Jump to content
IGNORERAD

Lao Khao farligt?


Tetra

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    8

  • Khun Ken

    7

  • ban99arne

    5

  • Galten

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min fru berättade att polisen kom och letade när hennes far gjorde eget brännvin.

Dom gömde sig i skogen.

Så lagligt är det inte.

Inte gott heller men jag kunde prata med befolkningen när jag hade druckit det så nogot gott gör det.

 

Fotogen är ingen dålig jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru berättade att polisen kom och letade när hennes far gjorde eget brännvin.

Dom gömde sig i skogen.

 

Traditionen att göra rökig whisky på Islay i Skottland kommer ifrån att man gömde sig där.

Rökpelaren syntes lång väg när man eldade torv men ut till Islay kom det nästan aldrig några tullare/poliser.

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, denna dryck är helt ofarlig så längre man beaktar bäste före datum.

De som redan dricker Chang öl kan bortse från denna då hjärnan redan har börjat lösas upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska rolig Carabao-låt om hur det kan gå när man fastnat för Lao Khao. På engelska.

 

Lite märkligt att svenskarna verkar ha gjort avtryck i lao kao kretsarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Chiang rai finns det en lao khao som heter thiger och den är helt OK. Har köpt några andra sorter som jag inte kunnat dricka och gett bort till byns alkisar.

 

Det är inte tillåtet att bränna men polisen här styr tillverkningen och hävdar att det då blir bättre kvalitet på spriten :-). om polisen får fatt i hembrännare spöas dom upp och förstör apparaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskarna?

Hur många andra nationaliteter "skålar"? Uttalet var ju mer åt skåne hållet, men jag inkluderar skåningarna för den här gången.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många andra nationaliteter "skålar"? Uttalet var ju mer åt skåne hållet, men jag inkluderar skåningarna för den här gången.

 

Ah, du har ett välspetsat öra :) Det har jag inte tänkt på. Har alltid tyckt att de sjöng sko, go, go.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, denna dryck är helt ofarlig så längre man beaktar bäste före datum.

De som redan dricker Chang öl kan bortse från denna då hjärnan redan har börjat lösas upp.

Bäst föredatumet står skrivet i ångorna, men de som inte förståt att ris och sprit inte hör ihop borde avhålla sig från alkohol!

Tacka vet jag potatis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, du har ett välspetsat öra :) Det har jag inte tänkt på. Har alltid tyckt att de sjöng sko, go, go.

Var lite osäker själv. De sista gångerna låter det sko go go. Första gången är det rätt tydligt. Var själv inte säker förän jag gick tillbaka och tittade på textningen.

 

Ska det vara Ragson eller någon annan av musikerna på forumet som är kulturspridarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst föredatumet står skrivet i ångorna, men de som inte förståt att ris och sprit inte hör ihop borde avhålla sig från alkohol!

Tacka vet jag potatis.

 

Mja, potatis och brunsås i all ära men en sillbit till nubben är betydligt godare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite hur Thailänsdka lagen ser på destilleringsanläggningar?

Vore enkelt och få ut fullgod sprit från en låda Lao Khao.

Köra det genom aktivt koln2-3 ggr. räcker. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra det genom aktivt koln2-3 ggr. räcker. :thumbsup:

Det är för tunnisar. Kör det genom en limpa och käka sedan upp limpan med lite gott pålägg på :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Undrar lite hur Thailänsdka lagen ser på destilleringsanläggningar?

Vore enkelt och få ut fullgod sprit från en låda Lao Khao.

 

 

Bättre att göra rätt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, potatis och brunsås i all ära men en sillbit till nubben är betydligt godare.

Inte utan potatis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för tunnisar. Kör det genom en limpa och käka sedan upp limpan med lite gott pålägg på :crazy:

Så desperat är jag inte, då köper jag hellre en flaska Singel Malt. :crazy:

post-9848-0-12244800-1357470347.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte utan potatis!

 

Jo, ett kokt ägg till inlagd sill, brunsåsen och potatis hör inte sillbordet till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska rolig Carabao-låt om hur det kan gå när man fastnat för Lao Khao. På engelska.

 

Carabao rockar fett, har haft turen att se dom live ett par gånger. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ett kokt ägg till inlagd sill, brunsåsen och potatis hör inte sillbordet till.

Det gör inte Lao Khao heller, fel kryddor. :crazy:

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör inte Lao Khao heller, fel kryddor. :crazy:

 

Man lägger naturligtvis in sillen i Lao Khao och ett litet lagerblad.

Serverar i ett dricksglas och får två flugor i en smäll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lägger naturligtvis in sillen i Lao Khao och ett litet lagerblad.

