Jump to content
IGNORERAD

skriva sig i thailand och slippa betala skatt.


somsak

Recommended Posts

om man av någon anledning vill skriva sej i sverige igen , hur lång tid tar det innan man då skulle

 

vara tebax i systemet?...Man kan väl inte bara dyka upp på Arlanda med febertermometern i arslet å

 

säga nu är jag hemma och vill ha mina rättigheter.bara en fråga bland många<<<<<< :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • somsak

    14

  • Bananen

    6

  • chockdii

    5

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

om man av någon anledning vill skriva sej i sverige igen , hur lång tid tar det innan man då skulle

vara tebax i systemet?...Man kan väl inte bara dyka upp på Arlanda med febertermometern i arslet å

säga nu är jag hemma och vill ha mina rättigheter.bara en fråga bland många<<<<<< :not_i:

Jag frågade för 6 mån sedan på skatteverket, i princip så kan man dyka upp med termometern i arslet och ha rätt till sina medborgerliga förmåner, fattades bara annat!!

Sent by my flintaphone and Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte gå in i diskussion om att skriva ut sig eller ej.

Jag ser några i denna tråd som tycker.Jag har minsann betalat så mycket skatt att vist ska jag få hjälp om jag behöver det, men behöver inte betala mer.

Då funderar jag på vilken normal svensk har betalat tillräckligt med skatt? För att få stroke vård och ev assistans hjälp dygnet runt i ca 10 år. Jag tror inte många svenskar har betalt så mycket skatt. Så för att den ekvationen ska gå ihop krävs det att många betalar mer än de nyttjar. Det är detta som hela socialförsäkrings systemet bygger på. Jag tycker det är synd att så många har missat detta grundläggande.

Att nu komma med argument om papperslösa, brotslingar, flyktingar, politikerlöner och annat trams är bara dåliga ursäkter. De hör hemma i en annan diskussion, tex den om vi har brister i systemet.

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
Läs markerad rad!!

Om du blir sjuk under din "skattebefriade" arbetsperiod vem tycker du ska betala?

skattebetalarna eller din försäkring?

 

 

Angående din lustiga fråga??

är du en sån som sjukskriver dig när det är os och sitter hemma

 

Så är svaret NEJ, tittar inte ens på skiten!!Ej heller fotbollsskiten eller hockeyskiten!!!!!

Räcker det svaret åt dej så kanske du kan svara på min ursprungliga fråga:

 

Se mitt inlägg(bifogat)

Anledningen till frågan är att jag är så jävla trött på alla i sverige som bara ska ha o ha men inte betala, hade alla betalat korrekt skatt så hade man kunnat halvera skatten(ungefär)!

 

Du pratar om sverige. har du kollat hur dom vill ha det i Thailand då

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Du pratar om sverige. har du kollat hur dom vill ha det i Thailand då

 

 

Även Grekland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det är olagligt att jobba så genom din egen firma i Thailand (läste det någonstanns), farangstaffing är "grundat i Hong Kong pga deras fördelaktiga skattelagar och regler"

 

Edit: hittade det på ett annat forum

 

"det är aningens olagligt att fakturera för arbeten man utfört i Sverige ifrån ett egenägt företag ifrån utlandet.

Skatteverket kallar det skattefusk och det är straffbart med kännbara straff, vilket alla säkert förstår".

utdrag från mitt mailande med skatteverket...

>Till:  <servicejouren@skatteverket.se>

>Ämne: Sv: RE: Sv: Privat-Internationell beskattning ID:xxxxxxxxxx

> >så denna gäller inte då om man bor utomlands?

> >http://www.skatteverket.se/download/18.f273d1c11967381d548000153/44205svartvit.pdf

> >

> >där står det att man inte behöver betala skatt i sverige om man är där mindre än 183 dagar om året...

> >har ringt skatteverket några gånger angående detta och en säger att man ska betala skatt och en annan att man inte ska betala skatt.nu vill jag ha svart på vitt att det går att jobba i sverige max 183 dar om året utan att betala skatt.

