Jump to content
IGNORERAD

Thai eller Isaan


KhaoNiao

Recommended Posts

Har tänkt att jag skulle lära mig snacka lite thai eller isaan vet dock inte riktigt vad jag ska rikta in mig på. Är det vettigast o lära sig isaan då jag kommer att tillbringa mest tid där eller förstår de flesta i isaan, thai oxå? Vilket är enklast, vilket har jag mest nytta av? tar gärna emot tips på var och hur jag kan lära mig lite baskunskaper. köpe program, websidor, youtube etc alla förslag är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla, med få undantag i Issan kan både läsa och prata Thai, däremot kan inte alla läsa Lao/Issan men pratar det obehindrat, så mitt råd, lär dig Thai och samtidigt de vardagsfraser som är snarlika på Lao/Issan o Thai.

Lycka till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig riktig thai istället, issan är mer åt Lao hållet. Men skillnaderna är inte så stora, ungefär som Svenska och Norska.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart att du ska lära dig Thai det fungerar i hela landet och i  nästan alla sammanhang sen kan det ju vara kul som Baa sa att snappa upp lite ord på Lao om du nu ska vara där en del!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig riktig thai istället, issan är mer åt Lao hållet. Men skillnaderna är inte så stora, ungefär som Svenska och Norska.

Då har du inte varit där och lyssnat,fattar kanske 10 ord på khmer och det låter mer som skånska(grötigt sorry conservator)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tycker att dom börjar lära sig meänkieli hyfsat.

Ser inget behov för att jag ska lära mig thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig Thai, det funkar i hela landet.

 

Isan är en dialekt av laotiska och "riktig Laotiska är faktiskt inte lika grötig som Isandialekten

 

Khmer är ett eget språk och är väl att jämföra med Svenska - Tyska  

 

den Khmer som talas av Kmerer i Thailand kallas "Khmer Surin och skillnaden mot Kambodja är att den thailändska varianten är en äldre form av Khmer med  äldre ord som inte längre används i Kambodja   

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...