Jump to content
IGNORERAD

skriva sig i thailand och slippa betala skatt.


somsak

Recommended Posts

Pannbenet inslaget skulle han haft. För länge sen kan man väl säga...

Han har alltid varit ett ärkesvin,både på anstalt och utanför densamma  :13:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • somsak

    14

  • Bananen

    6

  • chockdii

    5

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Finns sjömansskatten kvar? Vad betalar en svensk sjöman idag i skatt? Boende i Sverige alltså?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i vad dom kallar det, skatt är vad det är . Eller tillhör du skaran som fortfarande tror att vi betalar 30% i skatt för att det står så på lönespecen ? Isåfall tycker jag att det är dags att vakna. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Jag har full koll på vad som är skatt och vad som är arbetsgivaravgift, men allt är mina pengar som de tar. Du har rätt i att de har delat upp det i en del som syns och en del som inte syns, allt för att lura folket som de säger sig tjäna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har full koll på vad som är skatt och vad som är arbetsgivaravgift, men allt är mina pengar som de tar. Du har rätt i att de har delat upp det i en del som syns och en del som inte syns, allt för att lura folket som de säger sig tjäna.

 

Vissa svenska arbetsgivare har experimenterat med att på lönebeskedet även redovisa sociala avgifter och en del annat.

 

Detta motsatte sig dock facket, så det fick man sluta med.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa svenska arbetsgivare har experimenterat med att på lönebeskedet även redovisa sociala avgifter och en del annat.

 

Detta motsatte sig dock facket, så det fick man sluta med.

 

Herr Chang har talat.

Vi får det på våra lönebesked

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

om man av någon anledning vill skriva sej i sverige igen , hur lång tid tar det innan man då skulle

 

vara tebax i systemet?...Man kan väl inte bara dyka upp på Arlanda med febertermometern i arslet å

 

säga nu är jag hemma och vill ha mina rättigheter.bara en fråga bland många<<<<<< :not_i:

 

 

 

 

Det var väl inte helt lätt:

 

 

http://www.maipenrai.se/forum/t/23392-kulturchock/#entry653586

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade för 6 mån sedan på skatteverket, i princip så kan man dyka upp med termometern i arslet och ha rätt till sina medborgerliga förmåner, fattades bara annat!!

Sent by my flintaphone and Tapatalk

 

Detta har visat sej stämma i praktiken också.

 

En bekant, som har bott permanent här i Thailand i flera år och som då också har varit utskriven från Sverige under denna tid, blev sjuk för ca 6 månader sedan och behövde avancerad sjukvård.

Han reste till Sverige och fyllde i några blanketter på Skattekontoret dagen efter ankomsten till Sverige och var därmed inne i systemet. Sjukvården startade några veckor senare med samma taxa som alla svenska medborgare får och han är nu tillbaka i Thailand pigg och frisk.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja,har haft funderingar en längre tid om att flytta till Thailand och bara åka till sverige på sommaren och jobba 6månader.

dom sista 2 vintrarna har jag bott här i pattis,detta blir tredje vintern här.

har inte haft lägenhet i sverige heller på 3-4år utan bott i lastbilen då jag jobbat så har inget som drar mig till norden nå mer.

inte heller känns det som att jag skulle vilja ha något med sverige att göra heller.

 

läst igenom allt på bla. farangstaffing och mycket på skatteverkets hemsida och varit i kontakt med skatteverket per mail,

och dom har haft svårt att bekräfta att det går att jobba max 182 dar i sverige utan skatt om man e bosatt i thai,nästan fått "hota"dom för att dom kunnat bekräfta att det är så.

har även snackat med åkeriet jag jobbar på och frågat om jag kan jobba som egen från Thailand om jag fixar eget bolag här.

dom är dock inte så intresserade och skeptiska att man kan göra såhär fast jag skickat länkar och kopia på mailet från skatteverket.

 

ursäkta om det blev svårläst men vet inte riktigt hur jag ska börja då jag inte är helt 100 själv hur detta funkar.

 

är det nån som jobbar såhär på mpr? ca.6mån i sverige och ca.6mån i thai som kan hjälpa med lite tips,goda råd eller annat?

 Vill inte ha med Sverige att göra .Förrädare där. Vem skall ta hand om dig när du blir gammal? Eller har du så mycket undanstoppade svarta pengar så du kan betala för privat vård i Thailand. Men glöm aldrig att du är bara farang i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

 Vill inte ha med Sverige att göra .Förrädare där. Vem skall ta hand om dig när du blir gammal? Eller har du så mycket undanstoppade svarta pengar så du kan betala för privat vård i Thailand. Men glöm aldrig att du är bara farang i Thailand

är du allvarlig eller ironisk?annars blir jag mörkrädd var vissa har sitt huvud..

vad är det för sorts sjukvård jag behöver anser du?och svarta pengar,verkar vara allmänt känt att om man har pengar i sverige som arbetare så har man jobbat svart.annars går det inte,jag får tacka för kaffet!

vad är det för fel att vara farang i Thailand?jag har det mycket bättre här så varför skulle jag stanna kvar i sverige och vantrivas?

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

är du allvarlig eller ironisk?annars blir jag mörkrädd var vissa har sitt huvud..

vad är det för sorts sjukvård jag behöver anser du?och svarta pengar,verkar vara allmänt känt att om man har pengar i sverige som arbetare så har man jobbat svart.annars går det inte,jag får tacka för kaffet!

vad är det för fel att vara farang i Thailand?jag har det mycket bättre här så varför skulle jag stanna kvar i sverige och vantrivas?

