Jump to content
IGNORERAD

Olja / Filter


thaiola

Recommended Posts

1 liter olja till Mc kostar c;a 100b x 4 = 400 B

 

4 liter motorolja till bensinbil kostar c;a 7-800 B 4 liter

 

vad är skilnaden på oljorna !

 

Filter , i stort , vad skiljer det på filtren forutom gänga och storlek

filter till min Mc 2-250 B

liknande till bil som passar till min Mc  100 B

 

man byter ju olja och filter på Mc efter c;a 250mil , i alla fall på min Mc enligt Honda

 

och på bilen 500 mil

 

jag har kort 33.000 Km Mc

 

70.000 Km med bilen  på dom 4 år jag har bott här så det har ju blivit en hel del byten

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    6

  • Sam sip sam

    3

  • thomas001

    2

  • Tack och Hej

    2

Mest aktiva i denna tråd

Snåla inte på sådant är mitt råd.

Köp helsyntesiskt och filter är jag lite osäker på men vad f*n.

Har pratat med proffs och oljebytsintervaller som rekomderas stämmer inte.

byt oftare.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 liter olja till Mc kostar c;a 100b x 4 = 400 B

 

4 liter motorolja till bensinbil kostar c;a 7-800 B 4 liter

 

vad är skilnaden på oljorna !

 

Filter , i stort , vad skiljer det på filtren forutom gänga och storlek

filter till min Mc 2-250 B

liknande till bil som passar till min Mc  100 B

 

man byter ju olja och filter på Mc efter c;a 250mil , i alla fall på min Mc enligt Honda

 

och på bilen 500 mil

 

jag har kort 33.000 Km Mc

 

70.000 Km med bilen  på dom 4 år jag har bott här så det har ju blivit en hel del byten

 

 

Hejsan

 

I allmänhet krävs det oftare oljebyten på en motorcykelmotor än en normal bilmotor.

 

Motorcykelns motor är vanligtvis mera "trimmad", dvs har högre litereffekt än en bilmotor. Litereffekt är en benämning på hur många hästkrafter en motor har per 1000 kubik, dvs per liter.

 

Tex. om en motor har en cylindervolym av 1 500 cc, dvs 1,5 liter, och har 150 hk, ja då har denna motor 100 liter hk. Alltså om en motor med denna trimmningsgrad hade enbart 1000 CC, dvs 1 liter, då hade denna motor haft 100 hk. Om samma 1 500 cc motor hade enbart 75 hk, ja då hade denna motor enbart 50 liter hk.

Ju högre litereffekt, desto högre trimmningsgrad och deso högre varvtal. 

 

En vanlig litereffekt på en motorcykelmotor av idag är, beroende på i vilket land motorcykeln säljes, upp emot 200-250 hk. Varvtalen ligger då på uppemot 12-14 000 rpm och detta ställer höga krav på motoroljan. Byten bör ske senast var 500 mil. För en moderna bilmotor hamnar vi på ca 100 liter hk och ett varvtal runt 7 000.

 

Hur det är i Thailand med oljornas kvalitet med mera är jag inte uppdaterad om men tycker personligen att det låter alldeles för ofta med byte per 500 mil. Dock rekomenderas det att man inte kör mer än ett år utan oljebyte, oavsett körsträckan. Men åtminstone 1000 mil bör man kunna köra med en bilmotor utan oljebyte, under förutsättning att man håller sig inom ett års gränsen. Här i Sverige är det nu vanligt med oljebyte var 2 000 mil för bilmotorer, trots högre litereffekter.

 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand älskar dom att byta olja har jag märkt.

Håller på med olje-lappar på nycklarna och klistermärken i dörrarna (på bilen då)  i bästa 50tals style.

 

1000 mil kan du göra lätt med både bil och båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Sverige utsätts väl oljan för lite andra faktorer än i Thailand ?

 

T.ex all kondens som utvecklas inne i motor då den kyls ner i kall väderlek och sedan värms upp igen då motorn körs

 

Och i Thailand påverkas kanske oljan mer av att det är ständigt varmt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

 

Bytesintervallen på oljan varierar också med kvaliten på oljan, som exempel i Europa används A5/B5 olja som du då i tex många Europa märken kan köra 30 000 Km på mellan byterna, i andra länder tex. Thailand är det svårt att få tag på A5/B5 olja, och som säkerhet används 15 000 - 20 000 Km istället då kan man använda A3/B4. Detta gäller dock endast bensin motorer. För Diesel är kravet fortfarande A5/B5 (Volvo) och 20 000 Km i Thailand då bränslet har sämre kvalite (som Nicholas påpekakade innan), och för Etanol kan det vara så lite som 7500 Km.

