Jump to content
IGNORERAD

Dengue feber


kenneth073

Recommended Posts

Hej

Åkte på detta elände sista veckan i Thailand(phuket).

Är nu hemma men är fortfarande medtagen orkeslös m.m.

Har försökt googla och hört mig för med andra som har fått denna sjukdom.

Verkar som en del knappt känner av den och andra blir jäkligt sjuka ,själv trodde jag det var flunsa ,men efter riktigt hög feber som försvann men kom igen  + värk och klarade absolut inte av att äta ,höll på att spy så fort jag tänkte på mat,så blev jag inlagd på sjukhus med dropp.

Vill gärna höra era erfarenheter ang denna sjukdom.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kenneth073

    6

  • måne

    4

  • amja

    4

  • stefantaby

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Åkte på detta elände sista veckan i Thailand(phuket).

Är nu hemma men är fortfarande medtagen orkeslös m.m.

Har försökt googla och hört mig för med andra som har fått denna sjukdom.

Verkar som en del knappt känner av den och andra blir jäkligt sjuka ,själv trodde jag det var flunsa ,men efter riktigt hög feber som försvann men kom igen  + värk och klarade absolut inte av att äta ,höll på att spy så fort jag tänkte på mat,så blev jag inlagd på sjukhus med dropp.

Vill gärna höra era erfarenheter ang denna sjukdom.

Är det säkert att det är Dengue feber? Smittar inte det via myggor har aldrig hört att det finns på Phuket men tydligen gör det , bra att du tar upp det  jag skall vara 2 mån på Phuket så då får jag se upp med myggor. Går det att vaccinera mot denguefebern? Hoppas du kommer fötter snart och kommer igång./Stefantaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag blev sjuk i phuket behöver inte betyda att jag blev smittad där.träffade ett annat svenskt par på sjukhuset som också fick samma diagnos som mig och dom bodde i phuket och varit där under lång tid så ang deras fall så var det på phuket som dom blev smittade,själv hade jag tillbringad en tid i norr, chiang-mai och chiang-rai,så det kunde ju lika gärna varit där som jag blev smittad.  Blev inlagd på bkk hospital i phuket som  hade svensk personal som hjälpte till med översättning och försäkring.

Går inte att vaccinera sig mot skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter upp denna tråd

Har nu varit hemma 1 vecka och är fortfarande totalt orkeslös ,är sjukskriven tills den 25:e .

Åkte på detta den 2:à januari.

Är det nån som har erfarenhet av detta så skriv gärna och berätta

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja, massa feber magen gjorde uppror. 4 dagar med dropp på Bangkok Hospital i Pattaya. Jäkla fint rum och snygg syrror. Min Dengue gick över på ca 2 veckor. Vad jag kom ihåg så fick jag vätskeersättning, drop och alvedon. Tror inte att det var någon annan medecin.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft det. Ingen aptit på ett par veckor, allt smakade skit. Feber som kom och gick, lilaflammig hud, ont i "ögonhålorna". Var sjuk i två veckor ungefär. Blev antagligen smittad i Laos.

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jävla skitmyggor, heltäckande klädsel känns ju inte så behagligt såvida det inte är gasanfall på G/Stefantaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen, då är den sjukdomen  betydligt värre än ett par dagars rännskita, det borde alla vaccinationsställen påpeka även om dom inte får sälja vaccin/Stefantaby

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen, då är den sjukdomen  betydligt värre än ett par dagars rännskita, det borde alla vaccinationsställen påpeka även om dom inte får sälja vaccin/Stefantaby

Tjena!

Det finns inget vaccin...tyvärr. Min plastdotter har haft detta två ggr. Båda ggr inlagd på isolering i väntan på smittfri.

Provtagning varje dag. Blodtryck som åker berg o dalbana, Kraftig huvudvärk som kommer och går. Hög feber ena stunden

normal andra stunden. Som tur är har hon haft försäkring via AIA som har tagit alla kostnader...även eget rum,med AC,TV m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inget malariavaccin men man kan ju ta malariaprofylax, även om det inte hjälper mot alla olika malariamyggor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Det finns ju inget malariavaccin men man kan ju ta malariaprofylax, även om det inte hjälper mot alla olika malariamyggor.

 

 

Malaria profylax tar väl död på parasiterna som redan hamnat i blodet?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lurade frugan att gin  / tonic var malaria-medicin när frugan klagade på att jag drack formycket  (på den . gammla tiden)

 

tyvär är det fel tonic som finns i TH , det skall vara Indian-tonic den är det kinin i , engelsmänen drack det i Indien

Link to comment
Dela på andra sajter

Malaria profylax tar väl död på parasiterna som redan hamnat i blodet?

Har ingen aning men så kan det säkert vara.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om vaxet,fy tusan vilken pärs det måste varit för honom.

Var det första gången han fick det eller?

Ja det är som lotteri vem som får det ,för allvarligt det är ju omöjligt att skydda sig med långärmat och långbyxor i värmen dag efter dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggbett på dagen=Dengue

Myggbett på natten= Malaria

Skydda er mot myggbett!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Myggbett på dagen=Dengue

Myggbett på natten= Malaria

Skydda er mot myggbett!

Mvh

Amja

Fjässa på¨dagen = Clamydia

Fjässa på natten = Gonorré

 

Skydda er mot Samuel August (Använd gummituta)

Mvh

Nisse Hult

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Sprejar även på mig lite Sketolene på dagen, vet inte om det hjälper men förhoppningsvis. Ta i trä.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lurade frugan att gin  / tonic var malaria-medicin när frugan klagade på att jag drack formycket  (på den . gammla tiden)

 

tyvär är det fel tonic som finns i TH , det skall vara Indian-tonic den är det kinin i , engelsmänen drack det i Indien

 

En gammal myt detta då det krävs rätt stora mängder... 

 

Taget från: 

 

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter-behovet-av-ett-stort-glas/

 

 

 

"Från början var Indian Tonic ett läkemedel som skulle förebygga malaria. Den bittra smaken var dock så avskräckande att någon kom på att hälla i en skvätt gin för att göra det hela uthärdligt. Så föddes drinken gin och tonic. 

För att få ett tillräckligt skydd mot malaria krävs dock en viss beslutsamhet.

Mängden kinin i tonic water är så pass låg att det skulle krävas så där en 67 liter G&T per dag. Kanske en av de svåraste strategierna för malariaprevention"

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...