Jump to content
IGNORERAD

Försäkring


Guest BpaijingKatai

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Ni som tillbringar längre tid i Thailand, vad har ni för försäkring?

Vilket Thai försäkrings bolag har en bra sjuk och olycksfalls försäkring?

Kanske fel forumdel för frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acrobban

    4

  • Singha711

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    2

  • 1609offe

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest BpaijingKatai

Vad menar du med längre tid??

Jag är här 5-6 månader varje år å har euorpeiska

 

 

Längre tid, mer än vanlig charter.

ERV gäller inte där jag håller till, av någon konstig anledning så gäller inte sjuk och olycksfall i de södra provinserna??????????

 

https://www.erv.se/Documents/Villkor/VillkorExtended.pdf?epslanguage=sv

Här står inget om begränsad giltighet, titta på punkt A2

 

A.2 Var?

Försäkringens geografiska giltighetsområde framgår av försäkringshandlingen.

 

Försäkringshandlingen får man inte innan man har betalat.

 

Gärna Thailändskt försäkringsbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan brukar komma upp med jämna mellanrum och det har blivit skrivet en hel del redan.

 

Senast i den här tråden: http://www.maipenrai.se/forum/t/17675-det-haer-med-foersaekring-igen/

 

Jag tillbringar ca 6 månader i Thailand varje år och har bara av denna anledning gått över till Länsförsäkringar.

 

Där betalar jag ca 20 SEK/dygn utöver de första 45 dagar som är redan betalda genom min hem/reseförsäkringen.

 

Med en vanlig svensk hem/reseförsäkring är du automatiskt försäkrad de första 45 dygnen men de flesta tar en väldig hög avgift fr.o.m. dag 46. Trygg Hansa tex begär över 60 SEK. Samtidigt är det inte helt lätt (kostnadsfri) att byta hemförsäkring på andra dagar än huvudförfallodagen, dvs en gång om året.

 

Om man inte vill eller kan byta sin hemförsäkring utan vidare då är tex Europeiska ett bra alternativ. Där kan man försäkra sig fr.o.m. dag 46 och använda de första 45 dagar genom hemförsäkringen. Senast jag kollade låg de på ca 36 SEK/dygn.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Frågan brukar komma upp med jämna mellanrum och det har blivit skrivet en hel del redan.

 

Senast i den här tråden: http://www.maipenrai.se/forum/t/17675-det-haer-med-foersaekring-igen/

 

Jag tillbringar ca 6 månader i Thailand varje år och har bara av denna anledning gått över till Länsförsäkringar.

 

Där betalar jag ca 20 SEK/dygn utöver de första 45 dagar som är redan betalda genom min hem/reseförsäkringen.

 

Med en vanlig svensk hem/reseförsäkring är du automatiskt försäkrad de första 45 dygnen men de flesta tar en väldig hög avgift fr.o.m. dag 46. Trygg Hansa tex begär över 60 SEK. Samtidigt är det inte helt lätt (kostnadsfri) att byta hemförsäkring på andra dagar än huvudförfallodagen, dvs en gång om året.

 

Om man inte vill eller kan byta sin hemförsäkring utan vidare då är tex Europeiska ett bra alternativ. Där kan man försäkra sig fr.o.m. dag 46 och använda de första 45 dagar genom hemförsäkringen. Senast jag kollade låg de på ca 36 SEK/dygn.

 

//Singha711

 

 

Jag har svårt att tänka mej att något svenskt försäkringsbolag har en för säkring som gäller i de fyra sydligaste provinserna då ERV(fd europeiska) hänvisar till UD:s reseavrådan och INTE har giltighet för privatresenärer.

 

EDIT: tillagd länk.

 

http://www.erv.se/landsguiden/alla-lander/Thailand/risker/

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna Thailändskt försäkringsbolag.

 

Är enligt min mening inte att rekommendera av följande skäl:

 