Serverar i ett dricksglas och får två flugor i en smäll.

Men sillen får inte ligga i för länge för då förstör den spritsmaken? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite hur Thailänsdka lagen ser på destilleringsanläggningar?

Vore enkelt och få ut fullgod sprit från en låda Lao Khao.

 

 

Visst är det bättre att göra rätt från början.

Jag tror nog inte att det har något med lagen eller att göra rätt från början.

De har helt enkelt prioriterat att göra en så billig produkt som möjlig som ger fylla till lågt pris. Förmodligen kunde de inte bättre på den tiden när det begav sig och de började bygga upp produktionsanläggningarna för "siisip" som är den lokala benämningen på skiten. Riktlinjen från början var väl att den skulle hålla alkoholhalten 40%. Själv tror jag att det skiljer mycket på alkohalten i de olika sorterna. Dessto mer finkel och skit dessto starkare känns det som det är. Ungefär som att ta bort ljuddämparen på mopeden, den låter mycket snabbare och starkare så. Med orenheterna så får du också en övertygande effekt som stannar kvar även dagen efter. Riktig kopparslagare, då var det bra skit.

 

Under mina första år uppe i byn satt jag ofta med gubbarna i byn och surrade. Det var en konst att klara sig från att behöva dricka skiten. De skulle ju bjuda hela tiden. Den thailändska traditionen är ju att man bjuder laget runt. Satt jag och drack öl så var det många som övergav siisip och drack min öl istället. Ändå var det många som höll kvar vid siisipdrickandet även om man bjöd på öl. Detta faschinerade mig och jag har under åren gjort många försök att lista ut vad det är som håller kvar siisipdrickarna vid skiten. Samma sak om man bjuder på "thaiwhisky" istället för öl. Det är alltid en kärna som håller kvar vid att dricka siisip.

 

Jag brukade köpa Absolut 50% när jag åkte ner och uppvaktade siisipgänget med riktig falangsprit. Frugans yngre bror var en av siisipgänget som inte gick att omvända till att dricka något annat. Första gången med Absolut tvingade jag dom att dricka Absolut hela natten. Hela tiden så skulle de ha siisip istället för Absolut. Jag hade lyckats tima till det så att det var tillräckligt sent för att det skulle bli svårt att köpa siisip för att affärerna hade stängt. Tror dessutom att det var i slutet på månaden innan lönedagen, så de var utan pengar för att skicka någon längre bort och köpa. Jag vägrade i sten med att slänga upp pengar för att köpa siisip. Istället tvingade jag i dom Absolut och vad de klagade. Absolut var som vatten, ingen alkohol, smakade inte ens alkohol utan bara vatten. 

 

Innan jag påbörjade försöket så hade jag sett till att det enda som fanns att blanda med hemma var red bull. Detta var uttänk på så sätt att någon ville blanda lite redbull i siisip. Men jag hade aldrig sett någon blanda några större mängder av redbull i siisip. Ingen drack ju heller siisip utblandad med soda eller något annat. Men jag ville inte ha något att blanda med när det gällde Absolut, det kunde förstöra försöket. Jag såg till att de hela tiden drack av den vedervärdiga falangvodkan. Eftersom de bara jämförde den med vatten så sa jag till dom att ta lite mera vatten ingen hade dött av vatten.

 

Jag fick dom riktigt dragna hela gänget. Det var fyra siisipdrickare ursprungligen, och så jag. En av siisipdrickarna gick hem ganska tidigt, jag är inte säker på om han kände sig berusad och gick hem av den anledningen. Det kunde också vara att det var så vemjeligt med falangdricka att han inte klarade av det.  

 

Dagen efteråt var ingen sugen på falangvodka. Ingen erkände att de blivit fulla, ingen tyckte att vodka var något annat än vatten. Det var arbetsdag den dagen, men på kvällen tog de ingen det de förlorat med en riktig siisipfest. Två av dessa killar har idag blivit tvungna att sluta dricka siisip. Doktorn har sagt att fortsätter de så dör de snart. Undra om det inte är både lever, njure och mage som tagit stryck på de båda. Den ena av dom är frugans yngre bror. Ingen av dom har fyllt 50 år. Brodern är den ende av de sex syskonen som drack mer än mycket måttligt. 

 

Men av dessa och en del andra försök jag gjort så har jag kommit fram till att det är två faktorer som håller kvar dom vid siisipdrickat. Priset, det är tandagnisel så fort priset höjs. Den vedervärdiga smaken, tydligen så smakar det hemskt så är det riktigt slag. Årtal av idog träning har vänt dom vid smaken.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Som under Sovjettiden, förse folk med billig sprit så dom kan supa sig fulla efter arbetstid så dom inte har en chans att klaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...