Jump to content
IGNORERAD

Sötvattens räkor


Tetra

Recommended Posts

Kanske fel tråd men jag pratade med tjejen på mobilen idag och då kom vi på tal om räkor.

Jag undra om det fanns någon räkodling i isaan ? har förstått att priset är högre på skaldjur i isaan än söderut.

Hon har inte hört det innan och tror inte det fanns och inte hört talas om det innan utan räkorna kom från kusten

Men är det inte så att dom där jätteräkorna är uppfödda i dammar av sötvatten eller är jag helt vilse?

 

Tetra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det odlas räkor i hela Thailand. Kanske de stora kommer från kusten.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid kusten kan man se ganska stora arealer med skovelhjul lite varstans, det är syresättning av räkodlingar, i inlandet är det betongkärl, en del stora som en normal pool, andra som ett stort badkar.

De räkor som odlas i inlandet är i regel inte speciellt stora, även om undantag finnes, rätt tillagade och kryddade är det inget större fel på odlade räkor från inlandet, tycker i alla fall jag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar handla sötvattensräkor (eller är det kräftor?) i Phimai. Köper dom levande.

Kan i alla fall tipsa om att ni med fördel kan göra ett eget svenskt kräftkok på dessa med mycket gott resultat!

Dill växer i Thailand (patchilao på thai).

En kompis kokade när vi var i Thailand för några år sedan.

Recept hittar ni enkelt på internet.

Rekommenderas!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall aldrig äta råa sötvattensräkor. De kan ha en parasit som går på levern, är obotlig. Däremot är det OK med att äta råa räkor från havet. Till exempel serveras ju råa räkor med vitlök.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...