Jump to content
IGNORERAD

Rent hypotetiskt...


MangeUdon

Recommended Posts

Låt oss säga att frugan äger en pistol/gevär eller dyl och har licens för vapnet, då har hon ju rätt att försvara sig i vissa situationer.

Om en skurk kryper över muren på vår mark (i Thailand) med en kniv i näven. Då skulle hon  kunna skjuta honom på ungefär samma premisser som i staterna. Är jag ute och cyklar? Det är i alla fall vad hon påstår. Att man får ta till dödligt våld på inkräktare. Något som är aja bajja för oss i Sverige.

Nu är ju knappast frugan någon mästerskytt. Så låt oss säga att en skurk knackar en ruta på vår kåk och jag skulle ta frugans vapen och knäppa honom (nu är ju inte jag heller en mästerskytt). Vad skulle utgången av ett sådant drama kunna tänkas bli för min egen del som farang om förbrytaren avlider/skadas allvarligt? Låt oss pronera att det är helt uppenbart att vi utsats för ett inbrott och det är fara för vårt liv.

Någon som har hört eller läst om en likande situation? Hur har det i så fall gått för farangen rent juridiskt?

/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Umm...

Jag vet inte riktigt vad svaret är.

Men om jag förstår det rätt så tar de hänsyn till hur man skjuter och hur skottet träffar.

Bakifrån, framifrån eller från sidan.

För om man ska hävda att det är självförsvar så blir det lite konstigt om man skottet träffar bakifrån, typ.

Så gör de när polisen hävdar sig tvungna att skjuta skurkarna i alla fall.

Hoppas ni slipper ta ställning i verkligheten.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon råkar skjuta fel person ex. son till mäktig (rikare :glasses: ) person i byn ligger hon risigt till. Annars brukar man kunna fixa det lite pengar. Om du som falang skjuter person helt annan femma då blir det dyrt och riskera få sitta i buren och utvisas.

Min exfru funderade att skaffa pistol för skydda sig men ångrade sig tyckte det var bättre sova med machetes vid sängen. Polis skött några knarkare utanför hennes hus i byn för några veckor sedan.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att Thailand har såpass mycket rättssäkerhet att du också blir dömd efter de lagar som gäller i ett sådant fall. Eller är det "farang har dödat person - här finns pengar att hämta"  ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Umm...

Jag vet inte riktigt vad svaret är.

Men om jag förstår det rätt så tar de hänsyn till hur man skjuter och hur skottet träffar.

Bakifrån, framifrån eller från sidan.

För om man ska hävda att det är självförsvar så blir det lite konstigt om man skottet träffar bakifrån, typ.

Så gör de när polisen hävdar sig tvungna att skjuta skurkarna i alla fall.

Hoppas ni slipper ta ställning i verkligheten.

Mvh

Magrood

Samtidigt så får man ju inbilla sig att polisen är utbildad att hantera en sån här situation. En privatperson som blir överaskad i hemmet och känner sig hotad?? Vad gör man??

Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hoppas att Thailand har såpass mycket rättssäkerhet att du också blir dömd efter de lagar som gäller i ett sådant fall. Eller är det "farang har dödat person - här finns pengar att hämta"  ?

Rattsakerheten i Thailand ger jag inte mycket for, det beror pa vilken status Du uppnat, vilka Du kanner och umgas med och som staller upp for Dig om ett sadant skrackcenario skulle uppsta.

Har ett farskt exempel pa en falang som olyckligtvis blev inblandad i en trafikolycka med varsta tankbara utgang. Han fick med hjalpa av mutade vittnen "bara" boter, men eftersom han var farang sa avkravde polisen en ansenlig summa plus att han skulle ersatta familjen. Detta gjordes via forhandling med byaldsten.

Efter uppnadd overenskommelse overlamnades summan som gick rakt ner i fickan pa byaldsten,(infor ogonen pa falangen) forutom en 25-30% som gick till familjen. Summa: Polise nhar rad med ny dyr bil, byalsten en dyr ny MC och familjen har mat i nagra manader och falangen drygt 1 mille fattigare.

