Jump to content
IGNORERAD

Lao Khao farligt?


Tetra

Recommended Posts

Undrar lite över Lao khao, har sett denna dryck på 7/11 i olika färger på etiketten och alltid hört hur vedervärdig den är, men har ännu inte smakat.

 

Hörde att man kan köpa den på soi cowboy på "gatan" för 10 b/ shot?

 

Läste i Jimmys resetråd att någon sa att man "bränner" hjärnan av den och det kanske stämmer då man läser att en del inte blir så gamla när dom nyttjar den för mycket.

 

Men är det inte så att den är gjord på fabrik och renas efter konstens regler? Har alltid trott att lao khao =hemkört men om man köper den i affär så borde den vara ok?.

 

Har beställt en flaska från tjejen och får väll se om det går att få ner

 

Tetra

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    8

  • Khun Ken

    7

  • ban99arne

    5

  • Galten

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Glenn Phuket
Undrar lite över Lao khao, har sett denna dryck på 7/11 i olika färger på etiketten och alltid hört hur vedervärdig den är, men har ännu inte smakat.

 

Hörde att man kan köpa den på soi cowboy på "gatan" för 10 b/ shot?

 

Läste i Jimmys resetråd att någon sa att man "bränner" hjärnan av den och det kanske stämmer då man läser att en del inte blir så gamla när dom nyttjar den för mycket.

 

Men är det inte så att den är gjord på fabrik och renas efter konstens regler? Har alltid trott att lao khao =hemkört men om man köper den i affär så borde den vara ok?.

 

Har beställt en flaska från tjejen och får väll se om det går att få ner

 

Tetra

Gillar du finkelolja så e detta drycken för dig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju prova dig fram,börja försiktigt och öka på eftersom och se vad som händer(om det nu händer något mer än vanligt bakrus) :thumbsup:

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drick den som Tequila med salt och lime

 

smakar same same :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kokat mycket bättre i min ungdom. :y7:

Billigt är det.

Dubbla ölpriset kanske men nej.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att den är vedervärdig eller känns dåligt renad, en inte helt jättebra vit rom helt enkelt såklart tillverkad i fabriker ägda av Thai Beverage. För övrigt samma tillverkare som gör beer Chang. Thaiarna dricker den i mängder och den står för 60% av spritintaget i landet. Gillar man billig mörk rom så är det Sang Som man dricker, för övrigt från samma tillverkare. SKÅL!

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag har druckit en o annan grogg på fulsprit i mina dagar ,

 

Tänkte mest på att det måste väll vara ok sprit om den säljs i vanliga affärer? eller kanske det kan vara så att det är små lokala bryggare som säljer till affärer?

 

Har troligen fel men är finkel olja direkt skadligt ? Gissar att problemet hos thailändarna är att dom dricker lao khao ofta o mycket .

 

Tetra

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite över Lao khao, har sett denna dryck på 7/11 i olika färger på etiketten och alltid hört hur vedervärdig den är, men har ännu inte smakat.

 

Hörde att man kan köpa den på soi cowboy på "gatan" för 10 b/ shot?

 

Läste i Jimmys resetråd att någon sa att man "bränner" hjärnan av den och det kanske stämmer då man läser att en del inte blir så gamla när dom nyttjar den för mycket.

 

Men är det inte så att den är gjord på fabrik och renas efter konstens regler? Har alltid trott att lao khao =hemkört men om man köper den i affär så borde den vara ok?.

 

Har beställt en flaska från tjejen och får väll se om det går att få ner

 

Tetra

 

 

 

 

Den som inte tycker att den är vedervärdig har nog fel på smaklökarna. Finns massor av fabriker lokalt runt om i landet som gör Lao Kao. Om de alla ägs av Thai Beverige så har de väldigt olika recept som de tillverkar av. Och en stor variation av inkompetens från hög till långt över skyhög av ansvariga för kvaliten. Jag har smakat en del olika av de sorter som finns runt Pitsanulok  och i andra ställen av landet och de är vedervärdiga och smakar olika alla av dom.

 

Den vedervärdigaste av dom är nog den som kommer från Pitsanulok. Vi hade en stor fest hemma och då är det alltid folk som ska dricka giftet. Frugan och jag köpte en par lådor när vi var och handlade alla de andra sakerna till festen också. När vi kom hem fick vi utskällning av de lokala kännarna av Lao Kao. Hur kunde någon vara så dum att köpa den sorten som finns i Pitsanulok, självklart skulle den vara från Nakorn Savann för att vara drickbar det visste väl alla.

