Jump to content
IGNORERAD

Fy fan vad respektlöst


Guest Forden34

Recommended Posts

Måste nog dessvärre hålla med om det här med hänsynslöshet och ovilja att hjälpa drabbade, jag tror det beror på fler faktorer men den största tror jag är risken att inte veta vad man skall göra och då infinner sig "loseface", man får aldrig visa att man inte vet eller kan, då klassas man ner!

Dessvärre är det trots allt inget bra klimat för en farang att deltaga i en räddningsaktion, det kan lätt bli en massa problem med såväl åskådare som polis/ambulans, dom vill ha betalt och då infinner sig den där lite udda "regeln" om att den som förväntas ha mest penningar i sällskapet skall betala, och det förutsätts ju farangen ha!

Skrönor eller sanningar, inte vet jag, men det man hör av såväl familj som andra faranger är ÅK DÄRIFRÅN; DU KAN BLI AV MED MYCKET MER ÄN BARA PENGAR!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • goodolle

    15

  • Jive

    12

  • MaiChai

    9

  • Wangthong

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej :)

 

Att inte hjälpa till vid olyckor eller/och smita från en olycka är inte ett Thailändskt betende! Det är ett Asiatiskt betende! Har vid åtskilliga tillfällen sett olyckor i China, ingen hjälper till. Sett och varit med om ett par olyckor i Japan, ingen hjälpte till (förutom polis som kom efter ett tag). Malaysia samma sak här, ingen hjälp men stora folksammlingar som bara står och tittar.

 

Thailändska leende vid olyckor är inget i Svenskt bemärkelse "leende", studera själva vid vilka situationer leendet hos Thai uppkommer så har ni svaret ;)

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

 

PS!

 

Vid ett tillfälle i Tokyo körde en bil på en MC bakifrån, farten var cirka 40 Km/h och MC och dom två stöp i backen. Istället för att stanna drar bilen iväg, då blir stjp8729 förbannad och drar efter och efter en kort jakt på cirka 300 - 400 meter lyckas jag ta mig förbi honom och prejar in fanskapet, springer fram och sliter upp dörren och börjar skälla och ge order om att han skall gå tillbaka och ta sitt ansvar. Den vettskrämde Japanen svarar att han hinner inte för att han skall på möte! Efter ytterligare lite skäll och hot om att han inte går tillbaks så kommer han att få mer ont än dom på MC:n så ändrar han sig och börjar motvilligt gå mot olycksplatsen. Polisen är redan på på plats och två poliser är på väg mot föraren av bilen. När jag ser att polisen tar hans arm, så åker jag vidare med en för dagen ovanligt hög adrenalinnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som någon skrev att thai inte vet vad dom ska göra. Är nog inte många som fått ABC utbildning

som de flesta har här i svedala genom arbete eller skola

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ett tillfälle i Tokyo körde en bil på en MC bakifrån, farten var cirka 40 Km/h och MC och dom två stöp i backen. Istället för att stanna drar bilen iväg, då blir stjp8729 förbannad och drar efter och efter en kort jakt på cirka 300 - 400 meter lyckas jag ta mig förbi honom och prejar in fanskapet, springer fram och sliter upp dörren och börjar skälla och ge order om att han skall gå tillbaka och ta sitt ansvar. Den vettskrämde Japanen svarar att han hinner inte för att han skall på möte! Efter ytterligare lite skäll och hot om att han inte går tillbaks så kommer han att få mer ont än dom på MC:n så ändrar han sig och börjar motvilligt gå mot olycksplatsen. Polisen är redan på på plats och två poliser är på väg mot föraren av bilen. När jag ser att polisen tar hans arm, så åker jag vidare med en för dagen ovanligt hög adrenalinnivå.

Då förstår jag ännu bättre varför jag blivit behandlad som jag blivit när jag kommit sent till affärsmöten i Tokyo. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Bra gjort Forden!!

 

Jag var med om en liknande olycka i byn för några år sedan, och hade inte bonden hittat mig och ringt ambulansen hade jag nog inte suttit här idag.

 

18 dagar i koma på slakthuset slutade det med.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint gjort av dig Forden, kom nu ihåg när FF hyrde moppe första gången i Thailand..

Det sista uthyrande sa var om du kommer till en olycka, åk vidare..

