Jump to content
IGNORERAD

Farang-pris för pariserhjul i Bangkok upprör


MPR Nyheter

Recommended Posts

Ny bygger min "hobbyteori" varken på din eller min inkomst. Eller våra fruars. Utan på genomsnittsinkomst. Om Du nån gång besöker Thailand kommer Du att upptäcka att thailändare vanligtvis tjänar betydligt mycket mindre än svenskar.

 

Skulle nog snarare vilja påstå att din lilla hobbyteori bygger på något slags förståndshandikapp eller möjligtvis att du har snöat in lite för länge i LOS.

 

Normalt sett fattar de flesta att det inte handlar om genomsnittsinkomst eller vem som tjänar si eller så mycket, problemet är den diskriminering som Thailand gör sig skyldig till när man särbehandlar människor på grund av deras hudfärg och härkomst. 

 

Har poletten trillat ner nu eller snurrar det fortfarande?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    7

  • NKP

    7

  • janne_h

    6

  • Nerike

    5

Mest aktiva i denna tråd

Blir lite roligt när folk klaga på att man får betala lite extra.. samtidigt är det småpengar för oss turister..vi snackar om summor som man spiller ut i baren under en kväll. :) Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite roligt när folk klaga på att man får betala lite extra.. samtidigt är det småpengar för oss turister..vi snackar om summor som man spiller ut i baren under en kväll. :) Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag spiller dom hellre i baren än att betala in dom till en "Statlig" nationalpark. för att fylla fickorna på någon korrumperad regeringsgubbe.

Pengarna hamnar nog mera rätt i baren :ironi:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också blivit jävligt trött på dessa farangpriser. Sist vi var i en nationalpark var priset 40 bath för thai och 400 för farang. Det är inte det att jag har råd utan jag känner mig kränkt. Frugan förhandlade in mig för thaipris annars hade jag vägrat.

 

När vi var i Nong Khai och skulle åka över till Laos vägrade jag pga visakostnaden. Om jag minns rätt var det 1000 bath för farang och thai 40 bath (lite osäker om exakt pris). Kostar det mer att ge en farang visum än en thai?

 

Det är bra om fler vägrar betala dessa diskriminerande priser så kanske de försvinner. Det jag har en viss förståelse för, är när vi skulle in på Grand Palace, var det 0 bath för thai och några hundra bath för farang.  Det kan jag acceptera, men inte till en nationalpark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jag personligen har en viss acceptans för att jag som turist får betala lite mer än thailändare när jag besöker en nationalpark eller ett gammalt byggnadsverk tex en renoverad byggnad från khmertiden.

 

Parken underhålls och sköts av personal och både underhåll och personalkostnader är inte gratis och inträdet kanske inte täcker dessa kostnader och då är det skattebetalrna som får skjuta till medel.

 

Jag som turist har inte bidragit med en endaste skatte-satang för renoveringen av det gamla khmertemplet och om jag vill besöka det så betalar jag gärna lite extra i efterskott.

 

Men att jag som utlänning skall betala mer än en thailändare för något som ett privat företag har bekostat går jag inte gärna med på.

 

Som ett litet tillägg så är jag i allra högsta grad medveten om jag får betala mer än en thailandare i det mesta.  :wink:

 

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte med pengarna att göra, det är en principsak. Hur skulle du känna om du tog en thailändsk fru/flickvän/whatever till Sverige och man på olika inrättningar sade att hon måste betala extra eftersom hon inte är svensk?

Precis som micke isaan säger så är det bra att man sätter ned foten och visar att det inte är acceptabelt att ta mer betalt baserat på en dum tro att alla utlänningar är rika och "har råd att betala". Många utlänningar bor dessutom i Thailand och betalar mer skatt än de flesta thailändare, och bidrar även på andra sätt till samhället.

Det är fan på tiden att dom börjar bestraffa dubbel prissättning som sig bör i ett någorlunda civiliserat samhälle.

Civiliserat är ord som inte existerar i Thailändska språket

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen har en viss acceptans för att jag som turist får betala lite mer än thailändare när jag besöker en nationalpark eller ett gammalt byggnadsverk tex en renoverad byggnad från khmertiden.

 

Parken underhålls och sköts av personal och både underhåll och personalkostnader är inte gratis och inträdet kanske inte täcker dessa kostnader och då är det skattebetalrna som får skjuta till medel.

