Jump to content
IGNORERAD

Röda Skyltar i Thailand


janne_h

Recommended Posts

Då jag nyligen köpt ny bil så får man till en början röda skyltar som man får sätta på.

Dock verkar det inte vara någon större urskiljning på skyltarna.

När jag igår var i Pattaya och hälsade på en kompis så stog det en annan fortuner vid huset bakom mig.

Det visade att den hade identisk skylt som min bil.

Min svåger och svägerska som hämtade min bil när den levererades av toyota kör vanligtvis en Van mellan sattahip och Ekamai.

Och hade en dag sett en identisk Svart Fortuner som min med en annan förare och samma skylter. Dom vart något chockade och trodde att min bil stulits.

Man kan undra vad det är för logik med att ha skyltar ö.h.t om man delar ut likadanna skyltar till flera bilar.

post-3145-0-18803700-1354635884_thumb.jp

Var för övrigt på Toyota idag och skulle hämta en extra nyckel jag beställt (till extrakostnad).

När jag frågade vad detta skulle kosta så sa man 1900 Baht.

När jag skulle betala så tillkom det över 600 baht för kopiering

Dom tar min gamla nyckel för att göra en kopia.

vad jag sen fick var min gamla nyckel med ett nyckelämne med en uppmaning att åka till en låsssmed för att kopiera nyckeldelen.

Då dom bara klarar av att kopiera elektroniken. Och ej innehar maskin för det övriga.

Man kan säga att jag vart milt sagt irriterad över att få en ofärdig nyckel i min hand. Där bara fjärren fungerade. Fick sen åka till en vanlig nyckelnasare för att kunna stoppa in nyckeln i tändlåset och köra med den han tog 250 baht för attfila upp nyckeln som jag hade med mig.

Jag passade på att göra en ny hemnyckel till min fru på samma gång. Det kostade 30 baht inklusive nyckelämnet som låsmeden tillhandahöll.

Godag yxskaft.

man slutar aldrig att förvåna sig i Thailand. :crazy:

post-3145-0-18803700-1354635884_thumb.jp

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    14

  • Surin P3

    4

  • BBJ

    3

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Då jag nyligen köpt ny bil så får man till en början röda skyltar som man får sätta på.

Dock verkar det inte vara någon större urskiljning på skyltarna.

När jag igår var i Pattaya och hälsade på en kompis så stog det en annan fortuner vid huset bakom mig.

Det visade att den hade identisk skylt som min bil.

Min svåger och svägerska som hämtade min bil när den levererades av toyota kör vanligtvis en Van mellan sattahip och Ekamai.

Och hade en dag sett en identisk Svart Fortuner som min med en annan förare och samma skylter. Dom vart något chockade och trodde att min bil stulits.

Man kan undra vad det är för logik med att ha skyltar ö.h.t om man delar ut likadanna skyltar till flera bilar.

post-3145-0-18803700-1354635884_thumb.jp

Var för övrigt på Toyota idag och skulle hämta en extra nyckel jag beställt (till extrakostnad).

När jag frågade vad detta skulle kosta så sa man 1900 Baht.

När jag skulle betala så tillkom det över 600 baht för kopiering

Dom tar min gamla nyckel för att göra en kopia.

vad jag sen fick var min gamla nyckel med ett nyckelämne med en uppmaning att åka till en låsssmed för att kopiera nyckeldelen.

Då dom bara klarar av att kopiera elektroniken. Och ej innehar maskin för det övriga.

Man kan säga att jag vart milt sagt irriterad över att få en ofärdig nyckel i min hand. Där bara fjärren fungerade. Fick sen åka till en vanlig nyckelnasare för att kunna stoppa in nyckeln i tändlåset och köra med den han tog 250 baht för attfila upp nyckeln som jag hade med mig.

Jag passade på att göra en ny hemnyckel till min fru på samma gång. Det kostade 30 baht inklusive nyckelämnet som låsmeden tillhandahöll.

Godag yxskaft.

man slutar aldrig att förvåna sig i Thailand. :crazy:

Är det inte nyckelfritt system på en sån dyr och fin bil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte nyckelfritt system på en sån dyr och fin bil?

Svar nej.. Men när Toyota inte ens klarar av att kopiera en nyckel helt och hållet så säger väl det det mesta om detta företag i Thailand.

Å andra sidan så är det förmodligen över lag med Thailändska bilar?

