Jump to content
IGNORERAD

SFI utbildning.


Cobra

Recommended Posts

Kunde era fru / flickvän redan lite eller bra svenska när hon började på SFI ?

 

Min fru kan redan lite svenska fast hon ännu inte varit i Sverige, 

 

På de 4 månader har hon lärt sig mycket eftersom hon frågar mig och vill lära sig innan hon kommer till Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde era fru / flickvän redan lite eller bra svenska när hon började på SFI ?

 

Min fru kan redan lite svenska fast hon ännu inte varit i Sverige, 

 

På de 4 månader har hon lärt sig mycket eftersom hon frågar mig och vill lära sig innan hon kommer till Sverige.

 

Min fru kunde bara engelska, efter ett år i Sverige kunde hon svenska mycket bra.

Men SFI gick hon bara i två veckor eftersom hon lärde sig inget svenska utom mängder med tips hur kan man utnyttja systemet och kushitiska samt persiska

Efter det gick hon nio månader på Högskolan i Skövde på en kurs som heter Svenska för utländska akademiker. Rekommenderar om ni får möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan kunde väl lite artighetsfraser mm innan hon började men inte så mycket. Både för o nackdelar med SFI ,hon gick med 4-5 andra thaitjejer och fick kompisar.positivt. nackdelen är att det blev mycket thaibabbel när det inte var lektion +att vi körde engelska hemma. Nu så är det fortfarande inte bra men ändå ok..hon förstår mer än hon kan prata.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

hon förstår mer än hon kan prata.   Tvärtom mot dig alltså? :crazy:
Exactemente grismun//lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

hon förstår mer än hon kan prata.

 

Tvärtom mot dig alltså? :crazy:

 

Nu måste jag bara skriva att det är inte ovanligt att folk har en så att säga passiv kunskap om ett visst språk.

 

Till exempel har jag studerat tyska i fem år. I min ungdom. Jag har inga problem med att läsa en tysk dagstidning, eller se tyska nyheter på TV. Däremot uttrycka mig på tyska i tal eller skrift... då blir det problem.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo kunde ett fåtal ord på svenska när hon började på SFI. Att kunna engelska hade man tyvärr ingen fördel av då all undervisning hölls på svenska, utan undantag. Det var riktigt jobbigt, en klass med bara folk från mellanöstern och usla lärare.

 

Men när hon hade tagit sig igenom SFI och började på SAS blev det mycket bättre med både klasskamrater, lärare och utbildningen i stort.

På SAS gick det ett flertal thaitjejer som nu är hennes bästa vänner så det får man ju se som positivt.

 

Jag är grymt imponerad av min tjejs inlärningskurva, efter relativt kort tid behärska ett så främmande språk så bra :14:  :thumbsup:

 

Det är ju så om man vill ta sig in och bli accepterad till fullo i ett samhälle oavsett om det är det svenska eller thailändska samhället så måste man behärska språket...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo kunde ett fåtal ord på svenska när hon började på SFI. Att kunna engelska hade man tyvärr ingen fördel av då all undervisning hölls på svenska, utan undantag. Det var riktigt jobbigt, en klass med bara folk från mellanöstern och usla lärare.

 

Men när hon hade tagit sig igenom SFI och började på SAS blev det mycket bättre med både klasskamrater, lärare och utbildningen i stort.

På SAS gick det ett flertal thaitjejer som nu är hennes bästa vänner så det får man ju se som positivt.

 

Jag är grymt imponerad av min tjejs inlärningskurva, efter relativt kort tid behärska ett så främmande språk så bra :14:  :thumbsup:

 

Det är ju så om man vill ta sig in och bli accepterad till fullo i ett samhälle oavsett om det är det svenska eller thailändska samhället så måste man behärska språket...

 

Hej Matthew,

 

Det är ju bara att gratulera om din dam lyckats med det svenska språket! Det är inte trivilalt...

 

Men man måste väl inse att alla inte har talang för att lära sig ett nytt språk. Exfru Chang hade det inte lätt... samtidigt får jag väl säga att jag inte var imponerad av den undervisning som erbjöds på SFI.

 

Självklart är det så att för att bli fullt integrerad i ett samhälle måste man behärska språket.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo kunde ett fåtal ord på svenska när hon började på SFI. Att kunna engelska hade man tyvärr ingen fördel av då all undervisning hölls på svenska, utan undantag. Det var riktigt jobbigt, en klass med bara folk från mellanöstern och usla lärare.

 

Men när hon hade tagit sig igenom SFI och började på SAS blev det mycket bättre med både klasskamrater, lärare och utbildningen i stort.

På SAS gick det ett flertal thaitjejer som nu är hennes bästa vänner så det får man ju se som positivt.

 

Jag är grymt imponerad av min tjejs inlärningskurva, efter relativt kort tid behärska ett så främmande språk så bra :14:  :thumbsup:

 

Det är ju så om man vill ta sig in och bli accepterad till fullo i ett samhälle oavsett om det är det svenska eller thailändska samhället så måste man behärska språket...