Rattssakerhet, ett j-a skamt.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Kanske bara en skröna bland alla andra, men...

Jag har hört en del angående elmätarna i Thailand och varför de oftast sitter utanför tomterna.

Detta skulle enligt någon vara därför att det för längesedan var en arbetare på elbolaget,

som blev ihjälskjuten då han gick in för att läsa av elmätaren på en tomt.

Efter detta togs beslut om att flytta ut elmätarna så de sitter utanför tomtgränserna.

Som sagt, antagligen en skröna, men någon vet kanske mer...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Rattsakerheten i Thailand ger jag inte mycket for, det beror pa vilken status Du uppnat, vilka Du kanner och umgas med och som staller upp for Dig om ett sadant skrackcenario skulle uppsta.

Har ett farskt exempel pa en falang som olyckligtvis blev inblandad i en trafikolycka med varsta tankbara utgang. Han fick med hjalpa av mutade vittnen "bara" boter, men eftersom han var farang sa avkravde polisen en ansenlig summa plus att han skulle ersatta familjen. Detta gjordes via forhandling med byaldsten.

Efter uppnadd overenskommelse overlamnades summan som gick rakt ner i fickan pa byaldsten,(infor ogonen pa falangen) forutom en 25-30% som gick till familjen. Summa: Polise nhar rad med ny dyr bil, byalsten en dyr ny MC och familjen har mat i nagra manader och falangen drygt 1 mille fattigare.

Rattssakerhet, ett j-a skamt.

MVH

Baa

OK, samma som på Filippinerna med andra ord...  rådet till vitingar om de kör på någon är att dra därifrån fortast möjligt, inte ens stanna och kolla hur det är med offret..

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis därför det aldrig skulle falla mig in att framföra ett fordon i Thailand...

I långa loppet blir det billigare att åka med chaufför! Förr eller senare blir man som förare inblandad i något, och gissa vem som alla pekar finger på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har laglig ratt att skjuta en inbrottstjuv om man ager vapnet lagligt. Jag vet inte om man som utlanning lagligt kan aga ett vapen men i praktiken spelar det nog ingen roll. Det som spelar roll ar frugans familjs stallning kontra den skjutnes. Om det ar en (illegal) invandrare fran nagot av grannlanderna sa tas det nog inte sa allvarligt pa brottet. Att fabriksagarns son skulle gora inbrott ar nog foga troligt, att han skjuter ned dig pa krogen dessvarre mer troligt. Dock kan inbrottstjuven givetvis komma fran en familj av likvardig klass som tjejens familj och da kan det nog kosta en del pengar.

Jag delar inte synen, som manga har pa MPR har, att det finns nagon form av thailandsk rasism som gor att farangen alltid far betala eller far skulden. Jag tror att thailandare i allmanhet ar mer pragmatiska an sa. Det handlar om att maximera sin inkomst och vanliga thailandare kan man inte fa ut sa mycket pengar fran. De mindre vanliga thailandarna, dvs de rika, ar oftast inflytelserika och darfor inga lampliga offer for utpressning av en enkel polisman. En farang daremot kan ha pengar och anda vara ingift i en "betydelselos" familj, alltsa det perfekta "offret".

Vi har inga skjutvapen i vart hus men da svarfar och alla andra runtomkring ar militarer sa finns de i overflod anda. Da det dessutom finns valdigt manga sma barn haromkring sa skrammer forekomsten av vapnen mig betydligt mer an risken for inbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Jag delar inte synen, som manga har pa MPR har, att det finns nagon form av thailandsk rasism som gor att farangen alltid far betala eller far skulden. Jag tror att thailandare i allmanhet ar mer pragmatiska an sa. Det handlar om att maximera sin inkomst och vanliga thailandare kan man inte fa ut sa mycket pengar fran. De mindre vanliga thailandarna, dvs de rika, ar oftast inflytelserika och darfor inga lampliga offer for utpressning av en enkel polisman. En farang daremot kan ha pengar och anda vara ingift i en "betydelselos" familj, alltsa det perfekta "offret".

