sagt att: men får inte min fru visum till sverige så stannar jag kvar i Thailand den tid jag har kvar i livet.

 

Tror mamman i så fall också stannar kvar i Thailand tills hon lägger sig ner.. Enligt sonen är hon pigg som en 20 åring i huvudet ( men hon har ju blivit blind på ena ögat och fått njurproblem under sitt år i Thailand ).......

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat så långt som att sonen ville ha sin gamla mor hos sig de sista åren i hennes liv?

 

Bor man i Thailand så är ju risken stor att mamma dör innan man hinner ta farväl av henne.

 

Ibland kanske man ska tänka lite längre än näsan räcker

 

KAJ

Kan mycket väl tänka mig att han ville ha sin mamma hos sig, men förstår inte varför han några gånger om året de sista två åren kontaktat Kvällspressen för att berätta hur eländiga alla är mot henne.

De flesta som vill ta hand om sina gamla föräldrar ringer knappast Aftonbladet en gång i kvartalet för att berätta om hennes liv.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan mycket väl tänka mig att han ville ha sin mamma hos sig, men förstår inte varför han några gånger om året de sista två åren kontaktat Kvällspressen för att berätta hur eländiga alla är mot henne.

De flesta som vill ta hand om sina gamla föräldrar ringer knappast Aftonbladet en gång i kvartalet för att berätta om hennes liv.

Men uppriktigt Vaxet,

tror du verkligen att någon (sonen) kan vara så girig och jävlig mot sin gamla mor, att han medvetet äventyrar hennes hälsa och hennes sista år i livet och tar ner henne till Thailand för egen ekonomisk vinning?

Jag vill inte tro det.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men uppriktigt Vaxet,

tror du verkligen att någon (sonen) kan vara så girig och jävlig mot sin gamla mor, att han medvetet äventyrar hennes hälsa och hennes sista år i livet och tar ner henne till Thailand för egen ekonomisk vinning?

Jag vill inte tro det.

Jag tror inget om det alls, kan bara konstatera att han sålt ut henne till pressen ett flertal gånger.

Kan bara gå till min egen mor, hon är till åren och skulle aldrig vilja få sitt liv, sina problem och krämpor omskrivna löpande i en massa tidningar.

Tvivlar på att den gamla damen vet att hon valsar runt i pressen, och det är här jag tror att sonen sett ekonomiska möjligheter för sig själv.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inget om det alls, kan bara konstatera att han sålt ut henne till pressen ett flertal gånger.

Kan bara gå till min egen mor, hon är till åren och skulle aldrig vilja få sitt liv, sina problem och krämpor omskrivna löpande i en massa tidningar.

Tvivlar på att den gamla damen vet att hon valsar runt i pressen, och det är här jag tror att sonen sett ekonomiska möjligheter för sig själv.

 

Frågan är väl då, hur AB fick nys om detta från början och av vem. Är du säker på att det var sonen?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl då, hur AB fick nys om detta från början och av vem. Är du säker på att det var sonen?

Nä, det kan ju vara mamman själv,(knappast) men då är det ändå konstigt att det alltid varit sonen som berättat i artiklarna.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det kan ju vara mamman själv,(knappast) men då är det ändå konstigt att det alltid varit sonen som berättat i artiklarna.

 

Kan man inte tänka sej följande:

 

Någon bekant till den här familjen kände till vad som var på gång och denna "någon" var också bekant med en medarbetare på AB. AB såg en bra story och kontaktade sonen - och så rullade det igång.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inget om det alls, kan bara konstatera att han sålt ut henne till pressen ett flertal gånger.

Kan bara gå till min egen mor, hon är till åren och skulle aldrig vilja få sitt liv, sina problem och krämpor omskrivna löpande i en massa tidningar.

Tvivlar på att den gamla damen vet att hon valsar runt i pressen, och det är här jag tror att sonen sett ekonomiska möjligheter för sig själv.

Jag kan mycket väl tänka mig att AF flera gånger kontaktat familjen för att följa upp den första artickeln som faktist var en stor nyhet och medförde många extra tidningar sålda.

Den reporter som inte följer upp en lönsam historia är förmodligen redan bortrationaliserad från tidningen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att jag ska ringa, eller kanske skicka ett PM, till Jan Källman "MaiChai" på Aftonbladet nästa gång jag flyttar.

 

Well, det är inte samma person...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl då, hur AB fick nys om detta från början och av vem. Är du säker på att det var sonen?

 

Vill poängtera att jag inte är författare eller upphovsman till artiklarna om Eva men har för mig att det först kom upp i en lokalblaska i Blekinge att Eva 97 skulle flytta till Thailand och att Aftonbladet då nappade på det i andra änden så att säga.

 

Bör vara i BLT eller Sydöstran som det första reportaget kom.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill poängtera att jag inte är författare eller upphovsman till artiklarna om Eva men har för mig att det först kom upp i en lokalblaska i Blekinge att Eva 97 skulle flytta till Thailand och att Aftonbladet då nappade på det i andra änden så att säga.

 

Bör vara i BLT eller Sydöstran som det första reportaget kom.

 

Tack!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en lagändring är på plats: Om man flyttar inom EU så får man ta med sig garantipensionen. Jag tycker att man skall få med sig den även om man flyttar till "Långtbortigen" :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en lagändring är på plats: Om man flyttar inom EU så får man ta med sig garantipensionen. Jag tycker att man skall få med sig den även om man flyttar till "Långtbortigen" :not_i:

Jo du då skulle talibanerna må fint ,räcker väl att vi försörjer dom här

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en lagändring är på plats: Om man flyttar inom EU så får man ta med sig garantipensionen. Jag tycker att man skall få med sig den även om man flyttar till "Långtbortigen" :not_i:

Instämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att en lagändring är på plats: Om man flyttar inom EU så får man ta med sig garantipensionen. Jag tycker att man skall få med sig den även om man flyttar till "Långtbortigen" :not_i:

Jo du då skulle talibanerna må fint ,räcker väl att vi försörjer dom här

Dom åker ju hem ändå men skriver inte ut sig så same same

Har själv står bakom i kassan på posten när ungdomar skulle hämta förtidspension för nån som inte var i Sverige längre.

