Jump to content
IGNORERAD

Fy fan vad respektlöst


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Åker in till Surin för¨å handla lite saker

Åker hem mot byn å när jag färdats i ca 20 minuter ser jag nått ligga på vägen en bra bit bort å funderade vad det var för nått

Kommer allt närmare å ser en massa mopeder åka förbi åt båda hållen men när jag kommer närmare ser jag att det ligger en människa

på vägen å en spritt ny svart å gul scoopy

Ser ytterligare några som passerar på mopeder å dom tittar å SKRATTAR  Å FLINAR åt den som ligger på marken helt livlös

Stannar omedelbart å ser att det är en tjej i 30 års åldern

När jag kommer fram så piggnar hon till

Hjälper henne upp till vägkanten blodig å sårig

Ja hon hade hjälm på sig

Fixar ihop hennes telefon så hon kan ringa

Ställer upp moppen så den står efter vägkanten

Hon kan några ord engelska

Åker hemåt med en massa tankar snurrandes i skallen

Ska tillägga att vägen är hemsk med potthål på vissa ställen

 

VARFÖR STANNAR INTE DOM ANDRA Å HJÄLPER TILL??

JÄVLA AS ÄR DET ENDA JAG FÅR UR MIG JUST NU

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • goodolle

    15

  • Jive

    12

  • MaiChai

    9

  • Wangthong

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det gjorde du rätt i! Men jag har hört att man inte ska stanna och hjälpa till för man kan bli stämd och få betala herrejösses massa pengar.  Vet inte om det stämmer och jag sjäv skulle ha svårt att inte stanna.

Men Dagens Karma går till dig Forden

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemskt.

Vad är det som ligger bakom när man skrattar åt en hjälplös människa som råkat ut för en olycka.

Är det "lose face" - att anledningen till att man skrattar är för att inte den liggande skall skämmas eller liknande...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon tillhörde inte deras (de förbipasserandes) familj.

 

Ett helt normalt thailändskt beteende.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tycker att det är en självklarhet att hjälpa en skadad människa.Vet ej vad det är för fel på dom som bara åker förbi.Att dom dessutom skrattar gör mig extra arg.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

I kära Rysland tex kastar sig vissa ut farmför bilar för att få stålar från försäkrigen!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

De blir tyvärr så där syniskt kalla och själviska när de tycker att ingen utomstående någonsin har hjälpt dem,

och därför faller det sig naturligt att inte de heller hjälper någon utomstånde, och så fortsätter det i en ond cirkel . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
I kära Rysland tex kastar sig vissa ut farmför bilar för att få stålar från försäkrigen!

 

Dina kommentarer kan vi vara utan nu, det är thaiforum detta å inge jävla ryssforum

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

För mig är det helt naturligt att hjälpa till om man ser en skadad person var än jag befinner mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina kommentarer kan vi vara utan nu, det är thaiforum detta å inge jävla ryssforum

Skall genast bli så herr moderator!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla tråkigt,gör mej lessen o höra sånt här. Vart finns det goda,e ju sånt här som ger karma o hjälpa ngn som VERKLIGEN behöver det  :ledsen:  Leende thai ser man ju ofta i beklämmande situationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara nåt med "bätter fly än illa fäkta" att många thailändare inte vet hur dom skall hantera situationen, ABC andning blödning chock kanske inte är så känd i Thailand det innehåller något mer nu, så man kanske hoppas att nån fullfjädrad akutkirurg skall dyka upp istället för att göra det bästa möjliga av situationen. Erfarenheter från Tsunamin upplever jag som väldigt positiva mht  thailändarnas vilja att hjälpa skadade människor, så jag förstår inte attityden som beskrivs. Ett jävla sätt att bete sig  är det oavsett , nåt att jobba med för thailänska civilförsvaret eller motsv myndighet./Stefantaby

Link to comment
Dela på andra sajter

All heder till dig Forden.

 

 

När jag svimmade av på moppen med frugan och dottern bakpå och var 1 mm från att fronta en pickup... inte f*n stannade han inte och inte någon annan heller...

