Jump to content
IGNORERAD

När kan man leva på räntan i Thailand?


Burken

Recommended Posts

Många drömmer om att vara ekonomiskt oberoende och slippa knega. Men när kan man leva på bankräntan om man bor i Thailand?

Min kalkyl ser ut såhär:

2 miljoner kronor på ett högräntekonto ger 6 % årlig avkastning på 120 tusen kronor vilket är ca 624 tusen baht.

Då har man en månadsbudget på 52000 baht. Räknar man med en hyra på 10000 baht / månad så har man kvar 1400 baht att spendera dagligen.

Detta är väl en hyfsad buget för en vanlig svenne eller ?

Nu gäller det bara att spara ihop till de 2 miljonerna. ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • AnOnYm

    4

  • Burken

    4

  • broder tuk tuk

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Många drömmer om att vara ekonomiskt oberoende och slippa knega. Men när kan man leva på bankräntan om man bor i Thailand?

Min kalkyl ser ut såhär:

2 miljoner kronor på ett högräntekonto ger 6 % årlig avkastning på 120 tusen kronor vilket är ca 624 tusen baht.

Då har man en månadsbudget på 52000 baht. Räknar man med en hyra på 10000 baht / månad så har man kvar 1400 baht att spendera dagligen.

Detta är väl en hyfsad buget för en vanlig svenne eller ?

Nu gäller det bara att spara ihop till de 2 miljonerna. ;D

Men om du har pengarna på en svensk bank, får du räkna med 30% i skatt, så då blir det bara 85000kr kvar..

Tyvärr... :furious2:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bor i Thailand så har man väl pengarna i en Thailändsk bank.

Eller varför inte i ett skatteparadis. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt in pengarna på ett Kapitalförsäkringskonto.

ca 1% i årlig skatt. dvs ca 20,000 på 2 miljoner

.

Avkastningen om du satsar någorlunda rätt borde bli bra mycket mer än 6%.

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sätt in pengarna på ett Kapitalförsäkringskonto.

ca 1% i årlig skatt. dvs ca 40,000 på 2 miljoner

.

Avkastningen om du satsar någorlunda rätt borde bli bra mycket mer än 6%.

:wai:

Rätta mig om jag har fel...Men hur kan 1% på 2 millar, bli 40.000Kr? ???

Fick för mig att jag var ganska bra på matte..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

helt rätt förstås ..., var lite distraherad...

Skatten blir förstås endast ca 20,000.

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

ja tänk om man hade såna pengar så man kunde dra sig tillbaks från arbetslivet men man går ju o hoppas på att en storvinst ska trilla in på kontot en vacker dag så man kan flytta ned för gott  :icon_wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klara sig på 40 000 baht efter hyra tror jag de flesta klarar sig på, iaf om man är boende därnere. Problemet är ju att du måste ju öka på kapitalet efter hand. Säg om 10 år så är kostnaderna inte likadana och då behöver du mer i omkostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sätt in pengarna på ett Kapitalförsäkringskonto.

ca 1% i årlig skatt. dvs ca 20,000 på 2 miljoner

.

Avkastningen om du satsar någorlunda rätt borde bli bra mycket mer än 6%.

:wai:

Problemet är ju att en kapitalförsäkring säkerligen ger betydligt bättre ränta än 6% per år i snitt, men det finns ju perioder då börsen inte går upp utan ner. I år så ju börsen hittils gått ner 20% och året innan det var heller ingen höjdare. Har man pengarna på bankkontot så vet man ju exakt hur mycket avkastning (ränta) man kan plocka ut varje månad utan att riskera att man rör den ursprungliga summan som man satt in.

Ett alternativ kan ju vara att köpa aktier med hög direktavkastning i sin kapitalförsäkring och sen leva på utdelningarna som ju är befriade från skatt i en kaptitalförsäkring när det gäller utdelningar från bolag på Svenska börsen. Då spelar det ju ingen större roll om börsen går ner eller upp så länge bolagen gör bra vinster och delar ut delar av den till sina aktieägare.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med aktier är väl risken. De kan plötsligt vara noll värda.  :shocked2:

Har man pengar på banken så har man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Problemet med aktier är väl risken. De kan plötsligt vara noll värda.  :shocked2:

Har man pengar på banken så har man.

Man måste chansa lite ibland :thumbsup:

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte chansa - kan lägga pengarna i säkra fonder.

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man satsar är upp till var och en, up 2 u.

Vi har i alla fall konstaterat då att det är 2 mille som behövs.

Börja spara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på hur gammal man är hur mycket man kan spendera.Förhoppningsvis lever resten av familjen när man lämnar in,och dom ska ju bibehålla sin standard från farangtiden,en vanlig arbetare tjänar väl ca.10000 och det klarar dom sig bra på,är man sen två med inkomst så blir det ju rena lyxen.Mvh Måne Ps på 50`kan du nog har tjänstefolk oxå Ds

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog helst ha minst 5 miljoner med högre avkastning än 6% .

