Jump to content
IGNORERAD

Julrea på Iphone och Ipad


erik-sson

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    21

  • jocko53

    11

  • Khemmarat

    7

  • pangalus

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

"Apple har 6% av den totala marknaden och 77% av den totala vinsten." Jag har inget hum what so ever om det stämmer men det väcker en del frågor.

 

Med vinst menar du då det vi i Sverige kallar "Årets resultat" eller "Vinst för bokslutsdispositioner och skatt"? Nu vet jag att redovisningsprincipen skiljer från olika länder men motsvarande. 

 

Särredovisar Apple och de övriga tillverkarna vad de tjänar på mobiletefoner? Vart hittar du sådana uppgifter? Finns det ett Iphone Inc?

 

Till sist en beundran om det verkligen är som du skriver. Rent otroligt då utvecklingskostnader borde vara en stor del av priset och kunna hålla den så låg vid en så "ringa" upplaga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Helt otroligt att det finns dom som tycker det är något positivt ur konsumentsynpunkt med sådana vinstmarginaler :rolleyes:

 

Fast jag får väl erkänna att om jag också hade haft ett fint aktieinnehav i sekten så hade ju jag också jublat åt hur konsumenterna blir rövknullade, Mammons makt är stor :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Apple har 6% av den totala marknaden och 77% av den totala vinsten." Jag har inget hum what so ever om det stämmer men det väcker en del frågor.

 

Med vinst menar du då det vi i Sverige kallar "Årets resultat" eller "Vinst för bokslutsdispositioner och skatt"? Nu vet jag att redovisningsprincipen skiljer från olika länder men motsvarande. 

 

Särredovisar Apple och de övriga tillverkarna vad de tjänar på mobiletefoner? Vart hittar du sådana uppgifter? Finns det ett Iphone Inc?

 

Till sist en beundran om det verkligen är som du skriver. Rent otroligt då utvecklingskostnader borde vara en stor del av priset och kunna hålla den så låg vid en så "ringa" upplaga. 

 

Utvecklingskostnader?Dom har ju snott andras patent(köpt billigt,lurat till sig) :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Apple har 6% av den totala marknaden och 77% av den totala vinsten." Jag har inget hum what so ever om det stämmer men det väcker en del frågor.

 

Med vinst menar du då det vi i Sverige kallar "Årets resultat" eller "Vinst för bokslutsdispositioner och skatt"? Nu vet jag att redovisningsprincipen skiljer från olika länder men motsvarande. 

 

Särredovisar Apple och de övriga tillverkarna vad de tjänar på mobiletefoner? Vart hittar du sådana uppgifter? Finns det ett Iphone Inc?

 

Till sist en beundran om det verkligen är som du skriver. Rent otroligt då utvecklingskostnader borde vara en stor del av priset och kunna hålla den så låg vid en så "ringa" upplaga. 

 

Apple redovisar varje kvartal antal sålda iPhones (till skillnad från många andra som bara rapporterar hur många man tillverkat), men redovisar inte specifikt hur mycket man tjänat på dessa iPhone. Däremot finns det många analytiker som gör kvalificerade gissningar med utgångspunkt från vad det kostar att tillverka en iPhone och vad den kostar olåst.

 

Det finns gott om artiklar där man är rörande överens om att Apple tar hem större delen av totala vinsten på mobiler, oavsett smart eller dum mobil. Jag vet inte exakt hur man gör i amerikansk bokföring, men det benämns "operating profit". Här två länkar du kan begrunda, det finns mycket mer skrivet om detta.

 

http://allthingsd.com/20120806/apple-gorging-on-mobile-industry-revenue/

 

http://www.linkedin.com/today/post/article/20121017140439-19021-five-years-of-the-mobile-phone-industry-at-a-glance

 

 

Apple lägger 2012 cirka 4 miljarder dollar på forskning och utveckling. Apple hade 30 september 121 miljarder dollar i kassan och inga skulder. De behöver inte vara härmapor, de har råd att betala för sig...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.Det ligger onekligen något i det HC säger.Det är inte bara svammel som vissa Iphone hatare säger.I vårat hushåll så finns det både Iphones och samsung.Var och en bestämmer själv vad som är bra.Personligen så älskar jag min I 5.Det finns annat att kasta skit på en Apple.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk är tyvärr ofta dummare än vad man tror. Att ett företag kan ta ut överpriser på sina produkter beror enligt min mening mest på att dom har den smartaste marknadsföringen. Hälsokostbranchen är ett lysande exempel på detta. Folk köper pillerburkar med totalt verkningslösa så kallade mediciner för hundratals kronor/burk.

