Jump to content
IGNORERAD

En liten bil...eller ganska liten bil...eller


andrejsdenruskige

Recommended Posts

Om  man efter dessa dagar med trafikoffer i Thailand och kollar vad som skett och vilka bilar som varit inblandade så kanske det går att göra en ärlig bedömning, men det är nog svårt att få sådan redovisning från ett land som döljer verkliga siffror för att framst som säkrare än det är inför omvärlden.

 

Betr. dialogen för o nackdelar Pickup o småbil kom jag igår när jag körde till svärföräldrarnas by på en anna synnerligen viktig sak som en pickupp är överlägsen småbilar på,

sikten..du sitter ju högre och har på så sätt bättre överblick över trfiken och kan planera körningen mycket lättare än i en liten bil som skyms betydligt mer av framförvarande fordon!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Tallviking

    22

  • andrejsdenruskige

    18

  • Nicholas

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en Yaris som nu är inne på sitt 5 år.Vi har kört 14000 mil med denna bil. Det enda vi har fått fixa är air condition som la av förra året...

Vi har den stora motor och det är bra drag i bilen...även fullastad. Vi köpte för snart 5 år sedan för 650 000. Vid inbyte på Toyota får vi nu 350000.

Nackdelen är att man inte kan åka upp i bergen på grusvägar.fastnar lätt... ingen markfrigång

 

Skall nu byta till Toyota  offroad .

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har alltför brått eller för höga krav å komfort kanske detta kan va nåt...200 000 THB.

 

post-3426-0-67249300-1357018793_thumb.jp

post-3426-0-89166000-1357018819_thumb.jp

post-3426-0-34902600-1357018847_thumb.jp

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Efter allt snack om säkerhet vill jag påpeka en sak. 

 

Att jämföra krocktester i Europa med dom bilarna som man köper här kan vara uppåt väggarna. Då utrustningsnivån kan vara mycket sämre här. 

 

Har en bekant som just köpte en ny Toyota Avanza. Och han hade valt den billigaste modellen. När jag läste lite i datan på den thailändska reklamen kom jag fram till att denna modell hade noll airbag och inte ens ABS. Utan för att få det var man tvungen att välja en dyrare modell. Och sidoairbags lyste med sin frånvaro i alla modeller.

 

Så kolla innan ni handlar.

 

 hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter allt snack om säkerhet vill jag påpeka en sak. 

 

Att jämföra krocktester i Europa med dom bilarna som man köper här kan vara uppåt väggarna. Då utrustningsnivån kan vara mycket sämre här. 

 

Har en bekant som just köpte en ny Toyota Avanza. Och han hade valt den billigaste modellen. När jag läste lite i datan på den thailändska reklamen kom jag fram till att denna modell hade noll airbag och inte ens ABS. Utan för att få det var man tvungen att välja en dyrare modell. Och sidoairbags lyste med sin frånvaro i alla modeller.

 

Så kolla innan ni handlar.

 

 hf

 

 

Just den "Toyotan" lurar man sig lätt att tro att den är som andra modeller från Toyota

 

Bilen är framtagen av Daihatsu och byggs i Indonesien eller Malaysia.

 

Egentligen är det en Daihatsu Astra

 

http://www.toyota.co.th/en/product-detail.php?model=avanza&opt=features

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Nu nämner du en kombination när man låter kompressor och turbo komplettera varandra.

Jag syftade på om man valde det ena eller andra, och där är verkningsgraden bättre för turbo.

Jag minns TFSI som med turbo enbart.

 

 

Du har ett rätt!!

Jag menar TSI inte TFSI givetvis TFSI är den gamla motorn!!

TSI har både turbo och kompressor.

 

Strul med internet därav sen korrigering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en Toyota Avanza.

En stor liten bil, byggd på samma platta som Vios men har möjlighet att sitta sju i.

En nackdel iaf på den manuella, det skulle behövas en till växel. Dvs den är lågt växlad och har för lite isolering så motorljudet blir störande.

