Jump to content
IGNORERAD

Varför alltid Thailand?


Guest Fredman

Recommended Posts

Att nu skriva att jag förstår de tjejer som inte vill vara städerskor är givetvis att bege mig in i ett minfält som jag aldrig kan komma oskadd ur men va fan.

 

Träffar man en partner från ett annat land så har man fyra alternativ; hon/han flyttar till ditt land, du flyttar till hans/hennes land, ni flyttar gemensamt till tredje land, eller ni försöker med en distansrelation. När man kommit så pass långt i en relation så borde man känna varandra ganska bra och kunna prata öppet om alternativ, möjligheter och nödvändigheter. Om vi nu pratar om en svensk man som träffat en thailändsk kvinna så är det på ett sätt enklare om tjejen kommer från enkla/fattiga förhållande då förutsättningarna för en thailändsk tjej från en fattig familj i Thailand är milt sagt begränsade och alla svenska jobb är bättre än de jobb hon kan få i Thailand.

 

Om tjejen däremot är från medelklass eller överklass blir det mer komplicerat. Den thailändska medelklassen är nog världens mest bortskämda och många tjejer har kanske aldrig ens städat sitt eget rum, tvättat sin egen tvätt eller lagat sin egen mat. Har de dessutom bra utbildning och ett hyfsat jobb så tar det givetvis emot att flytta runt halva jorden för att ta ett städjobb. Är kärleken äkta så antar jag att man löser det iallafall men att ta ett, eller flera, steg "nedåt" i status, bekvämlighet etc är nog inte så lätt.

 

Vårt mål var från början att stanna kvar i Thailand men frugan sade redan första sommaren vi var i Sverige att hon skulle kunna jobba i farsans lilla möbelfabrik eller sitta i kassan som min morsa; nu skulle hon nog inte vill göra det men om omständigheterna kräver det så skulle hon och kan hon inte få de jobben så tror jag hon skulle ta ett städjobb.

 

Både mina och frugans föräldrar har mesta delen av sina liv haft enkla arbetarjobb så det handlar absolut inte om att se ned på vissa yrken, att till varje pris försöka få ett jobb som man tycker motsvarar ens utbildning och erfarenhet tycker jag dock är sunt och är man då beredd att gå igenom några ekonomiskt tuffa år för att komplettera sin utbildning så tycker jag det är rätt. Kan man kombinera sina studier med städjobb eller annat så är det givetvis ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    25

  • scorpio63

    17

  • hamnoi

    15

  • searescue

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bla bla Bla Bla

 

Jag tog tag i min lilla k*k och snackade med Kenta från upplands väsby,mycket trevligt och långt samtal :thumbsup:

 

En jäkligt trevlig snubbe   mao...så vill ni ha ett samtal från lillkuken lägg ut ert nummer...så ringer jag :giggle:

Mitt har du ju redan men ringer inte ändå.

Ha de

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att 90% av alla som jobbar på en massagesalon i sverige är prostituerade? Och eftersom vi pratar om thailänskor så gäller det 90% av oss också? I det samhälle där jag bor, finns ungefär 10 st thailänskor och INGEN av oss är prostituerade! Att några av dem kommer från den bakgrunden betyder inte att de är samma personer idag. Jag har tur att ha sluppit den delen imitt liv, men jag tycker inte sämre om mina kompisar Sommtyvärr blev tvingade in i den braschen för att kunna skicka pengar till sina familjer. Gjort är gjort och nu också glömt. Vi är alla människor som nu lever och bor i sverige. En del jobbar som bla städare och det är INGEN som klagar. Och ja, jag blir fortfarande lessen när folk som du tar för givet att alla thailänskor är horor.