Lycka till :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Det kalls avundsjuka i sverige när andra kan göra som dom vill å dom som vill inte kan göra ett skit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kalls avundsjuka i sverige när andra kan göra som dom vill å dom som vill inte kan göra ett skit

Svenskarnas signum no 1A

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kalls avundsjuka i sverige när andra kan göra som dom vill å dom som vill inte kan göra ett skit
Japp, så är det. Blir ju extra skönt att tillbringa vintrarna här nere när man vet att dom där hemma går och lider :) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

 

Slippa betalas skatt..

 

Det samma som att andra skall betala det den som slipper egentligen skulle betala...

 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

 

Slippa betalas skatt..

 

Det samma som att andra skall betala det den som slipper egentligen skulle betala...

 

MVH Nonki

visst är det så, om man är skriven i sverige och jobbar svart, men det är det väl ingen som gör. :crazy: 

ÄR man däremot skriven och bor utomlands och inte skatteskyldig i sverige längre, så är det ju lite annorlunda, om man inte tar del av sveriges (försvinnande) välfärd, sjukvård, pension mm och har sina egna försäkringar, så finns det väl ingen andledning att betala en massa skatt för det.

Att det finns en del som gärna hade gjort det om dom varit i den situasionen att dom kunnat göra det, det märker man ju i denna tråd.

 

Den svenska avundsjukan är inte ett dugg bättre än den thailändska.

 

Kanske missuppfattade dig, eller vilka skatter menar du att du får betala för mig om jag inte är skatteskyldig i sverige?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

För alla som inte förstår det där med att "slippa" betala skatt.

 

Om nu regelverket för skatt tillåter att man kommer till Sverige och jobbar max 182 dagar per år utan att man behöver betala inkomstskatt på de egenhändigt ihopslitna pengarna, så är det för fasen inte frågan om svartjobb eller skattesmitning.

 

Sen kan jag informera alla glada skatteivrare att när man befinner sig i Sverige så kommer man inte undan MOMSEN (känner någon till den??). Dvs allt man köper för att äta, läsa, klä på sig, ibland även boende är belastat med skatt=moms. Om man sen nyttjar en bil så blir notan för skatten mycket högre. Vill du sen köpa en TV eller en DVD så, hoppsan där blev det lite skatt igen.

 

Så att man är skattesmitare för att man bosatt sig utomlands o åker till Sverige för att jobba lite, är en MYT.

 

Sen betalar jag min egen sjuk o olycksfallsförsäkring här i Thailand och den gäller worldwide.

 

Puss på er mytomaner! :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
För alla som inte förstår det där med att "slippa" betala skatt.

 

Om nu regelverket för skatt tillåter att man kommer till Sverige och jobbar max 182 dagar per år utan att man behöver betala inkomstskatt på de egenhändigt ihopslitna pengarna, så är det för fasen inte frågan om svartjobb eller skattesmitning.

 

Sen kan jag informera alla glada skatteivrare att när man befinner sig i Sverige så kommer man inte undan MOMSEN (känner någon till den??). Dvs allt man köper för att äta, läsa, klä på sig, ibland även boende är belastat med skatt=moms. Om man sen nyttjar en bil så blir notan för skatten mycket högre. Vill du sen köpa en TV eller en DVD så, hoppsan där blev det lite skatt igen.

 

Så att man är skattesmitare för att man bosatt sig utomlands o åker till Sverige för att jobba lite, är en MYT.

 

Sen betalar jag min egen sjuk o olycksfallsförsäkring här i Thailand och den gäller worldwide.

 

Puss på er mytomaner! :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

 

 

Vilket bolag har du?

Har du en försäkring där du betalar ett visst antal år och kan sedan antingen få ut ett hyfsat belopp eller vara försäkrad livet ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Om jag undviker någon skatt så är det skatteåterbäring eller skatteplanering...

Om någon annan gör det är det är det skattesmitning..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket bolag har du?

Har du en försäkring där du betalar ett visst antal år och kan sedan antingen få ut ett hyfsat belopp eller vara försäkrad livet ut?

 

Försäkring via Kasikorn Bank, och ja, din förmodan stämmer bra. :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket bolag har du?

Har du en försäkring där du betalar ett visst antal år och kan sedan antingen få ut ett hyfsat belopp eller vara försäkrad livet ut?

Alternativet "att vara försäkrad livet ut" bör man kolla extra noga.

Det kan mycket väl vara så att löftet (livet ut) hålles, men att vissa sjukdomar exkluderas vid en viss ålder t ex hjärta -

kärl, stroke, prostata etc. Så var det i mitt fall (BUPA) och därför hoppade jag av och började sätta av "försäkringspremien"+++  till ett eget konto.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jobbar som Somsak vill och som Farrang staffig hjälper till med, utskriven ur sverige, måste man då ha en heltäckande försäkring?

Om sjukdomen eller olyckan drabbar, alltså.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det svenska systemet är bra även om vissa urspårningar kan skönjas men det har ventilerats i andra trådar.

Självklart betalar man skatt inte bara till sina kommande behov.Men jag tycker att man ska ha friheten att som sjuk

eller ålderspensionär ska ha friheten att bo i valfritt land i vår moderna värld och jag har väldigt svårt att förstå

varför inte vi alla kan få sjukvård genom vårt socialförsäkringssystem även utanför EU.

Speciellt med tanke på den ITteknologi som finns att tillgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...