Jump to content
IGNORERAD

Jetlag


Kim

Recommended Posts

Är sedan ett dygn tillbaka på plats i Bangkok, Thailand och har som vanligt lite huvudvärk och en konstig känsla i kroppen förorsakad av jetlag. Brukar ta några dagar innan jag fungerar normalt och lyckats vrida till tiden i huvudet.

Somnade faktiskt dödstrött någon gång efter midnatt thaitid igår och vaknade pigg klockan 0800 i morse. Men somnade igen vid 1000 efter att ha vänslats lite med frugan och vaknade tyvärr inte förrän 1300 (vilket är 0700 svensk tid). Så det blir antagligen insomning sent i natt.

Hann en sväng till parken med sonen efter att vi ätit och han visade riktiga karlatakter på en gång genom att kurtisera både äldre och yngre representanter för det motsatta könet. Vad månde det bliva av honom som vuxen?

Chuvit1.jpg

Chuvit9.jpg

Chuvit4.jpg

Chuvit3.jpg

Chuvit5.jpg

Chuvit6.jpg

Chuvit8.jpg

Sen drack vi lite mjölk utanför en Seveneleven samtidigt som vi spanade efter broder tuk tuk.

Chuvit7.jpg

Och dom här två tjejerna hjälpte vi att fylla i en survey.

Chuvit2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin hund får man klappa matte? :whistle:

Grabben har mammas utsende men pappas anlag :yes:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Fina bilder Kim!

Brodern brukar inte sitta mitt i trappan utan en bit bort där den lokale handlaren ofta har ett antal stenbord och stensoffor.

Inköpen görs däremot i seven eleven butiken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Kul att se färska foton från dig!  :wai:

Kul att sonen är på G när det gäller kvinnor! Blir själv lite rädd att träffa er om vårt barn blir en flicka!  :diablo:

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevliga bilder Kim. Hoppas du har tid att stanna till har pa vagen till Isaan (du aker val anda forbi har antar jag). Vi har ju vetenskapliga studier att gora, verifiera eller forkasta mitt pastaende att det finns max 5 katoeyer har i stan  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de fina härliga bilderna ni bjuder på.

---

På tal om Jetlag.

Sista gången vi kom hem från Thailand trodde jag att jag hade jetlag i 2 veckor... innan vi förstod vad det var...  :lol::lol::lol:

---

Trevlig vistelse i värmen!

Magrood

-grön av avund-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbara kort, Kim.

Tjejerna här på kontoret storknade av åååååh-vilka-sööööta-baaaarn-syndromet.  :yes:

:wai:

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu ar vi pa plats i muang Surin och hit tog vi oss med snabbtaget idag. Tyvarr Atom sa gick inte sparet genom din provins sa diskutera katoyer far vi gora nan annan gang. :)

Blev en mardromsvandning pa dygnet eftersom taget avgick redan 0545 och personalen pa hotellet skramde oss med att det kunde vara trafikstockningar redan tidigt pa morgon sa vi steg upp redan 0400 och hoppade i en taxi 0450.  :aww:

Men inte var det nagon trafikstockning som hotellpersonalen sa utan full gas och tomma gator hela vagen sa vi satt och vantade pa Hualumpong stn langt innan taget anlande. Men tjejen i receptionen beromde frugan sa mycket for att hon bemott personalen sa vanligt manskligt, artigt och snallt, inte alls vad dom brukade uppleva med "mia farang" som enligt deras uppgift brukade vara bade uppnasta och stroppiga till beteende. (ar det verkligen sa?)

Sa personalen ar forlaten for att dom lurade ivag oss for tidigt. Men jetlagen fick i alla fall en riktig chocktillvanjning idag med sa tidig start.

Pa Surin stn var vi redan 1210 men eftersom min kara fru glomt att forvarna familjen om att vi behovde hamtning inne i stan den tiden sa var pappan borta och troskade ris hela dagen. Sa dels for att inte stora det arbetet samt for att slippa sitta och vanta pa vaskorna i flera timmar sa tog vi in pa Majestic en natt. Far hamtning ut till byn imorgon formiddag istallet.

Har tyvarr inte fatt igang den thailandska gprs-anslutningen pa min nyinkopta mobil trots att vi sakert satt en timme i telefon med supporten pa dtac bara for att fa till det. Gav till slut upp, fortsatter prova imorgon istallet och anvander hotellets dator tillsvidare. Synd eftersom jag hade ett antal fler intressanta purfarska Bangkokpics pa laptopen.

Nej usch vad det ar mygg under det har datorbordet, tror jag knallar ivag och koper en lite vatten samt en Chang istallet for att sitta har och bli uppaten.

Langtar till byn for att fa lampa av alla stora vaskor vi har med fran Sverige sa att vi sedan kan resa med lattare packning, borjar fa armar langa som en apa.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, det du säger om att vissa mia farang är högfärdiga och nedlåtande, stämmer tyvärr nog. När jag och min flickvän reste runt i Isaan, så fick hon beröm om att hon alltid tog sig tid att prata med chaufförer, hotellpersonal etc . Hon fick till sig att mia farang oftast var väldigt högfärdiga. Jag tycker det är riktigt beklämmande och det gör mig förbannad när jag hör sånt! 

Fina bilder!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Kim, det du säger om att vissa mia farang är högfärdiga och nedlåtande, stämmer tyvärr nog. När jag och min flickvän reste runt i Isaan, så fick hon beröm om att hon alltid tog sig tid att prata med chaufförer, hotellpersonal etc . Hon fick till sig att mia farang oftast var väldigt högfärdiga. Jag tycker det är riktigt beklämmande och det gör mig förbannad när jag hör sånt! 

