Jump to content
IGNORERAD

Fy fan vad respektlöst


Guest Forden34

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Känner inte igen detta här i BKK. Har iofs aldrig varit först på en olycka men tvåa trea några gånger och alltid har det varit någon där att hjälpa till. Har också upplevt många gånger att folk går fram till någon som ser deppad,sjuk,bortkommen ut och frågar hur mår du, kan jag hjälpa med något. En som svimma på MBK och fick hjälp upp på fötterna inom sekunderna ( tror inte det var rätt behandling, men ändå) Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • goodolle

    15

  • Jive

    12

  • MaiChai

    9

  • Wangthong

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Forden34
Hur gick det med henne, kom det någon anhörig, sjuktransport, var mopeden körbar, såg hon ut att vara klar i huvudet, kunde hon köra själv ?

Det kom ett par äldre herrar

Sjuktransport=nej

Mopeden körbar

Hon var klar i skallen

Köra själv är inte troligt då hon hade slagit i knät å hade stora jack från knät till foten, hon kunde inte stödja på foten men inget var brutet för det kollade jag med henne

Hon talade om att hon var ok men jag stannade i allafall ett tag så jag fick se med egna ögon att hon klarade sig själv

En av herrarna stannade kvar när jag hade åkt

Hon tackade mig flera ggr å jag sa bara maipenrai å då skrattade hon bara å sa tack flera ggr igen

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

All heder till dig forden!Vill ge dig tusen karma,men plånboken tillåter icke!! :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Har också svårt att förstå detta agerande, men det finns säkert flera förklaringar, dels rädsla för att bli inblandad, bli ekonomiskt drabbad om man hjälper den skadade till sjukhus, brist på kunskap i ABC och sånt som nämdes, men det känns ändå märkligt och totalt felaktigt, det skulle behövas mycket utbildning i ABC för anställda på företag, myndigheter, skolor och liknande, man skulle även informera om detta på dom statliga TV kanalerna.

 

Har tyvär sett många exempel på när ingen hjälper till eller gör något i liknande situationer genom åren, men jag har nog ändå uppfattningen att det har blivit bättre och bättre med detta på senare tid, nu är det nog minst 50% chans att någon hjälper till och förr var det nästan undantagslöst ingen.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har tyvär sett många exempel på när ingen hjälper till eller gör något i liknande situationer genom åren, men jag har nog ändå uppfattningen att det har blivit bättre och bättre med detta på senare tid, nu är det nog minst 50% chans att någon hjälper till och förr var det nästan undantagslöst ingen.

 

Mvh Isan Lover

Hej

Hur många gånger har du själv hjälpt till?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 1 år i Thailand,    Allt jag vet är jag  Förstår alt om thai og Thailand.

 

Efter 5 år jag kommer i tvivel.

 

Nu ved jeg at,  jag begriper inte någonting

 

post-9866-0-59222500-1358039787.jpg

 

Problemet løst.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jävliga är väl att försäkringssystemet påminner om USA i sånt här har jag fått höra.

I USA måste man alltid fråga "vill du ha hjälp" och sen få ett Ja till svar innan man ska göra något, annars kan du bli stämd på en massa pengar.

tex om du måste göra hjärt-lungräddning och bryter ett ben i bröstkorgen när du håller på.

Men säker på detta är jag inte.

 

Har själv sett och hört samma saker.

Min kompis Rainer låg nästan en timma på Pattaya tai innan ambulansen kom. Han hade brutit höger benet på 3 ställen när han vart påkörd bakifrån. 

Bara låg där, mitt i gatan. Folk stod runt omkring och pekade och kommenterade, men ingen gjorde nånting för att hjälpa.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra av dig att stanna o hjälpa henne Forden. Själv är jag inte hjältetypen om någon skulle ligga o blöda massor av blod, dvs jag tuppar av själv eller får yrsel = vekling, ja-ja jag vet. Men däremot har jag lagt in nödnr till det lokala sjukhuset S:t Marys ambulans, dvs jag kan iaf ringa på dem för ev offer vid en olycka.

Mindre skador har jag dock inga problem att hjälpa till vid.

