Jump to content
IGNORERAD

En liten bil...eller ganska liten bil...eller


andrejsdenruskige

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Ja, hade tänkt ett inköp av en stadsbil som man kan använda som semesterbil.

Nu är det så att även frun kommer att köra (säger hon) och vill ha en liten och smidig bil.

 

Har kollat runt lite och sett Honda Jazz, Toyota Yaris, Mazda 2, Mazda 3, Honda City, Mitsubishi Lancer.

 

Ja, alla möjliga bilar i denna klassen.

 

Någon som har någon bil att rekommendera?

För- och nack-delar med dessa bilar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • Tallviking

    22

  • andrejsdenruskige

    18

  • Nicholas

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, hade tänkt ett inköp av en stadsbil som man kan använda som semesterbil.

Nu är det så att även frun kommer att köra (säger hon) och vill ha en liten och smidig bil.

 

Har kollat runt lite och sett Honda Jazz, Toyota Yaris, Mazda 2, Mazda 3, Honda City, Mitsubishi Lancer.

 

Ja, alla möjliga bilar i denna klassen.

 

Någon som har någon bil att rekommendera?

För- och nack-delar med dessa bilar?

 

 

Bra bilar allihop.

 

Personligen skulle jag välja Mitsubishi Lancer, bra pris och bra kvalitet och Sveriges längsta garanti, 8 år. All elektronik har dessutom 10 års garanti. Dessutom bra väghållning och jävligt snygg enligt mig hehe. Bra bemötande på verkstäder och importören är mån om att vårda märket i Sverige. Finns dessutom som miljödiesel fram till nyåret, om några finns kvar. Prisvärd.

 

Toyota t.ex är idag ett dyrt allternativ så det gäller att hitta nåt annat bra.

 

Jag har haft en hel del japanare och Mitsubishi är nummer ett för mig. Som allternativ till Mitsubishi skulle jag rekommendera Suzuki. Swiften är jäkligt bra men priset har hängt med i stigande popularitet. Då finns SX4, lite större och högre. Båda finns dessutom med fyrhjulsdrift och antispinn/antisladd är standard.

Swiften finns med en miljödiesel också. Bra kvalitet och driftsäkerhet på alla Suzuki.

 

Det gäller att hitta gulkornen i utbudet och här har du ett par av de största gulkornen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Bra bilar allihop.

 

Personligen skulle jag välja Mitsubishi Lancer, bra pris och bra kvalitet och Sveriges längsta garanti, 8 år. All elektronik har dessutom 10 års garanti. Dessutom bra väghållning och jävligt snygg enligt mig hehe. Bra bemötande på verkstäder och importören är mån om att vårda märket i Sverige. Finns dessutom som miljödiesel fram till nyåret, om några finns kvar. Prisvärd.

 

Toyota t.ex är idag ett dyrt allternativ så det gäller att hitta nåt annat bra.

 

Jag har haft en hel del japanare och Mitsubishi är nummer ett för mig. Som allternativ till Mitsubishi skulle jag rekommendera Suzuki. Swiften är jäkligt bra men priset har hängt med i stigande popularitet. Då finns SX4, lite större och högre. Båda finns dessutom med fyrhjulsdrift och antispinn/antisladd är standard.

Swiften finns med en miljödiesel också. Bra kvalitet och driftsäkerhet på alla Suzuki.

 

Det gäller att hitta gulkornen i utbudet och här har du ett par av de största gulkornen!

 

 

 

Ojdå!

 

Dum i huvudet som jag var så glömde jag att nämna att det var semesterbil i Thailand det handlade om.  :bag:

 

Men tack för svaret. Hoppas någon annan kan ha nytta av det i Sverige.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå!

 

Dum i huvudet som jag var så glömde jag att nämna att det var semesterbil i Thailand det handlade om.  :bag:

 

Men tack för svaret. Hoppas någon annan kan ha nytta av det i Sverige.

 

 

Det förändra kanske saken. Hur prisbilden ser ut i Thailand vet jag inte mycket om men en bra bil i Sverige är kanske en bra bil i Thailand också kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det förändra kanske saken. Hur prisbilden ser ut i Thailand vet jag inte mycket om men en bra bil i Sverige är kanske en bra bil i Thailand också kanske...