Så det är väl hugget eller stucket om man ska ha bil här.

Kör för övrigt Lexus i Sverige. och har min gamla här i Thailand till salu.

Och garantierna på en Lexus i sverige och Thailand går inte att jämföra på en fläck.

Min RX 400 i sverige 8 år eller 15000 mil. Motsvarande i Thailand 3 årEnligt Lexus Ramintra Bangkok.

Killarna på företaget kör renault Traffic och bilia hade inga som helst problem att fixa nya nycklar under samma omständigheter.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du såg nog rikt ut, det kostar/Stefan Täby

Nu var det väl inte riktigt pengarna som dom tog för det hela som jag vände mig mot. Utan hur dom skötte det hela.

det medförde ju en massa ytterligare besvär för mig att åka till nyckelnasaren.

Det verkar ju lite bakvänt oavsett kostnaden att få en icke färdig nyckel i sin hand med uppmaning att man själv ska ombesörja så att den går at använda.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore spännande att få en förklaring till detta med skyltarna. Kan inte se någon logik i det...om skyltarna är helt identiska?

post-6637-0-72109900-1354643958.jpg

post-6637-0-72109900-1354643958.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar nej.. Men när Toyota inte ens klarar av att kopiera en nyckel helt och hållet så säger väl det det mesta om detta företag i Thailand.

Å andra sidan så är det förmodligen över lag med Thailändska bilar?

Så det är väl hugget eller stucket om man ska ha bil här.

Kör för övrigt Lexus i Sverige. och har min gamla här i Thailand till salu.

Och garantierna på en Lexus i sverige och Thailand går inte att jämföra på en fläck.

Min RX 400 i sverige 8 år eller 15000 mil. Motsvarande i Thailand 3 årEnligt Lexus Ramintra Bangkok.

Killarna på företaget kör renault Traffic och bilia hade inga som helst problem att fixa nya nycklar under samma omständigheter.

Min erfarenhet i Sverige av Toyota är att de har blivit för stora och därmed nonchalanta mot privatkunder. Ungefär som VW/Audi under 90-talet, början 20-talet. Hör fler och fler som svär över Toyota och säger, ingen fler Toyota. Kan det vara på samma sätt i Thailand att framgången varit för stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag nyligen köpt ny bil så får man till en början röda skyltar som man får sätta på.

Dock verkar det inte vara någon större urskiljning på skyltarna.

När jag igår var i Pattaya och hälsade på en kompis så stog det en annan fortuner vid huset bakom mig.

Det visade att den hade identisk skylt som min bil.

Min svåger och svägerska som hämtade min bil när den levererades av toyota kör vanligtvis en Van mellan sattahip och Ekamai.

Och hade en dag sett en identisk Svart Fortuner som min med en annan förare och samma skylter. Dom vart något chockade och trodde att min bil stulits.

Man kan undra vad det är för logik med att ha skyltar ö.h.t om man delar ut likadanna skyltar till flera bilar.

...

Var skyltarna verkligen helt identiska? Provinsnamnet som står längre ned med mindre bokstäver var kanske olika?

Det som står längst upp är i alla fall inte unikt mellan provinserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var skyltarna verkligen helt identiska? Provinsnamnet som står längre ned med mindre bokstäver var kanske olika?

Det som står längst upp är i alla fall inte unikt mellan provinserna.

Har man röd skylt så får man inte lämna provinsen där den e utfärdad samt ej köra efter mörkrets inbrott enl thailänsk lag , men lagen e de ju lite sisådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar ca 3- 6 månader att få den riktiga skylten.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Var skyltarna verkligen helt identiska? Provinsnamnet som står längre ned med mindre bokstäver var kanske olika?

Det som står längst upp är i alla fall inte unikt mellan provinserna.

Det står tydligen Bangkok på båda.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens kompis jobbar på ett företag i Bangkok som ger ut de röda skyltarna och fixar alla papper

Skall fråga henne om det är möjligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man röd skylt så får man inte lämna provinsen där den e utfärdad samt ej köra efter mörkrets inbrott enl thailänsk lag , men lagen e de ju lite sisådär..

Jag har varit runt i Issan norra Thailand med bilen. Har blivit stoppad av polisen 2ggr utan att dom sagt nånting.Dom ville bara se på körkort en gång. och bara prata en gång då polisen konstaterade att jag pratade Thai.

