Jump to content
IGNORERAD

Eva 97 tvingas flytta hem


Micke031

Recommended Posts

Alla människor har väl rätt att försöka hitta ett bättre liv utan att vara experter när man försöker så jag dömer inte Eva och hennes son och önskar Eva all lycka den sista tiden hon har av att njuta.Tänk bara på er egen mamma-Om hon fick chansen att göra något kul och busigt sista tiden av livet så skulle jag lyfta på hatten.

Jag är säker på att Eva har gjort rätt för sig i vårat tuffa samhälle så låt henne ha ett trevligt avslut på hennes intressanta liv.Jag önskar er alla andra detsamma.

Hon har dessutom bara ett öga nu så ge upp snälla moralpredikare.

Visst har alla rätt till det bästa och mest önskade liv man kan få, dock är Thailand inte rätt plats för en sjuklig åldring, det blir ofattbart dyrt emedan man icke har tillgång till försäkringsskydd. så länga man är pigg o frisk är det lika mycket himmelen som helvetet när man inte är det, sådant SKALL man vara medvetan om, antingen själv eller via familjen.

Om min mor hade levt och velat bo hos mig hade hon naturligtvis varit mer än välkommen, men, villkoren för detta hade hon/jag skaffat så mycket vetskap som möjligt om, och tack o lov finns ju fortfarande fallskärmen att återvända om det som i Eva.s fall går åt pipan.

Det är inte frågan om hon gjort rätt för sig eller ej, utan bara ett konstaterande att i hennes fall funkar inte Thailand om hon inte har en jäkla massa deg, och detta borde hennes familj varit medvetna om!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Vaxet

    11

  • udonkaj

    9

  • jocko53

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst har alla rätt till det bästa och mest önskade liv man kan få, dock är Thailand inte rätt plats för en sjuklig åldring, det blir ofattbart dyrt emedan man icke har tillgång till försäkringsskydd. så länga man är pigg o frisk är det lika mycket himmelen som helvetet när man inte är det, sådant SKALL man vara medvetan om, antingen själv eller via familjen.

Om min mor hade levt och velat bo hos mig hade hon naturligtvis varit mer än välkommen, men, villkoren för detta hade hon/jag skaffat så mycket vetskap som möjligt om, och tack o lov finns ju fortfarande fallskärmen att återvända om det som i Eva.s fall går åt pipan.

Det är inte frågan om hon gjort rätt för sig eller ej, utan bara ett konstaterande att i hennes fall funkar inte Thailand om hon inte har en jäkla massa deg, och detta borde hennes familj varit medvetna om!

Nu var hon medveten om det när hon flyttade ner till Thailand hon utryckte sig i tidningarna att hon skulle dö där och inte visste om hon ens skulle klara flygresan ner. Men att det var värt chansningen.

Däremot var hon enligt tidningarna omedveten om att hennes garantipension skulle dras in. Om man är 97 år och varit hemmafru hela livet så är det rätt mycket begärt att man skall kunna ha koll på alla regler på samma sätt som oss i teknikåldern.

Så visst är det lite synd om damen när hon nu tvingas hem till Sverige igen.

Jag tror nog hon hade föredragit ett platt fall och sedan slut.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Nu var hon medveten om det när hon flyttade ner till Thailand hon utryckte sig i tidningarna att hon skulle dö där och inte visste om hon ens skulle klara flygresan ner. Men att det var värt chansningen.

Däremot var hon enligt tidningarna omedveten om att hennes garantipension skulle dras in. Om man är 97 år och varit hemmafru hela livet så är det rätt mycket begärt att man skall kunna ha koll på alla regler på samma sätt som oss i teknikåldern.

Så visst är det lite synd om damen när hon nu tvingas hem till Sverige igen.

Jag tror nog hon hade föredragit ett platt fall och sedan slut.

 

Sonen borde haft koll på garantipensionen och även försäkrings/vård biten!

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nu är det ju inte alltid man får alla fakta och hela bilden genom att läsa en artikel i pressen.

