Jump to content
IGNORERAD

Bankkonto


Guest BpaijingKatai

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai

Tanken är att öppna ett bankkonto i Thailand.

Finns det någon Thaibank som har ett system som säkerhetsmässigt liknar de svenska eller bättre?

Vilken bank ger högst kurs/minst avgift vid överföring från swe?

Vilken bank har möjligheten att handla på Bangkokbörsen via internetbanken?

Några frågor, finns svaren/kompetensen här?

Bpai

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att öppna ett bankkonto i Thailand.

Finns det någon Thaibank som har ett system som säkerhetsmässigt liknar de svenska eller bättre?

Vilken bank ger högst kurs/minst avgift vid överföring från swe?

Vilken bank har möjligheten att handla på Bangkokbörsen via internetbanken?

Några frågor, finns svaren/kompetensen här?

Bpai

Hör med Bangkok Bank,de har en bra internetbank och verkar vara kunniga på dessa områden.Bank i Sverige blir naturligtvis Handelsbanken

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen går det inte att handla på Bangkok börs via någon nätbank, det är ganska begränsat vad man kan göra och begränsar sig till att betala räkningar och föra över pengar. Inloggning till nätbank sker med en pinkod, sedan får man engångs koder via sms att bekräfta utförda handlingar. Jämförde kurserna varje dag för några år sedan och då var det Bank of Ayudhya som gav bästa kursen vid TT. Mitt val blev Bangkok Bank då dom verkade vara mest farrang vänliga, men det var en 5-6 år sedan.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har konto i KTB, Krung Thai. Det är dom med blå skyltar.

Det blev dom för det är den bank som har kontor närmast där vi har hus. Det var inga problem att få konto om man kunde visa en adress.

Till kontot har jag ett Visa Electronkort som jag kan ta ut pengar med. Har skickat pengar från Nordea och dom satt på kontot några dagar senare. Enkelt att logga in på datorn.

Det enda negativa var att jag inte kunde få ränta på pengarna jag sätter in. Men det går säkert att förhandla om det blir en större summa.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Tack för svar!

Här i Hat Yai har vi kollat med UOB men de ville inte ha mej som kund då jag inte hade workpermit.

Synd att sambon inte sa -att då får han sätta sina 800 000thb i annan bank.

En annan sak jag gärna vill veta, det är om snikenheten är lika stor i alla Thaibankerna och då menar jag ofoget att ta ut en avgift om du inte tar ut i hemmabankens atm?

 

Bpai

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Här i Hat Yai har vi kollat med UOB men de ville inte ha mej som kund då jag inte hade workpermit.

Synd att sambon inte sa -att då får han sätta sina 800 000thb i annan bank.

En annan sak jag gärna vill veta, det är om snikenheten är lika stor i alla Thaibankerna och då menar jag ofoget att ta ut en avgift om du inte tar ut i hemmabankens atm?

 

Bpai

Hur vågar du hålla till i Hat yai?Är det inte en orolig del av Thailand?Men det är klart,du är ju från Malmötrakten så du är van  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får betala 10 bath för ett 10.000 bath för de uttag jag gör utanför hemmakontoret.

SCB.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Tanken är att öppna ett bankkonto i Thailand.

Finns det någon Thaibank som har ett system som säkerhetsmässigt liknar de svenska eller bättre?

Vilken bank ger högst kurs/minst avgift vid överföring från swe?

Vilken bank har möjligheten att handla på Bangkokbörsen via internetbanken?

Några frågor, finns svaren/kompetensen här?

Bpai

 

Tjenixen Bpai!

 

Jag använder Thanachart Securities (Thanachart Bank) när jag gör mina affärer på börsen här i Thailand. Detta har jag gjort under 2 år och den service, teknik  och den säkerhet som dom ger är svår att hitta bland dom andra. Nu läste jag att du håller till i Hat Yai och det är en bra bit från där jag har min kontakt i dessa frågor. Jag skulle gärna förmedlat min kontakt till dig och där du själv fått avgöra om det även passat dig, men han sitter i Pattaya och det är en bra bit från dig.

 

I övriga ärenden använder jag Kasikorn Bank och det funkar bra för min del, deras internet bank är bra!

 

Ha det så bra, och lycka till med all information!

 

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hur vågar du hålla till i Hat yai?Är det inte en orolig del av Thailand?Men det är klart,du är ju från Malmötrakten så du är van  :crazy:

 

 

Hat Yai ska vara någorlunda säkert, det finns mycket militär i området.

Vi bor i ett lånat hus i ett sk gated community med mur och vakter.

I dag tog vi en mc sväng till flygplatsen så sambon kunde köpa en biljett bkk tor där var det bomb koll under sadeln, koll av alla bilar och Militär med M16 som fanns överallt på området.

När man ska in på de större shoppingcentren så kollas det efter bomber under sadeln och bilarna kollas ganska bra och fotografering av Id-kort på chaufförerna, men jag tycker det känns ganska ok om allt går i lås så blir vi ägare till en hyfsad tomt nästa veckan.

Jag är inte från Malmö utan från Helsingborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Tjenixen Bpai!

 

Jag använder Thanachart Securities (Thanachart Bank) när jag gör mina affärer på börsen här i Thailand. Detta har jag gjort under 2 år och den service, teknik  och den säkerhet som dom ger är svår att hitta bland dom andra. Nu läste jag att du håller till i Hat Yai och det är en bra bit från där jag har min kontakt i dessa frågor. Jag skulle gärna förmedlat min kontakt till dig och där du själv fått avgöra om det även passat dig, men han sitter i Pattaya och det är en bra bit från dig.