> >och hur jag ska gå tillväga att allt går regelrätt till.

 

Hej igen!

 

Artikel 15 i det Tailändska avtalet säger:

-om arbetet utförs i den andra staten Sverige och mottagaren inte vistas där mer än 183 dagar under en tolvmånadersperiod, och

-ersättningen betalas av arbetsgivare som inte har hemvist i Sverige eller på dennes vägnar, samt

-att ersättningen inte belastar fast driftställe eller stadigvarande anordning som arbetsgivaren har i Sverige.

Dvs man är utsänd från den Tailändska arbetsgivaren.

Då beskattas man i Tailand.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag vill inte gå in i diskussion om att skriva ut sig eller ej.

Jag ser några i denna tråd som tycker.Jag har minsann betalat så mycket skatt att vist ska jag få hjälp om jag behöver det, men behöver inte betala mer.

Då funderar jag på vilken normal svensk har betalat tillräckligt med skatt? För att få stroke vård och ev assistans hjälp dygnet runt i ca 10 år. Jag tror inte många svenskar har betalt så mycket skatt. Så för att den ekvationen ska gå ihop krävs det att många betalar mer än de nyttjar. Det är detta som hela socialförsäkrings systemet bygger på. Jag tycker det är synd att så många har missat detta grundläggande.

Att nu komma med argument om papperslösa, brotslingar, flyktingar, politikerlöner och annat trams är bara dåliga ursäkter. De hör hemma i en annan diskussion, tex den om vi har brister i systemet.

/BND

 

 

Har betalat ca 1,5 mille i skatt, vad får jag för det?? 3 nätter på sjukan eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte gå in i diskussion om att skriva ut sig eller ej.

Jag ser några i denna tråd som tycker.Jag har minsann betalat så mycket skatt att vist ska jag få hjälp om jag behöver det, men behöver inte betala mer.

Då funderar jag på vilken normal svensk har betalat tillräckligt med skatt? För att få stroke vård och ev assistans hjälp dygnet runt i ca 10 år. Jag tror inte många svenskar har betalt så mycket skatt. Så för att den ekvationen ska gå ihop krävs det att många betalar mer än de nyttjar. Det är detta som hela socialförsäkrings systemet bygger på. Jag tycker det är synd att så många har missat detta grundläggande.

Att nu komma med argument om papperslösa, brotslingar, flyktingar, politikerlöner och annat trams är bara dåliga ursäkter. De hör hemma i en annan diskussion, tex den om vi har brister i systemet.

/BND

så summa summarum om jag förstått din åsikt rätt är att vanliga arbetare ska hålla käft och skatta så mycket som möjligt även fast man enligt lag inte behöver göra det,bara för att man kan komma behöva sjukvård nångång i framtiden?

och att politiker och annat pack ska vara undantagna vanlig vett och etikett och få fördelar som vanliga svenssons ska bära upp.fyfaan!

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Får man tillbaka pengarna sen om man inte blir sjuk å inte har nyttjat systemet?? Nä trodde inte det utan dom pengar JAG har betalat in som skatt får någon annan gotta sig på

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vad gör du på det här forumet om du hurrar för grekland

 

 

Hurrar???????????????????????????????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

utdrag från mitt mailande med skatteverket...

>Till:  <servicejouren@skatteverket.se>

>Ämne: Sv: RE: Sv: Privat-Internationell beskattning ID:xxxxxxxxxx

> >så denna gäller inte då om man bor utomlands?

> >http://www.skatteverket.se/download/18.f273d1c11967381d548000153/44205svartvit.pdf

> >

> >där står det att man inte behöver betala skatt i sverige om man är där mindre än 183 dagar om året...

> >har ringt skatteverket några gånger angående detta och en säger att man ska betala skatt och en annan att man inte ska betala skatt.nu vill jag ha svart på vitt att det går att jobba i sverige max 183 dar om året utan att betala skatt.

