ban99arne Inlagd Oktober 10, 2008 Dela Inlagd Oktober 10, 2008 Personligen så försöker jag få med mig det mesta när jag går men i och för sig så undviker jag i möjligaste mån att gå några längre stäckor. [move]Utvandraren Arne[/move] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 10, 2008 Dela Inlagd Oktober 10, 2008 vad e det som går och går men aldrig kommer fram?.Kan det va Ban Arne månntro ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Oktober 10, 2008 Dela Inlagd Oktober 10, 2008 Räntan skall väl kompensera inflationen i viss mån. 2 miljoner om 20 år är ju inte så mycket och har man tagit räntan så så är det 2 miljoner + inflation I dagsläget skulle jag om jag hade dessa 2 miljoner köpa aktier nu när de ligger lågt. Kanske vänta tills det ser ut och vända men inte vänta för länge. Har provat 2 gånger- i slutet av 80 talet fick jag över 100% i vinst på konverttablier i atlas copco Ursäkta felstavningar) om detvar tre år eller mindre kommer jag inte ihåg. Köpte också ericsson när de låg under fem och sålde för 13 ett par år senare. Tyvärr så var det bara småpengar Bankränta är nog ingen bra affär förran man blir gammal och inte orkar bry sig eller som i mitt fall . Ränta på vad :frown: Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd Oktober 10, 2008 Dela Inlagd Oktober 10, 2008 Galten! "Kanske vänta tills det ser ut och vända men inte vänta för länge" Okidoki, slänger du iväg ett PM till mig när du är säker på att ovanstående läge uppstår. Det svåra är ju att veta när det vänder och först i efterhand så kan man med facit i hand veta när det var rätt läge att gå in. Men lyckas man pricka botten så beror det oftast på ren tur så man kan lika gärna köpa aktier i bolag som man anser är billiga och backar aktien så köper man fler osv. Då blir man antingen rik eller så förlorar man allt man sattsat men då behöver man ju inte bekymmra sig om börsen mer i alla fall. Men om vi ska återgå till "leva på räntan" så kan ju ett alternativ vara att köpa aktier i bolag med hög utdelning, då har man ju chansen att tjäna en extra slant om börsen går upp och även om börsen backar så får man sin utdelning. Nu finns det förvisso inga garantier för att bolag med hög direktavkastning ger det även i framtiden men kollar man bolagens historik så brukar det ge en hyffsad fingervisning om hurvida bolagen gör stabila vinster och delar ut den till aktieägarna. Blir ju nästan samma sak som att få ränta och placerar man via en kapitalförsäkring eller en kapitalpension så slipper man ju dessutom den 30% skatten på utdelningarna om man handlar med Svenska bolag. Minns år 2000 då Akelius gav 8% ränta på insatt kapital om man låste pengarna i 12 mån, i praktiken helt skattefritt eftersom det är kontoinnehavarens skyldighet att ta upp utländska ränteinkomster i deklarationen och inte den utländska banken. Akelius hade dock en maxgräns på tror det var 200 000 som synd var för annars så hade man ju kunnat låna en mille till bra och avdragsgill ränta hos en Svensk bank och sen tjäna en hyffsad slant i mellanskillnad helt riskfritt. Numera erbjuder dom inte lika bra ränta tyvärr. Mvh Swippe It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 Jag har raknat med att vi behover ha 8 miljoner kronor eller 40 miljoner baht i kapital for att jag ska kunna sluta slava. Det ar baserat pa att vi bor kvar i Thailand och att vi inte skaffar ett andra barn. Det beror ocksa till valdigt stor del pa hur lang tid, om nagonsin det tar att tjana ihop pengarna. Om det tar 20 ar till sa att dottern redan ar igenom skolan sa narmast halveras beloppet da bara skolan slukar 50,000 baht/manad. Da jag bara jobbat ett par ar i Sverige och frugan inte ar svensk medborgare sa har vi heller ingen pension att falla tillbaka pa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 Upprörande att den unge Fodervärden uppmanar till brottsliga handlingar! [move]Fd skolpolisen Arne[/move] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 Atom - menar du att skolavgiften för ett barn i privat grundskola kostar 50 000 Tbh per månad? Då gäller det att inte spilla på sig för ofta! Försiktige Ingvar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 Hej Ingvar, Det finns givervis billigare alternativ, det finns privata skolor for 1,000 Baht/manad ocksa. Vill man att ens barn ska fa en skolgang som motsvarar eller overtraffar svensk skolgang sa bli det dock dyrt. Redan forskola gar pa 400,000 Baht/ar och grundskola runt 5-600,000 Baht/ar. Den kostnaden ar helt klart en bidragande orsak till att