Jump to content
IGNORERAD

Tysk dödar grannens Golden i Sattahip


janne_h

Recommended Posts

För en stund sen så var det ett reportage på Kanal 3 angående en tysk som dödat grannens hund.

Bakgrunden till detta ska ha varait att Grannens hund (Golden retriver) fått springa lös på gatan, och anfallit och bitit honom flera gånger

oprovocerat. Och man har försökt att prata med grannen som är polis att hålla hunden inom hägn eller kopplad utan resultat. efter 3e gången har tysken vänt sig till polisen(kollegorna på stationen) och ställt ett skadeståndskrav på 300 000 baht.Och efter det har han tagit med sig en kniv när han gått ut.

När hunden anfallit honom så hara han tagit upp kniven och huggit hunden 15 gånger så att den dött.

Nu står ägaren (polisen) utanför tyskens hus tillsammans med en massa grannar med plakat där dom kräver att tysken ska flytta. Och kallar honom mördare.

 

Personligen anser jag att man som hundägare har ansvar att hunden ej anfaller andra människor.

Dock tycker jag att det var osedvanligt korkat att döda en Thailändsk polismans hund. Då jag misstänker att polisen kommer att hämnas om han inte flyttar. Sen kan man ifrågasätta ett skadeståndskrav på 300 000 hur seriöst detta är?

Tyvärr en tragisk historia grannar emellan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag känner igen detta. Har onte detta diskuterats för ett tag sen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg det på tv med och då min thai är sådär så fatta jag läget ändå,undra vad man själv skulle gjort ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg det på tv med och då min thai är sådär så fatta jag läget ändå,undra vad man själv skulle gjort ?

Såg också det på tv igår, en massa thai som demostrerade med plakat utanför tyskens hus (lynchstämmning), gillar själv inte alla dessa hundar som gärna vill bitas, men givetvis så handlade tysken fel.

 

Undrar lite hur det hade slutat om exemplet nedan hade hänt i Thailand.

 

http://c23.nu/2012/05/29/abdullah-ahmad-thabit-19891116-6711-mordade-sin-hund-overklagar-igen-2/

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg också det på tv igår, en massa thai som demostrerade med plakat utanför tyskens hus (lynchstämmning), gillar själv inte alla dessa hundar som gärna vill bitas, men givetvis så handlade tysken fel.

 

Undrar lite hur det hade slutat om exemplet nedan hade hänt i Thailand.

 

http://c23.nu/2012/05/29/abdullah-ahmad-thabit-19891116-6711-mordade-sin-hund-overklagar-igen-2/

Jag är väldigt splittrad i ämnet,givetvis ska man inte döda djur på det sättet,men efter att han bett ägaren att ha koppel eller låta den vara inne och att den faktiskt har bitit han flera gånger så struntade ägaren i att ta hand om problemet,man måste även som farang ha rätt att gå ut ur sitt hus utan att bli biten.

 

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tysken handlade fel"... Ja felet är väl att han gjorde det med kniv... Han skulle ha lagt ut "kryddade" köttbullar i stället - praktiseras av många i Thailand. Även av Thaländare... Svårare att bevisa...

Hundar förökar sig som ohyra och bär med sig ohyra. De har noll koll på detta ohyreproblem.

Utom i turist paradisen förstås - där är de bortrensade -

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl egentligen hundens ägare och hans brist pa ansvar för sin hund och bristande omtanke om sina medmänniskor

Det är egentligen han som mest är skyldig till att situationen gått så långt

I Sverige hade polisen redan tidigare kunnat tvinga ägaren att ta ansvar eller avlivat hunden

Problemet är att som offer i Thailand för en sådan hunds agerande finns inte hjälp att få från myndigheterna och då finns till slut inte många handlingsalternativ. Men kniv är ju helt fel metod även om det innebar mindre lidande för hunden än kryddat kött skulle inneburit

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade vi stora problem i förra huset jag hyrde när det flyttade in en granne med 6 mopsar som stod och tokskällde på uteplatsen hela nätterna då ägarinnan var på jobbet. Jag försökte prata med både henne och min hyresvärd om detta utan resultat så då flyttade vi helt enkelt.

Flera vänner föreslog att jag skulle ge dom förgiftat kött men jag var rädd för att jag skulle blivit både dömd och straffad utan rättegång av inhyrda rättsskipare.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade vi stora problem i förra huset jag hyrde när det flyttade in en granne med 6 mopsar som stod och tokskällde på uteplatsen hela nätterna då ägarinnan var på jobbet. Jag försökte prata med både henne och min hyresvärd om detta utan resultat så då flyttade vi helt enkelt.

Flera vänner föreslog att jag skulle ge dom förgiftat kött men jag var rädd för att jag skulle blivit både dömd och straffad utan rättegång av inhyrda rättsskipare.

 

Fritz..

 

Klokt beslut.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl egentligen hundens ägare och hans brist pa ansvar för sin hund och bristande omtanke om sina medmänniskor

Det är egentligen han som mest är skyldig till att situationen gått så långt

I Sverige hade polisen redan tidigare kunnat tvinga ägaren att ta ansvar eller avlivat hunden

Problemet är att som offer i Thailand för en sådan hunds agerande finns inte hjälp att få från myndigheterna och då finns till slut inte många handlingsalternativ. Men kniv är ju helt fel metod även om det innebar mindre lidande för hunden än kryddat kött skulle inneburit

Ändå värre blir det när hundens ägare är polis och brister i allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl egentligen hundens ägare och hans brist pa ansvar för sin hund och bristande omtanke om sina medmänniskor

Det är egentligen han som mest är skyldig till att situationen gått så långt

I Sverige hade polisen redan tidigare kunnat tvinga ägaren att ta ansvar eller avlivat hunden

Problemet är att som offer i Thailand för en sådan hunds agerande finns inte hjälp att få från myndigheterna och då finns till slut inte många handlingsalternativ. Men kniv är ju helt fel metod även om det innebar mindre lidande för hunden än kryddat kött skulle inneburit

Normalt så ska ju polisen kunna agera gentemot hundar som bevisligen anfaller grannar.

