Jump to content
IGNORERAD

Farang-pris för pariserhjul i Bangkok upprör


MPR Nyheter

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Vem har sagt att jag har råd och dessutom förstår jag inte vad ditt exempel har för relevans.

Jag tycker det är bra att man genom vettig prissättning(låg) gör det möjligt för landets innevånare

att utnyttja de olika grejorna och om man sen testar att utnyttja kapitalstarkare grupper för högre vinst.

Det är väl så marknadskrafterna fungerar.Kanske ingår lite vilja att värna om thai o Thailand och

det saknar jag lite av i mitt kära hemland.

 

 

Nu finns det Thailändare som tjänar 10ggr mer än både dig och mig tillsammans.

Hur mycket anser man att dom har råd att betala?

 

Kan man inte bara köra med individuell prissättning. Typ, ta med taxeringsuppgifter och dra av för dina fasta månadskostnader.

Då kanske man kan ge ett "rättvist" pris till var och en.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    7

  • NKP

    7

  • janne_h

    6

  • Nerike

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag har svårt att uppröras över detta.Har jag råd och tycker att det är värt pengarna går jag väl in,annars inte.

Det handlar inte om att ha råd, det handlar om inte särskilja människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att det strider mot Thailändsk lag?

 

Internationell lag står över Thailändsk lag.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Samma diskriminering brukas även i Sverige. T.ex studentrabatt, pensionärsrabatt man har väl helt enkelt tänkt på betalningförmåga. För min del tycker jag det är helt riktigt att tjäna pengar på turisterna, ni kan ju alltid avstå från karusellen. Puss Erkki

 

Pensionärsrabatt är rabatt för pensionärer och studentrabatt är rabatt för studenter, gäller för alla oavsett hudfärg och härkomst och har inget med diskriminering att göra.

 

Tror du får ta och läsa på vad som menas med diskriminering.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är thai i ett jävla nötskal. Bara blås farangerna så mycket det går.

Men det är bara en tidsfråga sen har dom tagit dö på sig själva med sina priser.

Folk kommer sluta att åka till Thailand förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nu finns det Thailändare som tjänar 10ggr mer än både dig och mig tillsammans.

Hur mycket anser man att dom har råd att betala?

 

Kan man inte bara köra med individuell prissättning. Typ, ta med taxeringsuppgifter och dra av för dina fasta månadskostnader.

Då kanske man kan ge ett "rättvist" pris till var och en.

 

 

Likt finnarnas bötes system då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som Thailand ha olika priser för Thai och faranger är diskriminering, dessutom är det olagligt.

 

De som försvarar den typen av diskriminering måste lida av något slags förståndshandikapp. 

Jag försvarar det absolut inte men jag kan knappast bry mig mindre. Mina extrakostnadar per år för extrautgifter för farangpriser på pariserhjul och nationalparker är praktiskt taget noll. Hur mycket drabbas ni andra ekonomiskt av detta otyg ?

Lite grann av en prinsessan på ärten stuk över denna debatt enligt min mening.

Men så bryr jag mig inte det minsta heller om man inte får säga negerboll längre eller om Tomtens julverkstad blivit cencurerad.

Kanske är jag förståndighandikappad men vad tusan, att gå och reta upp sig på småsaker är inte min melodi.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Betalade den förhöjda avgiften på 400 THB i en Nationalpark för bara en vecka sen. Rent praktiskt är det ju bara att betala för att gå in eller avstå från att gå in. Om man ska ha några filosofiska tankar om detta så tycker inte jag att avgiften svider så mycket när man ser var den går till som fina gångvägar till attraktionerna etc. Thailändarna är ju skatteskyldiga i sitt land och betalar ju på så sätt för sig. Faranger som är skrivna I Thailand slipper väl även avgiften och även personer med turistvisa kan ju slippa ifrån genom att visa körkort eller dylikt. Finns liknande system i Europa i tex Italien där EU-medborgare betalar lägre avgift på museer. Men när privata företag börjar ta differentierade avgifter tycker jag att det börjar gå likna diskriminering. Men som sagt man kan ju alltid avstå.. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som falang blir man blåst mest hela tiden! Men när det trycks upp i ansiktet blir man "sur".