Tror jag inte han menade , bara för att det går att få happy ending på typ (CA) 9av 10 salonger  och det är 3 damer på varje och endast en av damerna har den tjänsten så hamnar vi på ca 30%  fast det bästa hade ju varit om det varit noll %

Jag har ingen aning alls hur många det är ,det ända jag vet att jag varit på 3 massager i sthlm för fotmassage och blivit erbjuden  He på alla tre

men jag tackade nej , jag är kin jao

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hemma hjälps vi åt att städa/diska men tyvärr inte att laga mat då jag är alldeles för okunnig på det (förutom makaroner o korv). Min fru vill inget hellre än att få ett heltidsjobb som städare. Tror att många sk "finre" tjejer från LOS är rädda att "lose face" om dom skulle ta ett städjobb när dom hemma har universitetsstudier o examen.  Jag brukar säga åt min frus sk kompisar ibland som är lite finare att kom ner på jorden o se verkligheten istället.

 

Lasse

En enkel Busschaufför

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte han menade , bara för att det går att få happy ending på typ (CA) 9av 10 salonger  och det är 3 damer på varje och endast en av damerna har den tjänsten så hamnar vi på ca 30%  fast det bästa hade ju varit om det varit noll %

Jag har ingen aning alls hur många det är ,det ända jag vet att jag varit på 3 massager i sthlm för fotmassage och blivit erbjuden  He på alla tre

men jag tackade nej , jag är kin jao

Samma här och eftersom man är efterbliven fattade jag inte ett skit när de frågade om jag ville ha något mer.. -"Eh va?" "- Ja kanske du vill ha he?" "-nej tack absolut inte.."

 

Tanken fanns inte ens att bli erbjuden något annat än massage i en random sthlm massagesalong.

 

 

 

/Blåögde gurra

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Varför man åker till Thailand?

Sambon kommer därifrån, ingen av oss gillar slaskiga vintrar.

Thailand är behagligt, fin dykning på många ställen.

För varje resa blir det mera prylar kvar, som man inte orkar släpa hem...

 

Angående fördelning av jobbet hemma så har sambon stoppat mej från allt vad hushållsarbete gäller,  ibland får jag hjälpa till med lite avancerade prylar tex öppna burklock och liknande.

Sen gör jag allt med trädgård och hus och fordon som behövs utom att dammsuga inne i bilarna det fixar hon som nästan kan gå runt inne i kupe´n...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel med att jobba är att man lär sig språket bra mycket fortare. Frugans svenska fick sig ett enormt uppsving när hon började jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bla bla Bla Bla

 

Jag tog tag i min lilla k*k och snackade med Kenta från upplands väsby,mycket trevligt och långt samtal :thumbsup:

 

En jäkligt trevlig snubbe   mao...så vill ni ha ett samtal från lillkuken lägg ut ert nummer...så ringer jag :giggle:

Stackars Kenta vaknade väl upp med skavsår i öronen idag?! ;)

 

wUThai, som snart ska köra och hämta frugan från jobbet. Sen får man grunda lite inför amatörernas afton imorrn! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Tycker synd om Scorpios fru, hon kommer aldrig att integrera i det svenska samhället.

Att skydda och sätta upp sin förhoppningsvis vuxna fru på en piedestal måste vara det dummaste man kan göra.

Är man för fin för vissa jobb är man oftast för dum för andra jobb.

Puss

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst, och om det inte är fint nog att jobba som städare/städerska så kan man ju i stället kalla det för lokalvårdare eller sanitetstekniker. I mina öron låter det minst lika fint som t.ex konsult. :wink:

 

Fritz..