Det finns dom som vill ha pengar, har du stannat så är du skyldig..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel vad som kan hända en farang här i LOS. Han blev påkörd på en trottoar av en ung spoling på en så att säga lätt mc. korsningen Ratchaprarop Rd-Petchaburi Rd Bangkok mitten 2000. Ambulans kommer, frågar farangen om man också skall ta med killen som kört på han, lite chockad svarar han ja. De åkte till sjukhuset Phaya Thai 1 på Sri Ayutthaya Rd. Nära och bra, Farangen fick ligga kvar för observation över natten, Dagen efter vid utcheckning så att säga så skulle räkningen betalas Han hade extraförsäkring, Någon som vågar en gissning?. OK Det blev inte över dyrt och försäkringsbolaget betalade hela räkningen för de kunde nog inte läsa Thai.
EN RÄKNING FÖR TVÅ PERSONER. Spolingen hade stuckit tidigt på morgonen

THIS IS Thailand

 

Om någon tror att han inte protesterade så har ni verkligen fel, han blev skogstokig så att säga,

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, Har du kontakter och stålar så löser allt sig i Thailand, Som jag citerade i ett inlägg nyligen

@Thai varken bryr sig eller visar hänsyn, det lär man sig snabbt när man bor här. Här gäller familjelagen och djungelns lag. Har du kontakter eller familjemedlemmar i ministerposter kan du göra vad du vill. Titta på en av de röde minister Chalerm son som dödade en polisman. Pengar till familjen och allt var löst, This is Thaistyle

 

Några stålar har jag inte och det första numret jag skulle ringa är till ambassaden. Sen till advokaten om inte det funkar med ambassaden, sen till domaren i Phuket om det inte hjälper med advokaten och till sist till maffiakillen i Bangrak... Men ingen hade fått en spänn av mig!

 

Det här med att man kan bli ersättningskyldig/stämd på en massa pengar ifall man stannar och hjälper till vid en olycka man inte varit involverad i anser jag vara en skröna, lite som "Råttan i pizzan" och andra saker så har vi ju alla hört om dessa stackare som bara stannade för att hjälpa till och sedan fick stå för hela kalaset-men vem har förstahandsinformation om att så har skett?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Några stålar har jag inte och det första numret jag skulle ringa är till ambassaden. Sen till advokaten om inte det funkar med ambassaden, sen till domaren i Phuket om det inte hjälper med advokaten och till sist till maffiakillen i Bangrak... Men ingen hade fått en spänn av mig!

 

Det här med att man kan bli ersättningskyldig/stämd på en massa pengar ifall man stannar och hjälper till vid en olycka man inte varit involverad i anser jag vara en skröna, lite som "Råttan i pizzan" och andra saker så har vi ju alla hört om dessa stackare som bara stannade för att hjälpa till och sedan fick stå för

hela kalaset-men vet har förstahandsinformation om att så har skett?

En skröna i Thailand. Då skulle ju inte alla åka förbi offret och skratta som Ford34 berättade om i denna tråd, för  då är det också en skröna,

Vi är i landet på låtsas, Thailand, . Muta poliser  en skröna, nja kan tyvärr inte hålla med dig, tror inte det ens finns skrönor i Thailand.

 

Jag ändrar mig " DET FINNS INGA SKRÖNOR I Thailand"

Verkligheten biter alla i ändan här i Thailand förr eller senare.

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

En skröna i Thailand. Då skulle ju inte alla åka förbi offret och skratta som Ford34 berättade om i denna tråd, för  då är det också en skröna,

Vi är i landet på låtsas, Thailand, . Muta poliser  en skröna, nja kan tyvärr inte hålla med dig, tror inte det ens finns skrönor i Thailand.

 

Jag ändrar mig " DET FINNS INGA SKRÖNOR I Thailand"

Verkligheten biter alla i ändan här i Thailand förr eller senare.

 

Så du har alltså förstahandsinformation på att västerlänningar som har stannat vid en olycka i Thailand-utan att vara involverade i olyckan-har fått räkningen/blivit stämda efteråt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tror som någon skrev att thai inte vet vad dom ska göra.

Är nog inte många som fått ABC utbildning

som de flesta har här i svedala genom arbete eller skola

Själv tror jag inte att oviljan att hjälpa till har något med "rädsla för att göra fel vid första hjälpen".

De flesta har ju inte ens hört talas om begreppet ABC "Airway Breathing Circulation"

och att detta skall kontrolleras vid en olycka.

Hur kan de då vara ängsliga över att utföra något felaktigt - som de aldrig har hör talas om?

