Jump to content
IGNORERAD

Farang-pris för pariserhjul i Bangkok upprör


MPR Nyheter

Recommended Posts

Öppnandet av ett 60 meter högt pariserhjul kallat Asiatique Sky vid shoppingcentret Asiatique i Bangkok har fått oanade konsekvenser på grund av prissättningen - utlänningar måste nämligen betala 50 baht mer än Thailändare.

När hjulet öppnades under lördagen så kostade det 200 baht för vuxna thailändare, men 250 baht för vuxna utlänningar. Efter kritikstormen mot Asiatiques Facebook-sida där många uppmanade till bojkott av shoppingcentret så har dock de europeiska ägarna av Asiatique Sky ändrat sig och satt priset till 250 baht för alla - oavsett nationalitet. Kritiken startade efter att den välkända resebloggaren Richard Barrow frågade på Asiatiques Facebook-sida varför utlänningar måste betala mer. Han blev kort därefter blockad från deras sida - varpå nyheten spred sig över internet.

Asiatique poängterar att man inte bestämt priserna på pariserhjulet eftersom man endast hyr ut marken. Det är de europeiska ägarna av hjulet som sköter priserna.

Källa: http://www.bangkokpost.com/learning/easier-stuff/326441/asiatique-public-relations-disaster/page-1/

b570a0b0c78d7ab2cfb2bf52e66fb610.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

 

Undrar om Barrow får % på detta? Tack vare hans protester, så tjänar ju bolaget mer pengar.  whistling.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    7

  • NKP

    7

  • janne_h

    6

  • Nerike

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ni som tycker det är okej att man tar mer betalt av de som ser ut som "utlänningar" i Thailand, vill ni inte att vi ska införa samma system i Sverige?

 

Svenne banan betalar 50 spänn för att gå in på Wasamuséet och alla som inte ser rågblont nordiska ut får betala 500 spänn om de inte kan visa leg som bevisar att de är svenska medborgare?

 

Det är inte pengarna jag hänger upp mig på utan det är principen-det ska vara samma pris oavsett nationalitet, ras eller religion. Både i Thailand och Sverige.

Om turisterna har en inkomst som är mångdubblat min så skulle jag inte se det som ett problem.

Och du besitter förstås inkomstuppgifter på dom turister som besöker Sverige?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag accepterar systemet i Thailand.

Dock tycker jag det är kränkande att jag inte har laglig rätt i sverige att 10 dubbla en faktura så fort jag misstänker att kunden är av utländsk härkomst.

;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som burrabus vägra åka till los tills de har samma pris för alla  föresten misstänker att coopextra har höjt priset på margarin inför julhelgen

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som burrabus vägra åka till los tills de har samma pris för alla  föresten misstänker att coopextra har höjt priset på margarin inför julhelgen

Bara för folk som inte är blonda då? ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du besitter förstås inkomstuppgifter på dom turister som besöker Sverige?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det där citatet blev lite fel va? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om turisterna har en inkomst som är mångdubblat min så skulle jag inte se det som ett problem.

Det var nog det här inlägget som Janne avsåg att citera, därför ställer jag samma fråga plus en till, alltså totalt 2 frågor.

 

Och du besitter förstås inkomstuppgifter på dom turister som besöker Sverige?

 

Och dom som du inte vet inkomst på ska förstås ha senaste lönebeskedet stämplat i pannan?

 

Kan du inte redogöra lite kort för hur du egentligen har tänkt, jag förutsätter att du verkligen tänker och inte bara försöker vara lite cool när du skriver dina lysande kommentarer. 

 

 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Hej. Betalade den förhöjda avgiften på 400 THB i en Nationalpark för bara en vecka sen. Rent praktiskt är det ju bara att betala för att gå in eller avstå från att gå in. Om man ska ha några filosofiska tankar om detta så tycker inte jag att avgiften svider så mycket när man ser var den går till som fina gångvägar till attraktionerna etc. Thailändarna är ju skatteskyldiga i sitt land och betalar ju på så sätt för sig. Faranger som är skrivna I Thailand slipper väl även avgiften och även personer med turistvisa kan ju slippa ifrån genom att visa körkort eller dylikt. Finns liknande system i Europa i tex Italien där EU-medborgare betalar lägre avgift på museer. Men när privata företag börjar ta differentierade avgifter tycker jag att det börjar gå likna diskriminering. Men som sagt man kan ju alltid avstå.. Med vänlig hälsning,
Mindre än 5% av thailändarna betalar skatt på sin lön-ska bara de få besöka parkerna då?
Där har du en poäng. Men trots allt är dom ju ska skatteskyldiga i landet. Om man skulle sköta det hela snyggt så skulle medborgare och utlänningar med uppehållstillstånd åtnjuta rabatten. Nu är det lite hip som hap vilka utlänningar som åtnjuter rabatten. Ibland räcker det med ett körkort, ibland med ett rappt munväder.. Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte ett dugg på när inte du har slutat trots en klar negativ attityd.Jag ser i Thailand ett folk som gör det bästa av situationen.