Så den lagen verkar inte efterlevas nämvärt. Nu låg dom vita plåtarna på Toyota Pattaya, fick jag veta i gårkväll. förvånansvärt fort?

Min svägerska skulle hämta upp dom idag eller nåt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit runt i Issan norra Thailand med bilen. Har blivit stoppad av polisen 2ggr utan att dom sagt nånting.Dom ville bara se på körkort en gång. och bara prataen gång då polisen konstaterade att jag pratade Thai.

Så den lagen verkar inte efterlevas nämvärt. Nu låg dom vita plåtarna på Toyota Pattaya, fick jag veta i gårkväll. förvånansvärt fort?

Min svägerska skulle hämta upp dom idag eller nåt.

Jag lyckades få böter för att jag körde "rödskyltat" i fel distrikt. Om man lämnar det distrikt man köpt bilen i måste man fylla i det i den bok som medföljer skyltarna (ska medfölja) innan, men eftersom att jag inte köpte bilen i mitt hemdistrikt så skulle jag alltså fylla i boken varje gång jag använde bilen. Och hade då snabbt fyllt den tunna boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man röd skylt så får man inte lämna provinsen där den e utfärdad samt ej köra efter mörkrets inbrott enl thailänsk lag , men lagen e de ju lite sisådär..

Vi vart stoppade på väg från Korat till Loei med en rödreggad bil, polisen ville se på den körjournal som medföljer alla röda regskyltar, naturligtvis hade vi missat att den skulle fyllts i när man lämnar provinsen där rödplåten är utfärdad och fick böta 200 THB (med kvitto o allt). Enligt polisen där så kan man lämna provinsen där rödskylten utfärdats bara man fyller i denna körjournal. Det är väl nästan som våra gröna saluvagnsskyltar i Sverige, de kräver en körorder utfärdad av bilfiman för man ska få köra med den. Mörkerkörning sas det inget om.

(Lite för sen såg att Poffa skrivit om samma sak :thumbsup: )

Mvh

BBJ

:police:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att den mängd oskyltade fordon(oftast nya bilar) helt enkelt är oskyltade just p.g.av denna obskyra bestämmelse?

Min f.d. la röda skyltarna i baksätet om utifall att de skulle behövas vid ex. en olycka för försäkringesns skull, annar ville hon inte ha dom!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att den mängd oskyltade fordon(oftast nya bilar) helt enkelt är oskyltade just p.g.av denna obskyra bestämmelse?

Min f.d. la röda skyltarna i baksätet om utifall att de skulle behövas vid ex. en olycka för försäkringesns skull, annar ville hon inte ha dom!

Måste vara otroligt ovanligt att en thailändare frivilligt avstår från den fantastiska statussymbol som röda skyltar utgör. Förvisso åker de på lite böter av div mer eller mindre suspekta orsaker men det anser nog de flesta är ett lågt pris för nöjet att visa upp sig i en ny bil.

Att det den kör omkring en del "oreggade" bilar beror nog mer på att den ökande försäljningen av nya bilar helt enkelt medfört att det slut på röda skyltar. Och thailändare har inte direkt bråttom att byta ut dessa statussymboler mot vanliga statusbefriade vita skyltar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är de röda skyltarna slut och risbönderna som nu i år alla nästan skaffat bil pga lönhöjningar och förmånliga skatte regler kör helt utan skyltar sedan 2-3 månader tillbaka. Kör gör de ju inte direkt utan bilen står i trädgården under ett plåtskjul med överdragsskydd. De gånger jag ser dem köra är på helgen stupfulla med sin pistol liggand på passagerar sidan. Riktig vildavästern känsla med skottlossning ekande runt omkring. Nu kommer det samtidigt nyheter om att många börjar få problem med att betala på sina bilar kommer bli spännande att se hur det kommer utveckla sig. Det kommer handla om några tappade annsikten när de inte längre kan åka omkring och leka vildavästern.

Det stämmer bra att de röda skyltarna är exakt samma i många fall därför räcker det med papper på bilen som skall uppvisas för polisen. Dessa bilar går inte att spåra har funderat på orsaken och kommit fram till att det kan handla om en provotid för nya bilägare de kan ju inte bli straffade för alla fel som kan ske i trafiken när de är nybörjare. Samtidigt som de med körvana kan testa bilen utan att få problem med polisen.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades få böter för att jag körde "rödskyltat" i fel distrikt. Om man lämnar det distrikt man köpt bilen i måste man fylla i det i den bok som medföljer skyltarna (ska medfölja) innan, men eftersom att jag inte köpte bilen i mitt hemdistrikt så skulle jag alltså fylla i boken varje gång jag använde bilen. Och hade då snabbt fyllt den tunna boken.