Snarare är det nog så att "hjälpa en utomstående" inte uppfattas falla på ens egen lott. . .

Det är med andra ord någon annans ansvar att fixa detta trubbel . . .

ungefär som när det efterfrågas en elektriker om glödlampan i den egna läslampan slocknar . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har alltså förstahandsinformation på att västerlänningar som har stannat vid en olycka i Thailand-utan att vara involverade i olyckan-har fått räkningen/blivit stämda efteråt?

Ja. T.O.M. Anklagade för att ställt till olyckan bara för de hjälpt till på olycksplatsen. Farangen har ju gott om stålar så då kan vi låta farangen betala så blir alla här i Thai glada.., Det är dags att vakna nu här i Thai.

 

Ring svenska ambassaden och hör efter vad de säger om olika situationer svenskar har råkat utför  här i Thai.Du blir verkligen förvånad.. Nu har den nya svenska ambassadören försökt tona ner läget men har verkligen inte lyckats

Ändrades av goodolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Själv tror jag inte att oviljan att hjälpa till har något med "rädsla för att göra fel vid första hjälpen".

De flesta har ju inte ens hört talas om begreppet ABC "Airway Breathing Circulation"

och att detta skall kontrolleras vid en olycka.

Hur kan de då vara ängsliga över att utföra något felaktigt - som de aldrig har hör talas om?

Snarare är det nog så att "hjälpa en utomstående" inte uppfattas falla på ens egen lott. . .

Det är med andra ord någon annans ansvar att fixa detta trubbel . . .

ungefär som när det efterfrågas en elektriker om glödlampan i den egna läslampan slocknar . . .

 

 

ABC= Andning-Blödning-Chock

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. T.O.M. Anklagade för att ställt till olyckan bara för de hjälpt till på olycksplatsen. Farangen har ju gott om stålar så då kan vi låta farangen betala så blir alla här i Thai glada.., Det är dags att vakna nu här i Thai.

Ring svenska ambassaden och hör efter vad de säger om olika situationer svenskar har råkat utför här i Thai.Du blir verkligen förvånad.. Nu har den nya svenska ambassadören försökt tona ner läget men har verkligen inte lyckats

Jo, jag har jobbat med den Svenska ambassaden i flera år men aldrig att det här har kommit upp och då har jag ändå grävt runt ganska mycket i deras olika ärenden.

Du kan ju be dem som drabbats kontakta mig via PM här på MPR så ska det nog inte vara så svårt att få tillbaka eventuella pengar som de fått betala för att de råkat hjälpa till vid en olycksplats utan att själv vara involverade i själva olyckan

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har jobbat med den Svenska ambassaden i flera år men aldrig att det här har kommit upp och då har jag ändå grävt runt ganska mycket i deras olika ärenden.

Du kan ju be dem som drabbats kontakta mig via PM här på MPR så ska det nog inte vara så svårt att få tillbaka eventuella pengar som de fått betala för att de råkat hjälpa till vid en olycksplats utan att själv vara involverade i själva olyckan

Helt rätt. Men hur många tror du gör det?. Jag hade inte betalt en Stang men de är ju smarta och kommer med ett bud som får personen att nästan gråta och sedan ett bud som är betydligt lägre och även betalnings bar, och farangen betalar för att slippa problemen. Jag säger till alla jag känner att ALDRIG betala något på plats. Ring turistpolisen och låt dem komma och lösa problemen eller ring svenska ambassaden, men det är ju helt meningslöst för det är bara inavlad inkompetens där precis som SIDA men skrämmer många poliser här i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt. Men hur många tror du gör det?. Jag hade inte betalt en Stang men de är ju smarta och kommer med ett bud som får personen att nästan gråta och sedan ett bud som är betydligt lägre och även betalnings bar, och farangen betalar för att slippa problemen. Jag säger till alla jag känner att ALDRIG betala något på plats. Ring turistpolisen och låt dem komma och lösa problemen eller ring svenska ambassaden, men det är ju helt meningslöst för det är bara inavlad inkompetens där precis som SIDA men skrämmer många poliser här i Thai

 

Ok, så du vet inga som drabbats då?

 

För jag är ganska säker på att ambassaden informerat mig och mina kolleger om detta var något som förekom ofta-ja även enstaka gånger.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det här för sjuk diskussion?

Ska man låta bli att hjälpa till vid en olycka för att man riskerar att bli stämd eller liknande?

Självklart ska man hjälpa till!!!