Sonen framstår ju inte som särskilt alert men hur det är i verkligheten är kanske en helt annan sak.

Kan man inte glädjas åt att en 97-årig kvinna säljer sitt pick och pack och drar ner till värmen

för att kunna vara nära sin son eftersom alla andra hon känt dött sedan länge,

då finns det nog en sten i bröstet i stället för ett hjärta.

Att hon sedan får pengar via en insamling från de personer som glatt sig över hennes fighting spirit

kan man väl inte ha några invändningar emot.

 

Det var det bästa inlägget du skrivit under din period här på MPR å inte en tillstymmelse till bakverk å analklåda

 

BRA JOBBAT, FLERA SÅNA INLÄGG

 

Du får karma av mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst så noga men var det inte sonens bristande hälsa som får honom och frugan att söka

sig tillbaka till Sverige. I.o.m. detta VÄLJER Eva att flytta med då hon inte kan bo kvar själv?

I.o.m. den svenska skattesubventionerade sjukvården kanske de t.o.m. har råd att ta med jyckarna.

Slutet gott allting gott :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att jag ska ringa, eller kanske skicka ett PM, till Jan Källman "MaiChai" på Aftonbladet nästa gång jag flyttar.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst så noga men var det inte sonens bristande hälsa som får honom och frugan att söka

sig tillbaka till Sverige. I.o.m. detta VÄLJER Eva att flytta med då hon inte kan bo kvar själv?

I.o.m. den svenska skattesubventionerade sjukvården kanske de t.o.m. har råd att ta med jyckarna.

Slutet gott allting gott :-)

 

/ SatanG

Du läste väl lite slarvigt, Eva har problem med njurarna, grabben hade nåt ospec problem, som skall bli bättre av en operation (antagligen hjärtat?). Ingen av dem är försäkrad, det är nästan omöjligt i deras åldrar.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har alla rätt till det bästa och mest önskade liv man kan få, dock är Thailand inte rätt plats för en sjuklig åldring, det blir ofattbart dyrt emedan man icke har tillgång till försäkringsskydd. så länga man är pigg o frisk är det lika mycket himmelen som helvetet när man inte är det, sådant SKALL man vara medvetan om, antingen själv eller via familjen.

Om min mor hade levt och velat bo hos mig hade hon naturligtvis varit mer än välkommen, men, villkoren för detta hade hon/jag skaffat så mycket vetskap som möjligt om, och tack o lov finns ju fortfarande fallskärmen att återvända om det som i Eva.s fall går åt pipan.

Det är inte frågan om hon gjort rätt för sig eller ej, utan bara ett konstaterande att i hennes fall funkar inte Thailand om hon inte har en jäkla massa deg, och detta borde hennes familj varit medvetna om!

 

Kan bara hålla med skribenten här. Som gammal och sjuk åldring utan att vara halvmiljonär lever man extremt farligt i Thailand.

 

Har själv legat på sjukhus i 7 dagar i Bangkok och räkningen slutade på 25500 svenska kronor.

 

Som tur var hade jag en försäkring som täckte den summan.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

De gillar i alla fall pressen i denna familj.

När sonen flyttade till Thailand så kontaktade han kvällspressen och M. Töppfer (tror jag det var) skrev en story på detta.

När mamman flyttade till Thailand kontaktade man kvällspressen och berättade att en gammal dam nu emigrerar från svedala, det blev nästan en helsida i en kvällstidning, och flera andra tidningar hakade på.

När man insåg att en del av hennes pension försvann i.o.m. flytten, då kontaktade man pressen och beklagade, detta visade sig lönsamt. En privatperson gjorde en insamling och gav pengarna till damen.

Nu skall de flytta hem och även om detta går att läsa i kvällspressen.

Synd om dem att de är sjuka, men de tycks ha hittat ett sitt eget sätt att finansiera saker, ring kvällspressen.