 

Lite OT:

Mor min var dock en mycket hjälpsam o tålig person. En vintersemester på väg upp till Funesdalen så kom vi fram till en nyinträffad trafikolycka, detta var på 60-talet, dvs ingen använde bilbälten på den tiden. 3-4 personer låg på vägen pga att de åkt igenom vindrutan på sina bilar vid frontalkollisionen, några chockade gick runt och virrade. Mor gick runt och kollade de skadade, lade filtar på dem och pratade med dem som var vid medvetande, Far försökte tala med de chockade. Jag o syrran satt kvar i vår bil och såg inget men Mor berättade (senare när vi blev äldre) hur illa skadade personerna var, sönderskurna ansikten o kroppar. Vi var kvar tills ambulanserna kom och Mor o Far blev av med ett antal filtar o mössor som de använde till att värma de skadade med, dessa saker följde med de skadade i ambulanserna. Sen efter det åkte vi vidare, mycket lugnt o försiktig kan jag tillägga.

 

Sorry för OT.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 1 år i Thailand,    Allt jag vet är jag  Förstår alt om thai og Thailand.

 

Efter 5 år jag kommer i tvivel.

 

Nu ved jeg at,  jag begriper inte någonting

 

attachicon.gifikke høre ikke se ikke snakke.jpg

 

Problemet løst.

Heder åt dig Forden34.

Detta svar är högst aktuellt i Thai vid en olycka. Inte höra, prata eller se.

 

 Men vi är i Thailand. EX En person råkar ut för en olycka, du hjälper till så gott du kan, men personer dör. Vad kan hända? Jo den dödes familj stämmer dig på ett mångmiljonbelopp. Varför? Jo du är ingen läkare och den döde hade ju överlevt om inte du hade hjälpt till så att säga. Detta händer ofta i Thailand helst om det är en farang som är inblandad, Det man skall göra är att ringa 191 och tillkalla ambulans med läkare så händer inget. Ni kan ju ringa och  fråga den Svenska ambassaden i Bangkok som t,o,m, skriver på sin hemsida "Borttaget nu", Vid olycka så blir farangen oftast skyldig till olyckan vilket tyvärr händer även i dagens Thailand.

Detta skriver ambassaden på sin hemsida idag.

"När du är gäst i ett annat land – tänk på att rätta dig efter landets "sedvänjor och lagar". Svensk lag gäller bara i Sverige!"

I Sverige påstås det att du enligt lag skall hjälpa nödställda personer, men i Thailand finns inget sådant begrepp eller lag

Min fru förbjuder mig att överhuvud taget att göra något vid en olycka utan bara säger att gå därifrån så det inte händer mig något.

Vi är i Thailand gott folk och de tänker inte svenskt så att säga

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har är väl akutsjukvård inkluderad i 30 bahts systemet så att köra någon skadad till sjukhus ska väl inte kunna resultera i att du blir stämd?

 

Skulle sjukhuset sedan propsa på sina 30 baht innan de börjar på vården så skulle jag gladeligen sponsra det också.

 

Men jag tror många har inte de grundläggande kunskaperna i ABC och liknande-precis som i Sverige och det är kanske därför som de drar sig för att hjälpa till och sedan har ju thailändare ett märkligt sätt att hantera elände på genom att skratta åt det.

 

Men all heder till dig Forden! Skulle gjort exakt samma sak själv.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 1 år i Thailand,    Allt jag vet är jag  Förstår alt om thai og Thailand.

 

Efter 5 år jag kommer i tvivel.

 

Nu ved jeg at,  jag begriper inte någonting

 

attachicon.gifikke høre ikke se ikke snakke.jpg

 

Problemet løst.

 

Hejsan

 

Du har helt rätt i detta!

 

Mycket bra och sammanfattande inlägg!!

 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan här i Rayong körde en moppe förbi mig och 100m senare klippte han en hund som sprang över gatan.Jag stannade givetvis och hjälpte upp honom i sittande ställning och medan jag gjorde det kom ett par ungdomar på moppe och tog över,de hade medicinsk utrustning med sig och jag fick veta att de tillhörde en grupp av frivilliga som åkte runt på stan och var behjälpliga vid behov.

 

Nu gick det bra denna gång,var en stor spricka i hans hjälm som troligen räddade livet på honom men mörbultad och sårig var han.

 

All heder till Forden!   