Samma i Lao och Kambodja men i Kambodja och Lao kan även thailändarna råka ut för annat pris, de blir ofta surare än jag blir  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Betalade den förhöjda avgiften på 400 THB i en Nationalpark för bara en vecka sen. Rent praktiskt är det ju bara att betala för att gå in eller avstå från att gå in. Om man ska ha några filosofiska tankar om detta så tycker inte jag att avgiften svider så mycket när man ser var den går till som fina gångvägar till attraktionerna etc. Thailändarna är ju skatteskyldiga i sitt land och betalar ju på så sätt för sig. Faranger som är skrivna I Thailand slipper väl även avgiften och även personer med turistvisa kan ju slippa ifrån genom att visa körkort eller dylikt. Finns liknande system i Europa i tex Italien där EU-medborgare betalar lägre avgift på museer. Men när privata företag börjar ta differentierade avgifter tycker jag att det börjar gå likna diskriminering. Men som sagt man kan ju alltid avstå.. Med vänlig hälsning,

 se inlägg #8.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att prisskillnaden 200 resp 250 bath är fullständigt upprörande. Varför ska en thailändare tvingas betala en hel dagslön för någon som för en farang bara kostar en timlön!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att prisskillnaden 200 resp 250 bath är fullständigt upprörande. Varför ska en thailändare tvingas betala en hel dagslön för någon som för en farang bara kostar en timlön!

Själv tycker jag dom ska fyrdubbla priserna på skansen statliga museer etc för dom som inte kan uppvisa svenskt id/körkort :D

Gör dom det så tycker jag att det är fullständigt legitimt det dom gör i Thailand.

Jag tycker även att utlänningar i Sverige ska tvingas lämna Schengen var 3e månader, alternativt garantera 800 000 kr på en svensk bank. ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag dom ska fyrdubbla priserna på skansen statliga museer etc för dom som inte kan uppvisa svenskt id/körkort :D

Gör dom det så tycker jag att det är fullständigt legitimt det dom gör i Thailand.

Jag tycker även att utlänningar i Sverige ska tvingas lämna Schengen var 3e månader, alternativt garantera 800 000 kr på en svensk bank. :wink:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 Helt OK. Ska gälla alla länder vars innevånare i snitt tjänar 10 gånger så mycket som i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite irriterande kan det ju vara.

 

Var på upptäcksresa med MC på Koh Samui, och såg reklam för ett "Vattenfall", parkerade moppen och klev ut i skogen, mot vattenfallet.

Före mej i kön till kassan stod några Thai, de pröjsade 20 bath, när det var min tur fick jag priset 100...

Vände på klacken och gick iväg, då började kassörerna "Pruta", ända ner till Thaipriset! Men det var för sent, jag åkte upp på ett högt berg och tog en lunch istället.

Hade ju sett bäcken som kom från "vattenfallet" och har större vattendrag i trädgården...

 

På Siam Park City körde de olika priser för Thai och utlänningar för några år sedan, men det blev antagligen för mycket gnäll (inte från mej, för jag gick in för thaipris med familjen), så de har löst det mycket snyggare idag.

Bor man i Bangkok så dyker det upp rabattkuponger i posten med jämna mellanrum (i elräkningen har jag för mej), och med dem får man thaipris, har man inga rabattkuponger betalar man fullpris.

Frugan hade alltid en bunt kuponger liggande, hon fick dem från vänner och grannar.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att prisskillnaden 200 resp 250 bath är fullständigt upprörande. Varför ska en thailändare tvingas betala en hel dagslön för någon som för en farang bara kostar en timlön!

 

Hur vet du vad Faranger respektive Thai tjänar, är det din thaisambo/fru och dig själv som du jämför med?

 

Min thaifru tjänar mycket mer än vad jag gör, så din lilla hobbyteori verkar tyvärr inte stämma.  

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Likt finnarnas bötes system då?

 

 

Svenskarna har samma (dock ej trafikförseelser)

Dagsböter finns ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Svenskarna har samma (dock ej trafikförseelser)

Dagsböter finns ju.

 

 

Helt rätt!

Trafikböterna var det jag menade givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

ni som tyker om pris-skilnader

 

på -80 talet fick alla thai som flog utrikes betala en utreseskatt

 

kommer inte ihåg men tror det var c;a 1000-2000b  finns säkert någon kommer ihåg hur mycket

 

det togs bort när IATA hotade med att inte godkänna flygningar till TH (det var diskriminering sa dom)

 

så somliga kanske tycker att det skulle inforas igen  !  !

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
ni som tyker om pris-skilnader

 

på -80 talet fick alla thai som flog utrikes betala en utreseskatt

 

kommer inte ihåg men tror det var c;a 1000-2000b  finns säkert någon kommer ihåg hur mycket

 

det togs bort när IATA hotade med att inte godkänna flygningar till TH (det var diskriminering sa dom)

 

så somliga kanske tycker att det skulle inforas igen  !  !

 

 

Varför inte.

 

Till 90% är det säkert en utlänning som har betalat biljetten.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du vad Faranger respektive Thai tjänar, är det din thaisambo/fru och dig själv som du jämför med?

 

Min thaifru tjänar mycket mer än vad jag gör, så din lilla hobbyteori verkar tyvärr inte stämma.  

