Jump to content
IGNORERAD

Tokä


janne_h

Recommended Posts

Har i flera år hört denna eller sina gelikar.

Dock först i år så har flera av dessa visat sig synliga.

post-3145-1356184567,05_thumb.jpg

Skall inte uppfattas som dom små ödlorna som finns i dom flesta rum och hotell i Thailand.

Utan denna är väl 15 centimeter lång?

Hursomhelst ser jag det som nyttodjur.

Då dom äter insekter.

Kul att se dom. Då dom tydligen är ganska skygga.

Namnet kommer för övrigt från lätet som är tokä tokä.

Om nån känner igen detta läte?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

post-3145-1356184567,05_thumb.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här lilla ödlan hörde vi varje kväll sist vi var i Kumphawapi..det tog nog 2 veckor innan jag fick se den första gången..lätet som du beskriver kanske är rätt..men enligt frugan så låter det som "kap gä kap gä"...kanske inte är samma eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nog är de skygga allt, i damens hemby håller de låda på nätterna. Men en enda gång har jag sett en, på dagtid, och då har vi varit många gånger i hembyn. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig vid det tillfället, så grattis till att ha fångat en på bild Janne! :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej.

Enligt Wikipedia heter sorten Tokay.

Vi har ett par av dem någonstans kring huset. Ibland sover de hängande upp och ner på undersidan av taknocken.

En kväll lyckades jag fånga en av dem på bild, just när den var på väg till sovplatsen.

MVH/Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Vi hade en sån där som bodde i vårat förråd i det förra huset och den var nte skygg alls...den fräste och krökte rygg precs som en katt och gjorde sig stor och farlig samtidigt som den gjorde små utfall mot mig.

Till sist fick han smaka på kvasten, för jag vågade fan inte vara kvar när den där kaxade sig...när dom biter så låser dom käkarna, lär göra ganska ont

OBS. Ingen Gecko kom till skada, utan den blev bara ivägföst om än mycket motvilligt :)

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här lilla ödlan hörde vi varje kväll sist vi var i Kumphawapi..det tog nog 2 veckor innan jag fick se den första gången..lätet som du beskriver kanske är rätt..men enligt frugan så låter det som "kap gä kap gä"...kanske inte är samma eller?

och andra sidan så låter grisen ot ot om du frågar henne så det är bättre att du gör en egen ljudanalys!

Link to comment
Dela på andra sajter

post-7652-0-65882000-1357144506_thumb.jp

 

 

PS.

Om du blir biten gå till toaletten och håll ödlan under vatten så släpper den.

DS.

post-7652-0-65882000-1357144506_thumb.jp

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

och andra sidan så låter grisen ot ot om du frågar henne så det är bättre att du gör en egen ljudanalys!

Märkte du inte att jag skrev "vi hörde".det inkluderar mig också.eller har du lässvårigheter?...och det lät mera som "kap gä".

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkte du inte att jag skrev "vi hörde".det inkluderar mig också.eller har du lässvårigheter?...och det lät mera som "kap gä".

"Jag märkte inget alls" däremot så läste jag vad du skrev "enligt frugan så lät det  osv osv." så några problem med läsningen har jag ej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på en liten ö söder om Koh Lanta någon vecka för några år sedan och där var det ganska många sådana. Men dom vanliga små ödlorna brydde sig inte om dom,sprang runt på väggarna ock käkade mygg som vanligt

post-9438-0-18383200-1357149346_thumb.jp

post-9438-0-18383200-1357149346_thumb.jp

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en av dom större nattaktiva gecko ödlorna. (Gecko gecko) det anses bringa tur att ha en i huset, dom äter även musungar, mindre ormar och ödlor.

Den heter på Thailändska ตุ๊กแก dtúk gae. Hade ett par som husdjur under mina år som herpetolog. kan garantera att dom har ett kraftfullt bett och slpper

ogärna taget.

post-9848-0-00432200-1357622735.jpg

post-9848-0-00432200-1357622735.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tycker mer att det låter Fäck u Fäck u

 

 

det var nog inte en gecko du hörde..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mer att det låter Fäck u Fäck u

Det latinska(Gecko gecko) namnet kommer från dess läte. Gääckoo-Gääckoo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Säger dom Fuck you 11 gånger så är lyckan fullständig ,

En sån ramla ner från taket och rätt ner på kinden på kompisen som låg och sov

och släppte inte taget ,inte  förren han satt en tändare under arslet på den

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Skruva upp högtalaren på datorn och spela denna.

 

 

Blir liv på frugan.

 

Hmm, ljudfilen heter på svenska "parningsrop från manlig geckoödla".

 

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...