So what? Det är långt ifrån min stil att sälja min "story" till media (även om jag hade nån) men vem är jag att döma den som gör det ? En poäng i det hela tycker jag i alla fall är att Eva klarade av sin utflykt till varmare breddgrader på egen och välvilliga sponsorers bekostnad utan att ligga samhället till last och det ska hon ha all heder för. Vill man vara riktigt nogräknad så sparade hon faktiskt in pengar åt Moder Svea under sin thailandsvistelse

 

Min gissning är att hon hade tänkt avsluta sitt liv här i Thailand men dom planerna gick i stöpet nu när även hennes son blivit allvarligt sjuk. men det är som sagt bara min gissning. En riktig krutgumma som inte klagar över sin situation verkar det vara i alla fall.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

So what? Det är långt ifrån min stil att sälja min "story" till media (även om jag hade nån) men vem är jag att döma den som gör det ? En poäng i det hela tycker jag i alla fall är att Eva klarade av sin utflykt till varmare breddgrader på egen och välvilliga sponsorers bekostnad utan att ligga samhället till last och det ska hon ha all heder för. Vill man vara riktigt nogräknad så sparade hon faktiskt in pengar åt Moder Svea under sin thailandsvistelse

 

Min gissning är att hon hade tänkt avsluta sitt liv här i Thailand men dom planerna gick i stöpet nu när även hennes son blivit allvarligt sjuk. men det är som sagt bara min gissning. En riktig krutgumma som inte klagar över sin situation verkar det vara i alla fall.

 

Fritz..

 

Och när reportern tog upp frågan om att hon hade blivit blind på ena ögat, svarade hon med ett leende - " ja men jag ser klart med det andra".

Snacka om krutgumma med en positiv attityd!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite intressant att vissa på detta forum likställer pengar man tjänar på sitt jobb med pengar man tjänar på att i tid och otid sälja sin familjs öde till pressen.

I första artikeln om denna familj så uttrycker sonen sitt förakt för Sverige, och prisar hur överlägset livet är i Thailand.

Nästa artikel handlar om hur glad han är att hans mamma slipper bo kvar i svedala, äntligen kan hon få en värdig avslutning på livet.

Och så nu, tillbaka till det tidigare så hemska Sverige, rubriken i Aftonbldet papper idag (sidan 11)är citat från sonen, " eva 97 tvingas lämna Thailand"

Så kontentan blir enligt sonen att hon först tvingades lämna svedala för Thailand, och nu tvingas hon göra samma sak fast tvärtom.

Vem är det som tvingat henne?

Jag har mitt svar klart för mig, ......sonen....

Att han sedan vid flertalet tillfälle lyckats tjäna en hacka på att sälja ut sin morsa till pressen, imponerar inte på mig.

Men som sagt, det är ju jag, och än en gång, tråkigt att de är sjuka, men också tråkigt att de ansåg att Sverige inte var ett bra land förrän pengarna och hälsan tog slut och man behövde hjälp av svenskar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite intressant att vissa på detta forum likställer pengar man tjänar på sitt jobb med pengar man tjänar på att i tid och otid sälja sin familjs öde till pressen.

I första artikeln om denna familj så uttrycker sonen sitt förakt för Sverige, och prisar hur överlägset livet är i Thailand.

Nästa artikel handlar om hur glad han är att hans mamma slipper bo kvar i svedala, äntligen kan hon få en värdig avslutning på livet.

Och så nu, tillbaka till det tidigare så hemska Sverige, rubriken i Aftonbldet papper idag (sidan 11)är citat från sonen, " eva 97 tvingas lämna Thailand"

Så kontentan blir enligt sonen att hon först tvingades lämna svedala för Thailand, och nu tvingas hon göra samma sak fast tvärtom.

Vem är det som tvingat henne?

Jag har mitt svar klart för mig, ......sonen....

Att han sedan vid flertalet tillfälle lyckats tjäna en hacka på att sälja ut sin morsa till pressen, imponerar inte på mig.

Men som sagt, det är ju jag, och än en gång, tråkigt att de är sjuka, men också tråkigt att de ansåg att Sverige inte var ett bra land förrän pengarna och hälsan tog slut och man behövde hjälp av svenskar.

