Jump to content
IGNORERAD

Vasu Exchange, Bangkok

Guest uncen

Recommended Posts

Men hur kan det alltid vara det bästa när en del banker försöker lura atmkunder på 6-7%.Är det då säkert att dom inte försöker

att kapa åt sig samma marginal från folk som skickar sek.

Han menar om du har redan konto i Thailand. då har du inga avgifter när pengarna redan är där..om du inte råkar ta ut i fel banks atm förstås,då

kan du få betala 25baht..

Dela på andra sajter

• Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Sam sip sam

8

• Moipenyang

8

• ban_kog_wat

5

• khun-petch

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men hur kan det alltid vara det bästa när en del banker försöker lura atmkunder på 6-7%.Är det då säkert att dom inte försöker

att kapa åt sig samma marginal från folk som skickar sek.

jag förstår inte uttrycket "lura"... Banken har sin kurs och den vet vi om. Och då luras man inte, det är frivilligt att använda bankens tjänster... Om du väljer att INTE använda bank, hur skall man annars skicka sina pengar, Western Union eller brevduva?

Fördelen med att transferera pengar via internet gentemot att ta ut dom via ATM är att man får endast 1 avgift per belopp man skickar, medans ATM;en där är du begränsad till 20-25.000 baht per uttag och för varje uttag en avgift hemma från svenska banken. Kurserbna för transferera och ta ut på ATM är ungefärligen desamma...

uncen..

Dela på andra sajter

Där håller jag inte med dig heller.Jag har gjort försök med att skicka samma summa samma vecka och när svedbank växlade

10000 bath så fick jag några hundra mera men skillnaden var inte större än att det kunde bero på växling olika dagar.

Detta stämmer INTE... den svenska banken skitkurs står inte ens i närheten till den thailändska,,, det skiljer runt 20 öre.. så därför skicka thailändska baht och ABSOLUT INTE SVENSKA KRONOR..PASSA ER.

jag tycker att du skall kolla detta ordentligt så får du se hur fel du har. Skicka från Sverige och be din bank att växla och skicka ner thaibaht, samtidigt samma dag så tag ut i bankomaten härnere, så får du se.

uncen...

Dela på andra sajter

Detta stämmer INTE... den svenska banken skitkurs står inte ens i närheten till den thailändska,,, det skiljer runt 20 öre.. så därför skicka thailändska baht och ABSOLUT INTE SVENSKA KRONOR..PASSA ER.

jag tycker att du skall kolla detta ordentligt så får du se hur fel du har. Skicka från Sverige och be din bank att växla och skicka ner thaibaht, samtidigt samma dag så tag ut i bankomaten härnere, så får du se.

uncen...

Instämmer...:)

Dela på andra sajter

Jag skickade för drygt en vecka sen. Valde skicka i THB med Swedbank och fick kursen 4.66.

Hade jag valt att skicka SEK så hade jag fått den kurs som gällde 4 dar senare, nämligen en störtdykning ned till 4.51.

Var och en blir salig på sin tro.

Jag försöker skicka när kursen är hög, med kort varsel och då är det THB som gäller, men ibland blir det fel.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
jag förstår inte uttrycket "lura"... Banken har sin kurs och den vet vi om. Och då luras man inte, det är frivilligt att använda bankens tjänster... Om du väljer att INTE använda bank, hur skall man annars skicka sina pengar, Western Union eller brevduva?

Fördelen med att transferera pengar via internet gentemot att ta ut dom via ATM är att man får endast 1 avgift per belopp man skickar, medans ATM;en där är du begränsad till 20-25.000 baht per uttag och för varje uttag en avgift hemma från svenska banken. Kurserbna för transferera och ta ut på ATM är ungefärligen desamma...

uncen..

Det finns flera banker i sverige som inte tar ut avgift tex ICA-banken och GE-money bank.

Dela på andra sajter

Nu har jag fått mycket bassning här senaste timmen men tro mig jag är ute efter bästa alternativet.

Jag är inte ute efter att spara några få bath men med tanke på att några banker försöker

om inte lura så iallafall vilseleda kunder i sin jakt på pengar,så kommer jag att fortsätta mina

experiment i år.Jag har gått om tid som ni vet.

Färska siffror är 4,49 sändes i måndags till krung thai bank som tog 700 B i avgift.

Jag vet inte det nuvarande tt kursen.

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nu har jag fått mycket bassning här senaste timmen men tro mig jag är ute efter bästa alternativet.

Jag är inte ute efter att spara några få bath men med tanke på att några banker försöker

om inte lura så iallafall vilseleda kunder i sin jakt på pengar,så kommer jag att fortsätta mina

experiment i år.Jag har gått om tid som ni vet.

Färska siffror är 4,49 sändes i måndags till krung thai bank som tog 700 B i avgift.

Jag vet inte det nuvarande tt kursen.

XE.com 09.52 UTC

1.00 SEK = 4.57343 THB

Vilket belopp skickade du?