 

Folk lägger även ut mycket pengar på kläder, skor mm bara för att det ska vara det rätta märket där en stor del av priset går till att betala tillverkarnas dyra marknadsföring. Det högre priset behöver alltså inte ha med produktens kvalite' att göra.

 

Fritz..

När det gäller hälsokost är jag benägen att hålla med dig men när det gäller kläder och skor är dyrare välkända märken oftast det samma som hög kvalite. Speciellt när det gäller skor har jag numera lovat mig själv att inte gå i fällan å köpa billigt skit.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6% är räknat på alla sorters mobiler som säljs, billigt plastigt skräp ned minimal funktion inräknat.

 

Apple tillverkar inte sånt, men media tycks ha en fixering vid hur många enheter som säljs. Inte vad producenten tjänar på dom.

 

Herr Chang har talat.

Hallå, köp en Android mobil för 1000 kr så har den fler funktioner än den dyraste Ifånen :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, köp en Android mobil för 1000 kr så har den fler funktioner än den dyraste Ifånen :)
Som sagt det är upp till var och en.Men jag är av en annan åsikt.Och respekterar din.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Apple redovisar varje kvartal antal sålda iPhones (till skillnad från många andra som bara rapporterar hur många man tillverkat), men redovisar inte specifikt hur mycket man tjänat på dessa iPhone. Däremot finns det många analytiker som gör kvalificerade gissningar med utgångspunkt från vad det kostar att tillverka en iPhone och vad den kostar olåst.

 

Det finns gott om artiklar där man är rörande överens om att Apple tar hem större delen av totala vinsten på mobiler, oavsett smart eller dum mobil. Jag vet inte exakt hur man gör i amerikansk bokföring, men det benämns "operating profit". Här två länkar du kan begrunda, det finns mycket mer skrivet om detta.

 

http://allthingsd.com/20120806/apple-gorging-on-mobile-industry-revenue/

 

http://www.linkedin.com/today/post/article/20121017140439-19021-five-years-of-the-mobile-phone-industry-at-a-glance

 

 

Apple lägger 2012 cirka 4 miljarder dollar på forskning och utveckling. Apple hade 30 september 121 miljarder dollar i kassan och inga skulder. De behöver inte vara härmapor, de har råd att betala för sig...

 

Herr Chang har talat.

 

Jag jobbar själv i ett internationellt bolag operating profit motsvarar vinst före bokslutsdispositioner och skatt och är det som bäst talar om hur affärerna gått. Imponerande siffror men jag undrar fortfarande hur de kan ligga så lite över i pris men så mycket högre i marginal med en "blygsam" volym, men det lär vi inte få insikt i. Hur som helst så har ju hela  företaget obestridligt gått extremt bra så här långt. 

 

Edit: Linkedin är lite business facebook och jag orkade i och för sig inte kolla upp vad det handlade om. 

Ändrades av Abrafo
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt det är upp till var och en.Men jag är av en annan åsikt.Och respekterar din.

Jag hör vad du säger och respekterar din åsikt med  :love:

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar själv i ett internationellt bolag operating profit motsvarar vinst före bokslutsdispositioner och skatt och är det som bäst talar om hur affärerna gått. Imponerande siffror men jag undrar fortfarande hur de kan ligga så lite över i pris men så mycket högre i marginal med en "blygsam" volym, men det lär vi inte få insikt i. Hur som helst så har ju hela  företaget obestridligt gått extremt bra så här långt. 

 

Edit: Linkedin är lite business facebook och jag orkade i och för sig inte kolla upp vad det handlade om. 

 

Apples VD Tim Cook må inte vara någon Steve Jobs, men han är otroligt skicklig på logistik. Apple tillverkar ganska exakt så mycket man kan sälja, och pressar underleverantörer ganska hårt vad gäller pris och andra villkor.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apples VD Tim Cook må inte vara någon Steve Jobs, men han är otroligt skicklig på logistik. Apple tillverkar ganska exakt så mycket man kan sälja, och pressar underleverantörer ganska hårt vad gäller pris och andra villkor.

 

Herr Chang har talat.

Och vad vet du om det, någon trovärdig källa på det eller är det bara påstående som du bara slänger ut ?

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Apples VD Tim Cook må inte vara någon Steve Jobs, men han är otroligt skicklig på logistik. Apple tillverkar ganska exakt så mycket man kan sälja, och pressar underleverantörer ganska hårt vad gäller pris och andra villkor.