vi formodligen nojer oss med ett barn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 Hmmmm!!! Nu bollas det med siffror igen som inte är verklighetsförankrade. De flesta internationella skolor, åtminstone i Pattayaområdet tar 50.000- 100.000 baht per barn och termin. Så 10.000 baht i månaden i skolavgift är nog mer vanligt än 30-50.000. Men oavsett vilket så visst krävs det en ganska hyfsad inkomst för att kunna försörja en familj på ett bra sätt i Thailand. Utan någon form av sponsring från Sverige i form av pension eller annat bidrag är det ganska svårt att leva permanent i Thailand. Den bästa sitsen har förmodligen de "ungdomar" som kan uppbära förtidspension från Sverige på samma gång som de hittat något kneg i Thailand som ger 30-50000 baht i månaden. Då kan man förmodligen leva ett hyfsat liv på samma gång som man har sysselsättning och på så sätt undviker herr Sangsoms fälla. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 QuoteHmmmm!!! Nu bollas det med siffror igen som inte är verklighetsförankrade. De flesta internationella skolor, åtminstone i Pattayaområdet tar 50.000- 100.000 baht per barn och termin. Så 10.000 baht i månaden i skolavgift är nog mer vanligt än 30-50.000. Men oavsett vilket så visst krävs det en ganska hyfsad inkomst för att kunna försörja en familj på ett bra sätt i Thailand. BTT BTT, 50000-100000/termin, och 3 terminer /år, blir 150000-300000 bath om året. Ingen större skillnad på Pattaya och Bangkok alltså? Jag har inte lust att ta mig råd att spendera 400000bath om året på kindergarten eller förskola, det är absurda siffror och troligen nån slags lyxig överklasskola... (skulle väl funka om man jobbade för Ericsson eller Ambassaden eller nåt liknande och de betalade ungarnas skolor)...Nån som har koll på en bra skola med Engelskt program, för lite rimligare summor i Bangkok? Känner förresten 2 faranger som är lärare i Bkk, och de säger att de dyraste skolorna har elever som hotar sina lärare med "sparken" om eleverna utsätts för krav eller missar ett prov... Elevernas föräldrar donerar stora summor till skolan, så deras bortskämda skitungar regerar. Inte vad jag önskar våra barn. Tror väldigt mycket på att föräldrars engagemang i barnens utbildning betyder mer är lyx-skolor. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd Oktober 11, 2008 Dela Inlagd Oktober 11, 2008 Tommy! Håller fullständigt med dig. Är väl ganska mänskligt att anpassa mun efter matsäck. Intressant är ju hur fort denna anpassning ofta sker, inte minst i ett land som Thailand. Sätt 40.000 baht i handen på en bartjej i Pattaya och studera hur stålarna rinner genom fingrarna på henne utan noll planering för morgondagen. Här kan man verkligen snacka om att morgondagen har nog av sin plåga. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 12, 2008 Dela Inlagd Oktober 12, 2008 BTT, det ar inget bollande med siffror. De internationella skolor i Thailand som ar IB-klassade kostar 400,000 baht/ar for forskola och 5-600,000 baht/ar for grundskola och gymnasium. Aven de billigaste internationella skolorna ligger nog runt 200,000 baht/ar. I Pattaya finns bara en internationell skola, ISR, och den ligger ocksa runt 500,000 baht/ar. De skolor du pratar om ar inte internationella utan bi-lingual. Du far garna fortydliga vad du menar med din jamforelse med barbrudar. Tommy, jag har inget storforetag, ambassad eller annan organisation i ryggen och jag kan val lugnt saga att 400,000 baht/ar graver ett stort hal i min planbok. Som jag skrev tidigare sa ar denna kostnad en starkt bidragande orsak till att vi formodligen nojer oss med ett barn. Jag och frugan har verkligen forsokt satta oss i detta med skola/dagis och pratat med ett stort antal bade utlanningar och thalandare om skolorna i Thailand. Vi har pratat med foraldrar, larare och personer som jobbar med utbildningsfragor. Vi har ocksa besokt drygt 10 internationella skolor i Bkk innan vi till slut tog beslutet om Bangkok Patana. Det finns sakert bortskamda ungar pa Patana men det du skriver om elever som hotar larare med sparken och foraldrar som donerar stora summor pengar galler nog inte internationella skolor utan sarskilt utvalda thailandska "elitskolor". Det finns ingen storre anledning att donera pengar till en internationell skola da det redan ar dyrt nog att ga dar samt de flesta elever bara gar dar ett par ar innan foraldrarna flyttar till nasta land. De thailandska elitskolorna ar dock till for mycket begavade elever men som alltid i Thailand sa finns det en vag runt, pengar. Jag