Men har man inte kunskap om ABC så ska man låta bli att utföra åtgärder som i värsta fall kan förvärra skadan. som exempel så ska man aldrig ta av hjälmen på en motorcyklist för man vet ej vilka skador som skallen under kan ha. Det kan vara hjälmen som håller ihop skallen. Att flytta någon kan orsaka värre inre skador.

Men om man är rädd  att hjälpa till så ska man inte åka fordon ö.h.t i Thailand!

 

Det finns exempel där mutkolven till polis i första skedet försöker skrämma farangen till att betala genom att vända på att hade du inte varit här hade det inte hänt.

Tyvärr för alla mutkolvar till poliser så håller inte det i längden. Och det är bara att lyfta luren och ringa turistpolisen så är det problemet löst.

Men den som ej vill hjälpa till vid olycka för att man hört av någon farang som hört av en kompis kompis. Att dom råkat illa ut ekonomiskt är ju sinnessjukt!

Och har man dessa tankar så bör man nog inte beträda Thailändsk mark ö.h.t!

 

Att det sen är större risk att bli rånad eller knivstucken i stockholm en fredagkväll är väl en annan sak. Men där har tydligen vissa i alla fall känslan av att dom känner sig säkra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel vad som kan hända en farang här i LOS. Han blev påkörd på en trottoar av en ung spoling på en så att säga lätt mc. korsningen Ratchaprarop Rd-Petchaburi Rd Bangkok mitten 2000. Ambulans kommer, frågar farangen om man också skall ta med killen som kört på han, lite chockad svarar han ja. De åkte till sjukhuset Phaya Thai 1 på Sri Ayutthaya Rd. Nära och bra, Farangen fick ligga kvar för observation över natten, Dagen efter vid utcheckning så att säga så skulle räkningen betalas Han hade extraförsäkring, Någon som vågar en gissning?. OK Det blev inte över dyrt och försäkringsbolaget betalade hela räkningen för de kunde nog inte läsa Thai.

EN RÄKNING FÖR TVÅ PERSONER. Spolingen hade stuckit tidigt på morgonen

THIS IS Thailand

 

Om någon tror att han inte protesterade så har ni verkligen fel, han blev skogstokig så att säga,

 

Det vet väl alla att man inte ska köra moped, mc eller bil om man är falang, om man inte har ett giltigt körkort taget i Thailand och en thailändsk heltekande försäkring. Även om detta är uppfyllt så har man chansen att råka illa ut om man är inblandad i en olycka. Trots det så ser man/hör man om idi*ter till falanger som dessutom kör berusade och skryter om det.  

 

Jag skulle också som falang inte börja ta över någon räddningsaktion. Dom som har fått en riktig ABC utbildning vet också att det finns risk att förvärra en skada om man inte gör rätt. Riskera aldrig att hamna i en sådan situation. Finns thailändare redan på plats så låt dom sköta det hela.

 

I Fordens situation tyckte jag att han gjorde helt rätt. Kommer man till en olycka där ingen gör något så har han heder av att han hjälpt till. Jag har lärt mig att "gör inget mot andra som du inte vill att andra ska göra mot dig". Det tycker jag även innefattar denna situation. Hur många kan det tänkas finnas som inte vill ha hjälp när de behöver det?

 

Thailändare kan vara råa och i det här fallet var det kanske några som var ovänner med den som låg där. Tur att det då kommer någon vettig människa till hjälp.

 

Jag tror dock inte att det finns så många thailändare som inte hjälper till vid en trafikolycka. Har de inte kunskapen är det nog bra att de håller sig vid sidan, detta kanske de vet. Men att de som har kunskapen inte ska blanda sig i tycker jag är ett dåligt råd.

 

Nu har många fått det rådet att inte blanda sig i. Själv får jag också en massa råd om väldigt mycket saker. Gå inte ut på vägen, är inte ute när det är mörkt och än det ena och det andra. Som falang blir du ofta överbeskyddad av de dina och de behandlar dig som om du är någon liten unge som inte kan göra rätt saker. Därför använder jag mina erfarenheter och kunskaper med sunt förnuft. Jag måste själv göra rätt saker och ta ansvar för dessa annars blir jag marginaliserad till något jag inte är.

 

Att inte hjälpa till när det behövs ger falanger en dålig pr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har jobbat med den Svenska ambassaden i flera år men aldrig att det här har kommit upp och då har jag ändå grävt runt ganska mycket i deras olika ärenden.