Att för en västerlänning teckna en thailändsk försäkring är enligt min mening rena kapitalförstörelsen. När man vet att försäkringar i princip enbart avser prestationer ovanför det lagliga grundskyddet förstår man att man då tecknar en försäkring för något som man redan har, fast i ett annat land. Hur man än vänder så blir ju problemet i första hand att fixa en försäkring för att ta sig hem efter en ambulant/temporär behandling. Just för att kunna ta i anspråk mycket större resurser än vad man någon gång kan få i Thailand. Så resonera ju även de västerländska försäkringsbolagen i sin prissättning eftersom de då kan flytta kostnader för skadefall till de offentliga försäkringar i större omfattning. En (ren) thailändsk försäkring innehåller överhuvud taget inte detta perspektiv (dvs. hemresa/hemtransport) vilket när allt kommer omkring är det centrala för den försäkrade.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Vad menar du med längre tid?? Jag är här 5-6 månader varje år å har euorpeiska
Europeiska heter numer ERV och den kör vi också. http://www.erv.se/ Den passa oss bra. Bra sjuk och olycksfaförsäkring.. Vi har ingen egendomsförsäkring inkluderad då vi bor privat och 90% av tiden och har bara en kamera, en 2 telefoner och en IPad som vi körde som handbagage och vi tycker inte det behövs. Sjukdoms och olycksfall är dock i toppnivå med ett nummer att ringa i Sverige etc. Vår hemförsäkring täcker dag 1-45 så vi betala för dag 46-175 .. En extradag för att täcka hela hemresan. 11 kronor per dag och person blev det. Billigaste alternativet utan att tumma på kvalité enligt mig. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Europeiska heter numer ERV och den kör vi också. http://www.erv.se/ Den passa oss bra. Bra sjuk och olycksfaförsäkring.. Vi har ingen egendomsförsäkring inkluderad då vi bor privat och 90% av tiden och har bara en kamera, en 2 telefoner och en IPad som vi körde som handbagage och vi tycker inte det behövs. Sjukdoms och olycksfall är dock i toppnivå med ett nummer att ringa i Sverige etc. Vår hemförsäkring täcker dag 1-45 så vi betala för dag 46-175 .. En extradag för att täcka hela hemresan. 11 kronor per dag och person blev det. Billigaste alternativet utan att tumma på kvalité enligt mig. Med vänlig hälsning,

 

Vi bor i Hat Yai.

 

Tyvärr ERV:

 

 

http://www.erv.se/landsguiden/alla-lander/Thailand/risker/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tänka mej att något svenskt försäkringsbolag har en för säkring som gäller i de fyra sydligaste provinserna då ERV(fd europeiska) hänvisar till UD:s reseavrådan och INTE har giltighet för privatresenärer.

 

Jag har för mig att UD:s reseavrådan inte alltid betyder att försäkringen inte gäller i dess helhet.

 

Jag är inte säker men jag tror att många försäkringar enbart upphör att gälla när skadan i viss mån är relaterad till de aspekter som reseavrådan gäller.

 

Alltså, en "vanlig" mopedolycka i de södra provinserna har inte så mycket att göra med det spända säkerhetsläge där och borde täckas av en reseförsäkring i de allra flesta fall..

 

Men, som sagt, jag är inte säker på den punkten och det är nog på sin plats att läsa det finstilta i sin försäkring.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Frågan brukar komma upp med jämna mellanrum och det har blivit skrivet en hel del redan. Senast i den här tråden: http://www.maipenrai.se/forum/t/17675-det-haer-med-foersaekring-igen/ Jag tillbringar ca 6 månader i Thailand varje år och har bara av denna anledning gått över till Länsförsäkringar. Där betalar jag ca 20 SEK/dygn utöver de första 45 dagar som är redan betalda genom min hem/reseförsäkringen. Med en vanlig svensk hem/reseförsäkring är du automatiskt försäkrad de första 45 dygnen men de flesta tar en väldig hög avgift fr.o.m. dag 46. Trygg Hansa tex begär över 60 SEK. Samtidigt är det inte helt lätt (kostnadsfri) att byta hemförsäkring på andra dagar än huvudförfallodagen, dvs en gång om året. Om man inte vill eller kan byta sin hemförsäkring utan vidare då är tex Europeiska ett bra alternativ. Där kan man försäkra sig fr.o.m. dag 46 och använda de första 45 dagar genom hemförsäkringen. Senast jag kollade låg de på ca 36 SEK/dygn. //Singha711
ERV är 11 kronor per dygn med slopat egendomsskydd. Klart prisvärt. Vi äger en IPad, en IPhone, en Samsungphone, och en Lap Top modell billigare och allt begagnat, bär aldrig mer än 10.000 THB på kroppen. Vilket vi kan undvara i värsta fall. Samtidigt som ERV sjukdomsförsäkring och olycksfall är bland dom bästa enl rekommendationer med ett svenskt telefonnummer att ringa i veta fall. Passar oss... Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag har för mig att UD:s reseavrådan inte alltid betyder att försäkringen inte gäller i dess helhet.

 

Jag är inte säker men jag tror att många försäkringar enbart upphör att gälla när skadan i viss mån är relaterad till de aspekter som reseavrådan gäller.

 

Alltså, en "vanlig" mopedolycka i de södra provinserna har inte så mycket att göra med det spända säkerhetsläge där och borde täckas av en reseförsäkring i de allra flesta fall..