Dom thai som kan engelska har ett stort försprång mot de som bara kan thai. De har lärt sig ett annat alfabet och vet hur det kan var uppbyggt. Även att kunna meningsbyggnad i ett främmande språk ger dig fördelar. För att inte nämna hur grammatik påverkar språket på ett annat sätt än i thailändskan.  

 

Oavsett detta så grattis till din tjej för att hon lärt sig så bra och verkar vara riktigt framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Herr Chang till fullo ...SFI är ju ett skämt idag..massor av personer från "icke skidåkande nationer" går där...har inget intresse av att lära sig svenska..bara ute efter att få så mycket bidrag som möjligt,,,,helt jävla sjukt ...vilket jäkla samhälle vi lever i dag.hur f-n ska vi kunna försörja alla?...det går ju bara inte o fortsätta så här

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man måste väl inse att alla inte har talang för att lära sig ett nytt språk. Exfru Chang hade det inte lätt... samtidigt får jag väl säga att jag inte var imponerad av den undervisning som erbjöds på SFI.

 

Håller till fullo med om att det krävs talang för att lära sig ett nytt språk eller liknande.

Men jag tror att det oftast brister på motivationen, då menar jag inte att de inte vill lära sig.

 

Oavsett hur kunskapstörstande man är när man börjar, att harva dag ut och dag in på SFI med usla lärare och otrevliga klass"kamrater" kan få den mest motiverade student att tappa lusten.

Så oavsett talang eller inte tror jag att SFI sätter käppar i hjulet för många.

 

 

 

 

Ja det underlättar garanterat att behärska ett västerländskt språk med samma alfabet och liknande struktur.

Märker själv hur svårt det kan vara, kämpar för att lära mig thai. Man saknar helt referenspunkter i det språket. Även om jag kan en hel del ord så är menningsbyggandet en historia för sig och alfabetet ska vi inte tala om.

Saknar för tillfället både motivation och talang :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru lärde sig lite Svenska innan vilket var till stor hjälp. Nu pratar hon ganska bra Svenska men problemet är eftersom jag och hon alltid pratat Engelska så är det svinsvårt att gå över till Svenskan. Vet inte varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Matthew...försöker också lära mig Thai...men det är ju så jäkla svårt o få till alla tonlägen o att försöka få till meningar...för att inte tala om alfabetet...där rasar det med en gång..fattar ju ingenting..massa olika krumelurer som betyder lite olika hur du sätter samman dom..kommer aldrig o lära mig o läsa Thai...men huvudsaken e att frugan e nöjd med vad jag kan... :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick ett jobb ganska snabbt så hon går  2 ggr/veckan på kvällskurs genom SFI

Där går alla frivilligt så det funkar mycket bättre

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste kritisera SFI lite grand!!!!!?`?? Kantarellen fick ett frågeformulär efter 1.5 vecka om bildelar ?????? Ringde upp SFI & förklarade att Hon inte var intresserad av att bli bilmekaniker!!!!!! Mvh Svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru lärde sig lite Svenska innan vilket var till stor hjälp. Nu pratar hon ganska bra Svenska men problemet är eftersom jag och hon alltid pratat Engelska så är det svinsvårt att gå över till Svenskan. Vet inte varför?

Kolla in Dolf Lungren & Victoria Silverstedt då kan man förstå??????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste kritisera SFI lite grand!!!!!?`?? Kantarellen fick ett frågeformulär efter 1.5 vecka om bildelar ?????? Ringde upp SFI & förklarade att Hon inte var intresserad av att bli bilmekaniker!!!!!! Mvh Svampen

 

Det är väl fan inte så konstigt när hon är ihop med en raggarslusk???????

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru lärde sig lite Svenska innan vilket var till stor hjälp. Nu pratar hon ganska bra Svenska men problemet är eftersom jag och hon alltid pratat Engelska så är det svinsvårt att gå över till Svenskan. Vet inte varför?

 

Jag har samma problem med exfru Chang. Hon har lärt sig hyfsad svenska, men lik förbannat glider vi alltid över till engelska.

 

Old habits die hard ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej Matthew,

 

Det är ju bara att gratulera om din dam lyckats med det svenska språket! Det är inte trivilalt...

 

Men man måste väl inse att alla inte har talang för att lära sig ett nytt språk. Exfru Chang hade det inte lätt... samtidigt får jag väl säga att jag inte var imponerad av den undervisning som erbjöds på SFI.

 

Självklart är det så att för att bli fullt integrerad i ett samhälle måste man behärska språket.

 

Herr Chang har talat.

 

 

Det är inte bara SFI som måste funka bra, vi som är sambos måste också lägga ner en hel del av vår tid för att det ska bli ett bra resultat.

Efter ett år i sverige så slutade jag prata engelska med sambon enbart svenska, när det var bråttom blev det engelska annars bara svenska så fick hon fråga om det som inte förstods, det tycker jag funkade mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...