 

Naturligtvis så öppnades någon flaska och jag kunde ju inte hålla mig från att smaka. Fy fn vilken upplevelse. Bara lukten kunde vara nog. Luktade bränd tjära, om det var något trix för att gömma bort finkeln i brygden. Helt otroligt att någon kan få i sig något sådant. Jag har smakat en del andra sorter av Lao Kao och de smakar vedervärdigt av finkel och fotogen. Olika graderingar av vedervärdighet i dom jag smakat. Trodde inte att det gick att få till något mera vedervärdigt till jag smakade Pitsanulok varianten. Nu är det bra många år sedan jag smakat senast, men jag tvivlar på att det har hänt något underverk med smakerna på den fronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som inte tycker att den är vedervärdig har nog fel på smaklökarna. Finns massor av fabriker lokalt runt om i landet som gör Lao Kao. Om de alla ägs av Thai Beverige så har de väldigt olika recept som de tillverkar av. Och en stor variation av inkompetens från hög till långt över skyhög av ansvariga för kvaliten. Jag har smakat en del olika av de sorter som finns runt Pitsanulok  och i andra ställen av landet och de är vedervärdiga och smakar olika alla av dom.

 

Den vedervärdigaste av dom är nog den som kommer från Pitsanulok. Vi hade en stor fest hemma och då är det alltid folk som ska dricka giftet. Frugan och jag köpte en par lådor när vi var och handlade alla de andra sakerna till festen också. När vi kom hem fick vi utskällning av de lokala kännarna av Lao Kao. Hur kunde någon vara så dum att köpa den sorten som finns i Pitsanulok, självklart skulle den vara från Nakorn Savann för att vara drickbar det visste väl alla.

 

Naturligtvis så öppnades någon flaska och jag kunde ju inte hålla mig från att smaka. Fy fn vilken upplevelse. Bara lukten kunde vara nog. Luktade bränd tjära, om det var något trix för att gömma bort finkeln i brygden. Helt otroligt att någon kan få i sig något sådant. Jag har smakat en del andra sorter av Lao Kao och de smakar vedervärdigt av finkel och fotogen. Olika graderingar av vedervärdighet i dom jag smakat. Trodde inte att det gick att få till något mera vedervärdigt till jag smakade Pitsanulok varianten. Nu är det bra många år sedan jag smakat senast, men jag tvivlar på att det har hänt något underverk med smakerna på den fronten.

Jag är helt enig med dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh! Lao Kao för god för att kolsyra :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en svensk kompis här i Udon som fixat ett kolfilter,,,kör LaoKao igenom och sedan grogg med cocacola, påstår att det är OK, jag avstår!

 

Kolfilter ala Issan.Petflarra med perforerad kork, botten denskuren, fyll på med kol/eller stoppa i en färdig laddning som är till för vattenreningsfiltren,

Bruksanvisning: vänd korken nedåt, häll i den ädla drycken LaoKao, låt rinna sakta, fyll på glastet med is, LaoKao o cocacola och dagen är din..Fan trot! :17:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt renad sprit är alltid ohälsosamt att dricka!

 

Oavsett vad det står på flaskan

 

Är Lao khao  över huvud taget renat :spy: ????

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Lao khao  över huvud taget renat :spy:  ????

 

Troligen knappast, men kolar man det två gånger så blir det faktiskt drickbart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen knappast, men kolar man det två gånger så blir det faktiskt drickbart.

 

Kol är ju rätt så dyrt och sedan arbete med kolning, :nono: då är det bättre att köpa bra brännvin på en gång. :nyam:  :thumbsup: .

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kol är ju rätt så dyrt och sedan arbete med kolning, :nono: då är det bättre att köpa bra brännvin på en gång. :nyam:  :thumbsup: .

 

Exakt, men bara för man kan göra det så är det ju kul att ha provat.

 

Undrar om man kan köpa aktivtkol på apoteket eller liknade föresten i Thailand?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, men bara för man kan göra det så är det ju kul att ha provat.

 

Undrar om man kan köpa aktivtkol på apoteket eller liknade föresten i Thailand?

 

Tror att man kan köpa kol i akvarieaffärer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är bilder från en mycket lokal tillverkning utanför Chiang-Rai Inte en tillstymmelse till rening där... post-3139-1357439643,99_thumb.jpg post-3139-1357439657,57_thumb.jpg Enligt uppgift så är stort intag av Lao Kao och opastoriserad Plah-ra direkt dödligt. Finkel och parasiter ger en snabb skrumplever. Det är en orsak till att många dör redan i trettioårsåldern.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit fram till att det enda goda lao khao inköpet jag gjort, var att köpa en låda, kasta bort flaskorna med innehåll och använda lådan till saker som skickades till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge f*n i skiten, har flera kompisar både Thai och faranger som supit ihjäl sig på skräpet. för ett år sedan var vi på begravning då en av frugans kompisar dött av skiten.

Hon han aldrig fylla fyrtio år och efterlämnade man och två döttrar. Det räcker att man känner finkeldoften så vill man spy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Dåligt renad sprit är alltid ohälsosamt att dricka!

 

Oavsett vad det står på flaskan

 

 

Behöver man rena sprit så är den uselt destillerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tror att man kan köpa kol i akvarieaffärer.

 

 

Insatser till vattenfilter säljs överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite hur Thailänsdka lagen ser på destilleringsanläggningar?

Vore enkelt och få ut fullgod sprit från en låda Lao Khao.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...