Jump to content
IGNORERAD

Räntor och bankgarantier ?


Songkran

Recommended Posts

Vad erbjuds det för räntor i Thailand och finns det några bankgarantier om banken där man har pengar går i konkurs eller förlorar man pengarna ?

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad erbjuds det för räntor i Thailand och finns det några bankgarantier om banken där man har pengar går i konkurs eller förlorar man pengarna ?

 

Hejsan

 

En huvudregel är att allt som du inte har råd att förlora skall du inte investera i Thailand.

 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha alla pengar i Sverige och hyr i Thailand är det som gäller då :)

 

"Råd att förlora", Jag hatar att förlora :(

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad erbjuds det för räntor i Thailand och finns det några bankgarantier om banken där man har pengar går i konkurs eller förlorar man pengarna ?
 

Bland annat på denna sida kan du jämföra räntor som erbjuds av banker i Thailand:

http://Thailand.deposits.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad erbjuds det för räntor i Thailand och finns det några bankgarantier om banken där man har pengar går i konkurs eller förlorar man pengarna ?

Om det är en statlig insättningsgaranti såsom vi har i Svedala (100 000 euro) du menar så finns det ingen motsvarighet i Thailand. De flesta banker i Thailand tjänar idag bra pengar och har starka balansräkningar så risken att en av de större bankerna ska gå i konkurs är minimal. Kolla de större bankerna såsom Bangkok Bank, Kasikorn Bank (fd Thai Farmers) alternativt SCB (Kungahuset är storägare). Som sagt; liten risk!

Vill du läsa mer om banksystemet och ekonomin i Thailand kan det vara bra att börja med Bank of Thailands hemsida;

http://www.bot.or.th/english/Pages/BOTDefault.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som Sverige är ett säkrare ställe att ha pengarna på och räntan i Thailand verkar vara betydligt sämre om man ser till risken.

Jag har varit med om 2 konkurser där bankgarantin har räddat mina pengar i Sverige, i Thailand så hade jag förlorat allt.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Verkar som Sverige är ett säkrare ställe att ha pengarna på och räntan i Thailand verkar vara betydligt sämre om man ser till risken.

Jag har varit med om 2 konkurser där bankgarantin har räddat mina pengar i Sverige, i Thailand så hade jag förlorat allt.

Alltid bra att göra en egen riskbedömning. Söker du "bra ränta" i Sverige utan att binda pengarna finns ju tex www.collector.se som erbjuder 3 % utan bindningstid. Även detta konto omfattas av bankgarantin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett helt batteri med låneinstitut i Sverige som har bankgaranti,dock inte alla.

 

några exempel där du kan få cirka 3 %. Räntan har sänkts de senaste dagarna och jag är inte riktigt uppdaterad.:

Resurs bank

Finax

TFT bank i Borås

Ankoria (före detta Akelius ) jag är osäker på bankgarantin.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Inflationen var 2.6% 2011 så är lite poänglöst att spara. Hur du än gör förlorar du om du inte köpt en massa guld eller commodities i övrigt, dessa rasar nu så bästa sättet att behålla pengarna är under kudden. :)

 

Spela på lotto, bara fegisar förblir fattiga. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas en bankgaranti även i Thailand, ivarjefall till 2015.

Deposit protection up to Baht 50 million Thai baht deposits at Bangkok Bank are protected under the Deposit Protection Agency Act – up to a maximum of 50 million baht until 10 August 2015. Click here to find out more about the Deposit Protection Agency Act.

Hämtat från:

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Accounts/SavingsAccounts/Pages/Default.aspx"]

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

100 000 euro kan ju ganska snabbt bli urholkat vid en euro kollaps.

Att ha bankmedel i andra länder än de man ev ska spendera dem i innebär en valutarisk som man bör beakta i ekvationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha alla pengar i Sverige och hyr i Thailand är det som gäller då :)

 

"Råd att förlora", Jag hatar att förlora :(

 

 

Vill du inte förlora pengar, låt bli thailadys. Vill du inte förlora mer pengar, stora pengar, låt bli thailadys och betala bara barfee. Så enkelt är det.

 

Vill du fortsätta efter barfeen, kostar det en hel del! Från 0 till oändliglighet... när du säger stopp. Inte förrän du sätter ner fötterna får du stopp på kostnaderna, så enkelt är det.

 

Det är inte så enkelt som förrut när "buffalo seek" var normen. Du och , eventuell släktmedlem, som vistas utanför Thailand, är de rika som har ansvar för allt. Hela familjen, släkten m.m.  Vilka det är vet bara du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vill du inte förlora pengar, låt bli thailadys. Vill du inte förlora mer pengar, stora pengar, låt bli thailadys och betala bara barfee. Så enkelt är det.

 

Vill du fortsätta efter barfeen, kostar det en hel del! Från 0 till oändliglighet... när du säger stopp. Inte förrän du sätter ner fötterna får du stopp på kostnaderna, så enkelt är det.

 

Det är inte så enkelt som förrut när "buffalo seek" var normen. Du och , eventuell släktmedlem, som vistas utanför Thailand, är de rika som har ansvar för allt. Hela familjen, släkten m.m.  Vilka det är vet bara du.

 

 

Jag har levt med min sambo i 5 år i sverige inte en baht har skickats ner, inte en baht har lämnats över vid besöken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Inflationen var 2.6% 2011 så är lite poänglöst att spara. Hur du än gör förlorar du om du inte köpt en massa guld eller commodities i övrigt, dessa rasar nu så bästa sättet att behålla pengarna är under kudden. :)

 

Spela på lotto, bara fegisar förblir fattiga. :)

 

 

Det bästa är väl att göra av med pengarna innan dom tar slut? 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tja, Jag har 5% i Thailand. Erkki

Hur har du placerat för att få 5% i ränta, bindningstider mm? Bankränta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, 36 månader bundet, min svåger är militärbefäl och de får detta. Även familjen får det, kontot är knutet till mig och frun. Ränteutbetalningarna sker var 6 månad. Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är väl att göra av med pengarna innan dom tar slut? 

 

Hur göra ?

 

Forsöker hela tiden, men dom tar aldrig slut.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag PM:ar mitt kontonummer  :crazy:

 

Äntligen , ett slut på ett mångårigt ploblem

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snittar 3,8% på mitt sparande i Sverige som har bankgaranti, utan bankgaranti kan ju man få högre ränta men risken är ju dock stor att man kan förlora pengarna med  :(

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag PM:ar mitt kontonummer  :crazy:

Väntar  :ele: 

 

 

 

snittar inget får fast i thai  4,4%

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas en bankgaranti även i Thailand, ivarjefall till 2015.

Deposit protection up to Baht 50 million Thai baht deposits at Bangkok Bank are protected under the Deposit Protection Agency Act – up to a maximum of 50 million baht until 10 August 2015. Click here to find out more about the Deposit Protection Agency Act.

Hämtat från:

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Accounts/SavingsAccounts/Pages/Default.aspx"]

Gäller inte farang
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...