...

En mycket trovärdig teori! Man får ju då även anta att en farang ingift i en "betydelsefull" familj ej är utsatt för samma tryck. Frågan är då vad som händer med en farang som har ont om pengar, eller tror man helt enkelt inte på det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En mycket trovärdig teori! Man får ju då även anta att en farang ingift i en "betydelsefull" familj ej är utsatt för samma tryck. Frågan är då vad som händer med en farang som har ont om pengar, eller tror man helt enkelt inte på det?

En medlem pa detta forum beskrev pa ett annat thaiforum sin erfarenhet av en bilolycka dar han forst fick skulden men dar skuldfragan snabbt andrades nar det gick upp for polisen och ovriga inblandade vem hans svarfar ar. Sjalv ar jag inte ingift i en sa inflytelserik familj men pa kommun (amphoe) niva sa racker det nog. Lyckligtvis har familjens inflytande inte behovt provas an men den dagen kommer sakert.

Aven en "fattigfarang" maste ju ha en ansenlig, med thailandska matt matt, summa pengar pa banken for att fa sitt visum sa nagra fattiga faranger finns per definition inte  ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej det här är mitt första inlägg,och tänk er en 52årig gubbe som fått en stroke för fem år sedan,och dessförinnan inte sett

en dator inom en meters avstånd.Jag var arbetande företagare och hade en anställd som skötte den biten.

Jag har två blivande släktingar som båda har talat för att jag borde skaffa ett vapen.Den ena är son i ett risförädlingsföretag

och den andra som är min blivande svåger är polis.Polisen kan ordna lagligt vapen åt mig men det är bara lagligt i hemmet.

Till saken hör att jag är lite invalid,höger arm är förlamad och jag går med krycka.Men jag tror att det är lite som kalla kriget,

lite terrorbalans.Alla vet att alla har vapen och då är det inte så kul att försöka stjäla.Jag tror det är därför alla har hundar,

dom ingår också i terrorbalansen.Förövrigt så uppskattar jag verkligen forumet,det finns en del hårda debattörer men det

sätter ju lite krydda på debatterna.Häls.TORD :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej det här är mitt första inlägg,och tänk er en 52årig gubbe som fått en stroke för fem år sedan,och dessförinnan inte sett

en dator inom en meters avstånd.Jag var arbetande företagare och hade en anställd som skötte den biten.

Jag har två blivande släktingar som båda har talat för att jag borde skaffa ett vapen.Den ena är son i ett risförädlingsföretag

och den andra som är min blivande svåger är polis.Polisen kan ordna lagligt vapen åt mig men det är bara lagligt i hemmet.

Till saken hör att jag är lite invalid,höger arm är förlamad och jag går med krycka.Men jag tror att det är lite som kalla kriget,

lite terrorbalans.Alla vet att alla har vapen och då är det inte så kul att försöka stjäla.Jag tror det är därför alla har hundar,

dom ingår också i terrorbalansen.Förövrigt så uppskattar jag verkligen forumet,det finns en del hårda debattörer men det

sätter ju lite krydda på debatterna.Häls.TORD :neutral:

Hej khun-petch!

Kul att du kommer igång och skriver..efter att ha varit "observatör" ett tag.känn dig välkommen!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Khun-Petch.

Det dar med "lagligt vapeninnehav" bor Du nog kolla extra noga, inte for jag tror Du kommer att avlossa nagra spridda skurar av bly men i alla fall, Du ar trots allt falang och det innebar en extra risk i alla juridiska tvister.