bifogade en lank till Internationell Schools of Thailand tidigare ifall du vill titta efter billigare internationella skolor. Alternativet i ert fall ar Bi-lingual Schools men da ska man komma ihag att det ar vanliga thailandska skolor som per lag maste folja thailandsk skolplan, med allt vad det innebar av rotinlarning och nationalism. Det enda som skiljer ar att viss undervisning sker pa engelska, oftast dock av outbildade "larare" och valdigt ofta av personer som inte har engelska som sitt modersmal. Det finns dock sakert nagon som ar bra, besok sa manga du kan och bilda din egen uppfattning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 12, 2008 Dela Inlagd Oktober 12, 2008 QuoteAtt klara sig på 40 000 baht efter hyra tror jag de flesta klarar sig på, iaf om man är boende därnere. Problemet är ju att du måste ju öka på kapitalet efter hand. Säg om 10 år så är kostnaderna inte likadana och då behöver du mer i omkostnader. Har inte orkat läsa igenom allt. Men jag hittade det här inlägget och tyckte det var ett riktigt bra inlägg. Idag räcker pengarna, men vad får man för sina 50.000THB om 10 år??? Inflation o.s.v Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 12, 2008 Dela Inlagd Oktober 12, 2008 I min kalkyl pa att vi behover ha 40 miljoner Baht for att jag ska kunna sluta jobba sa har jag raknat med 8% avkastning och 4% inflation, detta skulle ge oss 1.6 miljoner Baht/ar inflationsskyddat. Det kan lata onodigt mycket men 600,000 forsvinner redan i skolavgifter, aterstar 1 miljon baht. Sedan forsvinner 200,000 baht/ar i forsakringar for oss, bil och bostad samt 200,000 baht/ar for ett par semesterveckor i Sverige. Aterstar gor da 600,000 Baht/ar eller 50,000 Baht/manad (inflationsskyddat) vilket jag anser, baserat pa 10 ars erfarenhet, att vi klarar oss bra pa da bostaderna redan ar betalda. Jag hoppas kunna sluta jobba om ungefar 15 ar men jag raknar inte med att ha sparat ihop 40 miljoner Baht da. Dock har dottern farre ar i skolan kvar da och en stor utgift forsvinner sa kanns anda rimligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Oktober 12, 2008 Dela Inlagd Oktober 12, 2008 Bäste RäkneNissar, lämpligen så kalylerar Ni utgifterna fram till en viss ålder 68,70,75 eller vad ni nu vill. Att endast spendera pengarna från räntan gör ju att hela kapitalet finns kvar outnyttjat på slutet, vilket är oehört förargligt om man dör då. Genom att även succesivt konsumera från kapitalet så blir kalkylen gynnsammare. [move]Gynnaren Arne[/move] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Oktober 12, 2008 Dela Inlagd Oktober 12, 2008 Du har helt ratt dar Arne och skulle jag mot all formodan lamna 8 miljoner kronor, i dagens penningvarde, efter mig sa ar det ju ett klart schysst arv. Eftersom jag annu bara ar 36 ar sa kanns det dock bra att rakna konservativt och darfor ar berakningen baserad pa att inte ta av kapitalet. Dessutom har jag som det kanns nu ingen lust att ga i pension ens om jag kunde det sa hela berakningen ar ytterst hypotetisk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bangkokbusen Inlagd Oktober 14, 2008 Dela Inlagd Oktober 14, 2008 Att få 6% i Thailändsk bank var inte möjligt för en månad sedan utan 4,25 om man låste de i ett år så kom med verkliga siffror.Skatten är sen 15% på räntan så välkommen till det verkliga livet. ISB en internationell skola i Bangkok kostar 800 000 baht per år-se gärna deras hemsida-sen tillkommer skolkläder-Mat -skolskjuts mm. Sen att det är den dyraste Internationella skolan är en annan femma. Busen gillar busfakta.Och mycket bus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 14, 2008 Dela Inlagd Oktober 14, 2008 Gynnaren Arne en riktig optimist .. "om man dör" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 25, 2008 Dela Inlagd Oktober 25, 2008 Quote I min kalkyl pa att vi behover ha 40 miljoner Baht for att jag ska kunna sluta jobba sa har jag raknat med 8% avkastning och 4% inflation, detta skulle ge oss 1.6 miljoner Baht/ar inflationsskyddat. Det kan lata onodigt mycket men 600,000 forsvinner redan i skolavgifter, aterstar 1 miljon baht. Så småning om ær ju skoltiden øver och då sarar du i dagens penningværde ca 600,000/år Hade aldrig tagit chansen att leva på marginalen. Behøver jag 40 miljoner enligt mina kalkyler før att gå +-0 då skulle jag vænta tills jag har mer pengar. Hade jag haft mer pengar så hade jag blivit før snål før att leva på ræntan, måste tjæna mer pengar på pengarna!!! Moment 22 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu