Jump to content
IGNORERAD

Dengue feber


kenneth073

Recommended Posts

Brukar rulla mig i diesel,har inte fått ett myggbett på länge  :crazy:

Du har inte fått "något" på länge då eller ? :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kenneth073

    6

  • måne

    4

  • amja

    4

  • stefantaby

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du har inte fått "något" på länge då eller ? :crazy:

Frun har inget luktsinne och hon gillar när jag är "hal"  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun har inget luktsinne och hon gillar när jag är "hal"  :thumbsup:

Nu har jag inte hört om några stora epedimier på varken Malaria eller Dengue i gnällbältet, så du kan lugnt sluta med dieselbehandlingen!

Då slipper du tvätta så ofta.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggbett på dagen=Dengue

Myggbett på natten= Malaria

Skydda er mot myggbett!

Mvh

Amja

OM ?? jag fått rätt info så-

Finns dengue bara i södra delen av Thailand

och första insjuknandet svårt men andra insjuknandet

hög dödlighet - om någon bestrider detta med fakta

så är jag jätteglad-det pratas så mkt å rykten sprids...

Link to comment
Dela på andra sajter

OM ?? jag fått rätt info så-

Finns dengue bara i södra delen av Thailand

och första insjuknandet svårt men andra insjuknandet

hög dödlighet - om någon bestrider detta med fakta

så är jag jätteglad-det pratas så mkt å rykten sprids...

Dengue finns överallt.

Det finne flera typer, precis som med malaria.

Jag har haft båda, men har haft tur o fått dom lindriga varianterna, dock är jag noge med att tala om det för min läkare när jag får influensasymptom.

Finns iinget dokumenterat om du får dengue en gång till så är det allvaligare, dock är du immun mot den sorten du haft förut.

Hittar inte länken nu, men rekommenderar att du Googlar på WHO.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

OM ?? jag fått rätt info så-

Finns dengue bara i södra delen av Thailand

och första insjuknandet svårt men andra insjuknandet

hög dödlighet - om någon bestrider detta med fakta

så är jag jätteglad-det pratas så mkt å rykten sprids...

Nää du har nog rätt.

 

Å sketolene hjälper inte ett dugg mot dom där små javlarna

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Började så smått att känna mig dålig förra fredagen, natten till lördag var det 40 gradig feber, åkte till sjukhuset redan på lördag eftermiddag. Två nätter med dropp blev det. Vet inte om jag fick en mildare släng av dengue eller om var för att jag kom tidigt och fick dropp med dextrosol så att jag behöll krafterna. Har hela tiden haft matlust, fast varit riktigt trött. Igår var värsta dagen, det var som nålar i händerna, allt man tog i gjorde on och kändes sylvasst.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Dengue finns överallt.

Det finne flera typer, precis som med malaria.

Jag har haft båda, men har haft tur o fått dom lindriga varianterna, dock är jag noge med att tala om det för min läkare när jag får influensasymptom.

Finns iinget dokumenterat om du får dengue en gång till så är det allvaligare, dock är du immun mot den sorten du haft förut.

Hittar inte länken nu, men rekommenderar att du Googlar på WHO.

Mvh

Amja

 

Det finns 4 stammar av Dengue och man blir inte sjuk av samma stam 2 gånger.

 

Se'n så lär man bli sjukare för varje gång man drabbas.

 

Har haft det en gång och det var några jobbiga veckor även om jag aldrig blev inlagd på sjukhuset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 4 stammar av Dengue och man blir inte sjuk av samma stam 2 gånger.

 

Se'n så lär man bli sjukare för varje gång man drabbas.

 

Har haft det en gång och det var några jobbiga veckor även om jag aldrig blev inlagd på sjukhuset.

Trodde det fanns 6 stammar.

Dengue fick jag på Koh Samui 1987, iväg till sjukstugan och dom tog ett blodprov.

"Yoou have dingo, eat pills and go home drink water" var diagnosen och det tog en vecka innan jag var på benen.

Malaria fick jag i Gambia 1984 och det var typ samma.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte hört om några stora epedimier på varken Malaria eller Dengue i gnällbältet, så du kan lugnt sluta med dieselbehandlingen!

Då slipper du tvätta så ofta.

Mvh

Amja

Dieselgrunkan görs bara i the ditch

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal myt detta då det krävs rätt stora mängder... 

 

Taget från: 

 

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter-behovet-av-ett-stort-glas/

 

 

 

"Från början var Indian Tonic ett läkemedel som skulle förebygga malaria. Den bittra smaken var dock så avskräckande att någon kom på att hälla i en skvätt gin för att göra det hela uthärdligt. Så föddes drinken gin och tonic. 

För att få ett tillräckligt skydd mot malaria krävs dock en viss beslutsamhet.

Mängden kinin i tonic water är så pass låg att det skulle krävas så där en 67 liter G&T per dag. Kanske en av de svåraste strategierna för malariaprevention"

Är det 50/50 blandning?

Tänkte bara hur mycket som ska inhandlas imorgon.... :crazy:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Denguefeber:

Denguefeber

 

Det bor över två miljarder människor i områden där det finns dengufeber. Varje år infekteras över 200 miljoner människor av denguevirus som överförs av myggarten Aedes aegypti. Denguefeber hör till de virussjukdomar överförbara av mygg som ökar mest i världen.

Hela 102 resenärer från Sverige blev smittade av denguefeber under de fem första månaderna 2012, vilket är lika många som blev smittade under hela 2011. Majoriteten blev smittade i Thailand. Ungefär hälften av alla som drabbas blir smittade i Thailand. Utöver Thailand och närliggande länder i Asien är sjukdomen vanlig i Syd- och Centralamerika samt i Karibien. Brasilien har varje år stora problem med denguefeber.

Det råder en betydande underdiagnostik vilket innebär att mörkertalet är stort. Flera resenärer som drabbats av influensaliknande symtom efter en resa i främst Asien kan i själva verket ha drabbats av denguefeber. Vid en återinfektion av denguefeber kan den övergå till en livshotande form av sjukdomen.

Det finns fyra olika denguevirus (DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4) och om man råkar få en av dem blir inte den infekterade personen immun mot de tre andra. Dengue är en farlig virussjukdom och den uppträder i tre olika former:

1. Den första formen kallas för klassisk denguefeber och kan uppträda som en influensa i varierad styrka med ledvärk samt utslag och ses som en ganska mild form.

2. I ungefär en procent av de infekterade fallen övergår sjukdomen i det som kallas dengue blödarfeber (DHF) och då uppträder blödningar i slemhinnor och i huden med allt från mindre blödningar till svårare blödningar.

3. Den tredje och sista fasen benämns dengue chocksyndrom och innebär att patienten förblöder invärtes, dödligheten är cirka fem procent.

Symptom på denguefeber brukar bryta ut 3-14 dagar från smitt tillfället, vanligast är 4-7 dagar. Vid misstanke om smitta ska det absolut inte behandlas med aspirin, ibuprofen eller andra anti inflamatoriska medel innehållande acetylsalicylsyra eller liknande med anledning av deras effekt att blodet får svårare att koagulera.

  Förebyggande

Det finns inget vaccin för denguefeber eller förebyggande profylax som det finns för malaria. Det vikiga är att skydda sig mot mygg genom myggmedel innehållande DEET. Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö.

 

 

Alltså: väldigt fåtal får blödarstadiet (en procent). Av dessa kan en del utveckla riktigt farlig sjukdom, men som texten ovan säger är det synnerligen låg risk.

 

Så - se till att behandla som en vanlig virusinfektion - vätska, etc. Vid Dengue undvik dock Acetylsalicylsyra (Magnecyl Treo etc) och andra anti-.infalmmatoriska läkemedel pga att dessa ökar blödningsrisken. Paracetamol (Alvedon etc) går dock bra att ta.

 

Mvh

 

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick Dengue för några år sedan. Hög feber, ont i kroppen och lite lattjo utslag i ansiktet. Låg som ett kolli i två veckor och fick olika piller att käka. Vet inte vad det var för piller men jag blev full/hög på dom och det gjorde pinan lite lättare ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Udon Thani för ca 4 år sedan när jag äkte på Denguefeber, Låg inlagd en vecka på Paolo Memorial Hospital.Kommer ihåg att jag inte fick borsta tänderna utan istället fick jag en vätska som jag fick skölja munnen med, allt för att undvika blödningar

 

 

, Kommer ihåg att jag tog något blodprov där normalvärde skulle vara 150 och jag fick 37. Låg som en säck potatis. Tappade 11 kg på en vecka.

 

Det jag läst mig till är att Denguefeber har fyra olika stammar, Du kan bli smittad med flera stammar samtidigt. Första gången är det inte så farligt, de stammar du blir smittad av blir du senare immun mot.

 

Det farliga är att om du en andra gång drabbas av någon av de övriga stammarna så luras immunförsvaret att tro att du  är immun och därför sätter det ej igång och bekämpar febern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Om Denguefeber: Denguefeber

 

Det bor över två miljarder människor i områden där det finns dengufeber. Varje år infekteras över 200 miljoner människor av denguevirus som överförs av myggarten Aedes aegypti. Denguefeber hör till de virussjukdomar överförbara av mygg som ökar mest i världen.

Hela 102 resenärer från Sverige blev smittade av denguefeber under de fem första månaderna 2012, vilket är lika många som blev smittade under hela 2011. Majoriteten blev smittade i Thailand. Ungefär hälften av alla som drabbas blir smittade i Thailand. Utöver Thailand och närliggande länder i Asien är sjukdomen vanlig i Syd- och Centralamerika samt i Karibien. Brasilien har varje år stora problem med denguefeber.

Det råder en betydande underdiagnostik vilket innebär att mörkertalet är stort. Flera resenärer som drabbats av influensaliknande symtom efter en resa i främst Asien kan i själva verket ha drabbats av denguefeber. Vid en återinfektion av denguefeber kan den övergå till en livshotande form av sjukdomen.

Det finns fyra olika denguevirus (DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4) och om man råkar få en av dem blir inte den infekterade personen immun mot de tre andra. Dengue är en farlig virussjukdom och den uppträder i tre olika former:

1. Den första formen kallas för klassisk denguefeber och kan uppträda som en influensa i varierad styrka med ledvärk samt utslag och ses som en ganska mild form.

2. I ungefär en procent av de infekterade fallen övergår sjukdomen i det som kallas dengue blödarfeber (DHF) och då uppträder blödningar i slemhinnor och i huden med allt från mindre blödningar till svårare blödningar.

3. Den tredje och sista fasen benämns dengue chocksyndrom och innebär att patienten förblöder invärtes, dödligheten är cirka fem procent.

Symptom på denguefeber brukar bryta ut 3-14 dagar från smitt tillfället, vanligast är 4-7 dagar. Vid misstanke om smitta ska det absolut inte behandlas med aspirin, ibuprofen eller andra anti inflamatoriska medel innehållande acetylsalicylsyra eller liknande med anledning av deras effekt att blodet får svårare att koagulera.

  Förebyggande

Det finns inget vaccin för denguefeber eller förebyggande profylax som det finns för malaria. Det vikiga är att skydda sig mot mygg genom myggmedel innehållande DEET. Myggan Aedes aegeypti är som mest aktiv dagtid från tidig morgon till sena eftermiddagen flera timmar tills det börjar mörkna. Myggan finns även i stadsmiljö.

 

 

Alltså: väldigt fåtal får blödarstadiet (en procent). Av dessa kan en del utveckla riktigt farlig sjukdom, men som texten ovan säger är det synnerligen låg risk.

 

Så - se till att behandla som en vanlig virusinfektion - vätska, etc. Vid Dengue undvik dock Acetylsalicylsyra (Magnecyl Treo etc) och andra anti-.infalmmatoriska läkemedel pga att dessa ökar blödningsrisken. Paracetamol (Alvedon etc) går dock bra att ta.

 

Mvh

 

cpo

 

 

Bra info!

Har du någon koll på hur stor del av myggen som är smittbärare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggens favoriter

Förutom blodgrupper lockas mygg av flera andra dofter. Enligt tidigare studier är både öl, fotsvett och Limburgerost riktiga myggfavoriter.

 

 
myg_2-e1339398077860.jpg
Myggorna dras till din sexlust!
 
 

Nu har nätläjarsajten Webmd gjort en kartläggning av vilka dofter myggor dras till. Det verkar som om de ämnen vi utsöndrar när vi är sexsugna lockar myggorna men även gravida, svettiga samt högt kolesterolvärde lockor myggorna. Sedan skriver de också att storleken på oss har en betydelse. Det där därför vuxna är ett större mål en barn t.ex. En annan faktor som får munvattnet att rinna på myggorna är högt kolesterolvärde, skriver Metro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggens favoriter

Förutom blodgrupper lockas mygg av flera andra dofter. Enligt tidigare studier är både öl, fotsvett och Limburgerost riktiga myggfavoriter.