Ändrades av BpaijingKatai
Dela på andra sajter

uncen..

Jag har egentligen redan svarat men tycker att vissa bankers sätt att försöka utnyttja äldre människors bristande engelska,kanske.

Jag är ingen hejare på engelska även om jag lyckats undvika just detta scam.Mina vänner i Thailand är gamla och heller inga

språkexperter.Jag personligen tycker att denna skitide från myndigheter som man väl ändå nästan kan kalla banker

inte är att jämföra med om en nationalpark har ett högre pris för en falang.Då har du en möjlighet att välja.

Men som språkhandikappad falang då blir du enligt mitt sätt att se det lurad på 6-7&.

Dela på andra sajter

Jag skickade för drygt en vecka sen. Valde skicka i THB med Swedbank och fick kursen 4.66.

Hade jag valt att skicka SEK så hade jag fått den kurs som gällde 4 dar senare, nämligen en störtdykning ned till 4.51.

Var och en blir salig på sin tro.

Jag försöker skicka när kursen är hög, med kort varsel och då är det THB som gäller, men ibland blir det fel.

Leif

Tar inte 4 dgr att skicka ner pengar..

Dela på andra sajter

Inget ovanligt med 4 dagar.

ovanligt för min del..2 arbetsdagar som mest..: :)

Ändrades av alienfin
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
ovanligt för min del..2 arbetsdagar som mest..: :)

Vilka banker har du?

Vi har SEB och Krung Thai.

Dela på andra sajter

Tar inte 4 dgr att skicka ner pengar..

Pengarna är inte framme förrän ca 4 dar, det är rätt.

Men växlingen i THB sker omgåede, och jag ser kursen jag får om jag gör det på dagtid.

Gör jag det på kvällen eller helg, så görs växlingen kl. 10.30 nästa bankdag. Då kan kursen ha ändrats.

Leif

Ändrades av leifen

Dela på andra sajter

Pengarna är inte framme förrän ca 4 dar, det är rätt.

Men växlingen i THB sker omgåede, och jag ser kursen jag får om jag gör det på dagtid.

Gör jag det på kvällen eller helg, så görs växlingen kl. 10.30 nästa bankdag. Då kan kursen ha ändrats.

Leif

NORDEA här.. tar ALLTID 3 hela bankdagar, och ALLTID på den 4.e så kommer pengarna runt 13.00:tiden in på mitt konto i Khrung Thai Bank.

uncen

Dela på andra sajter

NORDEA här.. tar ALLTID 3 hela bankdagar, och ALLTID på den 4.e så kommer pengarna runt 13.00:tiden in på mitt konto i Khrung Thai Bank.

uncen

Jag tror att det är ingen skillnad i tid mellan bankerna när man skickar.

Leif

Dela på andra sajter

Beträffande överföringstid så har jag noterat skillnad i tid beroende på bankkontor. Brukar ta en dag till om pengarna skall till bkb i brm om man jämnför med bkb i bkk

// baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Dela på andra sajter

Jag tror att det är ingen skillnad i tid mellan bankerna när man skickar.

Leif

Du tror men jag vet om jag skickar från Svenska Handelsbanken på en måndag så är pengarna

här på onsdag. Så då är det väl skillnad på din o min bank..:)

Dela på andra sajter

Du tror men jag vet om jag skickar från Svenska Handelsbanken på en måndag så är pengarna

här på onsdag. Så då är det väl skillnad på din o min bank.. :)

Notera svaret ovanför ditt egna nu alldeles innan här, så kanske det kan vara skillnaden då..

jag vet inte, men enda förklaringen som jag fattar i alla fall.

uncen

Dela på andra sajter

här på onsdag. Så då är det väl skillnad på din o min bank.. :)

Jo det stämmer,har aldrig fattat det där med att bankerna i Thailand inte kör parallelt system utan skickar sinsemellan fast d är samma bank.

Dela på andra sajter

Skulle nu efter denna tid av inlägg vara tacksam om man kunde få ett svar på trådstartarens första fråga,,, nämligen om man verkligen får SAMMA kurs när man hämtar ut pengar, som det står nämnt på hemsidan... Det brukar ju alltid skilja annars ju..

Är det verkligen inte nån bland alla Er som skrivit som vet??

uncen...

Dela på andra sajter

Kommer att veta om 8 dagar då ag är på ort och ställe.

//Ban

För det får du en stor fet karma... OK avvaktar ditt svar då skall bli riktigt intressesant att kolla din kurs mot deras hemsidekurs då...

Tack - uncen

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

För det får du en stor fet karma... OK avvaktar ditt svar då skall bli riktigt intressesant att kolla din kurs mot deras hemsidekurs då...

Tack - uncen

Då var det testat och verifierat. Växlade i torsdags.

Angiven kurs på hemsidan : 4,64

Erhållen kurs sedel 500: 4,64

Erhållen kurs sedel 100: 4,59

Växlade klockan 09:10 på morgonen

//ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...