Eller städ tekniker, för det behövs ett vist teknik för att klara jobbet. Det gör inte alla.
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att högskole/universitetstudier i Sverige oftast innebär att personen i fråga är berättigad till studiebidrag/lån. Räntan är väldigt låg och månadskostnaden vid återbetalning blir oftast ganska låg. När man sedan är klar med sin examen återstår iofs en stor utmaning, speciellt om man har kvar sitt utländska efternamn, nämligen att en svensk arbetsgivare skall anställa dig! Tyvärr är vi i Sverige alldeles för dåliga på att ta hand om våra flitiga invandrare. Har mycket erfarenhet av detta, dock till min stora glädje har samtliga personer nu fått arbete. Detta efter att ha sökt hundratals jobb utan att ens blivet kallade till anställningsintervjuer. Jodå, CV och personliga brev är skrivna på perfekt svenska, bara ett problem verkar det som; utländskt efternamn..Heder till alla som har genomgått detta och ni är väl värda er lön (som oftast är betydligt högre än vid okvalificerat arbete). Heder till alla er andra hårt arbetande också för den delen. Gott Nytt År! Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Människor är ju lite av ett vanedjur...
Min kusin och frugan hans, har åkt till samma ställe på Mallorca i minst 15 år.........
Dom trivs väl där som så många i Thailand.....
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar åka till Los varje år, bara för att sedan fortsätta till Flappelinerna eller nåt annat i närheten...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att högskole/universitetstudier i Sverige oftast innebär att personen i fråga är berättigad till studiebidrag/lån. Räntan är väldigt låg och månadskostnaden vid återbetalning blir oftast ganska låg. När man sedan är klar med sin examen återstår iofs en stor utmaning, speciellt om man har kvar sitt utländska efternamn, nämligen att en svensk arbetsgivare skall anställa dig! Tyvärr är vi i Sverige alldeles för dåliga på att ta hand om våra flitiga invandrare. Har mycket erfarenhet av detta, dock till min stora glädje har samtliga personer nu fått arbete. Detta efter att ha sökt hundratals jobb utan att ens blivet kallade till anställningsintervjuer. Jodå, CV och personliga brev är skrivna på perfekt svenska, bara ett problem verkar det som; utländskt efternamn..Heder till alla som har genomgått detta och ni är väl värda er lön (som oftast är betydligt högre än vid okvalificerat arbete). Heder till alla er andra hårt arbetande också för den delen. Gott Nytt År! Khun Somtam
Håller med dig, men i dagsläget är det inte bara invandrarna som inte får några svar eller får komma på anställningsintervjuer. Det gäller i högsta grad svenska arbetssökande med vanliga Svensson namn också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig, men i dagsläget är det inte bara invandrarna som inte får några svar eller får komma på anställningsintervjuer. Det gäller i högsta grad svenska arbetssökande med vanliga Svensson namn också.
Så är det säkert! Beror naturligtvis mycket på rådande lågkonjunktur, men trots allt är det bara att konstatera att det är en stor nackdel med ett utländskt namn då du söker arbete! Sorry ts kanske för mycket off topic. Vi åker förövrigt gärna till Thailand men på senare tid har andra destinationer blivet mer aktuellt, senast Italien.
Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Med 3 barn en thai på 35 år och 2 barn på 4 o 9 känns det bra att dra minst en gång per år.. och det är för att mina barn skall träffa sina släktingar, den glädje jag ser i mina barn att se sina släktingar e priceless,

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför alltid Thailand?

 

Jo...Folket (På Gott och Ont). Maten (Gillar svedan i röven dagen efter). Klimatet (Slipper ont i lederna). Och så för att jag under årens lopp (25 Vintrar) fått många goda vänner som jag saknar så jag nästan blir tokig när jag är hemma i Svedala.

 

GOTT NYTT ÅR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har numera följande krav på en semesterdestination: Varmt, säkert, billigt och trevliga människor.

 

Europa, USA och Australien - inte billigt

Afrika och Sydamerika - inte säkert

Nordafrika, arabvärlden och Indien - inga trevliga människor

 

Blir inte så mycket kvar förutom Thailand....

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig drog kompisar och lampaffärsbiträden förut, det var kul o bli igenkänd och träffa samma gamla rövar som innan.

En trygghet och ett andra hem på något konstigt sätt, det är väl därför "alla" är i pattis dom känner kreti o pleti o vet allt?

-

Nu drar egentligen ingenting förutom att glädja svärmor+släkt. så egentligen hade en tredagarstripp till los varit kanon.

Men varenda JÄVLA gång vi är påväg hem till svedala så tårar sig ögonen och jag vet inte varför egentligen.

 

Men känslan när jag som singel åkte taxi till "mitt" guesthouse i phuket är svårslaget.. förväntningar och förhoppningar.