 

en gammal dam som bodde precis bredvid vägen kom dock lunkande och gav mig lite vatten så jag tillfälligt piggnade till.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde du rätt i! Men jag har hört att man inte ska stanna och hjälpa till för man kan bli stämd och få betala herrejösses massa pengar.  Vet inte om det stämmer och jag sjäv skulle ha svårt att inte stanna.

Men Dagens Karma går till dig Forden

//Gustav

I många länder är det direkt livsfarligt att stanna om man varit med och inblandad i en olycka. Kommer du till en olycksplats är det inte någon fara att stanna och hjälpa till i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara nåt med "bätter fly än illa fäkta" att många thailändare inte vet hur dom skall hantera situationen, ABC andning blödning chock kanske inte är så känd i Thailand det innehåller något mer nu, så man kanske hoppas att nån fullfjädrad akutkirurg skall dyka upp istället för att göra det bästa möjliga av situationen. Erfarenheter från Tsunamin upplever jag som väldigt positiva mht  thailändarnas vilja att hjälpa skadade människor, så jag förstår inte attityden som beskrivs. Ett jävla sätt att bete sig  är det oavsett , nåt att jobba med för thailänska civilförsvaret eller motsv myndighet./Stefantaby

 

Skolan borde väl vara ett bra ställe att börja lära ut lite civiliserat beteende.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I kära Rysland tex kastar sig vissa ut farmför bilar för att få stålar från försäkrigen!

I många arabländer och andra fattiga länder är det likadant. Särskilt när utlänningar har olika registreringsskyltar är det extra olustigt.

Där man kör fort brukar det inte vara någon större fara, även dessa är rädda om livet. Däremot där trängseln är stor och hastigheten låg brukar det vara riktigt otrevligt. Har sett det hänt, men klarat mig själv från att köra över någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ytterligare några som passerar på mopeder å dom tittar å SKRATTAR  Å FLINAR åt den som ligger på marken helt livlös

Stannar omedelbart å ser att det är en tjej i 30 års åldern

När jag kommer fram så piggnar hon till

Hjälper henne upp till vägkanten blodig å sårig

Ja hon hade hjälm på sig

Fixar ihop hennes telefon så hon kan ringa

Bra gjort. Det är svårt att veta hur man ska bete sig om det är en avsvimmad person med integralhjälm som dessutom pratar ett helt annat språk. All heder till dig.

 

Vårt hus ligger en bit utanför stan vid en stor väg med mycket trafik dessutom vid en U-turn. Det är väldigt mycket olyckor där både med bilar och motorcyklar inblandade. Men jag har aldrig sett någon som haft samma beteende som du beskriver oavsett om det varit bekanta eller obekanta som råkat ut för olyckor. Har själv varit bland de första ut någon gång men oftast har jag kommit när redan många andra har dykit upp.

 

Har aldrig någon gång sett att någon har skrattat eller inte hjälpt till om det har behövts. Mycket märkligt beteende.

 

Kanske de sett olyckan och den sett komisk ut på något sätt. Thailändare brukar ju också börja skratta/le om de är obekvämma med något, men tycker även det verkar konstigt i ett sånt här fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det med henne, kom det någon anhörig, sjuktransport, var mopeden körbar, såg hon ut att vara klar i huvudet, kunde hon köra själv ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du gjorde det enda rätta men jag tror inte heller att det är något allmänt thailändskt drag att ge

fan i folk som håller på att dö och behöver hjälp.Jag har inte sett något sånt under mina 6 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 25 år sedan skulle jag och x åka till BKK med buss. Då vi satt i bussen och väntade på att den skulle åka kom det in en polis med ett stort leende på läpparna och högljud undrade om det fanns en Mrs x på bussen för hennes far har precis blivit prejad av vägen och dött... Finkänsliga människor det finns... Bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrämmer mig lite om man ska tillbringa ålderdomen i issan råkar bli sjuk, det sista man ser några thai som flinar och diskuterar vad konstiga falangen gör sen dör man. :thumbsup:

 

Jag har granne som falang i byn han har bott i Thailand 15 år var på kontroll hos doktorn fick besked om hur dåliga värden han hade diet och träning annars skulle dö inom snar tid. Förhållandet höll gå pipan skulle det hända något typ hjärtinfarkt tror jag inte familjen skulle ha bråttom till sjukhuset.   

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...