 

I övriga ärenden använder jag Kasikorn Bank och det funkar bra för min del, deras internet bank är bra!

 

Ha det så bra, och lycka till med all information!

 

/Parasollkillen

 

 

 

Hej, gör du dina aktie affärer via internetbanken?

Har du koll på vad det kostar/kursen vid överföring från svensk bank?

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen
Hej, gör du dina aktie affärer via internetbanken?

Har du koll på vad det kostar/kursen vid överföring från svensk bank?

 

Hej igen!

 

När du öppnar en depå hos dom så får du ett konto som då också är ditt depånummer. När du fått allt registrerat så öppnar dom upp din depå med tillhörande internet och med access till börsen i realtid och då kan du börja handla dom värdepapper du önskar. Du kan sitta i Thailand eller i Sverige och göra dettta det är inga problem. an tar ingen avgift för att handla i realtid!

 

När jag under förra året och året innan förde över pengar så betalade jag 380 bath varje gång jag förde över 50,000:- SEK.  Här ingår då växling från EUR eller USD och då till bath, det är dom enda valutor du kan föra över i till denna bank och då till din depå!.

 

Vad det gäller kursen så har den varit i linje med dom andra när jag kollat.ibland något över och någon gång under så där är det okej!

 

Anledningen till att jag inte har deras bank även till det andra är att dom var i uppbyggnad av sin internetbank i Thanachart då när jag öppnade min depå. Jag hade Kasikorn Bank vid detta tillfälle och det funkade bra så jag lät det vara.

 

Mina utdelningar på aktierna kommer till Kasikorn Bank och då kan jag välja om jag vill föra över dom till depån eller om jag vill använda dom till annat. Så har du en annan bank idag så kan du välja att göra på det sättet eller låta dom gå tillbaka till din depå för återinvestering av hela beloppet till nya värdepapper.

 

Läste att du kom från Helsingborg..ca:3 mil norröver så har du min ort :-) !

 

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej igen!

 

När du öppnar en depå hos dom så får du ett konto som då också är ditt depånummer. När du fått allt registrerat så öppnar dom upp din depå med tillhörande internet och med access till börsen i realtid och då kan du börja handla dom värdepapper du önskar. Du kan sitta i Thailand eller i Sverige och göra dettta det är inga problem. an tar ingen avgift för att handla i realtid!

 

När jag under förra året och året innan förde över pengar så betalade jag 380 bath varje gång jag förde över 50,000:- SEK.  Här ingår då växling från EUR eller USD och då till bath, det är dom enda valutor du kan föra över i till denna bank och då till din depå!.

 

Vad det gäller kursen så har den varit i linje med dom andra när jag kollat.ibland något över och någon gång under så där är det okej!

 

Anledningen till att jag inte har deras bank även till det andra är att dom var i uppbyggnad av sin internetbank i Thanachart då när jag öppnade min depå. Jag hade Kasikorn Bank vid detta tillfälle och det funkade bra så jag lät det vara.

 

Mina utdelningar på aktierna kommer till Kasikorn Bank och då kan jag välja om jag vill föra över dom till depån eller om jag vill använda dom till annat. Så har du en annan bank idag så kan du välja att göra på det sättet eller låta dom gå tillbaka till din depå för återinvestering av hela beloppet till nya värdepapper.

 

Läste att du kom från Helsingborg..ca:3 mil norröver så har du min ort :-) !

 

/Parasollkillen

 

Om jag fattar dej korrekt så måste jag växla SEK till Euro eller $ innan jag skickar till Tanachart Bank?

Är du i hemlandet(Skåne) i sommar så kanske vi kunde ta en träff på stan när solen går ner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen
Om jag fattar dej korrekt så måste jag växla SEK till Euro eller $ innan jag skickar till Tanachart Bank?

Är du i hemlandet(Skåne) i sommar så kanske vi kunde ta en träff på stan när solen går ner!

 

Japp...det är rätt!

 

Här får du kolla med din bank i Sverige vad dom tar för avgift. Vid dessa tillfälle hade jag Handelsbanken och jag kommer inte ihåg vad dom tog i avgifter då, har bytt till Skandiabanken men inte skickat via dessa ännu!

 

Jag bor i Hua Hin och arbetar i Bangkok, har väl inga större planer på att åka tillbaka till Sverige men man vet aldrig :-) 

 

Jag lägger ett PM till dig med min mejl!

 

Ha det gott, vi hörs!

 

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Japp...det är rätt!

 

Här får du kolla med din bank i Sverige vad dom tar för avgift. Vid dessa tillfälle hade jag Handelsbanken och jag kommer inte ihåg vad dom tog i avgifter då, har bytt till Skandiabanken men inte skickat via dessa ännu!

 

Jag bor i Hua Hin och arbetar i Bangkok, har väl inga större planer på att åka tillbaka till Sverige men man vet aldrig :-)

 

Jag lägger ett PM till dig med min mejl!

 

Ha det gott, vi hörs!

 

/Parasollkillen

 

 

Tack!

Trevligt!

Vi ska eventuellt ta en sväng till Cha-am/ Hua-hin efter nyår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...