Jump to content
IGNORERAD

Farang-pris för pariserhjul i Bangkok upprör


MPR Nyheter

Recommended Posts

Öppnandet av ett 60 meter högt pariserhjul kallat Asiatique Sky vid shoppingcentret Asiatique i Bangkok har fått oanade konsekvenser på grund av prissättningen - utlänningar måste nämligen betala 50 baht mer än Thailändare.

När hjulet öppnades under lördagen så kostade det 200 baht för vuxna thailändare, men 250 baht för vuxna utlänningar. Efter kritikstormen mot Asiatiques Facebook-sida där många uppmanade till bojkott av shoppingcentret så har dock de europeiska ägarna av Asiatique Sky ändrat sig och satt priset till 250 baht för alla - oavsett nationalitet. Kritiken startade efter att den välkända resebloggaren Richard Barrow frågade på Asiatiques Facebook-sida varför utlänningar måste betala mer. Han blev kort därefter blockad från deras sida - varpå nyheten spred sig över internet.

Asiatique poängterar att man inte bestämt priserna på pariserhjulet eftersom man endast hyr ut marken. Det är de europeiska ägarna av hjulet som sköter priserna.

Källa: http://www.bangkokpost.com/learning/easier-stuff/326441/asiatique-public-relations-disaster/page-1/

b570a0b0c78d7ab2cfb2bf52e66fb610.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    7

  • NKP

    7

  • janne_h

    6

  • Nerike

    5

Mest aktiva i denna tråd

Synd att thaiarna får betala 50 bath mer, men förjävla rätt att sätta ner foten,lika pris för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

som vanligt med andra ord. och skilnaden på 50 b var ju inte så stor. annat e det i nationalparkerna där thai / asiater går in för 10 b och vi falanger väntas betala 400 b.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att uppröras över detta.Har jag råd och tycker att det är värt pengarna går jag väl in,annars inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag blir förbannat upprörd över att det inte är samma pris för alla, vi gör ju exakt det samma!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att uppröras över detta.Har jag råd och tycker att det är värt pengarna går jag väl in,annars inte.

och skulle du som har råd oxxå betala 20 ggr mer för resor inom sverige? jag betalar 95:- tor stockholm-uppsala Du får betala 1900:-

 

hmmmm tror ta mig faaaaan inte du skulle göra det.

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att uppröras över detta.Har jag råd och tycker att det är värt pengarna går jag väl in,annars inte.

Det har inte med pengarna att göra, det är en principsak. Hur skulle du känna om du tog en thailändsk fru/flickvän/whatever till Sverige och man på olika inrättningar sade att hon måste betala extra eftersom hon inte är svensk?

Precis som micke isaan säger så är det bra att man sätter ned foten och visar att det inte är acceptabelt att ta mer betalt baserat på en dum tro att alla utlänningar är rika och "har råd att betala". Många utlänningar bor dessutom i Thailand och betalar mer skatt än de flesta thailändare, och bidrar även på andra sätt till samhället.

Det är fan på tiden att dom börjar bestraffa dubbel prissättning som sig bör i ett någorlunda civiliserat samhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir förbannat upprörd över att det inte är samma pris för alla, vi gör ju exakt det samma!!

 

Jag var med 3 polare till Erawan nationalpark för ett antal år sedan. 2 svenska killkompisar och en svensk tjej, tjejen var adopterad ifrån Korea och kom till sverige när hon var 1 år.

 

när vi skulle in ville dom ha 1210 b i betalning och vi frågade lite på skoj om den något udda summan.

 

-Falang 400 b och Thai 10 b, fick vi till svar.

-Men ingen av oss är ju Thai? fick jag ur mig.

-Hon e Thai sa killen i kassan och pekade på Birgitta.

-Nä sa jag hon e svensk men har Koreansk mamma och pappa.

-Same same Asian tyckte killen i luckan.

 

Logiken var alltså. e man asiat får man betala 10 b annars 400 b. Med andra ord ren Rasism.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett otyg utan like tycker även jag, då vi alla är människor och borde ha lika värde vare sej vi är rika eller fattiga!

Under 80 och 90 talet brukade jag åka runt och tillbringade mycket tid i Thailands Nationalparker, då var det samma pris för alla

tror det var 5 baht inträde om man gick in, sen plötsligt ett år i slutet på 90-talet  så kostade det 200 baht för mej att 

gå in i samma National Parker bara för jag var utlänning, jag vägrade dock och har sen dess inte varit i någon N.P.

Efter 25 års resor i Thailand så kan jag någonlunda prata språket, och brukar då ibland lyckas att komma in på Thaipriset på vissa sevärdheter

genom att charma dom med mina språkkunskaper eller flasha mitt Thailändska bankkort framför biljettförsäljarens näsa!

 

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

och skulle du som har råd oxxå betala 20 ggr mer för resor inom sverige? jag betalar 95:- tor stockholm-uppsala Du får betala 1900:-

 

hmmmm tror ta mig faaaaan inte du skulle göra det.

Vem har sagt att jag har råd och dessutom förstår jag inte vad ditt exempel har för relevans.

