Jump to content
IGNORERAD

Varför alltid Thailand?


Guest Fredman

Recommended Posts

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    25

  • scorpio63

    17

  • hamnoi

    15

  • searescue

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Orginal Beer Chang i Thailand..i Sverige copy copy :crazy:

Billig Chang som drar oss dit :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade min thailändska hustru för snart tre år sedan och hon är det bästa som har hänt mig. Förutom att bli förälskad i henne har jag också blivit förälskad i hennes land och jag betraktar nu Thailand som mitt andra hemland. För drygt ett år sedan byggde vi oss ett hus där som även svärmor och svärfar bor i och nyligen har vi också fått en underbar liten pojke, som i skrivande stund är ca 3,5 mån.

 

Självklart vill vi åka till Thailand så ofta vi kan men pengar och semester är ju begränsade resurser och det går inte att åka dit så ofta som vi skulle vilja. Vi tycker dock det är viktigt att vår son får lära känna sina släktingar i Thailand och även att han lär sig thailändska bra, så vi hoppas att vi ska kunna åka dit två gånger om året.

 

Det innebär naturligtvis att det inte blir så många resor till andra ställen men jag reste mycket när jag var yngre och nu är vi helt överens om att det är till Thailand vi vill åka när vi har möjlighet att resa någonstans. Vi har visserligen tänkt ta en vecka i London och även att göra en biltur i Europa någon gång men när det gäller längre resor så blir det Thailand för oss i fortsättningen!:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror visst jag måste klargöra ett och annat för dom som inte har förstått.

Eller är det så att jag är mycket dålig att förklara, ja det kanske är så.

 

Det tog inte många veckor efter hon kom hit då hon blev erbjuden städjobb genom andra asiatiska flickor.

Hon jobbade lite med det tills hon kom in till SFI, då sa jag stopp.

 

1. Min fru, flickvän vill inte gå hemma, hon vill jobba och tjäna pengar.

2. Jag ser inte ner på folk som städar, men jag vet att det är ett tungt, stressigt, och ofta dåligt betalt jobb.

3. Därför vill inte jag att min fru ska behöva göra det, jag vill hellre att hon utbildar sig för att få ett annat jobb i framtiden.

4. Hon har nu nästan läst klart SFI på 8 månader, (sitter å sliter hela kvällarna oxå).

 

Nu har hon kommit in på en utbildning för att läsa till undersköterska som börjar på måndag, efter det så får hon fortsätta till sjuksköterska 

om hon vill, jag kommer att stötta henne till det i så fall.

Att vi har en dålig ekonomi under den tiden är väl inte så konstigt, och jag förstår inte heller alla som vill klaga på mig för att jag försöker se framåt.

 

 

Så jag hoppas att jag har förklarat så alla förstår nu, annars så är det väl jag som inte förstår då.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Jag tror visst jag måste klargöra ett och annat för dom som inte har förstått.

Eller är det så att jag är mycket dålig att förklara, ja det kanske är så.

 

Det tog inte många veckor efter hon kom hit då hon blev erbjuden städjobb genom andra asiatiska flickor.

Hon jobbade lite med det tills hon kom in till SFI, då sa jag stopp.

 

1. Min fru, flickvän vill inte gå hemma, hon vill jobba och tjäna pengar.

2. Jag ser inte ner på folk som städar, men jag vet att det är ett tungt, stressigt, och ofta dåligt betalt jobb.

3. Därför vill inte jag att min fru ska behöva göra det, jag vill hellre att hon utbildar sig för att få ett annat jobb i framtiden.

4. Hon har nu nästan läst klart SFI på 8 månader, (sitter å sliter hela kvällarna oxå).

 

Nu har hon kommit in på en utbildning för att läsa till undersköterska som börjar på måndag, efter det så får hon fortsätta till sjuksköterska 

om hon vill, jag kommer att stötta henne till det i så fall.

Att vi har en dålig ekonomi under den tiden är väl inte så konstigt, och jag förstår inte heller alla som vill klaga på mig för att jag försöker se framåt.

 

 

Så jag hoppas att jag har förklarat så alla förstår nu, annars så är det väl jag som inte förstår då.

 

Tycker nog du ska försöka att hon blir Usk i.af....då kan ho ju ta hand om saj ifall du skulle falla ifrån.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror visst jag måste klargöra ett och annat för dom som inte har förstått.

Eller är det så att jag är mycket dålig att förklara, ja det kanske är så.

 

Det tog inte många veckor efter hon kom hit då hon blev erbjuden städjobb genom andra asiatiska flickor.