Men i detta fall är ju ägaren polis.

Och det är tveksamt att polisen agerar mot en kollega. Det kan ju även vara ägarens orsak till att han ej brytt sig om tyskens klagan? Han riskerar naturligtvis inget från lagens långa arm som representant för densamma.

Vilket är typiskt thai poliser. Dom riskerar inget och kan därmed hänge sig åt brottsligt beteende utan risk att åka fast.

Vilket tysken borde känna till? Vilket gör att jag anser att tysken agerade korkat. Hur rätt han än hade!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl egentligen hundens ägare och hans brist pa ansvar för sin hund och bristande omtanke om sina medmänniskor

Det är egentligen han som mest är skyldig till att situationen gått så långt

I Sverige hade polisen redan tidigare kunnat tvinga ägaren att ta ansvar eller avlivat hunden

Problemet är att som offer i Thailand för en sådan hunds agerande finns inte hjälp att få från myndigheterna och då finns till slut inte många handlingsalternativ. Men kniv är ju helt fel metod även om det innebar mindre lidande för hunden än kryddat kött skulle inneburit

 

Kryddat kött går oftast fortare än vad en kniv behöver göra kan jag meddela... Har ej provat själv, men hört flera som använt "receptet"... högst en minut har angivits som tid (andnöd)

Och vem är ägare till hunden? Det finns knappast något register för det...Hundar går dit där de vet de  får mat...

En Faranggranne till mig, bor i sin tur granne med en polis. Farangen har dängt till polisens hund med en knölpåk flera gånger... Det vet polisen om, och vågar inte göra något åt det . Så ibland går det bra...Bestämdhet mot poliser...och hundar...lönar sig..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryddat kött går oftast fortare än vad en kniv behöver göra kan jag meddela... Har ej provat själv, men hört flera som använt "receptet"... högst en minut har angivits som tid (andnöd)

Och vem är ägare till hunden? Det finns knappast något register för det...Hundar går dit där de vet de  får mat...

En Faranggranne till mig, bor i sin tur granne med en polis. Farangen har dängt till polisens hund med en knölpåk flera gånger... Det vet polisen om, och vågar inte göra något åt det . Så ibland går det bra...Bestämdhet mot poliser...och hundar...lönar sig..

 

Även poliser reagerar nog lite annorlunda på 15 kvihugg jämfört med ett par rapp med en pinne!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tysken har lagen på sin sida problemet är att Thailändare inte vill följa lagen. En lös springand hund utan eller med halsband kan dödas till en kostnad av 1000 Bath mer än så blir det inte överkomligt enligt mig. Om däremot hunden skulle vara störrand jagar höns och människor tror jag inte det blir några böter över huvudtaget och absolut inte om det sker på din egen mark. Tycker han gjort helt rätt det får vara ett slut på hund plågeriet i Thailand att för gifta hundarna och katter med mat är helt ok eller köra ut flera valpar i skogen som är 1-6 månader och dumpa dem där är ok men att döda en hund som går till anfall mot en människa på öppen gata är fel. Det går bra att göra i stort vad som helst mot djur och människor så länge ingen ser eller hör vad de gör karma jägare En Thailändsk Kommunen hade för ett tag sedan placerat ut gift i ett område för att råda bot på lös springande hundar vilket resulterade i att en del familje hundar strök med. De boende klagade på kommunen som då svarade vi lade ut giftet mellan kl 19.00 och 23.00 de boende tyckte att de skulle ha informerat om detta så att de kunde haft sina hundar inne. Men det var just lösspringande hundar som skulle bort men det fattade inte hund ägarna utan menar att om det är 10 hundar på gatan varje dag som springer där tillsammans med deras hund så går det bra att ta död på de nio andra bara min hund får lova att springa omkring där. 

 

 

http://www.khaosod.co.th/view_newsonline.php?newsid=TVRNMU5EZzJNREUyTlE9PQ==&subcatid

 

 

Det märkliga är att de personer som står och demonstrera är en organisation som värnar om hunden i Thailand.  

 

 

http://www.dailynews.co.th/Thailand/172593

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var nog ingen "äkta " Golden Retriver...dom brukar inte va så aggresiva..men som thaiarna sköter sina hundar så är allt möjligt...även med en så kallad "äkta" Golden Retriver...har haft en själv så jag vet att alla personer är välkomna i hemmet..särsklit barnbarnen.där barnen var,där var hunden..kolla dom hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var nog ingen "äkta " Golden Retriver...dom brukar inte va så aggresiva..men som thaiarna sköter sina hundar så är allt möjligt...även med en så kallad "äkta" Golden Retriver...har haft en själv så jag vet att alla personer är välkomna i hemmet..särsklit barnbarnen.där barnen var,där var hunden..kolla dom hela tiden.

Thailändare bryr sig många gånger inte ett piss om sina hundar. Bara dom är farliga och skyddar hemmet från tjuvar.

Att hunden sen inte får mat knappt lite människokontakt samt beröm när den anfaller folk som kommer in på tomten. Kan göra vilken hund som helst aggressiv mot människor den inte känner. Har sysslat med skyddshundar i flygvapnet. Och fått lära mig att man kan i princip få vilken byracka som helst att bita. Skydds går dock ut på att kontrollera hunden så han biter när han ska och släpper när han ska.

Hunden i fråga har förmodligen blivit psykiskt misshandlad av ägaren. Som förmodligen inte vet ett skit om sunt hundägande.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...