Internationella Skolor i Thailand ( dom bra iaf) är dyra.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Om man vill slippa valutarisken och har pengarna på bank i Thailand så är skatten på ränteinkomster här i Thailland normalt 15 %.

Lånar man ut till staten ( kan vara lite knepigt för utlänningar ) är det skattefritt. Räntan är dock ganska låg på banken.

Ett mycket bättre sätt att förränta kapital här är "privat utlåningsversamhet " (ocker).

Räntan på lån utan mer säkerhet än låntagarens ATM kort ( så att långivaren tar sina pengar först, innan låntagaren får resten av lönen ) ligger ofta  på upp till 10 % - i månaden. ( Aldrig under 5 %  i månaden )

Själv tycker jag att det tar emot att sko sig på fattiga, men har man inga moraliska betänkligheter så kan man leva gott här på ganska lite kapital. Och med det ränteläget har man nästan råd att ta en och annan förlust!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har kostnadsläget förändrats i Thailand under de sennast 20 åren. Löneutveckling?

Samt vad är förväntningarna på den Asiatiska ekonomin?

När man vet detta kan man börja spekulera i hur mycke man behöver de kommande åren.

Ser man på Sverige och SCB löneutveckling samt inflationen behöver man öka sinna inkomster med det dubbla efter 10 år.

Har själv kommit fram till att om man skulle sluta jobba som 45 åring behöver jag ca 7miljoner svenska kronor i dags läget med en genomsnittlig ränta på 4 % vilket motsvara löneutvekling på 4% vilket tar ut varandra. Det där med ränt är ju en form skydd på pengarna så det går på ett ut. Låg inflation låg ränta . Låg löneutvekling låg inflation.

Det är lätt för de som inte har pengar att förlora att spekuler om hur mycke man skulle få i hop på aktier och fonder.

7 miljoner behöver jag.

Lön måste jag ha för att få pension när jag blir 65 år denna grundas på hur många år samt hur mycke jag betalt.

behöver ca 300000tusen om året kvar på detta blir det 156000 tusen efter alla skatter. Vet ju inte om jag kommer att trivas i Thailand och då får man inte mer än 13000 att leva på i Sverige.

Skulle tro att jag skulle kunna nöja mig med något mindere men man bör ju investera i något då frugan inte kommer få mera än garanti pension i Sverige.

Detta är endast små funderingar på en dröm.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Till er som räknar (och till er andra oxo förresten)

Fler av er måste väl ha nån form av privat/tjänste pensionsförsäkring ni betalar/betalat på?

Har inte det flesta det i dag. Eller hur ser det ut med det?

GG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

I Mars månad satt jag och spånade med en Thaidam i medelåldern och undrade:" om vi skall leva tillsammans hur mycket behöver vi då per månad"

Svar: om vi hyr ett hus i min hemby( 20 Km norr Koen khen) och skaffar oss en motorcyckel så kan vi leva hyfsat på 30 000 Tbh/månad.

Alla som sitter med aktier, aktiefonder eller kapitalförsäkringar baserade på aktieindexfonder kan inte ta ut några penger på troligtvis ett par år om man inte skall förlora en massa kosing.

Skall man kunna leva någotsånär bekymmerslöst i Thailand behöver man en messenat, t.ex. staten som betalar pension varge månad.

Bidragstagaren Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker man fruntimmer så kan det gå att klara sig på den budgeten. Fruntimmer har en massa dolda kostnader som är svåra att överskåda, även det rent förebyggande underhållet av dem gör att det kostar mer än det smakar.

[move]Underhållaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svar: om vi hyr ett hus i min hemby( 20 Km norr Koen khen) och skaffar oss en motorcyckel så kan vi leva hyfsat på 30 000 Tbh/månad.

Hade du inte varit utlänning så hade ni säkert kunnat leva lika "hyfsat" på 15 000   :yes:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att bara kunna leva hyfsat på 30.000 baht i månaden i hembyn verkar en aning suspekt.

Hur många thaiare i byn har 30.000 att leva på?

Men det är märkligt, så fort det är en farang inblandad så stiger alla summor dramatiskt.

Ibland undrar man om de flesta thaiare lider sig igenom sina liv och att enda räddningen är gubben med fetplånboken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bäste Bror, de är ju uppväxta med lidande och man tycker ju att de borde kunna härda ut även om de senare i livet skulle få tillgång till mer flis.

[move]Olidlige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att bara kunna leva hyfsat på 30.000 baht i månaden i hembyn verkar en aning suspekt.

Hur många thaiare i byn har 30.000 att leva på?

Men det är märkligt, så fort det är en farang inblandad så stiger alla summor dramatiskt.

Ibland undrar man om de flesta thaiare lider sig igenom sina liv och att enda räddningen är gubben med fetplånboken.

BTT

BTT

Ganska säker på att vår och deras definition av att 'leva hyfsat' skiljer sig ganska mycket...  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...