Jump to content
IGNORERAD

Inköp av en Songthaew


Peolito

Recommended Posts

Vi funderar på att köpa en bil men fick en fråga om att köpa en taxi/songtheaw istället. Tanken är att en släkting kör den när vi inte är i Thailand och vi har tillgång till bil när vi är där.

Nu har jag inte en susning om hur det fungerar. 1) Priset (har hört 400.000 baht för en ny) 2) Nu verkar det som att det behövs en licens som kostar "några 100.000 baht" och stämmer det så är det nog bättre att köpa en bil. Om licens måste finnas så antar jag den måste skrivas på chauffören som säkert kan sälja den utan "min vetenskap och frugans med för den delen.

Jag slänger ut frågan för att se om någon har kläm på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi funderar på att köpa en bil men fick en fråga om att köpa en taxi/songtheaw istället. Tanken är att en släkting kör den när vi inte är i Thailand och vi har tillgång till bil när vi är där.Nu har jag inte en susning om hur det fungerar. 1) Priset (har hört 400.000 baht för en ny) 2) Nu verkar det som att det behövs en licens som kostar "några 100.000 baht" och stämmer det så är det nog bättre att köpa en bil. Om licens måste finnas så antar jag den måste skrivas på chauffören som säkert kan sälja den utan "min vetenskap och frugans med för den delen.Jag slänger ut frågan för att se om någon har kläm på detta.

Planen är bra, men inte för dig.

Min beg Peugeot kostade 100.000

För 200.000 får du en bättre beg bil.

Ta nycklarna med till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Planen är bra, men inte för dig.

Min beg Peugeot kostade 100.000

För 200.000 får du en bättre beg bil.

Ta nycklarna med till Sverige.

Jag misstänkte också att det inte var bra för mig :-). Inte för frugan heller. Ser framför mig en massa problem i vanlig ordning.

Tanken är att skaffa bil och då en bättre begagnad i första hand. Finns det hos bilhandlare i Chiang Rai stad, vet du det. I MaeSai har jag inte sett någon som säljer bilar fast det kanske finns.

Om jag får bestämma tas nycklarna med till Sverige. Har lämnat ett par motorcyklar som körts ner av manliga släktingar. En blev tom såld i Burma ev en filur som nyttjade narkotika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det det skall finnas ett företag i Thailand som köper upp bilar av dem som inte kan betala avbetalningen.

Dessa bilar går sedan att köpas av detta företag för summan som är återstående med div. tillägg förstås.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra han vara ett alternativ, om man inte kan lita på sin omgivning.

Vid min period i Kanchanaburi hyrde vi alltid bil privat när jag var där.

1000 bath per dag med förare eller 600 bath utan. Brändsle tillkom.

Exet hade aldrig problem att få tag bil, närmast tvärtom. Många ville åt de lättförtjänta stålarna,

och erbjöd sina tjänster rätt ofta.

Många thai tänker inte på ord som förslitning och försämrat andrahandsvärde, utan mera på att sitta hemma och tjäna 600 bath per dag är inte illa.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbrukningsvaror så fordonen får användas hos oss..:) Dock så får min Pzx stå orörd,den hade 70mil på klockan

när ja kom ner igen. clicken går hårt,hehe.. Bilen hade gått 1000mil men det är bara frugan som kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Planen är bra, men inte för dig.Min beg Peugeot kostade 100.000För 200.000 får du en bättre beg bil.Ta nycklarna med till Sverige.Jag misstänkte också att det inte var bra för mig :-). Inte för frugan heller. Ser framför mig en massa problem i vanlig ordning.Tanken är att skaffa bil och då en bättre begagnad i första hand. Finns det hos bilhandlare i Chiang Rai stad, vet du det. I MaeSai har jag inte sett någon som säljer bilar fast det kanske finns.Om jag får bestämma tas nycklarna med till Sverige. Har lämnat ett par motorcyklar som körts ner av manliga släktingar. En blev tom såld i Burma ev en filur som nyttjade narkotika.

Chiangmai har mycket bilar.

Du måste ha ett bra ställe att ha den parkerad på i din frånvaro.

Glömm ej koppla ur batteriet vid hemresan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...