 

Ny bygger min "hobbyteori" varken på din eller min inkomst. Eller våra fruars. Utan på genomsnittsinkomst. Om Du nån gång besöker Thailand kommer Du att upptäcka att thailändare vanligtvis tjänar betydligt mycket mindre än svenskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte.

 

Till 90% är det säkert en utlänning som har betalat biljetten.  :crazy:

många thai har ju borjat åka på sem.  och en del åker utomlans och jobbar (plocka blåbär eller andra jobb) 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Helt OK. Ska gälla alla länder vars innevånare i snitt tjänar 10 gånger så mycket som i Sverige!

Så svenska fattigpensionärer borde få rabatt i Thailand då menar du?

Det är ju lite cyniskt att en som är gift bara behöver ha 400 000 i garanti medans en pensionär behöver 800 000 för att slippa lämna landet.

För personlig del bryr jag mig inte! Då jag både är gift samt lämnar landet av andra skäl titt som tätt samt har relativt långt till pensionen.

Men dessa regler är ju för att dom inte ska få fattiga longstay som inte spenderar tillräckligt.

Då faller ju lixom argumentet med inkomsten. I.o.m att detta även drabbar dom fattigaste farangerna som åker till Thailand. Då thailändarna bevisligen skiter i inkomsten vad gäller den biten.Thailand vill ha dit faranger som har muskler och spendera. Det borde väl omvänt även gälla sverige. Och varför ska då Sverige socialicera med fattiga Thailändare som inte passeerar det nålsögat och vill åka på semester? Eller folk från mindre bemedlade länder?

 

blir ju lite grand som när min fru skulle handla Isthe till mig och min dotter. När hon kom tillbaka till bilen så var det Iskaffe.

Man försöker inte få det man beställt utan nöjer sig med en ursäkt och 10 baht i rabatt. Då hon som sålde kaffet skulle förlora pengar på att hälla ut iskaffet och ge mig det hon beställt istället. Detta var naturligtvis överskuggat att jag faktiskt beställt Isthe. Och ville jag Ha isthe så fick jag då köpa en ny.

Det är med andra ord alltid farangen som förväntas stå för ansvaret vem det än är som gör fel.

Skulle du acceptera detsamma tidigare när du bodde i Sverige!

Och jag har absolut inga ekonomiska problem att handla ny dryck. Men principen måste väl vara att även ekonomiskt svaga ska väl ansvar?

Eller är hela Thailändska samhället socialdemokratisk så man är tvungen at utjämna från den rika till den fattiga?

Verkar ju konstigt då med tanke på den politik som förs i landet. :crazy:

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försvarar det absolut inte men jag kan knappast bry mig mindre. Mina extrakostnadar per år för extrautgifter för farangpriser på pariserhjul och nationalparker är praktiskt taget noll. Hur mycket drabbas ni andra ekonomiskt av detta otyg ?

Lite grann av en prinsessan på ärten stuk över denna debatt enligt min mening.

Men så bryr jag mig inte det minsta heller om man inte får säga negerboll längre eller om Tomtens julverkstad blivit cencurerad.

Kanske är jag förståndighandikappad men vad tusan, att gå och reta upp sig på småsaker är inte min melodi.

 

Fritz..

 

Härligt!

 

Då blir du kanske inte längre så upprörd om man trallar med lite när du plockar fram guran och kör kända låtar i glada vänners lag? :wink:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja denna sak kommer upp då och då, och det finns alltid dom som försvarar att man kan betala mer.

Och när dom får mot hugget om det skulle gälla sverige, så har dom alltid konstiga argument.

 

Sälv tycker jag inte att det är okey att man skall betala mer oavsett vart man är eller i vilket land.

Kolla bara saudiarabien dom är väl inte helt fattiga, och dom har olika priser för inhemska och icke inhemska.

Vill inte gå in närmare på det (googla ni som vill veta) men som sagt samma pris för alla oavsett folkslag/religion mm.

 

Men som sagt många tröttnar på hur dom vill sko sig på turister, kom ihåg Mallis där gjorde dom samma sak och hur gick det för dom.

Att dom har kommit tillbaka är för att dom har lärt sig läxan ett tag i alla fall, sedan när dom är riktiga stora igen så skiter dom i det igen, det kommer nya idi*ter.

 

Tror att dom flesta tänker så, även så i Sverige kolla bara in priserna på Gotland under juli-aug.

Nä ett nytt tänkande måste nog till, värna om era turister om ni har dom som inkomstkälla nu tänker jag inte på landet utan dom som lever på turister

 

Att Kambodia är billigt är just det att dom värnar om sina turister, men när det kommer sådana mängder som till Los så kommer priserna att stiga där med.

Men att priserna stiger kan vi ej göra nåt åt utan det gäller tillgång och eftefrågan, men visar dom att priserna gäller alla då är det helt okey.

För vill man inte betala finns det många andra alternativ, som sagt man får vad man betalar för.

 

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...