> >och hur jag ska gå tillväga att allt går regelrätt till.

 

Hej igen!

 

Artikel 15 i det Tailändska avtalet säger:

-om arbetet utförs i den andra staten Sverige och mottagaren inte vistas där mer än 183 dagar under en tolvmånadersperiod, och

-ersättningen betalas av arbetsgivare som inte har hemvist i Sverige eller på dennes vägnar, samt

-att ersättningen inte belastar fast driftställe eller stadigvarande anordning som arbetsgivaren har i Sverige.

Dvs man är utsänd från den Tailändska arbetsgivaren.

Då beskattas man i Tailand.

Hmm, det var farangstaffing som svarade på ett annant forum.

 

http://www.thailandsforum.se/forum/ar-det-nagon-som-kanner-till-farang-staffing-t7574.html

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Har betalat ca 1,5 mille i skatt, vad får jag för det?? 3 nätter på sjukan eller??

 

 

I din ålder BARA 1,5 mille??

Mycket svart?

Har du barn som gått i skolan, nyttjat sjukvården?? i såfall är nog din skatt bränd redan...

 

Jag är i din ålder, helt vanlig industriknegare 1,5 mille lägger jag garanterat( med dagens lön) på 10 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det var farangstaffing som svarade på ett annant forum.

 

http://www.thailandsforum.se/forum/ar-det-nagon-som-kanner-till-farang-staffing-t7574.html

jag ser det.har inget svar på det då skatteverket redan svarat mig att det funkar om man är bosatt utomlands att göra så.

 

edit; jag har finländskt åkeri som jag jobbar åt med bilar som utgår från sverige men har inget kontor i sverige.är nog det som gör mitt fall lagligt..

dom andra som jobbar året om betalar full skatt till sverige.och även jag hittills.

Ändrades av somsak

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
I din ålder BARA 1,5 mille??

Mycket svart?

Har du barn som gått i skolan, nyttjat sjukvården?? i såfall är nog din skatt bränd redan...

 

Jag är i din ålder, helt vanlig industriknegare 1,5 mille lägger jag garanterat( med dagens lön) på 10 år.

 

 

 

Har betalat ca 1,5 mille i skatt som anställd

 

 

OK 5 mille då på 5 år

 

Jag gör som jag vill ändå å jag skiter i hur Bror Duktig vill ha det

Vill folk sitta å må dåligt av att andra mår så mycket bättre så får dom göra det

 

Jag går min egen väg å jag hoppas en dag att jag kan förskingra staten på det belopp jag betalat in som skatt

för då ska jag bjuda dig på en fylla så du mår bra på mina pengar

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

så summa summarum om jag förstått din åsikt rätt är att vanliga arbetare ska hålla käft och skatta så mycket som möjligt även fast man enligt lag inte behöver göra det,bara för att man kan komma behöva sjukvård nångång i framtiden?

och att politiker och annat pack ska vara undantagna vanlig vett och etikett och få fördelar som vanliga svenssons ska bära upp.fyfaan!

 

Att ha en hög skatt är ju en väg som Sverige valt för att alla ska ha tillgång till skola och sjukvård bl.a.

I andra länder som USA måste var och en se om sitt hus och ha personliga försäkringar för att få vård, när och om det behövs.

Det BND försöker förklara är att vi gemensamt betalar för att alla ska få det de behöver.

Vi betalar alltså inte bara för det vi själva behöver utan det som även alla behöver.

En solidarisk "avgift" för att vi ska kunna ha ett trevligt och empatiskt samhälle

 

Rätt eller fel?

Inget att fundera över för det är så Sverige fungerar

Vill man sedan förbättra sin egen situation så är det väl ingen fel med det.