Nya kassörskan nobbade, men det hade tydligen inte den gamla gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför en sådan lagändring, det torde räcka med att inte skriva ut sig och ändå få rätt att vistas utomlands (EU) mer än 186 dagar om året, då får ju staten in sina skatteslantar ändå!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom åker ju hem ändå men skriver inte ut sig så same same

Har själv står bakom i kassan på posten när ungdomar skulle hämta förtidspension för nån som inte var i Sverige längre.

Nya kassörskan nobbade, men det hade tydligen inte den gamla gjort.

Är väl bara att kolla passregistret är man inte i sverige halva året så adjöss amigos

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Tycker att en lagändring är på plats: Om man flyttar inom EU så får man ta med sig garantipensionen. Jag tycker att man skall få med sig den även om man flyttar till "Långtbortigen" :not_i:

Tycker du att det ska gälla andra bidrag också som tex bostadsbidrag, socialbidrag mm.? Garantipension är bara ett finare namn för bidrag till dem som av olika anledningar inte lyckats jobba ihop till en normal pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl bara att kolla passregistret är man inte i sverige halva året så adjöss amigos

Du registreras inte vid utresa eller inresa.

Så vad ska dom kolla?

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det ska gälla andra bidrag också som tex bostadsbidrag, socialbidrag mm.? Garantipension är bara ett finare namn för bidrag till dem som av olika anledningar inte lyckats jobba ihop till en normal pension.

Där har du fel Knasen, kan även drabba andra tex. mig. Hade för några år sedan problem med mina knän, kraftig artros i båda så jag

kunde jobba ett par veckor sedan svällde knäna upp och jag fick gå till doktorn som sjukskrev mig ett par veckor. Efter ett tag tröttnade jag på att käka doleron och div. andra smärtstillande medel för att kunna jobba några veckor för att sedan bli sjukskriven igen. Beslöt mig för att ta ett egenfinanserat sabbatsår och reste till Thailand. Blev av med problemen här i värmen och tykte knäna känndes bra så efter ett år fick jag jobb i Norge och var där i tre månader och efter det var knäna som fotbollar igen. När jag kom hem och gick till doktorn förbjöd han mig att jobba och fyllde i papper om sjukpension. Efter nästan ett år med brevväxling med försäkringskassa där deras läkare utan att ha sett eller ens talat med varken mig eller min läkare fick jag i det sista brevet uppmaning att söka ett jobb där jag inte behövde använda fötter, händer eller huvud.Skickade då alla papper till länsrätten som körde över försäkringskassan och gav mig rätt. Då hade jag inte jobbat på ett år och inta haft någon inkomst och var därför endast berättigad till  garantipension. Jag som jobbat sedan jag var sexton och betalat skatt fick alltså samma summa som de som aldrig jobbat eller betalt skatt. Skyller dock inte på någon, var ju mitt fel som inte kunde reglerna, skulle såklart stannat i Sverige och fått ersättning av FK .Som tur var hade jag sedan jag började jobba betalt till privat pensionsförsäkring så vi klarade oss skapligt ändå men lite surt måste jag erkänna att det var. Mvh flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Där har du fel Knasen, kan även drabba andra tex. mig. Hade för några år sedan problem med mina knän, kraftig artros i båda så jag

kunde jobba ett par veckor sedan svällde knäna upp och jag fick gå till doktorn som sjukskrev mig ett par veckor. Efter ett tag tröttnade jag på att käka doleron och div. andra smärtstillande medel för att kunna jobba några veckor för att sedan bli sjukskriven igen. Beslöt mig för att ta ett egenfinanserat sabbatsår och reste till Thailand. Blev av med problemen här i värmen och tykte knäna känndes bra så efter ett år fick jag jobb i Norge och var där i tre månader och efter det var knäna som fotbollar igen. När jag kom hem och gick till doktorn förbjöd han mig att jobba och fyllde i papper om sjukpension. Efter nästan ett år med brevväxling med försäkringskassa där deras läkare utan att ha sett eller ens talat med varken mig eller min läkare fick jag i det sista brevet uppmaning att söka ett jobb där jag inte behövde använda fötter, händer eller huvud.Skickade då alla papper till länsrätten som körde över försäkringskassan och gav mig rätt. Då hade jag inte jobbat på ett år och inta haft någon inkomst och var därför endast berättigad till  garantipension. Jag som jobbat sedan jag var sexton och betalat skatt fick alltså samma summa som de som aldrig jobbat eller betalt skatt. Skyller dock inte på någon, var ju mitt fel som inte kunde reglerna, skulle såklart stannat i Sverige och fått ersättning av FK .Som tur var hade jag sedan jag började jobba betalt till privat pensionsförsäkring så vi klarade oss skapligt ändå men lite surt måste jag erkänna att det var. Mvh flor

 

 

Du ska få rätt pension när du blir 65, kanske en klen tröst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska få rätt pension när du blir 65, kanske en klen tröst.

Jo får ju lite "löneförhöjning" då men tycker ändå att det är lite fel att när jag inte var i Sverige och utnyttjade försäkringskassan och sparade in en massa pengar åt dem ska bli "straffad för det. Men det är historia nu och om jag väntar några år tills jag blir 67 får jag en skaplig löneförhöjning.

Ändrades av flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...