Du kan ju be dem som drabbats kontakta mig via PM här på MPR så ska det nog inte vara så svårt att få tillbaka eventuella pengar som de fått betala för att de råkat hjälpa till vid en olycksplats utan att själv vara involverade i själva olyckan

 

Hvor mange uheld i trafikken med en svensk får ambassaden viden om?

 

Var det den danske ambassade ville de give adressen til en god advokat, færdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så du vet inga som drabbats då?

 

För jag är ganska säker på att ambassaden informerat mig och mina kolleger om detta var något som förekom ofta-ja även enstaka gånger.

Hur många tror du ringer ambassaden när de råkar ut för något. Titta bara på tsunamin 2004, vad gjorde de, ingeting det var ju jullov,

 

Citat från en som upplevde tsunamin

Nästa dag så kom Peter till oss och sa att han skulle in till Phuket town för att träffa svenska ambasaden, pappa åkte med han ner för han ville se om han hittade vårt kassaskåp med pengarna och passen i.

Klockan gick och vi satt bara och glodde inne i rummet, ute var det alldeles för varmt att vara.

Efter cirka 3 timmar så kom pappa tillbaka till oss med en blodig fot och kassaskåpet i famnen.

Han hade fått en spik i foten.

Och vad han har sett,han hjälpte de där nere och städa,har han inte velat prata om.

Så vi fick tvätta såret med lite wiskey.

Vid fyra tiden så kom Peter tillbaka.

Vi alla gick ut för att ta reda på vad svenska ambassaden hade sagt.

" Dom kom aldrig " sa Peter, där hade alla svenska hotell ägare suttit och väntat sedan kl 10 i morse och dom kom inte.

Nästa dag så kom Peter till oss och sa att han skulle in till Phuket town för att träffa svenska ambasaden, pappa åkte med han ner för han ville se om han hittade vårt kassaskåp med pengarna och passen i.

Klockan gick och vi satt bara och glodde inne i rummet, ute var det alldeles för varmt att vara.

Efter cirka 3 timmar så kom pappa tillbaka till oss med en blodig fot och kassaskåpet i famnen.

Han hade fått en spik i foten.

Och vad han har sett,han hjälpte de där nere och städa,har han inte velat prata om.

Så vi fick tvätta såret med lite wiskey.

Vid fyra tiden så kom Peter tillbaka.

Vi alla gick ut för att ta reda på vad svenska ambassaden hade sagt.

" Dom kom aldrig " sa Peter, där hade alla svenska hotell ägare suttit och väntat sedan kl 10 i morse och dom kom inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många tror du ringer ambassaden när de råkar ut för något. Titta bara på tsunamin 2004, vad gjorde de, ingeting det var ju jullov,

 

Citat från en som upplevde tsunamin

Nästa dag så kom Peter till oss och sa att han skulle in till Phuket town för att träffa svenska ambasaden, pappa åkte med han ner för han ville se om han hittade vårt kassaskåp med pengarna och passen i.

Klockan gick och vi satt bara och glodde inne i rummet, ute var det alldeles för varmt att vara.

Efter cirka 3 timmar så kom pappa tillbaka till oss med en blodig fot och kassaskåpet i famnen.

Han hade fått en spik i foten.

Och vad han har sett,han hjälpte de där nere och städa,har han inte velat prata om.

Så vi fick tvätta såret med lite wiskey.

Vid fyra tiden så kom Peter tillbaka.

Vi alla gick ut för att ta reda på vad svenska ambassaden hade sagt.

" Dom kom aldrig " sa Peter, där hade alla svenska hotell ägare suttit och väntat sedan kl 10 i morse och dom kom inte.

Nästa dag så kom Peter till oss och sa att han skulle in till Phuket town för att träffa svenska ambasaden, pappa åkte med han ner för han ville se om han hittade vårt kassaskåp med pengarna och passen i.

Klockan gick och vi satt bara och glodde inne i rummet, ute var det alldeles för varmt att vara.

Efter cirka 3 timmar så kom pappa tillbaka till oss med en blodig fot och kassaskåpet i famnen.

Han hade fått en spik i foten.

Och vad han har sett,han hjälpte de där nere och städa,har han inte velat prata om.

Så vi fick tvätta såret med lite wiskey.

Vid fyra tiden så kom Peter tillbaka.

Vi alla gick ut för att ta reda på vad svenska ambassaden hade sagt.

" Dom kom aldrig " sa Peter, där hade alla svenska hotell ägare suttit och väntat sedan kl 10 i morse och dom kom inte.