 

 

Jo, en bra bil är väl en bra bil oavsett var i världen man är.nästan, eftersom det finns olika fabriker för olika marknader.

 

Men jag tror att "prisvärdheten" kan skilja något enormt om man jämför Sverige och Thailand.

En Mini i Thailand kostar ju som en BMW 5-serie i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Mitsubishi Lancer Evo 6 TME..

 

Evo009.jpg

 

Eller skit i TME förresten, den e ju vänsterstyrd..

 

 

Nu är den ju begagnad. Men en begagnad EVO 6:a kostar säkert 3mille Thb

 

 

EDIT:

Det gjorde dom inte alls. Dom var faktiskt inte så blodiga i pris som dom "borde"

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Suzuki Swift o Mitsubishi finns ju här med, och verkar vara ganska lika i utrustning som europamodellerna, skulle ändå inte rata Toyotan av det enkla skälet att det finns Toyota shoppar o verkstäder i stort sett varje buske!

Krocksäkerheten är ju även den väldokumenterad och högklassig på Toyotan.

Det nämndes Honda City i frågan, det är väl alternativens dyraste bil, men, det är i alla fall min favorit, tekniken är överlägsen de andra märkena, komforten bra, lättkörd (det är dom väl alla egentligen) och är på väg att bli mellanklassbil.

 

Det enda som sätter ett frågetecken för samtliga dessa modeller är storleken sett mot den trafik de skall samsas med, en pickupp blir rena betongväggen i lite fart plus att dom är mkt högre. Att tänka på!

 

Har haft både Honda  och Toyota Vios, men nu sitter jag lite lugnare i min Toyota VIGO!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tveka att köpa en Honda Jazz! :crazy:

 

 

En intressant detalj inför lanseringen av nya Jazz var att den skulle heta Honda f*tta. När japanerna insåg, efter påpekande från det svenska kontoret, vad ordet betydde på svenska så ändrade man på namnet till Honda Fit. I Europa lanserades den dock under namnet Honda Jazz.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Suzuki Swift o Mitsubishi finns ju här med, och verkar vara ganska lika i utrustning som europamodellerna, skulle ändå inte rata Toyotan av det enkla skälet att det finns Toyota shoppar o verkstäder i stort sett varje buske!

Krocksäkerheten är ju även den väldokumenterad och högklassig på Toyotan.

Det nämndes Honda City i frågan, det är väl alternativens dyraste bil, men, det är i alla fall min favorit, tekniken är överlägsen de andra märkena, komforten bra, lättkörd (det är dom väl alla egentligen) och är på väg att bli mellanklassbil.

 

Det enda som sätter ett frågetecken för samtliga dessa modeller är storleken sett mot den trafik de skall samsas med, en pickupp blir rena betongväggen i lite fart plus att dom är mkt högre. Att tänka på!

 

Har haft både Honda  och Toyota Vios, men nu sitter jag lite lugnare i min Toyota VIGO!

 

 

Krocksäkerheten i Mitsubishi är bra, ligger i topp enligt Folksam Sverige. Swiften är säkrast i klassen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krocksäkerheten i Mitsubishi är bra, ligger i topp enligt Folksam Sverige. Swiften är säkrast i klassen också.

Jo, visst är det så, men dom väger bara hälften av en Pickis!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Största problemet med dessa "Thai-bilar2 anser jag vara deras totala avsaknad av både vridmoment och HK under huven.

Jag tror nog att jag hade blivit vansinnig efter några omkörningar i snigelfart. Ni vet, när motorn vrålar och låter illa, men inget händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största problemet med dessa "Thai-bilar2 anser jag vara deras totala avsaknad av både vridmoment och HK under huven.

Jag tror nog att jag hade blivit vansinnig efter några omkörningar i snigelfart. Ni vet, när motorn vrålar och låter illa, men inget händer.

 

 

Köp diesel så får du ett bra vridmoment vid omkörningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Köp diesel så får du ett bra vridmoment vid omkörningar.

 

 

Ja, kanske.