Jag tycker det är bra att man genom vettig prissättning(låg) gör det möjligt för landets innevånare

att utnyttja de olika grejorna och om man sen testar att utnyttja kapitalstarkare grupper för högre vinst.

Det är väl så marknadskrafterna fungerar.Kanske ingår lite vilja att värna om thai o Thailand och

det saknar jag lite av i mitt kära hemland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att jag har råd och dessutom förstår jag inte vad ditt exempel har för relevans.

Jag tycker det är bra att man genom vettig prissättning(låg) gör det möjligt för landets innevånare

att utnyttja de olika grejorna och om man sen testar att utnyttja kapitalstarkare grupper för högre vinst.

Det är väl så marknadskrafterna fungerar.Kanske ingår lite vilja att värna om thai o Thailand och

det saknar jag lite av i mitt kära hemland.

Du som har råd kanske tycker det e ok att sitta och betala 30-40 ggr mer än vad Thailändarna betalar för att en eller två ggr

gå in i en nationalpark, Men sen om detta otyg sprider sig till andra "tjänster" i Thailand. Hur reagerar du då?

Bussresan som du ska göra in till staden ifrån din lilla by kostar för Thai 20 b men av dig kräver dom 700-800 b.

Kommer du då att åka där dagligen?

 

näää trodde inte det.

 

Eller du kommer ner till ditt lokala mathak  och helt plötsligt får du som har råd betala 1000 b för ditt stekta ris med kyckling.

För att sedan inte tala om när frugan din går och handlar på marknaden. Hon har ju en RIK falang så hon får betala falangpris på allt hon ska handla.

 

Behöver du fler exempel på hur den dubbal prissättningen som DU inte kan se något problem med? kommer att i slutändan tvinga alla Icke Thai att åka på 2 veckers all inklusive charter om vi ska ha den minsta chans att vistas i det land som de flesta av oss ändå älskar??

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vilket liv det hade blivit om ni skulle gå på ett museum eller in på Liseberg i Sverige och det visade sig kosta 50 spänn för dig att gå in men 150 för din thailändska flickvän med motiveringen att har hon råd att åka så långt så har hon minsann råd att betala...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var helt rätt att bråka i det här fallet. Jag kan sympatisera mer att nationalparker och kulturella platser har ett lågt pris för den egna befolkningen för att majoriteten ska kunna gå utan avskräckas av priset. När det gäller pariserhjulet så är det ju inte något särskilt Thailändskt över det och redan 200 indikerar ju att det är de mer välbeställda och där finns det i mina ögon är det bara girighet att ta mer betalt av utlänningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som Thailand ha olika priser för Thai och faranger är diskriminering, dessutom är det olagligt.

 

De som försvarar den typen av diskriminering måste lida av något slags förståndshandikapp. 

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vilket liv det hade blivit om ni skulle gå på ett museum eller in på Liseberg i Sverige och det visade sig kosta 50 spänn för dig att gå in men 150 för din thailändska flickvän med motiveringen att har hon råd att åka så långt så har hon minsann råd att betala...

Ditt exempel är så  in i helvete dumt så jag undrar om du kan tänka dig in i det senariot.Kan du verkligen inte se en

vesäntlig skillnad på Thailand och sverige.Du säger ju dessutom att du är journalist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
Ditt exempel är så  in i helvete dumt så jag undrar om du kan tänka dig in i det senariot.Kan du verkligen inte se en

vesäntlig skillnad på Thailand och sverige.Du säger ju dessutom att du är journalist.

  Ja det var nog det dummaste inlägget idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som Thailand ha olika priser för Thai och faranger är diskriminering, dessutom är det olagligt.

 

De som försvarar den typen av diskriminering måste lida av något slags förståndshandikapp. 

Ja det är hon

 

Hennes bror är en fegis och inte lite korrupt.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt exempel är så  in i helvete dumt så jag undrar om du kan tänka dig in i det senariot.Kan du verkligen inte se en

vesäntlig skillnad på Thailand och sverige.Du säger ju dessutom att du är journalist.

 

 

Du kan ju uppenbarligen inte tänka dig i i scenariot som jag målade upp-förmodligen för att det är fullständigt befängt för de flesta av oss att ta olika betalt av människor baserat på deras hudfärg.

 

Det handlar givetvis om att ta lika mycket betalt av alla besökare oavsett hudfärg eller härkomst. Trodde jag var självklart för de flesta men tydligen inte.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Samma diskriminering brukas även i Sverige. T.ex studentrabatt, pensionärsrabatt man har väl helt enkelt tänkt på betalningförmåga. För min del tycker jag det är helt riktigt att tjäna pengar på turisterna, ni kan ju alltid avstå från karusellen. Puss Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Mådde nästan illa i somras när vi åkte med två fulllastade pickupps till en park och jag som farang skulle betala 4 gånger mer.

Jag betalade ju för hela kalaset vilket inte var fel men att jag skulle betala 4 dubbla  för mig kändes jävligt fel.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Att som Thailand ha olika priser för Thai och faranger är diskriminering, dessutom är det olagligt.

 

De som försvarar den typen av diskriminering måste lida av något slags förståndshandikapp. 

 

 

Du menar att det strider mot Thailändsk lag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...