Nu... bara ett härligt minne från en svunnen tid .

 

Ok vad fan gnäll o gnäll... jag fick en fantastisk fru och min son så jag är en mer harmonisk pojk nu.

 

Men en jävla kväll i "dåtid" hade varit underbart/7Lp

Mitt i prick!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att högskole/universitetstudier i Sverige oftast innebär att personen i fråga är berättigad till studiebidrag/lån. Räntan är väldigt låg och månadskostnaden vid återbetalning blir oftast ganska låg. När man sedan är klar med sin examen återstår iofs en stor utmaning, speciellt om man har kvar sitt utländska efternamn, nämligen att en svensk arbetsgivare skall anställa dig! Tyvärr är vi i Sverige alldeles för dåliga på att ta hand om våra flitiga invandrare. Har mycket erfarenhet av detta, dock till min stora glädje har samtliga personer nu fått arbete. Detta efter att ha sökt hundratals jobb utan att ens blivet kallade till anställningsintervjuer. Jodå, CV och personliga brev är skrivna på perfekt svenska, bara ett problem verkar det som; utländskt efternamn..Heder till alla som har genomgått detta och ni är väl värda er lön (som oftast är betydligt högre än vid okvalificerat arbete). Heder till alla er andra hårt arbetande också för den delen.Gott Nytt År!Khun Somtam

Problemet är arbetsmarknaden ELLER! Kolla Jobben Får-Skalle Gotlänning hur lätt är det????????????????????????????????????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel med att jobba är att man lär sig språket bra mycket fortare. Frugans svenska fick sig ett enormt uppsving när hon började jobba.

Fast det beror lite på vilka hon jobbar med.

Min fru jobbade på Thairesturang innan hon blev mamma ledig, men med bara thailänskor som jobbar där så blir det ju inte så mycket svenska på dagarna.

 

Annars varför det blev Thailand, det är väl lite av vad alla skrivit (förutom allt surr om städjobb).

Thaifru, släkt, sol och bad och sen ett otroligt vackert och intressant land. :thumbsup:  

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja..

Har aldrig riktigt haft någon gula feber..

Drabbades av backpackerfeber vid 24 års ålder som tog mej på en 13 år lång resa genom alla kontinenter där varje resa följdes av en hemresa för att tjäna pengar till nästa resa...

Och Thailand var dåför tiden aldrig någon favorit bland resemål, inte ens topp 5 i sydostasien.

Men 98 träffade jag Gumman med stort G och en massa Thailandsresor på rad blev det ..

Sedan flyttade vi ihop i Sverige 2001 och fortfarande många Thailandsresor första åren ... men det minskade undan för undan och andra resor prioriterades från båda. Egypten, Tunisien, Spanien, Malta, Italien, Grekland, Albanien,

Australien, Nya Zealand, Indien, Malaysia, Kambodja, Laos, Tjeckien, Frankrike, Polen, Österike, England, Estland, Lettland är några av dom länder vi besökt tillsammans.

Någon gång vid 2005 kom vi till en för mig perfekt balans i resandet med 3 veckor i Thailand på vintern och 3 veckor i Europa och Sverige på sommaren och någon weekend i Europa på vår och höst...

Men sen kom dottern 2007 och sonen 2011 och nu blir det mycket Thailand igen för att låta dom få del av den Thailändska kulturen.

Just nu inne i en 174 dagars långliggning.

Sen hoppas jag innerligt på en paus i Thailandsresorna ett tag och lite fler och andra resmål!

En ny rundtur i USA skulle vara roligt.

Men vi får se hur mycket jag har att säga till om där. :)

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är arbetsmarknaden ELLER! Kolla Jobben Får-Skalle Gotlänning hur lätt är det????????????????????????????????????????
Eftersom du avslutar med en massa frågetecken så får du allt vara så vänlig och utveckla din fråga/dina frågor lite, för annars har jag svårt att svara!

Mvh

Fårskallen (Khon gnou)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...