Håller 100% med verkar som att Hennes pension från Svedala skulle underlätta Hans levene????

Men Men Va vet ja En Svenne på Hemmaplan????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller 100% med verkar som att Hennes pension från Svedala skulle underlätta Hans levene? ???

Men Men Va vet ja En Svampfan på Grusplan? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller 100% med verkar som att Hennes pension från Svedala skulle underlätta Hans levene? ???

Men Men Va vet ja En Svenne på Hemmaplan? ???

 

En son som ville ta hand om sin gamla mor, men som misslyckades pga sjukdomar.

 

Trist!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller 100% med verkar som att Hennes pension från Svedala skulle underlätta Hans levene? ???

Men Men Va vet ja En Svenne på Hemmaplan? ???

 

Nja, vad jag fattat så blev hon av med sin garantipension när hon "emigrerade" till Thailand och fick kvar ca: 3.500 Sek i månaden att leva på. Skulle den summan även räcka till att försörja hennes son menar du ? :ahh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vad jag fattat så blev hon av med sin garantipension när hon "emigrerade" till Thailand och fick kvar ca: 3.500 Sek i månaden att leva på. Skulle den summan även räcka till att försörja hennes son menar du ? :ahh:

 

Fritz..

Nu var det väll så att sonen räknade med garantipensionen men tji fick han

Link to comment
Dela på andra sajter

OK ska vi analysera lite.... Vem tror att en gumma på 97 bast får för sig att flytta till LOS?    Klart som korvspad att sonen har en baktanke ang,

flytten. Att sen han inte kollade allt.. Shit happens.Vad som är synd är att gumman sen får lida.. Bara dom kommer hem till välfärden tar

nog Soc hand om gumman så hon får det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

OK ska vi analysera lite.... Vem tror att en gumma på 97 bast får för sig att flytta till LOS?    Klart som korvspad att sonen har en baktanke ang,

flytten. Att sen han inte kollade allt.. Shit happens.Vad som är synd är att gumman sen får lida.. Bara dom kommer hem till välfärden tar

nog Soc hand om gumman så hon får det bra

Hej

Vilken knivskarp analys.gumma 97 år .korvspad=,baktanke, :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vad jag fattat så blev hon av med sin garantipension när hon "emigrerade" till Thailand och fick kvar ca: 3.500 Sek i månaden att leva på. Skulle den summan även räcka till att försörja hennes son menar du ? :ahh:

 

Fritz..

 

De hade räknat med att hennes garantipension skulle gälla där också. Så det blev liv i pressen igen när de efter ett tag upptäckte att så var inte fallet.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vad jag fattat så blev hon av med sin garantipension när hon "emigrerade" till Thailand och fick kvar ca: 3.500 Sek i månaden att leva på. Skulle den summan även räcka till att försörja hennes son menar du ? :ahh:

 

Fritz..

Men sen klev en örebroare in och hjälp "familjen" med stålar så bara pension var det inte.Örebroaren(ÖHK:s storsponsor)garanterade henne hjälp så länge hon levde  :ahh:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen klev en örebroare in och hjälp "familjen" med stålar så bara pension var det inte.Örebroaren(ÖHK:s storsponsor)garanterade henne hjälp så länge hon levde  :ahh:

Ja det måste bo bra underiga personer i gnällbältet

Link to comment
Dela på andra sajter

De hade räknat med att hennes garantipension skulle gälla där också. Så det blev liv i pressen igen när de efter ett tag upptäckte att så var inte fallet.

 

So what ? Slutet på historien blev väl att Eva 97 tog sig tillbaka till Sverige igen utan bidrag från Moder Svea och det tycker jag tammetusan att hon gjorde bra. Hur aftonblaskorna sedan vinklar det hela bryr jag mig inte ett dugg om.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen klev en örebroare in och hjälp "familjen" med stålar så bara pension var det inte.Örebroaren(ÖHK:s storsponsor)garanterade henne hjälp så länge hon levde  :ahh:

 

 

Var är örebroaren nu när de behöver hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...