Jag är inget diesel-fan, men som semesterbil funkar det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen min köpte en Honda Jazz och den är mycket bra måste jag säga. Hon har haft den i 2 månader nu och den är pigg och bränslesnål samtidigt. Men inte den racer du kanske söker vid omkörningar, den räcker dock till enligt min mening.

 

De andra bilarna har jag ingen erfarenhet av men har haft Mitsubishi, dock inte Lancer jag hade en Space Wagon och en Galant som båda var bra bilar, sen har ju Toyota bra rykte också. 

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp diesel så får du ett bra vridmoment vid omkörningar.

 

 

Ja, kanske.

Jag är inget diesel-fan, men som semesterbil funkar det mesta.

Har inga problem med min Fortuner med 3 liters diesel i vid omkörning.

Men prismässigt så är väl en pickis lika billig som en småbil. Men desto krocksäkrare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med min Fortuner med 3 liters diesel i vid omkörning.

Men prismässigt så är väl en pickis lika billig som en småbil. Men desto krocksäkrare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Man tycker det borde vara så i alla fall men rambyggda fordon som pickisar har egentligen väldigt dålig krocksäkerhet eftersom deformationszonerna i dom p.g.a den mycket styva ramen egentligen till stor del består av din kropp.

 

Dessutom välter dom lätt vid krockar/undanmanövrer etc

 

Moderna småbilar har bra krocksäkerhet om man jämför med bara för några år sedan

 

Kolla krocktest-resultat etc och du blir förvånad

 

http://paultan.org/2008/02/29/shocking-euroncap-pick-up-truck-crash-tests/

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga problem med min Fortuner med 3 liters diesel i vid omkörning.

Men prismässigt så är väl en pickis lika billig som en småbil. Men desto krocksäkrare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Man tycker det borde vara så i alla fall men rambyggda fordon som pickisar har egentligen väldigt dålig krocksäkerhet eftersom deformationszonerna i dom p.g.a den mycket styva ramen egentligen till stor del består av din kropp.

 

Dessutom välter dom lätt vid krockar/undanmanövrer etc

 

Moderna småbilar har bra krocksäkerhet om man jämför med bara för några år sedan

 

Kolla krocktest-resultat etc och du blir förvånad

 

http://paultan.org/2008/02/29/shocking-euroncap-pick-up-truck-crash-tests/

 

Kan mycket väl vara så som du skriver. Men storleken på bilen är även den ganska avgörande vid en krock. Så man kan inte enbart utgå ifrån krocktest mot orörliga ting. Då det finns så pass mycket tunga fordon att krocka med i Thailand.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hade tänkt ett inköp av en stadsbil som man kan använda som semesterbil.

Nu är det så att även frun kommer att köra (säger hon) och vill ha en liten och smidig bil.

 

Har kollat runt lite och sett Honda Jazz, Toyota Yaris, Mazda 2, Mazda 3, Honda City, Mitsubishi Lancer.

 

Ja, alla möjliga bilar i denna klassen.

 

Någon som har någon bil att rekommendera?

För- och nack-delar med dessa bilar?

Dada, lada e bäst! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan mycket väl vara så som du skriver. Men storleken på bilen är även den ganska avgörande vid en krock. Så man kan inte enbart utgå ifrån krocktest mot orörliga ting. Då det finns så pass mycket tunga fordon att krocka med i Thailand.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Jo. Det var därför jag bifogade just den filmen för den visar vad som händer mellan en stor tung bil med sämre krocksäkerhet och en nyare mindre bil med bra krocksäkerhet

 

Inte det resultat man förväntar sig.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Då Ni nämner att även Er fru kommer att framföra fordonet så är det bäst att köpa en så billig bil som möjligt då den ändå får skrotas inom ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vi köpte en Mazda 2 förra året.

Det är en fantastisk liten bil!, bra på nästan alla sätt.

 

Den enda nackdelen är just att den är...liten :-(

Med tre ungar i baksätet och två vuxna i framsäten så är det verkligen fullt!

Det är inte mycket till bagageutrymme (samma som alla andra i den klassen)

I Bangkok påstås det att Mazda har bättre andrahandsvärde än motsvarande bilar i samma klass. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är även viktigt att det inte finns någon sminkspegel på förarplatsens solskydd, då detta kan förkorta bilens livslängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...