Självklart finns det här skitstövlar precis som hemma men det finns också otroligt bra människor precis som hemma.

Vad du gör här däremot med dom fördomarna har jag väldigt svårt att förstå.

Va inte så blåögd och tro inte på allt thai säger till dig så kanske du får upp ögonen för verkligheten du med!!

Pengar är nummer ett i Thailand och du är långt ner på listan!!!!

Ändrades av Sabai sabai
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Nä, tjänar man under 150.000 Baht per år slipper man skatta.   http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html 
Jo jag vet .. :) Lägger ett annat begrepp i skatteskyldig.., Med vänlig hälsning

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Va inte så blåögd och tro inte på allt thai säger till dig så kanske du får upp ögonen för verkligheten du med!!

Pengar är nummer ett i Thailand och du är långt ner på listan!!!!

Kan inte bara ha skrivit/sagt det bättre, för är det nåt dom dyrkar så är det "mammon"

Men jag tror nog att det inte är pengar som är nummer ett utan GULD som dom kan visa upp för varandra så att alla ser att dom har pengar.

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi svenskar betalar som sagt mer än utlänningar för museéibesök, teater och en del annat eftersom vi redan betalt en gång genom att vi betalar skatt som till stor del finansierar "kulturen"...

 

Ett annat strålande exempel på att vi som betalar skatt skall tas på så mycket som möjligt är TRÄNGSELSKATTEN, den finns i Stockholm och kommer till Göteborg om nån vecka.

Svenskreggade bilar och annat får vackert betala, utländska fordon slipper.

Detta retar skiten ur mej, sätt upp riktiga betalstationer istället, och låt alla betala, om det nu skall göras överhuvudtaget!

Så slipper tex Svenska åkeriföretag dras med ännu högre kostnader än utländska (det gör de föstås redan, med tanke på höga löner och arbetsgivaravgifter och annat).

 

Trängselskatten i Göteborg är föresten ett skämt, det finns ingen trängsel, förrutom vid rusningstrafiken kring Tingstadstunneln... Resten av tiden existerar ingen trängsel, bara ett ytterligare trix att skinna bilister med svenska fordon på pengar.

 

Nej skall det vara avgifter så skall fantamej norrbaggar, tyskar och polacker och alla andra oxå betala, fram för betalstationer, som tex i Thailand och alla andra länder jag stött på betalvägar i...

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte bara ha skrivit/sagt det bättre, för är det nåt dom dyrkar så är det "mammon"

Men jag tror nog att det inte är pengar som är nummer ett utan GULD som dom kan visa upp för varandra så att alla ser att dom har pengar.

 

Mvh

Nerike

Håller med dig till hundra procent.

Guld nummer ett, Pengar nummer två!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi svenskar betalar som sagt mer än utlänningar för museéibesök, teater och en del annat eftersom vi redan betalt en gång genom att vi betalar skatt som till stor del finansierar "kulturen"...   Ett annat strålande exempel på att vi som betalar skatt skall tas på så mycket som möjligt är TRÄNGSELSKATTEN, den finns i Stockholm och kommer till Göteborg om nån vecka. Svenskreggade bilar och annat får vackert betala, utländska fordon slipper. Detta retar skiten ur mej, sätt upp riktiga betalstationer istället, och låt alla betala, om det nu skall göras överhuvudtaget! Så slipper tex Svenska åkeriföretag dras med ännu högre kostnader än utländska (det gör de föstås redan, med tanke på höga löner och arbetsgivaravgifter och annat).   Trängselskatten i Göteborg är föresten ett skämt, det finns ingen trängsel, förrutom vid rusningstrafiken kring Tingstadstunneln... Resten av tiden existerar ingen trängsel, bara ett ytterligare trix att skinna bilister med svenska fordon på pengar.   Nej skall det vara avgifter så skall fantamej norrbaggar, tyskar och polacker och alla andra oxå betala, fram för betalstationer, som tex i Thailand och alla andra länder jag stött på betalvägar i...   MVH Tommy
http://potatisgris.se/ Har beställt till min bil, mig skall dom inte få en krona av så länge det är lagligt.//Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog det här inlägget som Janne avsåg att citera, därför ställer jag samma fråga plus en till, alltså totalt 2 frågor.