Pris från 569000b.

post-7842-0-25867000-1357032070.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tur att man sitter saker om fjolbilen kor upp i roven :crazy:

 

 

Om fjolbilen(?) kör under dej vid en kurva så åker du ut i naturen då bakhjulen hamnar i luften!

 

Igår gjorde jag återigen en vända till Tak Bai tor, flera olyckor med pickuper inblandade ett par av dessa kan ingen i fordonet överlevt vare sej med eller utan bälte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om fjolbilen(?) kör under dej vid en kurva så åker du ut i naturen då bakhjulen hamnar i luften!

 

Igår gjorde jag återigen en vända till Tak Bai tor, flera olyckor med pickuper inblandade ett par av dessa kan ingen i fordonet överlevt vare sej med eller utan bälte.

Den iaktagelsen har jag också gjort, undrar varför nästan alla fyllekörningar bedrivs med pickisar? Är det någon socialt betingad egenhet?

Visst ser man många olyckor, (dock ingen igår eller idag) men det är även påfallande många pickiss jmf personbilar ute på vägarna nu när det är helgledigt.

Visst är en pickup mer svårhanterlig än en personbil men det är inte bilen i sig som orsakar olyckor utan föraren, det måste man vara medveten om.

Skulle jag bo och färdas i stadsmiljö och typ motorväg skulle jag kunna tänka mig en mellanklassbil i storlek som Ford Fiesta eller Focus, men färdas man ofta på mindre vägar så vete fåglarna om jag skulle ta steget att köra "smått" så länga jag har "smått" i bilen!

Farsan Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den iaktagelsen har jag också gjort, undrar varför nästan alla fyllekörningar bedrivs med pickisar? Är det någon socialt betingad egenhet?

Visst ser man många olyckor, (dock ingen igår eller idag) men det är även påfallande många pickiss jmf personbilar ute på vägarna nu när det är helgledigt.

Visst är en pickup mer svårhanterlig än en personbil men det är inte bilen i sig som orsakar olyckor utan föraren, det måste man vara medveten om.

Skulle jag bo och färdas i stadsmiljö och typ motorväg skulle jag kunna tänka mig en mellanklassbil i storlek som Ford Fiesta eller Focus, men färdas man ofta på mindre vägar så vete fåglarna om jag skulle ta steget att köra "smått" så länga jag har "smått" i bilen!

Farsan Baa

 

Det är väl av samma psykologiska betingelse som att man verkar ha lättare för fyllekörning ö.h.t på landsbygden i Sverige jämfört med stan. Då risken att åka dit är mindre.

Häromåret så hade jag en munk med mig i bilen. Jag uppmanade honom att ta på sig bilbältet. Han tyckte att det var helt onödigt då en munk inte åker dit för detta i en poliskontroll. Och detta säger väl mycket om tänket angående fyllkörning och säkerhet i Thailand. Man bryr sig mer om man åker dit eller inte istället för att bry sig om risken att faktiskt skadas. Alla tänker ju samma sak. Det händer inte mig.

Tar alltiid på mig bältet om jag så bara ska 500 metr. detta bl.a för att om jag inte gör detta så skriker bilens varningssystem rakt ut vilket är jobbigare att höra än att faktiskt ta på sig bältet.

Så där har man lyckats från biltillverkarens sida!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätter man sig i en bil utan att ta på sig bälte vare sig man är i Thailand eller Sverige borde man få pannbenet inslaget :)

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kör man på plast-däck oxå.

Både bil och moppe.

Dåligt fäste i torrt och uruselt i vått.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kör man på plast-däck oxå.

Både bil och moppe.

Dåligt fäste i torrt och uruselt i vått.

Nja...Saipade <Bridgestone är väl inte av plast?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kör man på plast-däck oxå.

Både bil och moppe.

Dåligt fäste i torrt och uruselt i vått.

Nja...Saipade <Bridgestone är väl inte av plast?