Hon jobbade lite med det tills hon kom in till SFI, då sa jag stopp.

 

1. Min fru, flickvän vill inte gå hemma, hon vill jobba och tjäna pengar.

2. Jag ser inte ner på folk som städar, men jag vet att det är ett tungt, stressigt, och ofta dåligt betalt jobb.

3. Därför vill inte jag att min fru ska behöva göra det, jag vill hellre att hon utbildar sig för att få ett annat jobb i framtiden.

4. Hon har nu nästan läst klart SFI på 8 månader, (sitter å sliter hela kvällarna oxå).

 

Nu har hon kommit in på en utbildning för att läsa till undersköterska som börjar på måndag, efter det så får hon fortsätta till sjuksköterska 

om hon vill, jag kommer att stötta henne till det i så fall.

Att vi har en dålig ekonomi under den tiden är väl inte så konstigt, och jag förstår inte heller alla som vill klaga på mig för att jag försöker se framåt.

 

 

Så jag hoppas att jag har förklarat så alla förstår nu, annars så är det väl jag som inte förstår då.

Hej!

Det här ser väldigt mycket ut som vår situation. Min hustru vill också komma igång och börja jobba så fort som möjligt och vi har också tittat en del på just de två yrkena som du nämner - städare och undersköterska - men vi har kommit till en lite annan slutsats. Lönemässigt vekar det så vitt vi har funnit vara ungefär detsamma men det krävs ju en utbildning på 1,5 år för att bli undersköterska. Detta är dock inte heller precis något drömjobb och som undersköterska får man göra allt sådant som sjuksköterskorna vill slippa (torka bajs mm) - och vi har kommit fram till att städning kanske inte är så dåligt ändå, om man jämför det med undersköterska.

Sedan var jag också inne på att man kanske kunde fortsätta till sjuksköterska senare - men enligt vad jag har kommit fram till kan man inte tillgodoräkna sig mycket av undersköterskeutbildningen om man ska läsa till sjuksköterska. I viss mån är väl kanske erfarenheten meriterande men undersköterska är ju en gymnasial utbildning och sjuksköterska är en högskoleutbildning, så man måste ändå gå hela den. Men kanske det gör en mer behörig att söka in till Sjuksköterska om man redan är undersköterska?

Om jag har missuppfattat något så får du hemskt gärna höra av dig och upplysa mig om det, för vi är inte riktigt färdiga med vår beslutsprocess ännu:-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror visst jag måste klargöra ett och annat för dom som inte har förstått.

Eller är det så att jag är mycket dålig att förklara, ja det kanske är så.

 

Det tog inte många veckor efter hon kom hit då hon blev erbjuden städjobb genom andra asiatiska flickor.

Hon jobbade lite med det tills hon kom in till SFI, då sa jag stopp.

 

1. Min fru, flickvän vill inte gå hemma, hon vill jobba och tjäna pengar.

2. Jag ser inte ner på folk som städar, men jag vet att det är ett tungt, stressigt, och ofta dåligt betalt jobb.

3. Därför vill inte jag att min fru ska behöva göra det, jag vill hellre att hon utbildar sig för att få ett annat jobb i framtiden.

4. Hon har nu nästan läst klart SFI på 8 månader, (sitter å sliter hela kvällarna oxå).

 

Nu har hon kommit in på en utbildning för att läsa till undersköterska som börjar på måndag, efter det så får hon fortsätta till sjuksköterska 

om hon vill, jag kommer att stötta henne till det i så fall.

Att vi har en dålig ekonomi under den tiden är väl inte så konstigt, och jag förstår inte heller alla som vill klaga på mig för att jag försöker se framåt.

 

 

Så jag hoppas att jag har förklarat så alla förstår nu, annars så är det väl jag som inte förstår då.

Helt rätt tänkt. Det viktiga är ju att hon är med på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att förklara för någon som ej varit i Thailand, vad man själv uppskattar där kanske inte alltid är så enkelt.

Det är verkligen så att det måste upplevas. Gärna genom att man läser på lite och vistas där en längre tid.

Sedan är det ju inte alla som drabbas av Gula Febern.

Vi som gjort det, har förmodligen ett och annat gemensamt i intressen, upplevelser och förväntningar.

Självklart så att inte alla trivs i LOS. Vill man exempelvis ha ordning och reda, tidtabeller som fungerar, inga missförstånd, årstider, alla typer av mat runt hörnet, svensk standard och så vidare -

då göre man sig ju inte besvär.