 

Jag som turist har inte bidragit med en endaste skatte-satang för renoveringen av det gamla khmertemplet och om jag vill besöka det så betalar jag gärna lite extra i efterskott.

 

Men att jag som utlänning skall betala mer än en thailändare för något som ett privat företag har bekostat går jag inte gärna med på.

 

Som ett litet tillägg så är jag i allra högsta grad medveten om jag får betala mer än en thailandare i det mesta.  :wink:

 

// Luke the Drifter

Alla faranger som är/bor i Thailand är inte här som turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, hur många thaiare känner du som betalar skatt.

 

Jag betalar mera skatt här än de flesta thaiare jag känner samt att jag "beskattas" genom farangpriser.

 

Exakt. Det är ett stort skämt att thailändaren i gemen skulle betala en massa skatt och därmed motivera högre inträde för farang.

 

En tvåveckorsturist tillför sannolikt Thailands ekonomi lika mycket som en fattig thailändare gör på ett år.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
Alla faranger som är/bor i Thailand är inte här som turister.

 

 

 

Det är jag medveten om Khun Ken !  :) 

 

Jag poängterade att jag som turist accepterar att jag får betala lite mer än en thailändare när jag besöker platser som har bekostats med skattemedel.  Om jag däremot skulle bo i Thailand och bedriva en verksamhet här, och därmed betala skatt,  så skulle jag givetvis inte vilja betala mer än någon annan.

 

Jag skulle inte åka den här jädra karusellen i Bangkok ifall jag är tvungen att betala mer än en thailändare skulle betala bara för att de giriga ägarna anser att jag som farang är rikare än de flesta thai.

 

Mvh Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte åka den här jädra karusellen i Bangkok ifall jag är tvungen att betala mer än en thailändare skulle betala bara för att de giriga ägarna anser att jag som farang är rikare än de flesta thai.

 

Jag skulle inte åka i karusellen ens om det vore gratis, det snurrar runt för mig mer än nog redan som det är. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
Jag skulle inte åka i karusellen ens om det vore gratis, det snurrar runt för mig mer än nog redan som det är. :wink:

 

Fritz..

 

Fick du betala farangpris eller thaipris för yrseln  :wink:    :42: 

 

Mvh Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag medveten om Khun Ken !  :) 

 

Jag poängterade att jag som turist accepterar att jag får betala lite mer än en thailändare när jag besöker platser som har bekostats med skattemedel.  Om jag däremot skulle bo i Thailand och bedriva en verksamhet här, och därmed betala skatt,  så skulle jag givetvis inte vilja betala mer än någon annan.

Ursäkta men nu kom det igen.

Nog fan betalar vi skattemedel i svedala för att rusta våra nationalklenoder typ wasaskeppet mm. men inte fan kommer jag in billigare bara för att jag är svensk.

Som sagt men bara för att vi dumma svenskar som hela världen skrattar åt så skall vi och vi kan betala mer, för knullade har vi ändå blivit av vår egna regeringar,

 

Nä samma pris för alla, oavsett folkslag/religion mm.

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Betalade den förhöjda avgiften på 400 THB i en Nationalpark för bara en vecka sen. Rent praktiskt är det ju bara att betala för att gå in eller avstå från att gå in. Om man ska ha några filosofiska tankar om detta så tycker inte jag att avgiften svider så mycket när man ser var den går till som fina gångvägar till attraktionerna etc. Thailändarna är ju skatteskyldiga i sitt land och betalar ju på så sätt för sig. Faranger som är skrivna I Thailand slipper väl även avgiften och även personer med turistvisa kan ju slippa ifrån genom att visa körkort eller dylikt. Finns liknande system i Europa i tex Italien där EU-medborgare betalar lägre avgift på museer. Men när privata företag börjar ta differentierade avgifter tycker jag att det börjar gå likna diskriminering. Men som sagt man kan ju alltid avstå.. Med vänlig hälsning,

 

 

Mindre än 5% av thailändarna betalar skatt på sin lön-ska bara de få besöka parkerna då?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta går ni på nationalparker? Jag förstår att man blir lack på priset om man springer där flera dagar i veckan. Själv räcker ett besök för mig. Dock fick vi rabatt när vi besökte Preah Vihear templet. Men det var för att kassörskan var kambodjanska och frugan pratar kambodjanska. Så jag kanske inte ska gnälla på er, då jag ligger på plus! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista jag var vid The Phimai historical park, så betala jag samma som thai men då var det tjejen som köpte biljetter till alla som var med, jag och 5 thaidamer från Korat

kosta 20 bath

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som tycker det är okej att man tar mer betalt av de som ser ut som "utlänningar" i Thailand, vill ni inte att vi ska införa samma system i Sverige?