 

I och med att emmisionskraven blir strängare så krävs också mer av oljan, detta eftersom tex vevhusventilationen lätt kan sättas igen med ett högt positivt vevhustryck och konsekvenserna av detta. ;) På grund av detta har många tillverkare fått mycket huvudbry och betalt ut mycket pengar i förlängda garantier (BMW, VW, SAAB, GM, Toyota)...

 

En A3/B4 olja är som används i tropisk klimat är "slut" efter 13 000 - 15 000 Km, med slut menas att aditiverna har gjort sitt (bryts ner) och oljan är mer eller mindre verkningslös. Det är också aditiverna som är dyra och kostar skjortan i en olja. 

 

Är det någon som frågat sig var all gammalolja som man byter tar vägen? Kan oftas hittas filtrerad billigt hos tex OBS Stormarknad tex, och givetvis en dunk för 49 SEK men aditiv är det inte mycket i den oljan..  

 

Gott Nytt År

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Longlifeolja = 3000 mil mellan bytena fungerar inte, kanske om du kör mycket och under de första 10000 milen men inte längre.

För att vara säker, oberoende hur fin olja du än kör på, byt var 1500 mil + oljefilter = billig motorförsäkring

Detta gäller vattenkylda motorer bensin och disel, kör du på etanol byt SENAST vid 1000 mil, ja vissa motorer redan vid 750 mil.

Luftkylda motorer, byt ännu tidigare.

Självklart är det helsyntet som gäller på moderna motorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har filter olika genomströmmnings förmåga, mindre motor = mindre genomströmmning och tryckkänslighet! Större motor stor genomströmmnig och lägre tryck, i synnerhet när det är -25!  Ja typ asså!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

En fråga till er som vet? I Juli köpte jag en ny Ford Fiesta Sport här i Thailand till min fru. Enl. Ford är första service och oljebyte först vid 15.000km.

Vi har frågat och mailat om detta verkligen är korrekt. Svaret från alla är ja. Normalt brukar det ju göras ett tidigt oljebyte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Följ biltillverkarens rekommendationer angående olja och oljefilter så kommer det att då bra.

Allt trams om att det går att köra 2000 eller 3000 mil stämmer men inte på alla bilar.

Jag hade  till inte så länge sedan en Honda Prelude med 2l / 200 Hp motor och var tvungen att byta olja var 1000 mil samt endast original filter.

Om jag skulle använda mineral olja då var intervallen 500 till 750 mil 

På den bil som jag kör idag rekommenderas 1500 mil vid normal körning och mellan 750 till 1000 mil vid terräng körning.

Kollade på kompisens Volvo 2,4 motor från 2007 1200 mil intervall för oljebyte.

En annan kompis har en  V50 D5 2008 service boken säger 3000 mil max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Longlifeolja = 3000 mil mellan bytena fungerar inte, kanske om du kör mycket och under de första 10000 milen men inte längre.

För att vara säker, oberoende hur fin olja du än kör på, byt var 1500 mil + oljefilter = billig motorförsäkring

Detta gäller vattenkylda motorer bensin och disel, kör du på etanol byt SENAST vid 1000 mil, ja vissa motorer redan vid 750 mil.

Luftkylda motorer, byt ännu tidigare.

Självklart är det helsyntet som gäller på moderna motorer.

Hej evert1 :)

 

Å fasen.. Vad är "longlife" olja? Köpt på OBS stormarknad? Eller med kända märken som tex Motul, Castrol med A5/B5 kvalite?  Om "Long Life" olja med kvalite A5/B5 av "kända märken" måste bytas vid 15 000 Km, Då måste vi nog informera laboratorierna hos tex BP och vissa biltillverkare att dom har fel. :wink:

 

Dock om du menar vid tropiskt klimat, så håller jag (och oljetillverkare / bilfabrikanter) med, vid tropiskt klimat är bakterier i oljan ett stort problem och då speciellt vid korta körsträckor. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Följ biltillverkarens rekommendationer angående olja och oljefilter så kommer det att då bra.

Allt trams om att det går att köra 2000 eller 3000 mil stämmer men inte på alla bilar.

Jag hade  till inte så länge sedan en Honda Prelude med 2l / 200 Hp motor och var tvungen att byta olja var 1000 mil samt endast original filter.

Om jag skulle använda mineral olja då var intervallen 500 till 750 mil 

På den bil som jag kör idag rekommenderas 1500 mil vid normal körning och mellan 750 till 1000 mil vid terräng körning.

Kollade på kompisens Volvo 2,4 motor från 2007 1200 mil intervall för oljebyte.

En annan kompis har en  V50 D5 2008 service boken säger 3000 mil max.