Kan inte uttala mig om dom specifikt men allt jag kört har haft pissfäste.

Men plast menar jag hög halt av nylon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte uttala mig om dom specifikt men allt jag kört har haft pissfäste.

Men plast menar jag hög halt av nylon.

 

Det är väldigt vanligt att dom regumerar däck i LOS. Och dom däcken kan aldrig bli lika bra som fabriksnya däck. Dock är ju regumerade däck billigare.

Så kör du inte egen bil så är ju alltid risken större att du får åka på billigare regumerade däck.

Sen är det även så att värmen gör ju vägbanan ganska hal.

Vilket man blir varse om om man äger en större sporthoj som jag har. Då bakdäcket har en större chans att spinna än i sverige. där motsvarande hoj gärna går på i stället vid gaspådrag.

Ägde tidigare en identisk fireblade 900 i Sverige som jag har här. Och skillnaden i grepp är markant oavsett däckval.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte uttala mig om dom specifikt men allt jag kört har haft pissfäste.

Men plast menar jag hög halt av nylon.

Om man slutar leka racing eller rallystjärna (som jag) går det att färdas både tyst och med hyfsat faste!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
Just den "Toyotan" lurar man sig lätt att tro att den är som andra modeller från Toyota

 

Bilen är framtagen av Daihatsu och byggs i Indonesien eller Malaysia.

 

Egentligen är det en Daihatsu Astra

 

http://www.toyota.co.th/en/product-detail.php?model=avanza&opt=features

 

Jo men kollar man Toyotas hemsida så har den billigaste varianten av både Vios och Yaris inte begåvats med ABS bromsar.

 

Så man bör se upp.

 

hf 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vi köpte en Toyota Avanza.

En stor liten bil, byggd på samma platta som Vios men har möjlighet att sitta sju i.

En nackdel iaf på den manuella, det skulle behövas en till växel. Dvs den är lågt växlad och har för lite isolering så motorljudet blir störande.

Pris från 569000b.

 Verkar ju som sagt vara en fin bil. Men just den modellen som kostar 569 000:- har ju enligt specen varken airbag eller ABS bromsar. Sedan vet jag att vissa handlare inte tar in dom utan airbag på förarplatsen. Men det beror altså lite på var man köper. Och en Airbag i ratten är ju på en annan nivå än vi är vana vid där man har ballonger runt hela kroppen numer i en ny bil. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man slutar leka racing eller rallystjärna (som jag) går det att färdas både tyst och med hyfsat faste!

 

Om man vet var gränserna går så underlättar det ifall det skulle knipa (bli en situation)

Kan vara värdefullt.

 

Ett av dom bästa "trimmen" är däck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Sätter man sig i en bil utan att ta på sig bälte vare sig man är i Thailand eller Sverige borde man få pannbenet inslaget :)

 

 

Risken är mycket hög att få just det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

I Thailand kör man på plast-däck oxå.

Både bil och moppe.

Dåligt fäste i torrt och uruselt i vått.

 

 

Jag tvivlar på att det finns någon större halt av gummi i däcken ens i sverige förutom regummerade vinterdäck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Kan inte uttala mig om dom specifikt men allt jag kört har haft pissfäste.

Men plast menar jag hög halt av nylon.

 

 

Om det står något om nylon på dina däck så är det sannolikt väven i däcket som är just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte uttala mig om dom specifikt men allt jag kört har haft pissfäste.

Men plast menar jag hög halt av nylon.

 

 

Om det står något om nylon på dina däck så är det sannolikt väven i däcket som är just det.

Det var min reaktion också när fick höra om nylonen men den sitter i "gummit"

Bakelit däck som vi sa förr i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ett stort problem ur säkerhetssynpunkt att det skjutsas så mycket folk, ofta barn på pickup flaken i Thailand. Så det vore mycket positivt om det såldes mindre pickisar för nått förbud mot det hela tror jag tyvärr inte på. Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...