 

Svenne banan betalar 50 spänn för att gå in på Wasamuséet och alla som inte ser rågblont nordiska ut får betala 500 spänn om de inte kan visa leg som bevisar att de är svenska medborgare?

 

Det är inte pengarna jag hänger upp mig på utan det är principen-det ska vara samma pris oavsett nationalitet, ras eller religion. Både i Thailand och Sverige.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som tycker det är okej att man tar mer betalt av de som ser ut som "utlänningar" i Thailand, vill ni inte att vi ska införa samma system i Sverige?

 

Svenne banan betalar 50 spänn för att gå in på Wasamuséet och alla som inte ser rågblont nordiska ut får betala 500 spänn om de inte kan visa leg som bevisar att de är svenska medborgare?

 

Det är inte pengarna jag hänger upp mig på utan det är principen-det ska vara samma pris oavsett nationalitet, ras eller religion. Både i Thailand och Sverige.

Om turisterna har en inkomst som är mångdubblat min så skulle jag inte se det som ett problem.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla som åbäkar sig för att få betala en förhöjd avgift på diverse äventyr p.g.a.dom är falanger är ett stort skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

En fråga? Alla här som gnäller på olika priser för Thai o Falang.

Varför i h-e åker ni hit? Om det nu är så orättvist här i Thailand...

Åk till Spanien,Grekland,USA eller vart f-n som helst.

Faktum är: Ta seden dit du kommer!!!!!!!!

 

GOD JUL!!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att alla som åbäkar sig för att få betala en förhöjd avgift på diverse äventyr p.g.a.dom är falanger är ett stort skämt.

Och jag tycker att falanger som gnäller om en 10:a är ett ännu större skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som tycker det är okej att man tar mer betalt av de som ser ut som "utlänningar" i Thailand, vill ni inte att vi ska införa samma system i Sverige?

 

Svenne banan betalar 50 spänn för att gå in på Wasamuséet och alla som inte ser rågblont nordiska ut får betala 500 spänn om de inte kan visa leg som bevisar att de är svenska medborgare?

 

Det är inte pengarna jag hänger upp mig på utan det är principen-det ska vara samma pris oavsett nationalitet, ras eller religion. Både i Thailand och Sverige.

 

 

Jag tycker inte att det är okej med farangpriser på karuseller och inträden på nationalparker men det är inget jag hetsar upp mig för, långt därifrån.

Men att man som svensk tar till ord som att man är utsatt för rasism eller diskiminering pga detta så menar jag inte att man är förståndshandikappad men däremot har man helt tappat perspektiv på ords betydelse.

Hur kan man ens tänka tanken på att man som svensk är utsatt för rasism eller diskriminering i Thailand ? :ahh:

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

En fråga? Alla här som gnäller på olika priser för Thai o Falang.

Varför i h-e åker ni hit? Om det nu är så orättvist här i Thailand...

Åk till Spanien,Grekland,USA eller vart f-n som helst.

Faktum är: Ta seden dit du kommer!!!!!!!!

 

GOD JUL!!

Håller med till viss del, man skall ta seden dit man är, men det ska gälla alla då kolla alla våra nybyggare även thai som bor svedala.

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är thai i ett jävla nötskal. Bara blås farangerna så mycket det går.

Men det är bara en tidsfråga sen har dom tagit dö på sig själva med sina priser.

Folk kommer sluta att åka till Thailand förr eller senare.

Det tror jag inte ett dugg på när inte du har slutat trots en klar negativ attityd.Jag ser i Thailand ett folk som gör det bästa av situationen.

Självklart finns det här skitstövlar precis som hemma men det finns också otroligt bra människor precis som hemma.

Vad du gör här däremot med dom fördomarna har jag väldigt svårt att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...