Hej Lobuz, :)

 

Helt riktigt, och köp av tillverkaren föreskriven specifikation på oljan. Då detta är i vissa fall till och med viktigare än service intervallen. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

En fråga till er som vet? I Juli köpte jag en ny Ford Fiesta Sport här i Thailand till min fru. Enl. Ford är första service och oljebyte först vid 15.000km.

Vi har frågat och mailat om detta verkligen är korrekt. Svaret från alla är ja. Normalt brukar det ju göras ett tidigt oljebyte..

Hej thomas001 :)

 

Helt normalt idag att man inte gör ett tidigare byte. Men finns vissa återförsäljare och då speciellt i ett icke av mig favoriserat land i Asien där återförsäljare rekommenderar byte var 5000 Km, detta är dock bara ett sätt att tjäna extra pengar (lura kunden) på. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en WV transporter som firmabil en gång och var en sk long life modell

Första service och oljebyte efter 6000 mil :crazy:

 

Vet du stjp hur dom kunde ha så?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lobuz, :)

 

Helt riktigt, och köp av tillverkaren föreskriven specifikation på oljan. Då detta är i vissa fall till och med viktigare än service intervallen. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

 

Hej

Du har helt rätt då oljan kvalitet är viktig och allt som är sämre kortar bara intervallen.

Samma gäller oljefilter då pirat kopior kan vara usla med för dålig filtrering, fel genom strömning och ibland saknar de bakventil

som gör att oljekanaler töms på olja efter man stannat motor. Nästa gång man startar motor så första varven kan vara helt torra utan olja. 

Jag kallar det för dumsnålhet. 

 

Gott Nytt År

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej thomas001 :)

 

Helt normalt idag att man inte gör ett tidigare byte. Men finns vissa återförsäljare och då speciellt i ett icke av mig favoriserat land i Asien där återförsäljare rekommenderar byte var 5000 Km, detta är dock bara ett sätt att tjäna extra pengar (lura kunden) på. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Hej Stjp!

Kul att se att du lever och skriver här igen!

Verkar som om jag är skyldig dig ett helrör Chivas!! LEO är tydligen störst i Thailand nu! Men du får pallra dig hit...om du vill ha din vinst!

Blev bara lite fundersam då min Toyota Fortuner krävde oljebyte efter bara 1000km...därefter var 10.000km.

 

Önskar dig och din familj ett Gott Slut o Ett mysigt nytt år!

 

P.s ursäkta för offtopic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kenneth4618 :)

 

Byte olja växelåda 6000 mil? Eller kamrem? :wink: Motorolja 6000 mil, kan inte tänka mig det.. Så vida dom inte hade några super duper additiver i oljan från fabriken, dessa additiver hade dom nog hämtat från någon planet utanför vårat solsystem i såfall. :wink:

 

Ha en gör bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej evert1 :)

 

Å fasen.. Vad är "longlife" olja? Köpt på OBS stormarknad? Eller med kända märken som tex Motul, Castrol med A5/B5 kvalite?  Om "Long Life" olja med kvalite A5/B5 av "kända märken" måste bytas vid 15 000 Km, Då måste vi nog informera laboratorierna hos tex BP och vissa biltillverkare att dom har fel. :wink:

 

Dock om du menar vid tropiskt klimat, så håller jag (och oljetillverkare / bilfabrikanter) med, vid tropiskt klimat är bakterier i oljan ett stort problem och då speciellt vid korta körsträckor. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

 

 

Hej Stjp,

Vi har köpt en ny Corolla som vi använder under de tre månader som vi är i Thailand, sen är vi i sverige 9-11 månader.

Enligt Toyota så ska denna ha service var 1000 mil/var sjätte månad, ska vi då serva denna före hemresa(sedan står bilen, men startas med jämna mellanrum men körs inte)och servas igen innan vi tar den i bruk eller ska man följa miltalet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stjp,

Vi har köpt en ny Corolla som vi använder under de tre månader som vi är i Thailand, sen är vi i sverige 9-11 månader.

Enligt Toyota så ska denna ha service var 1000 mil/var sjätte månad, ska vi då serva denna före hemresa(sedan står bilen, men startas med jämna mellanrum men körs inte)och servas igen innan vi tar den i bruk eller ska man följa miltalet?

Hej :)

 

Ja, följ serviceboken till punkt och pricka. Annars kan det bli problem med garantin ;)

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej :)

 

Ja, följ serviceboken till punkt och pricka. Annars kan det bli problem med garantin :wink:

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Många Tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lastbilar i sverige bla volvo 8-9000 mil mellan oljebytena jag tycker det låter mkt men volvo säger att det är så

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...