Kan vara knepigt att sätta fingret på vad man uppskattar, det är något i hela tillvaron. Det enkla, okomplexa, detta med att allt löser sig, och att det finns andra värden än de som vi är så vana med i väst.

Vi har en del att lära - och när vi har slutat lära, då har vi slutat leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker ett bättre jobb?

Du vet lika bra som mig att betyg som inte är verifierade i ett accepterat universitet är vart noll i sverige hur mycket dom än kan och vet.

Jag har ingen hängpung, dessutom är hon inte här för att ta hand om mig heller.

Vi har haft massor av snack om det, men jag kan laga min egen mat, städa mitt eget hus och det har jag gjort i flera år efter skilsmässan från min fru.

Jag vill inte ha en Hushållerska.

Så länge hon går i skolan så arbetar hon minst lika mycket som mig.

Så jag lagar mat, diskar, tvättar lika mycket som henne.

Hej igen!

Jag är ganska ny här men jag har läst en hel del inlägg och alla är väl inte så begåvade - men jag tycker att du verkar vettig och vi verkar också ha en del gemensamt. Jag träffade min thailändska hustru för snart tre år sedan och hon är det bästa som har hänt mig. Hon kommer från Pakchong i Nakhon Ratchasima (ca 80 km SV från Korat) och vi byggde oss ett hus där 2011, som nu svärmor och svärfar också bor i.

När det gäller utländska betyg så kan man få dem värderade av Högskoleverket, som utfärdar ett intyg om vad de motsvarar i svensk utbildning. Min hustru har t.ex. en "Bachelor of Commerce" från Thailand och vi har fått ett intyg från Högskoleveket om att det motsvarar en "fil. kand i företagsekonomi, med inriktning på revision och redovisning". Efter att ha jobbat med detta i 10 år var hon dock mätt på siffror och ville dessutom starta eget, så hon utbildade sig till frisör istället. Helst hade hon velat jobba som frisör här i Sverige också men det finns väldigt många frisörer här redan och det är tveksamt vad man kan få för inkomst, så därför håller vi nu på att undersöka om det finns några andra alternativ. Håller ni till i Korat när ni är i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det här ser väldigt mycket ut som vår situation. Min hustru vill också komma igång och börja jobba så fort som möjligt och vi har också tittat en del på just de två yrkena som du nämner - städare och undersköterska - men vi har kommit till en lite annan slutsats. Lönemässigt vekar det så vitt vi har funnit vara ungefär detsamma men det krävs ju en utbildning på 1,5 år för att bli undersköterska. Detta är dock inte heller precis något drömjobb och som undersköterska får man göra allt sådant som sjuksköterskorna vill slippa (torka bajs mm) - och vi har kommit fram till att städning kanske inte är så dåligt ändå, om man jämför det med undersköterska.

Sedan var jag också inne på att man kanske kunde fortsätta till sjuksköterska senare - men enligt vad jag har kommit fram till kan man inte tillgodoräkna sig mycket av undersköterskeutbildningen om man ska läsa till sjuksköterska. I viss mån är väl kanske erfarenheten meriterande men undersköterska är ju en gymnasial utbildning och sjuksköterska är en högskoleutbildning, så man måste ändå gå hela den. Men kanske det gör en mer behörig att söka in till Sjuksköterska om man redan är undersköterska?

Om jag har missuppfattat något så får du hemskt gärna höra av dig och upplysa mig om det, för vi är inte riktigt färdiga med vår beslutsprocess ännu:-).

Lönemässigt så ligger kanske jobben kanske i samma område, men insatsen och stressen som krävs för samma jobb är absolut inte det samma.

Sedan är en utbildning som undersköterska inte bara en utbildning till att torka bajs.

Det är ett bevis på att man kan lära sig och kan visa ett värde för en framtida arbetsgivare.

Att man inte kan räkna sig tillgodo så mycket för att komma in på sjuksköterskeutbildning ser jag inte som ett stort problem då man kan läsa in dom 

områdena på distans om man har ett jobb.

Utbildningen och arbetet som undersköterska ser jag som ett stort plus då hon kommer att arbeta med människor som vill prata hela dagarna.

 

Jag kan ha fel, men det är mina tankar om det hela, och Majsan är jätteglad att hon kommit in på utbildningen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildningen och arbetet som undersköterska ser jag som ett stort plus då hon kommer att arbeta med människor som vill prata hela dagarna.

 

Och prata har hon inte tid med som undersköterska, lönen är som en städare,och

 

stressen mycket högre.