 

Och du besitter förstås inkomstuppgifter på dom turister som besöker Sverige?

 

Och dom som du inte vet inkomst på ska förstås ha senaste lönebeskedet stämplat i pannan?

 

Kan du inte redogöra lite kort för hur du egentligen har tänkt, jag förutsätter att du verkligen tänker och inte bara försöker vara lite cool när du skriver dina lysande kommentarer. 

 

 

Du ser ingen skillnad på Sverige och Thailand? Då menar jag ekonomiska skillnader? Om det nu kom en massa turister till Sverige som tjänar mångdubbelt mer än den genomsnittliga svensken och får betala lite mer på museum eller betala en 10:a mer för en tur på Parishjulet, ser jag inte som nåt problem. Lika lite som jag ser ett problem att jag betalar en 10:a eller 100 kr mer på nån turist attraktion Thailand. Man behöver ju inte tänka igenom det där så mycket. För mig är inte en 10:a extra för att åka Parishjulet en avgörande faktor för min ekonomi när jag är i Thailand. Faktum är att jag inte ens skulle reagerat på det. Låt säga att jag semestrat i Frankrike och fått betala turistpriser där. Ja, då hade jag säkert reagerat.

 

Hopps jag inte var för cool nu i min lysande kommentar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå att någon som varit här 0-5 ggr.och endast varit på turistorter som hua-hin, Pattaya eller phuket och dessutom haft lite

otur kan uppfatta det som att det är bara guld eller pengar som gäller.Är det så konstigt när det är deras jobb att få av turisterna

pengar.Att slå ut det som en gällande sanning för hela Thailand är mycket dumt för att inte säga idi*tiskt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag kan förstå att någon som varit här 0-5 ggr.och endast varit på turistorter som hua-hin, Pattaya eller phuket och dessutom haft lite

otur kan uppfatta det som att det är bara guld eller pengar som gäller.Är det så konstigt när det är deras jobb att få av turisterna

pengar.Att slå ut det som en gällande sanning för hela Thailand är mycket dumt för att inte säga idi*tiskt. 

 

 

Vi skulle köpa regnkappa härom dagen, sambon köpte en tunn"påse" för 20Thb och kom till mej med en.

Hade de inget bättre frågade jag, Jo för 120 sa hon, men köp den sa jag.

Får jag en hundring av dej sa hon, sen gick hon.

När hon kom tillbaka sa hon han såg att jag pratade med dej och tog 150 nu!

Detta har hänt oss och kommer att hända oss i hela Thailand ALLTID, allt annat är bullshit!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå att någon som varit här 0-5 ggr.och endast varit på turistorter som hua-hin, Pattaya eller phuket och dessutom haft lite

otur kan uppfatta det som att det är bara guld eller pengar som gäller.Är det så konstigt när det är deras jobb att få av turisterna

pengar.Att slå ut det som en gällande sanning för hela Thailand är mycket dumt för att inte säga idi*tiskt. 

Det är likadant överallt i Thailand. Till exempel vem får betala när man kommer hem till byn?? Inte fan betalar kärringens familj i alla fall!!

Jag har varit i Thailand cirka 40 gånger så nånting borde man ju snappat upp.

Ändrades av Sabai sabai
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser ingen skillnad på Sverige och Thailand? Då menar jag ekonomiska skillnader? Om det nu kom en massa turister till Sverige som tjänar mångdubbelt mer än den genomsnittliga svensken och får betala lite mer på museum eller betala en 10:a mer för en tur på Parishjulet, ser jag inte som nåt problem. Lika lite som jag ser ett problem att jag betalar en 10:a eller 100 kr mer på nån turist attraktion Thailand. Man behöver ju inte tänka igenom det där så mycket. För mig är inte en 10:a extra för att åka Parishjulet en avgörande faktor för min ekonomi när jag är i Thailand. Faktum är att jag inte ens skulle reagerat på det. Låt säga att jag semestrat i Frankrike och fått betala turistpriser där. Ja, då hade jag säkert reagerat.

 

Hopps jag inte var för cool nu i min lysande kommentar?

 

Jag ser väldigt stora ekonomiska skillnad på Sverige och Thailand, det gör säkert dom flesta, men det försvarar inte diskriminering på något sätt. 

 

Varför tror du att det inte är så i Sverige eller i andra demokratiska länder, som du beskriver och som du inte ser som ett problem, du tror inte det kan ha något att göra med att det ganska omgående hade blivit anmält för diskriminering?

 

Prova att se på saken med lite större perspektiv och inte bara med ett smalt tunnelseende så ser säkert du också problemet.

 

Sen glömde du att svara på de 2 frågorna som jag ställde till dig tidigare.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...