 

Herr Chang har talat.

För att nå 6% behövs ingen större logistik,

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple redovisar varje kvartal antal sålda iPhones (till skillnad från många andra som bara rapporterar hur många man tillverkat), men redovisar inte specifikt hur mycket man tjänat på dessa iPhone. Däremot finns det många analytiker som gör kvalificerade gissningar med utgångspunkt från vad det kostar att tillverka en iPhone och vad den kostar olåst.

 

Det finns gott om artiklar där man är rörande överens om att Apple tar hem större delen av totala vinsten på mobiler, oavsett smart eller dum mobil. Jag vet inte exakt hur man gör i amerikansk bokföring, men det benämns "operating profit". Här två länkar du kan begrunda, det finns mycket mer skrivet om detta.

 

http://allthingsd.com/20120806/apple-gorging-on-mobile-industry-revenue/

 

http://www.linkedin.com/today/post/article/20121017140439-19021-five-years-of-the-mobile-phone-industry-at-a-glance

 

 

Apple lägger 2012 cirka 4 miljarder dollar på forskning och utveckling. Apple hade 30 september 121 miljarder dollar i kassan och inga skulder. De behöver inte vara härmapor, de har råd att betala för sig...

 

Herr Chang har talat.

 

Kul att du nappade vännen  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Apples VD Tim Cook må inte vara någon Steve Jobs, men han är otroligt skicklig på logistik. Apple tillverkar ganska exakt så mycket man kan sälja, och pressar underleverantörer ganska hårt vad gäller pris och andra villkor.

 

Herr Chang har talat.

De enda som pressas är alla dessa stackars barnarbetare. Men så länge apple kan ta ut 66% i vinst, så kan dom fortfarande skratta hela vägen till banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att nå 6% behövs ingen större logistik,

6% av i runda slängar en miljard

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
6% av i runda slängar en miljard

 

 

Hur tänkte du nu? Är hela telefonmarknaden bara en miljard? eller vad har du för bastal till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du nu? Är hela telefonmarknaden bara en miljard? eller vad har du för bastal till det?

 

Googlade och så att det såldes typ 250-300 miljoner telefoner i kvartalet, det handlade jo inte om stålar-

 

Jocko tyckte att det inte behövdes så mycket logistik till för att hantera 6% av försäljningen i världen

Edit gjorde texten fet för den hamnade inom ramen för citatet

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... betydelsen av Steve Jobs död är kraftigt överdriven enligt min mening.

 

Men visst krävs det något speciellt om man ska ut högre priser. Senaste siffran jag såg vad gäller mobiler var att Apple har 6% av den totala marknaden och 77% av den totala vinsten... då är det liksom inte så viktigt att man säljer fler enheter än Samsung.

 

Herr Chang har talat.

 

 

 

 

HC säger 6%  av den totala marknaden och 77% av vinsten ,jag kanske feltolkade när jag tänkte

 

6% av sålda enheter och 77% av vinst i pengar räknad, det skall förmodligen vara 6% av omsättning.

 

Mitt fel isåfall, men tycker fortfarande att det krävs lite mer än "ingen större logistik"

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

HC säger 6%  av den totala marknaden och 77% av vinsten ,jag kanske feltolkade när jag tänkte

 

6% av sålda enheter och 77% av vinst i pengar räknad, det skall förmodligen vara 6% av omsättning.

 

Mitt fel isåfall, men tycker fortfarande att det krävs lite mer än "ingen större logistik"

 

Du tror inte det behövs effektiv logistik för att kunna göra så stor vinst? Och konkurrenterna är nöjda och glada med en betydligt mindre vinst? Inte alls avundsjuka på Apple?

 

6% av antal sålda enheter i världen var det ja. Har du någon aning om hur många billiga osubventionerade skitmobiler det säljs i fattiga länder?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad vet du om det, någon trovärdig källa på det eller är det bara påstående som du bara slänger ut ?

 

Jag har läst massor av artiklar där man hävdar att Tim Cook är otroligt skicklig på logistik och förhandlingar med underleverantörer. Hur tror du annars att Apple lyckas att inom tre månader lansera iPhone 5 i hundra länder?

 

Föreslår att du googlar Tim Cook om du inte tror mig.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att nå 6% behövs ingen större logistik,

 

 

 

 

 

 

Det var precis vad jag menade, att det behövs bra logistik. Om du läser tråden så ser du att

 

jag ifrågasatte Jocko´s raljerande svar om att det inte behövdes någon "större logistik" för att

 

forsörja 6% av marknaden

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...