Jump to content
IGNORERAD

Buffel


KhaoNiao

Recommended Posts

Först vill jag säga att jag inte är intresserad av "buffalo sick" inlägg i denna tråden. Endast fakta eller egna erfarenheter av dessa djur. Min fru har funderingar på att skicka ned pengar till sin bror för att kunna köpa nån buffel att ha som sidosyssla till risodlingar etc.Eftersom det är hennes egen intjänade pengar gör hon som hon vill, jag vill bara att hon ska ha tillräckligt med information för att göra ett vettigt beslut. Jag funderar på hur mycket arbete det är med bufflar, vad de kostar om det överhuvudtaget finns nån lönsamhet i att försöka föda upp några. De har mark för bete så foder borde inte kosta något. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    5

  • ole

    5

  • Wangthong

    3

  • KhaoNiao

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Scandinaviancorner

En buffel kostar runt 30000 baht fick jag just veta av en Isaan kärring, men hon tycker det är  konstigt att någon vill köpa en buffel nu när alla vill göra sig av med dom

och köpa en kubota istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e lite därför jag undrar hur mycke "arbete" det är med bufflar. kan de sköta sig själva stora delar av dygnet eller krävs det att brodern är där helatiden så känns det ju som bortkastat. kan de däremot så o tugga gräs eller vad de nu gör för sig själva medan brodern sköter annat så borde de väll gå att kalva på dem o ev sälja avkomman. Kan ju rent av vara större förtjänst o spara ett tag till o köpa en bit mark nånstans o hoppas den ökar i värde istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e lite därför jag undrar hur mycke "arbete" det är med bufflar. kan de sköta sig själva stora delar av dygnet eller krävs det att brodern är där helatiden så känns det ju som bortkastat. kan de däremot så o tugga gräs eller vad de nu gör för sig själva medan brodern sköter annat så borde de väll gå att kalva på dem o ev sälja avkomman. Kan ju rent av vara större förtjänst o spara ett tag till o köpa en bit mark nånstans o hoppas den ökar i värde istället.

En släkting till frugan hade bufflar (minst 2st) tidigare. I sommras när vi var och hälsade på hade han inte kvar någon. Eftersom de inte längre behövdes till risodlingen så tyckte han att det inte var någon vits att ha dom. Vetrinärkostnader mm. var så dyra och de krävde så pass mycket tillsyn att han tyckte det var bättre att hålla på med annat istället.

 

Eftersom jag var ute efter buffelhorn så skickade jag frugans äldsta bror att besöka någon av de många slaktställen för bufflar som han visste om. På dessa slaktställen låg buffelhuvuden högvis och bara väntade på att man skulle komma och ta av hornen. Han skulle få bra betalt för hornen. När han kom hem så hade han inte ett enda horn med sig, de fick nästan inte in några bufflar för slakt numera. En annan man jag frågade sa samma sak och ville inte ge sig ut för att försöka få tag på några horn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, avklarat! hon har kommit på bättre tankar nu. hon vill gärna försöka hjälpa sin bror så nu får hon fundera vidare på nått annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svåger i byn har sex bufflar och det enda jag ser honom göra är att leda ut och hämta från betet. Verkar inte vara svårskötta djur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e lite därför jag undrar hur mycke "arbete" det är med bufflar. kan de sköta sig själva stora delar av dygnet eller krävs det att brodern är där helatiden så känns det ju som bortkastat. kan de däremot så o tugga gräs eller vad de nu gör för sig själva medan brodern sköter annat så borde de väll gå att kalva på dem o ev sälja avkomman. Kan ju rent av vara större förtjänst o spara ett tag till o köpa en bit mark nånstans o hoppas den ökar i värde istället.

 

Om du tror att du ska kunna tjäna pengar i Thailand

så tror jag du får tänka om.

 

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om du tror att du ska kunna tjäna pengar i Thailand

så tror jag du får tänka om.

 

A.

Har du provat att läsa vad tråden handlar om innan du kommer med dina alltid plumpa inlägg?

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

 Har du provat att läsa vad tråden handlar om innan du kommer med dina alltid plumpa inlägg?

Amja

Jag svarade på ett inlägg i tråden.

 

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag svarade på ett inlägg i tråden.

 

A.

Kryp du tillbaka under din sten i skogen, troll behöver vi inte på det här forat!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

 Kryp du tillbaka under din sten i skogen, troll behöver vi inte på det här forat!

Ja jävlar, nu fick du till det.

 

Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävlar, nu fick du till det.

 

Grattis!

jag frågade gumman precis o enligt henne var de ingen större mening att h bufflar längre. men hon kan säkert ha fel vad vet jag!

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Investera i en buffel? Det ska nog till att avvakta den 21/12-12 innan det skulle vara intressant!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawade

 

Håller helt med SC att nu är det Kubota man ska ha. Men vem vet hur det blir i framtiden.

 

Se hur det gick i sverige. För 60 - 70 år sedan började motoriseringen innom lantbruket på allvar och dom flesta

bönderna gjorde sig av med hästarna. Men nu ser man nordsvenskar på ganska många gårdar för det har blivit

"inne" att ha häst igen. I.o.f.s. används dom oftast som hobby men dom finns och är värda pengar igen.

 

Förmodligen är det inget gött att klia en New Holland under kylaren eller klappa den på huven. En häst eller buffel är nog

trevligare att kela med.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Eventuellt skulle man kunna ha några bufflar som man mot fast timhyra eller kommisson på framtida intäkter

hyr ut till sådana där fiffiga kvinnliga turistguider som man ofta ser hand i hand med faranger på badorterna.

Tjejen behöver då inte köpa in en egen buffel som p.g.a. påstådd sjukdom ska generera in lite extra fickpengar från djurvännen i fjärran land.

 

Med det korttidshyrda kreaturet ditforslat till hennes hem på landet kan hon sedan bli fotad intill buffeln

där det med all önskvärd tydlighet framgår hur förtvivlad hon är över buffelns olika krämpor

fast den i själva verket bara är mätt och sover i gräset.  

 

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tror att du ska kunna tjäna pengar i Thailand

så tror jag du får tänka om.

 

A.

Jag tycker att jag och tjejen tjänar bra med pengar, så det är nog DU får nog tänka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...