Texten stammar :crazy:

 

Ha det

Ändrades av acdc
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet väl alla att man inte ska köra moped, mc eller bil om man är falang, om man inte har ett giltigt körkort taget i Thailand och en thailändsk heltekande försäkring. Även om detta är uppfyllt så har man chansen att råka illa ut om man är inblandad i en olycka. Trots det så ser man/hör man om idi*ter till falanger som dessutom kör berusade och skryter om det.  

 

Jag skulle också som falang inte börja ta över någon räddningsaktion. Dom som har fått en riktig ABC utbildning vet också att det finns risk att förvärra en skada om man inte gör rätt. Riskera aldrig att hamna i en sådan situation. Finns thailändare redan på plats så låt dom sköta det hela.

 

I Fordens situation tyckte jag att han gjorde helt rätt. Kommer man till en olycka där ingen gör något så har han heder av att han hjälpt till. Jag har lärt mig att "gör inget mot andra som du inte vill att andra ska göra mot dig". Det tycker jag även innefattar denna situation. Hur många kan det tänkas finnas som inte vill ha hjälp när de behöver det?

 

Thailändare kan vara råa och i det här fallet var det kanske några som var ovänner med den som låg där. Tur att det då kommer någon vettig människa till hjälp.

 

Jag tror dock inte att det finns så många thailändare som inte hjälper till vid en trafikolycka. Har de inte kunskapen är det nog bra att de håller sig vid sidan, detta kanske de vet. Men att de som har kunskapen inte ska blanda sig i tycker jag är ett dåligt råd.

 

Nu har många fått det rådet att inte blanda sig i. Själv får jag också en massa råd om väldigt mycket saker. Gå inte ut på vägen, är inte ute när det är mörkt och än det ena och det andra. Som falang blir du ofta överbeskyddad av de dina och de behandlar dig som om du är någon liten unge som inte kan göra rätt saker. Därför använder jag mina erfarenheter och kunskaper med sunt förnuft. Jag måste själv göra rätt saker och ta ansvar för dessa annars blir jag marginaliserad till något jag inte är.

 

Att inte hjälpa till när det behövs ger falanger en dålig pr.

Vad yrar du om?. kan du inte läsa?

 

Ett exempel vad som kan hända en farang här i LOS. Han blev påkörd på en trottoar av en ung spoling på en så att säga lätt mc. korsningen Ratchaprarop Rd-Petchaburi Rd Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag du också hade gjort efter upplevt en tsunami

 

 

Ja jag bodde i kamela 100 meter från stranden när vågen kom,jag skar upp fötterna jag med.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker in till Surin för¨å handla lite saker

Åker hem mot byn å när jag färdats i ca 20 minuter ser jag nått ligga på vägen en bra bit bort å funderade vad det var för nått

Kommer allt närmare å ser en massa mopeder åka förbi åt båda hållen men när jag kommer närmare ser jag att det ligger en människa

på vägen å en spritt ny svart å gul scoopy

Ser ytterligare några som passerar på mopeder å dom tittar å SKRATTAR  Å FLINAR åt den som ligger på marken helt livlös

Stannar omedelbart å ser att det är en tjej i 30 års åldern

När jag kommer fram så piggnar hon till

Hjälper henne upp till vägkanten blodig å sårig

Ja hon hade hjälm på sig

Fixar ihop hennes telefon så hon kan ringa

Ställer upp moppen så den står efter vägkanten

Hon kan några ord engelska

Åker hemåt med en massa tankar snurrandes i skallen

Ska tillägga att vägen är hemsk med potthål på vissa ställen

 

VARFÖR STANNAR INTE DOM ANDRA Å HJÄLPER TILL??

JÄVLA AS ÄR DET ENDA JAG FÅR UR MIG JUST NU

hemskt att detta kan hända ..allt  efteråren går börjar Thailands gloria falla för mig och detta ej kul då jag planerar köpa hus i Thai inom snar framtid,,,Tänker på alla gånger man går till Tempel med familj och ALLA verkar så goda Buddister.blev ju själv rånad på halsband i Patong och nu tiden är jag mer på min vakt.Klart man hjälper om någon kört omkull,det kan ju vara jagsjälv nästa gång.Köra bike är ju bäst i Thailand det fläktar och snabbt framme...Tack alla här på forum jätte bra läsa allt ni skriver Roger m Familj

hej alla glada.Thai är bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...