 

Men, som sagt, jag är inte säker på den punkten och det är nog på sin plats att läsa det finstilta i sin försäkring.

 

//Singha711

 

 

Jag har mailat ERV med frågan om just giltighet av sjuk/olycks del- vilket man inte svarat rakt ut på utan fegt hänvisat till UD:s reserekommendationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Längre tid, mer än vanlig charter.

ERV gäller inte där jag håller till, av någon konstig anledning så gäller inte sjuk och olycksfall i de södra provinserna? ???? ?????

 

https://www.erv.se/Documents/Villkor/VillkorExtended.pdf?epslanguage=sv

Här står inget om begränsad giltighet, titta på punkt A2

 

A.2 Var?

Försäkringens geografiska giltighetsområde framgår av försäkringshandlingen.

 

Försäkringshandlingen får man inte innan man har betalat.

 

Gärna Thailändskt försäkringsbolag.

 

Så du menar att 5-6 månader är charter??

När jag tog försäkringen frågade dom inte vad jag skulle vara eller bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

+++++++Vad menar du med längre tid??

Jag är här 5-6 månader varje år å har euorpeiska

 

 

 

 

 

 

Var har jag skrivit att 5-6 månader är charter??

 

Läs markerat!!!!

 

Du ställde frågan:

+++++++Vad menar du med längre tid??

 

jag svarade:

 

++++++++Längre tid, mer än vanlig charter.

 

Klart de inte frågar var du ska bo, de vill ha dina pengar inget annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Men de har ändrat åldern på erv:s backup basic försäkring nu, man får max vara 45 år gammal, så de e kört för mej

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de har ändrat åldern på erv:s backup basic försäkring nu, man får max vara 45 år gammal, så de e kört för mej

Kört är det väl inte bara kryssa i att du är över 45 och kör vidare med ERV till du fyller 70, sedan kan du fortsätta om du har perfekta hälsovärden!! Läkarintyg krävs.

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört är det väl inte bara kryssa i att du är över 45 och kör vidare med ERV till du fyller 70, sedan kan du fortsätta om du har perfekta hälsovärden!! Läkarintyg krävs.

nej det är ju inte kört på det viset, bara det att samma försäkring som tidigare kostade mej 1700 sek för 4,5 månader kostar nu 4700 sek

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en länk till vilka ställen i Thailand UD avråder för resande: Den brukar Försäkringsbolagen rätta sig efter

 

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Reseinformation/Reseinformation-Thailand/

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det är ju inte kört på det viset, bara det att samma försäkring som tidigare kostade mej 1700 sek för 4,5 månader kostar nu 4700 sek

Är du 70+ Jag kollade idag Drygt 4800 med egendomskydd

Folksam 2800 drygt I båda fallen 45+46d  

Gouda oxå dryga 2800 

Så det blir Folksam har ju alla förs utom bilen där

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar Länsförsäkringar 5188 kronor från 2 September 2013 till och med 25 Maj 2014, försäkringen blev billigare än förra året.

 

post-3132-0-60323300-1376912774_thumb.jp

post-3132-0-60323300-1376912774_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du 70+ Jag kollade idag Drygt 4800 med egendomskydd

Folksam 2800 drygt I båda fallen 45+46d  

Gouda oxå dryga 2800 

Så det blir Folksam har ju alla förs utom bilen där

Offe

Jag är 45 år, reser 6 månader varje år. Och då blir det dyrt. inte 2800 som du säger, jag skrev ju tidigare att jag betalar för 4,5 månader, då jag har dom första 45 dagarna på hemförsäkringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu så är det Gouda som är mest prisvärd när man passerat 45.

Kör med den nu när jag åker.

Ja 3409 kr fick  jag fram att det kommer att kosta med gouda, jag har haft dom innan också  hmmm detta blir ju bättre o bättre hehe, jag har även mailat moderna försäkringar med kostnadsförslag, då jag har både bilen och hemförsäkringen hos dom, och där har man 60 dagars reseförsäkring inkluderat, men ett litet varningens finger för dessa sk inkl reseförsäkringar, "läs det finstilta"! Och på goudas hemsida kan man markera " komplemment till hemförsäkring" istället för "försäkring från dag 46" då skall man ha ett fullgott reseskydd vad gäller sjukvårdsbiten i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu så är det Gouda som är mest prisvärd när man passerat 45.

Kör med den nu när jag åker.

Vad menar du med prisvärd?

För mig innebär det när man får mycket för pengarna, läser man lite om Gouda så framkommer det att dom inte är så givmilda när det väl gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...