 

Men som du säger hon kan jo forsöka ´kvala in på sköterskeutbildningen, som

 

har helt andra krav. Fullfölja denna om hon kommer in, och tjäna futtiga 2-3 tusen mer

 

för endå mer stress

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Lönemässigt så ligger kanske jobben kanske i samma område, men insatsen och stressen som krävs för samma jobb är absolut inte det samma.

Sedan är en utbildning som undersköterska inte bara en utbildning till att torka bajs.

Det är ett bevis på att man kan lära sig och kan visa ett värde för en framtida arbetsgivare.

Att man inte kan räkna sig tillgodo så mycket för att komma in på sjuksköterskeutbildning ser jag inte som ett stort problem då man kan läsa in dom 

områdena på distans om man har ett jobb.

Utbildningen och arbetet som undersköterska ser jag som ett stort plus då hon kommer att arbeta med människor som vill prata hela dagarna.

 

Jag kan ha fel, men det är mina tankar om det hela, och Majsan är jätteglad att hon kommit in på utbildningen.

 

 

De som jobbar inom vården (U-sk) säjer att stressen är enorm.

De tillfällen jag själv besökt diverse vård inrättningar så brukar det stå högar med kärringar och pladdra lite varstans, så vad som är sant vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lidt provokation.

 

Så snart faranger har set hvad der findes mellem de thailandske (Kolla tårna de stora) så

elsker de både pigen/kvinden og hendes hjemland.

 

Så bliver hjärnan, slået fra, mange mange gange.

 

Derfor altid Thailand. hjärnan bliver i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lönemässigt så ligger kanske jobben kanske i samma område, men insatsen och stressen som krävs för samma jobb är absolut inte det samma.

Sedan är en utbildning som undersköterska inte bara en utbildning till att torka bajs.

Det är ett bevis på att man kan lära sig och kan visa ett värde för en framtida arbetsgivare.

Att man inte kan räkna sig tillgodo så mycket för att komma in på sjuksköterskeutbildning ser jag inte som ett stort problem då man kan läsa in dom 

områdena på distans om man har ett jobb.

Utbildningen och arbetet som undersköterska ser jag som ett stort plus då hon kommer att arbeta med människor som vill prata hela dagarna.

 

Jag kan ha fel, men det är mina tankar om det hela, och Majsan är jätteglad att hon kommit in på utbildningen.

Kul att din hustru har kommit in på utbildningen som hon har sökt och att hon är jätteglad för det!

Jag skulle vilja att min hustru också kunde skaffa sig en svensk utbildning så att hon kunde få ett bra jobb här - men det tar ju minst 3-4 år med de flesta utbildningar och hon har inte tålamod att vänta så länge med att få komma igång och börja jobba. Dessutom, är det mycket annat nu med barn, körkort mm och så vill hon lära sig mer och bättre svenska, nu när hon är färdig med SFI. Vi har också tänkt ordna en liten frisersalong till henne här hemma, för hon älskar att jobba som frisör och en tanke vi har är att hon skulle kunna jobba med vadsomhelst (städare t.ex.) på kanske 75% för att få den inkomst som det ger och sedan kan hon jobba som "närfrisör" härhemma, för att få utlopp för sin konstnärliga ådra och ändå få jobba lite grand med det som hon verkligen vill. Nåja, vi får väl se hur det går men vi sitter ju inte i sjön direkt utan har det ganska bra som det är nu - men på lite längre sikt skulle min hustru ju behöva ha en egen inkomst, så att hon har möjlighet att klara både sig själv och familjen om det skulle hända mig något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billig Chang som drar oss dit :)

Det får ju stå för dig.

 

Jag har varit i Thailand sju gånger de senaste tre åren men jag har inte ens smakat ölen där ännu.

 

Hur många öl behöver du dricka för att tjäna in kostnaden för flygbiljetten - och hur lång tid tar det?  :-)

Ändrades av Patrik J
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att din hustru har kommit in på utbildningen som hon har sökt och att hon är jätteglad för det!

Jag skulle vilja att min hustru också kunde skaffa sig en svensk utbildning så att hon kunde få ett bra jobb här - men det tar ju minst 3-4 år med de flesta utbildningar och hon har inte tålamod att vänta så länge med att få komma igång och börja jobba. Dessutom, är det mycket annat nu med barn, körkort mm och så vill hon lära sig mer och bättre svenska, nu när hon är färdig med SFI. Vi har också tänkt ordna en liten frisersalong till henne här hemma, för hon älskar att jobba som frisör och en tanke vi har är att hon skulle kunna jobba med vadsomhelst (städare t.ex.) på kanske 75% för att få den inkomst som det ger och sedan kan hon jobba som "närfrisör" härhemma, för att få utlopp för sin konstnärliga ådra och ändå få jobba lite grand med det som hon verkligen vill. Nåja, vi får väl se hur det går men vi sitter ju inte i sjön direkt utan har det ganska bra som det är nu - men på lite längre sikt skulle min hustru ju behöva ha en egen inkomst, så att hon har möjlighet att klara både sig själv och familjen om det skulle hända mig något.