Finns ju regler för hur man kan göra och det finns ingen anledning att svära över de som följer dessa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Har betalat ca 1,5 mille i skatt som anställd

 

 

OK 5 mille då på 5 år

 

Jag gör som jag vill ändå å jag skiter i hur Bror Duktig vill ha det

Vill folk sitta å må dåligt av att andra mår så mycket bättre så får dom göra det

 

Jag går min egen väg å jag hoppas en dag att jag kan förskingra staten på det belopp jag betalat in som skatt

för då ska jag bjuda dig på en fylla så du mår bra på mina pengar

 

 

Bror Duktig, syftar du på mej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en hög skatt är ju en väg som Sverige valt för att alla ska ha tillgång till skola och sjukvård bl.a.

I andra länder som USA måste var och en se om sitt hus och ha personliga försäkringar för att få vård, när och om det behövs.

Det BND försöker förklara är att vi gemensamt betalar för att alla ska få det de behöver.

Vi betalar alltså inte bara för det vi själva behöver utan det som även alla behöver.

En solidarisk "avgift" för att vi ska kunna ha ett trevligt och empatiskt samhälle

 

Rätt eller fel?

Inget att fundera över för det är så Sverige fungerar

Vill man sedan förbättra sin egen situation så är det väl ingen fel med det.

Finns ju regler för hur man kan göra och det finns ingen anledning att svära över de som följer dessa

ja hur har den höga skatten fördelats kan man ju fråga sig då undervisningen blivit sämre,sjukvården likaså.och på långvården ruttnar pensionärerna som betalat för att alla ska ha det lika bra.

och vart har pengarna från den avvecklade försvaret stoppats i för att alla ska få ta del av pengarna?

fortsätt ni som vill att vara "solidariska"men jag ser igenom rökridån och gör mina egna beslut.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja hur har den höga skatten fördelats kan man ju fråga sig då undervisningen blivit sämre,sjukvården likaså.och på långvården ruttnar pensionärerna som betalat för att alla ska ha det lika bra.

och vart har pengarna från den avvecklade försvaret stoppats i för att alla ska få ta del av pengarna?

fortsätt ni som vill att vara "solidariska"men jag ser igenom rökridån och gör mina egna beslut.

 

Hur skattepengarna används har väl inte med den här diskussionen att göra?

Det är inrikespolitik och hör inte hemma på ett Thaiforum

 

Det jag vill påpeka är att du inte ska reagera så hårt när någon (BND) försöker förklara för dig och andra att man inte bara betalar skatt för det man själv använder av samhällets resurser

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordic Staffing

Får väl vara med på ett svar till. :)

 

Man får självklart ha ett företag i Thailand och arbeta via det i Sverige, men du måste skatta för pengarna.

I Sverige eller Thailand.

 

Om du har ett företag i Thailand, jobbar i Sverige och bor i Sverige är du skatteskyldig i Sverige ändå.

Om du bor i Thailand och har företag i Thailand, men jobbar i Sverige, ska du skatta i Thailand.

 

Thailands inkomstskattesatser: http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

Sen tillkommer ev. företagsbeskattning.

 

Egentligen inga problem att arbeta via sitt företag i Thailand, så länge Skatteverket inte "tycker" att du bara har företaget i Thailand för att undvika skatterna i Sverige, den s.k. "armlängdsprincipen".

Mera på denna sida: http://www.skatter.se/?q=node/270 (några år på nacken, men fortfarande bra information).

 

 

Skicka gärna frågor till oss via vår hemsida om ni undrar över något speciellt. Länk finnes i signaturen nedan.

http://www.nordicstaffing.com- Bo i Thailand, Arbeta i Sverige skattefritt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skattepengarna används har väl inte med den här diskussionen att göra?

Det är inrikespolitik och hör inte hemma på ett Thaiforum

 

Det jag vill påpeka är att du inte ska reagera så hårt när någon (BND) försöker förklara för dig och andra att man inte bara betalar skatt för det man själv använder av samhällets resurser

tror att dom flesta vuxna människor är medvetna om att skatter går till annat oxå än bara det man själv använder.

nu kom ju frågan jag ställde i trådstarten av sig men det är ju inte hela världen.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Glöm bara inte att lägga undan till pensionen om ni jobbar på detta vis :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...