Fina bilder!  :great:

Det ær ju detta med status!!!

Hænder æven bland Thaitjejer i Sverige. Har dom pengar så ær det många av dom som ær dryga till skilnad från sina normal inkomsts væninnor :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim, det du säger om att vissa mia farang är högfärdiga och nedlåtande, stämmer tyvärr nog. När jag och min flickvän reste runt i Isaan, så fick hon beröm om att hon alltid tog sig tid att prata med chaufförer, hotellpersonal etc . Hon fick till sig att mia farang oftast var väldigt högfärdiga. Jag tycker det är riktigt beklämmande och det gör mig förbannad när jag hör sånt! 

Fina bilder!  :great:

Nu sa tjejen i receptionen, för övrigt en ung snygg tjej med hög utbildning av hennes engelska att dömma, att det var första gången en "mia farang" bemött dom som vanliga människor. Annars så menade hon att dessa "mia farang" gick med näsan i vädret och helst undvek att tala med personalen överhuvudtaget. Och med tanke på att jag vet att tjejen ifråga jobbat där minst ett par år så finner jag hennes uttalande ganska intressant. Förmodligen är det aningen överdrivet samt beror på en hel del missförstånd. Mia farang kan säkert bli missförstådd som snorkig bara för att hon är för blyg för att inleda ett samtal eller håller tyst bara för att hon inte är riktigt säker på vad hotellpersonalen tycker om henne. Men en viss sanning ligger det säkert i receptionistens uttalande.

Och det är ju i sig intressant att personalen på just det här hotellet i alla fall anser att alla mia farang beter sig både snorkigt och överlägset mot dom.

Fick för övrigt själv igång min gprs-uppkoppling till slut. Så nu slipper jag ringa supporten fler ggr och har internet även när vi kommer till byn.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen finns det mia farang som tror att många ser ned på just mia farang...

Kan vara en anledning till tystnad.

---

När jag var yngre (17) och inte kunde resa långfärdsbuss själv tillät mormor mig inte att åka hem till byn med en farang killkompis.

"Folk kommer att tro att du är mia farang", sa hon.  :crazy::crazy::crazy:

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och sen finns det mia farang som tror att många ser ned på just mia farang...

Kan vara en anledning till tystnad.

---

När jag var yngre (17) och inte kunde resa långfärdsbuss själv tillät mormor mig inte att åka hem till byn med en farang killkompis.

"Folk kommer att tro att du är mia farang", sa hon.  :crazy::crazy::crazy:

---

Mvh

Magrood

Ungefär vad jag menade när jag skrev "...eller håller tyst bara för att hon inte är riktigt säker på vad hotellpersonalen tycker om henne".

Gissar att det finns lika mycket hotellpersonal som ser ned på mia farang som det finns mia farang som ser ned på hotellpersonal. Men det var i alla fall nytt för mig detta med att mia farang räknas som högfärdiga rent generellt.

Hur som helst, mia farangs barn är dock populär värre bland thailändare, även om dom sällan är lika artigt väluppfostrade. :)

frisyr2.jpg

frisyr4.jpg

frisyr3.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kimpa.Jag ser att Linus har kommit till paradiset  :glasses: Ha det bra och hälsa alla. Mvh Måne Ps besikta vårat hus om du får läge Ds

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, det kommer kanske fler tillfallen.

Som bade Kim och Magrood skrivit sa slar nog det dar med "mia farang" at bada hall. Det finns nog en hel del thaitjejer som nar de val fatt lite pengar garna vill visa det lite for tydligt vilket givetvis inte uppskattas. Samtidigt vet jag flera av frugans kompisar som latsas att de ar fran Hong Kong eller Singapore nar de kommer till Thailand pa semester med sina vasterlandska man for att slippa servicepersonals ofta otrevliga attityd mot "mia farang". Det ar inte alla leenden i Land of Smiles som ar lika trevliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Kimpa.Jag ser att Linus har kommit till paradiset  :glasses: Ha det bra och hälsa alla. Mvh Måne Ps besikta vårat hus om du får läge Ds

§3.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

§3.1

Hej biker,

Du har naturligtvis rätt... men det är svårt att dra gränsen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Kimpa.Jag ser att Linus har kommit till paradiset  :glasses: Ha det bra och hälsa alla. Mvh Måne Ps besikta vårat hus om du får läge Ds

Ingen fara med ditt hus måne, såg dock att gamlingarna satt upp ett par plåtar på verandan för att skymma bort solskenet under eftermiddagsvilan. :)

Mats hus såg ut att ha någon innebyggare och Kents stod väldigt öde. Fast har bara hunnit en första titt på allt.

Stora affären mellan dig och korsningen har av outgrundlig anledning stängt ned och bommat igen så nu får man åka åt andra hållet (mot Sangkha) när man ska handla mer grejor än vad som finns i den egna familjeaffären.

Vår Linus trivs förstås bara finfint och han har redan efter ett knappt dygn börjat att använda sig av thailändska uttryck samtidigt som flera av byungarna på perfekt svenska ropar "titta" eller "titta här" efter att igår eftermiddag ha hört uttrycket tusen ggr. :)

Lek på andra plan, Phetchkasem plaza.

surin1.jpg

Inte bara språket grabben härmar av bykompisarna, rörelserna likaså.

surin2.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...