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 1 år i Thailand,    Allt jag vet är jag  Förstår alt om thai og Thailand.

 

Efter 5 år jag kommer i tvivel.

 

Nu ved jeg at,  jag begriper inte någonting

 

attachicon.gifikke høre ikke se ikke snakke.jpg

 

Problemet løst.

 

En gammal, sliten och överdriven klyscha.

 

Jag tycker att ju längre tid man är här, desto bättre förstår man sammanhangen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru förbjuder mig att överhuvud taget att göra något vid en olycka utan bara säger att gå därifrån så det inte händer mig något. Vi är i Thailand gott folk och de tänker inte svenskt så att säga

 

Samme her.

 

 

Og den passer stadig.

 

Ikke överdriven klyscha.

Ändrades av ole
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har är väl akutsjukvård inkluderad i 30 bahts systemet så att köra någon skadad till sjukhus ska väl inte kunna resultera i att du blir stämd?

 

Skulle sjukhuset sedan propsa på sina 30 baht innan de börjar på vården så skulle jag gladeligen sponsra det också.

 

Men jag tror många har inte de grundläggande kunskaperna i ABC och liknande-precis som i Sverige och det är kanske därför som de drar sig för att hjälpa till och sedan har ju thailändare ett märkligt sätt att hantera elände på genom att skratta åt det.

 

Men all heder till dig Forden! Skulle gjort exakt samma sak själv.

OK, men om den skadade personen du har hjälpt in i din bil och kört iväg med från olycksplatsen råkar dö och  i din bil och du har ingrn läkarutbildning så tror jag att du åker in för ett överlagt mord, Kanske ett dödsstraff men vem vet? Thailand is Thailand.

Ha en bra dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
En gammal, sliten och överdriven klyscha.

 

Jag tycker att ju längre tid man är här, desto bättre förstår man sammanhangen.

 

 

Jag tycker att desto längre man är i Thailand så desto mer längtar man hem till ordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att desto längre man är i Thailand så desto mer längtar man hem till ordningen.

 

Jovisst finns det tillfällen då dessa tankar kommer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jovisst finns det tillfällen då dessa tankar kommer.

 

 

Någon nerflytt på heltid kommer nog inte på fråga för mej, jag har hittills inte stått ut över tre månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att desto längre man är i Thailand så desto mer längtar man hem till ordningen.

 

Jag undrar vilken längtan som är värst - sitta här nere och längta efter ordningen i Sverige eller sitta i Sverige och längta efter oordningen i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag undrar vilken längtan som är värst - sitta här nere och längta efter ordningen i Sverige eller sitta i Sverige och längta efter oordningen i Thailand.

 

 

Jag har möjlighet(förmånen) att ta en tid av oordning till priset av en tid i ordning.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har möjlighet(förmånen) att ta en tid av oordning till priset av en tid i ordning.......

 

Jag tror att det är den optimala lösningen.

Bara att gratulera!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Radslan att bli inblandad ar befogad..Hade en van som stannade  for att hjalpa till vid en olycka...Han blev tagen till polisstationen for forhor..Kostade honom en bra slant innan dom slappte honom..mvh pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Radslan att bli inblandad ar befogad..Hade en van som stannade  for att hjalpa till vid en olycka...Han blev tagen till polisstationen for forhor..Kostade honom en bra slant innan dom slappte honom..mvh pensionaren

 

Det är vid dessa tillfällen man längtar till ordningen och den relativa rättssäkerheten i Sverige.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vid dessa tillfällen man längtar till ordningen i Sverige.

Visst!!!  och nar man aker fran krogen  med 3  starka innanfor vasten och blir stoppad av polisen , ar man glad att man ar i Thailand...  MVH  Pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon tillhörde inte deras (de förbipasserandes) familj.

 

Ett helt normalt thailändskt beteende.

 

I så fall är det ju väldigt konstigt att så många älskar Thailand och vill bo där.

 

Det kommer upp en massa negativa saker om landet nu i tid och otid  så jag börjar faktiskt undra varför folk vill bo permanent i  Thailand???

 

Jag menar, det kunde ju lika gärna ha varit Jive eller hans partner som låg där på gatan...

 

Undrar om Jive då nöjt sig med sitt konstaterande att det är ett helt normalt thailändskt beteende...

 

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...