 

 

Hejsan Patrrik J

 

Min fru kom till Sverige 28/122008

 

Sedan SFI och en halv termin SAS.

 

Hon fullföljde inte SAS då hon kunde jobba på samma företag som mig, på kontrollavdelningen, hon har tillsvidare anställning.

 

Hon har stora problem med att finna frisörer som kan klippa "Thai hair" som hon uttrycker det. Tydligen är det olika mot "Falang hair"... vad vet jag...

 

Med rätt marknadsföring kommer din fru att kunna få en bra inkomst framöver med en fast kundkrets är jag övertygad om.

 

Min fru Tuk instämmer i detta inlägg och önskar henne lycka till...

 

//Thure

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Varför Thailand?

 

Det enkla svaret är nog billig sprit och fin f*tta!....det är bara så att de flesta inte har stake nog att erkänna det! 

Tror inte de hundratusentals charterturistsvenskarna som åker till Thailand varje är riktigt håller med om det.

 

Givetvis handlar det om klimat, prisläget och att folk i allmänhet är ganska trevliga även om det finns en hel del skitstövlar även bland thailändare.

 

Däremot kan man nog lugnt påstå att för de manliga singlarna så är det nog pussy och billig sprit som lockar i första hand.

 

Framförallt att även den fulaste och mest oatraktiva man kan känna sig som Don Juan bland de yngre tjejerna så länge börsen är relativt välfylld.

 

Var i Sverige kan en fuling i 60 års åldern hitta en 25 årig sötnos för en skön natt?

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se om vi kommer dit igen?

Skönt smile din fru har.

Alltid kul att se lyckliga Homo sap....... Äcsh Människor.

 

/jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte de hundratusentals charterturistsvenskarna som åker till Thailand varje är riktigt håller med om det.

 

Givetvis handlar det om klimat, prisläget och att folk i allmänhet är ganska trevliga även om det finns en hel del skitstövlar även bland thailändare.

 

Däremot kan man nog lugnt påstå att för de manliga singlarna så är det nog pussy och billig sprit som lockar i första hand.

 

Framförallt att även den fulaste och mest oatraktiva man kan känna sig som Don Juan bland de yngre tjejerna så länge börsen är relativt välfylld.

 

Var i Sverige kan en fuling i 60 års åldern hitta en 25 årig sötnos för en skön natt?

 

KAJ

 

Eftersom frågan var ställd på detta forum, som främst besöks av fd "ensamresenärer" och ständiga ensamresenärer och inte charter-Larson så tro jag mitt svar var riktigt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom frågan var ställd på detta forum, som främst besöks av fd "ensamresenärer" och ständiga ensamresenärer och inte charter-Larson så tro jag mitt svar var riktigt!

Hur kan du veta att detta forum inte besöks även av charterturister? Det handlar ju om Thailand i allmänhet och inte nattlivet och fagra damer i synnerhet.

 

Känns ju lite som att du inbillar dig att detta forum enbart besöks av ensamma snuskgubbar :nono:

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du veta att detta forum inte besöks även av charterturister? Det handlar ju om Thailand i allmänhet och inte nattlivet och fagra damer i synnerhet.

 

Känns ju lite som att du inbillar dig att detta forum enbart besöks av ensamma snuskgubbar :nono:

 

KAJ

 

Ok, detta forum besöks mest av charterfamiljer och har inriktningen charterturist....jag har väl helt missuppfattat det då!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på radion att 2012 var första året på jäkligt länge som antalet thairesenärer från sverige minskade...har ingen länk till det...

men kan det vara ett tecken på att svenska "kulmen" är nådd?, om det nu stämmer ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde på radion att 2012 var första året på jäkligt länge som antalet thairesenärer från sverige minskade...har ingen länk till det... men kan det vara ett tecken på att svenska "kulmen" är nådd?, om det nu stämmer ...
Det kan stämma, men en annan orsak kan vara att många har blivit av med sina jobb och en del tror att dom kan bli av med sitt jobb pga lågkonjunkturen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...