 

 
myg_2-e1339398077860.jpg
Myggorna dras till din sexlust!
 
 

Nu har nätläjarsajten Webmd gjort en kartläggning av vilka dofter myggor dras till. Det verkar som om de ämnen vi utsöndrar när vi är sexsugna lockar myggorna men även gravida, svettiga samt högt kolesterolvärde lockor myggorna. Sedan skriver de också att storleken på oss har en betydelse. Det där därför vuxna är ett större mål en barn t.ex. En annan faktor som får munvattnet att rinna på myggorna är högt kolesterolvärde, skriver Metro.

Shit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Nej jag vet inte hur stor andel av dessa myggor som är infekterade. Det lär vara så att den kan bära på uppåt 22 an dra ganska farliga virussjukdomar också. Myggas verkar spridas en del över världen och den anses även ha synts i Sverige - men inte alls i någon mängd. Den kräver ganska varmt klimat. Så spridningen över världen anses beror på att den råkar komma med turiser och bagage, frakt till länder här i Europa ibland. Finns även i Syd-Amerika och ex.vis på Madeira.

Klistrar i några bilder eftersom den har ett ganska typiskt utseende, och kallas även "tigermyggan".

Vita streck på benen och kroppen.

Som kuriosa kan jag nämna att min fru, i Udon Thani, en gång när vi var på Skype hade fullt med myggor på sig som hon höll på att slå ihäl. Jag visade denna bild och undrade om myggen såg ut så här. "Javisst" svarade hon glatt och slog ihäl en och visade mej i närbild..jo det var denna. Dottern, nu 9 år, har haft Denguefeber ett par ggr. Man verkar vara duktig på sjukhuset att ta blodprov och snabbt kunna konstatera om det är Dengue eller ej. Barnen har blivit testade ett par ggr då de fått lite mer kraftig febersjukdom - och då ej haft Dengue.  

 

mvh

cpo

post-7175-0-00565900-1358741005.jpg

post-7175-0-40200800-1358741018.jpg

post-7175-0-00565900-1358741005.jpg

post-7175-0-40200800-1358741018.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggbett på dagen=Dengue

Myggbett på natten= Malaria

Skydda er mot myggbett!

Mvh

Amja

OM ?? jag fått rätt info så-

Finns dengue bara i södra delen av Thailand

och första insjuknandet svårt men andra insjuknandet

hög dödlighet - om någon bestrider detta med fakta

så är jag jätteglad-det pratas så mkt å rykten sprids...

Hej har haft skiten två gånger första gången knappt dålig sista gången ont i kroppen hög feber 40-41 i en styv vecka ambulance hämtede mig på srlanda o in på infektions avd. Me syrgas o dropp i en fyra dagar lever värdena skit i ett halvår men nu bra en djävla massa medicin blev det

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet 2 st som fått det i Thailand denna vinter. En i Koh Samoi och en i Pattaya.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drabbades av Dengue i slutet av november 2009, 14 dagar på sjukhus, och jag höll på att stryka med p.g.a. att jag fick ett extremt högt blodtryck, 210/165.(finns en gammal tråd om detta från 2009/2010, men jag hittar inte)

 

Efter två veckor var jag bättre, trodde de och jag, så jag fick komma hem.

En vecka senare rasade jag ihop och fick tas in med ambulans på sjukhus igen. Blod och levervärde som var så dåliga att de återigen fruktade för mitt liv.

 

Åkte sedan in och ut på sjukhus fem gånger under vintern 2009/2010, hade en svensk sjukförsäkring och i slutet på mars så hämtade Länsförsäkringar hem mig till svedala.

Då hade sjukhusräkningen nått 800 000 baht, så en läkare och en representant från LF kom ner, jag fick flyga hem och familjen kom efter någon vecka senare.

 

Tog mig i det närmaste 1 år innan blod och levervärde var ok igen, jag var trött hela tiden och min ork var löjligt dålig.

 

Dengue kan vara som en lätt förkylning, men har du otur är det en dödlig sjukdom, så har ni hög feber i Thailand, ta er till sjukhus och kolla så att det inte är Dengue!!!!!!!!!!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon Vaxet.

Tänk er för nu alla nere i Thailand ,får ni hög feber så vänta inte för länge med att uppsöka sjukhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...