Aven vi har en ganska hogt uppsatt polis i slakten, nan sorts kusin som jag da och da sveper nagra bars med for sakerhets skull. Vi kom att tala om detta och han forsakrade mer eller mindre att vi behover inte nagot vapen, vi har ju honom. Inte f-n sover han har men ryktet har visst en avskrackande effekt, hoppas det stammer aven for Er. Det varsta som kan handa ar val att nagon dare snor puffran och anvander den i sin verksamhet.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa du har säkert rätt i vad du säger.Men jag tror ändå att bästa skyddsefekten kommer just av terrorbalansen.Du vet inte vad

grannen har,men förmodligen så har han vapen.Förlåt men nu gled det över till grannar emellan och där tror jag inte att

det finns något hot.Men det är klart att det finns någon orsak till våra Thailändska vänners oro.M.V.H.TONG. ALIAS TORD

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Petch...välkommen som skribenttill det eminenta forumet :maipenrai:

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa några köttyxor :lol:

Mycket tunga & enkla kast-vapen med stor verkan :crazy:

Dessa är mycket enkla att hantera & har stor avskräckande & skadande effekt  :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller helt med Farang. Skulle aldrig leva på det visset att jag skulle behöva skydda mig med vapen.

Men vet flera som har pistol med laser sikte och känner mig inte trygg i deras sällskap frågan kommer varför behöver de dessa.

När jag flyttar till Thailand kommer jag sträva efter att bo leva så att jag aldrig kommer att behöva oroa mig för denna situation att jag blir hotad eller känner mig hotad.

Bo där du passar inne eller annpasa dig till där du bor eller flytta.

Att leva med terrorbalans är inget tryggt boende för mig.

Jag har inte dåligt sprit sinne eller vad man nu kallar det .Om jag nu haft detta skulle jag aldrig vilja veta var vapnen finns.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo rent hypotetiskt skulle val en monterad jattekulspruta var det mest avskrackand men det beror nog mest pa var. hur och kanske ocksa varfor man bor i Thaland. Har man rent mjol i pasen, inte skyltar med 2-3 bilar jattepool och en dam som knappt kan ga uppratt p.g. av allt guld sa tror jag risken for vapnat overfall i hemmet ar forhallandevis liten.

Vi bor ju pa vischan, en ganska liten men hyfsat gemytlig by dar typ grannsamverkan deffinitivt fungerar. Skulle nagon eller nagra okanda visa nyllet har sa ar de uppmarksammade ganska omgaende, sen har ju alla en eller fler jyckar som for ett helvetiskt liv om nan narmar sig huset efter morkrets intradande. Kanner oss valdigt trygga, inga bossor har inte, tror som Falang och Phodee att det utgor ett storre hot mot en sjalv om det finns vetskap om vapeninnehav i fastigheten.

Forresten, vart tog vaenliga Thailand vagen i diskutionen?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte berätta vad som hände mig i Thailand.  Vi var hos mitt ex i Khorat,  hennes pappa som hade gått bort några år tidigare hade en gammal bössa som hängde på väggen.  Ni vet en sån med extra lång pipa  :Drogar-Laugh(LBG):

Klåfingrig som jag är tog jag ner bössan och tittade och kände på den. Jag tryckte på avtryckaren och den brakade till.  Som tur var så pekade popan uppåt så ingen träffades. Men vilket liv det blev  :slap:

Så kontentan av detta är att jag håller mig borta från eldrör och puffror.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Låt oss säga att frugan äger en pistol/gevär eller dyl och har licens för vapnet, då har hon ju rätt att försvara sig i vissa situationer.

Någon som har hört eller läst om en likande situation? Hur har det i så fall gått för farangen rent juridiskt?

/

www.mangeudon.se

Hej,

Min Thailändske svärfar som bor utanför Korat arbeter som Polis, och enligt honom så hjälper det inte att äga en pistol för att få rätten att använda den mot en förmodad inbrottstjuv. Man måste också ha licens på vapnet, annars blir det ett dyrt och tråkigt rättsligt efterspel för både faranger och thailändare.

Så jag får nog förlita mig på att svärfar matar skurkarna med bly om det nu krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...