Jump to content
IGNORERAD

Flytta filer från Dator A i Thailand till Dator B i Sverige, förslag på enklast lösning?


Enis

Recommended Posts

Hej dataexperter

Flytta filer från Dator A i Thailand till Dator B i Sverige, vad har ni för förslag på enklast lösning?

I Thailand sitter en person med bristande svenska/engelska kunskaper och i sverige sitter en med bristande Thai.

Tillgång till internet finnes, är en större mängd bilder.

tjenis från enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta över filerna på ett USB minne och ta med det i fickan hem till Sverige

lär väl vara den enklaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej dataexperter

Flytta filer från Dator A i Thailand till Dator B i Sverige, vad har ni för förslag på enklast lösning?

I Thailand sitter en person med bristande svenska/engelska kunskaper och i sverige sitter en med bristande Thai.

Tillgång till internet finnes, är en större mängd bilder.

tjenis från enis

Installera dropbox på båda datorerna.

Det ingår 2 Gb gratis.

Fungerar suveränt även via mobilt internet.

Finns även som app som man kan ansluta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Be personen där nere starta teamviewer så du kan fjärrköra den datorn från dig och installera dropbox. Skydrive eller liknande på båda

Sent from my Lumia 900 using Board Express

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte det rör sig om alltför många bilder går det att skicka dem som (komprimerade) bilagor via e-post. Kanske man behöver dela upp materialet på flera e-brev för att komma runt begränsningarna.

I annat fall finns det vissa molntjänster som är gratis eller rätt billig där man temporärt kan lagra bilder på en server som är tillgängligt från flera håll(Sverige, Thailand tex).

Som sista direktalternativ kvarstår en direkt ftp-överföring till en dator i Sverige. Detta kräver dock lite pyssel som kan ta tid att få på plats.

Sist, men inte sämst, finns ju möjligheten att fylla ett USB/DVD eller annat sekundärminne med bilderna för att sedan skickas till Sverige på konventionell väg.

//Singha711.

Link to comment
Dela på andra sajter

Be personen där nere starta teamviewer så du kan fjärrköra den datorn från dig och installera dropbox. Skydrive eller liknande på båda

Sent from my Lumia 900 using Board Express

Med hjälp av Teamviewer kan man väl kopiera direkt, utan att gå via Dropbox eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men bara för köpeversionerna. Gratisfunktionerna har jag för mig inte kan det

Sent from my Lumia 900 using Board Express

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dropbox, 2 GB fritt lagringsutrymme, SkyDrive 7 GB fritt lagringsutrymme. Något av dessa alternativ verkar väl enklast. Enda "lilla" svårigheten är väl sedan i så fall att förklara hur personen delar ut en mapp till dig.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd sprend.com , lättare kan det knappast bli, det räcker med att fylla i en emailadress som filerna skickas till.

Max 2GB per gång och det går att skicka oändligt med gånger

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej dataexperter

Flytta filer från Dator A i Thailand till Dator B i Sverige, vad har ni för förslag på enklast lösning?

I Thailand sitter en person med bristande svenska/engelska kunskaper och i sverige sitter en med bristande Thai.

Tillgång till internet finnes, är en större mängd bilder.

tjenis från enis

Hur mycket är det som ska flyttas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda upp det på flickr eller liknande, kan väl inte bli enklare.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Sugersync slår nog Dropbox och andra med hästlängder.

Med sugarsync får man 5 Gb gratis. Och det är enkelt att välja det som skall syncas och hur. Då den klara många kataloger och inte bara en som dom flesta andra produkter. Använd dessutom min länk när ni registrerar er så får ni 500 Mb extra.

https://www.sugarsyn...reEvent=3647644

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Packa ner fanskapet i ne låda å skicka den till Sverige!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Dropbox, 2 GB fritt lagringsutrymme, SkyDrive 7 GB fritt lagringsutrymme. Något av dessa alternativ verkar väl enklast. Enda "lilla" svårigheten är väl sedan i så fall att förklara hur personen delar ut en mapp till dig.

/GSt

Jag har båda. Och det verkar som Skydrive är mycket långsammare än dropbox.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har båda. Och det verkar som Skydrive är mycket långsammare än dropbox.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har aldrig testat hastighet, men man får mer utrymme fritt på SkyDrive.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl att skicka det via msn, det kan väl dom flesta thai.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är okomprimerade (raw) bilder du vill skicka så gäller Skydrive. Där kan du välja om du vill komprimera bilden eller skicka som orginal. Dropbox och Google drive komprimerar utan att fråga...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej dataexperter

Flytta filer från Dator A i Thailand till Dator B i Sverige, vad har ni för förslag på enklast lösning?

I Thailand sitter en person med bristande svenska/engelska kunskaper och i sverige sitter en med bristande Thai.

Tillgång till internet finnes, är en större mängd bilder.

tjenis från enis

Enis be henne gå in på ett itcafe med burken så hjälper dom till för några hundra bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Enis be henne gå in på ett itcafe med burken så hjälper dom till för några hundra bath

Särringa är redan hemma. och inte tänkte thai frammåt och brände ut bilderna på en USB-sticka eller skiva inte när hon flaxade hemåt.

Enis - som ångrar att man inte köte en biljett till sig själv och sina kameror också så man han säga farväl, vara på plats uppleva och dokumentera.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Särringa är redan hemma. och inte tänkte thai frammåt och brände ut bilderna på en USB-sticka eller skiva inte när hon flaxade hemåt.

Enis - som ångrar att man inte köte en biljett till sig själv och sina kameror också så man han säga farväl, vara på plats uppleva och dokumentera.

Ja, en beklagar ju sorgen och det känns lite dumt att kommentera detta inlägget som jag gör.

Men jag har aldrig riktigt förstått mig på dessa thaikvinnor.

Oftast är det viktigaste att fotografera allt möjligt vilket är bra om man vill titta tillbaka i tiden och minnas. MEN...

Det är just fotograferandet som är det viktigaste, inte vad man gör med bilderna. Tror att dessa bilder som dom tar lika gärna hade kunnat brinna upp. Dom hade inte lyft ögonbrynet en gång.

En stor kulturskillnad hur man ser på minnen i Sverige och Thailand. Och här kan man nog slita håret av sig ett antal gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en beklagar ju sorgen och det känns lite dumt att kommentera detta inlägget som jag gör.

Men jag har aldrig riktigt förstått mig på dessa thaikvinnor.

Oftast är det viktigaste att fotografera allt möjligt vilket är bra om man vill titta tillbaka i tiden och minnas. MEN...

Det är just fotograferandet som är det viktigaste, inte vad man gör med bilderna. Tror att dessa bilder som dom tar lika gärna hade kunnat brinna upp. Dom hade inte lyft ögonbrynet en gång.

En stor kulturskillnad hur man ser på minnen i Sverige och Thailand. Och här kan man nog slita håret av sig ett antal gånger.

Inte alls dumt att komentera... lite av det jag ville få fram :ok: ...

Nåväl har skickat iväg ett mail med en inbjudan till dropbox till en systerson så får vi se hur det går.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Nu e det skit i tangentbordet igen, som vanligt då! En/ett skräppost mail som hamnat i just skräppost mappen går inte att ta bort!!! Har alltid tagit bort skiten  men nu säger datorn att det blev fel, går inte!! :13:

Går inte att flytta till vanliga inkorgen heller, was is das?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...