Det verkar som det praktiseras som vanligt i Thailand?

Upp till polismannens goda humör.

Jag tror jag blivit stoppad 4 gånger utanför Bangkok.

Och ingen av dessa gånger har polisen ö.h.t nämt nånting om att bilen är rödskyltad.

1 gång fick jag 200 baht i böter för en fortkörning 126 på 120 väg. dom andra gångerna har dom endast tittat på körkortet eller velat prata.

En gång tog jag fel och gav polismannen mitt motorcykelkörkort. han brydde sig inte ö.h.t och gav tillbaka körkortet och gick iväg sen.

Så Amazing Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl heller inte köra fordon med röda plåtar efter solen gått ner, vilket jag tycker är helt logiskt.

PS. Janne_h... Tycker du skulle köpt en Lexus istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar nej.. Men när Toyota inte ens klarar av att kopiera en nyckel helt och hållet så säger väl det det mesta om detta företag i Thailand.

Å andra sidan så är det förmodligen över lag med Thailändska bilar?

Så det är väl hugget eller stucket om man ska ha bil här.

Kör för övrigt Lexus i Sverige. och har min gamla här i Thailand till salu.

Och garantierna på en Lexus i sverige och Thailand går inte att jämföra på en fläck.

Min RX 400 i sverige 8 år eller 15000 mil. Motsvarande i Thailand 3 årEnligt Lexus Ramintra Bangkok.

Killarna på företaget kör renault Traffic och bilia hade inga som helst problem att fixa nya nycklar under samma omständigheter.

Jag är inne på min tredje Toyota i Thailand och är helnöjd med service och bemötande. En enorm skillnad mot den pisservice jag hade i Sverige när jag körde Volvo, Saab och Audi.

Såga hela företaget för en sketen nyckel..

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag nyligen köpt ny bil så får man till en början röda skyltar som man får sätta på.

Dock verkar det inte vara någon större urskiljning på skyltarna.

När jag igår var i Pattaya och hälsade på en kompis så stog det en annan fortuner vid huset bakom mig.

Det visade att den hade identisk skylt som min bil.

Min svåger och svägerska som hämtade min bil när den levererades av toyota kör vanligtvis en Van mellan sattahip och Ekamai.

Och hade en dag sett en identisk Svart Fortuner som min med en annan förare och samma skylter. Dom vart något chockade och trodde att min bil stulits.

Man kan undra vad det är för logik med att ha skyltar ö.h.t om man delar ut likadanna skyltar till flera bilar.

post-3145-0-18803700-1354635884_thumb.jp

Var för övrigt på Toyota idag och skulle hämta en extra nyckel jag beställt (till extrakostnad).

När jag frågade vad detta skulle kosta så sa man 1900 Baht.

När jag skulle betala så tillkom det över 600 baht för kopiering

Dom tar min gamla nyckel för att göra en kopia.

vad jag sen fick var min gamla nyckel med ett nyckelämne med en uppmaning att åka till en låsssmed för att kopiera nyckeldelen.

Då dom bara klarar av att kopiera elektroniken. Och ej innehar maskin för det övriga.

Man kan säga att jag vart milt sagt irriterad över att få en ofärdig nyckel i min hand. Där bara fjärren fungerade. Fick sen åka till en vanlig nyckelnasare för att kunna stoppa in nyckeln i tändlåset och köra med den han tog 250 baht för attfila upp nyckeln som jag hade med mig.

Jag passade på att göra en ny hemnyckel till min fru på samma gång. Det kostade 30 baht inklusive nyckelämnet som låsmeden tillhandahöll.

Godag yxskaft.

man slutar aldrig att förvåna sig i Thailand. :crazy:

Tjena!

En av er har råkat ut för en oäkta skylt. Falska röda skyltar vanligt i Thailand.

vi har fått frågan då vi har hämtat ut nya bilar åt mig och släktingar.

Deponera 4.000 Baht och man får en äkta med bok och allt.(betalas tbx när man får

ut dom vita skyltarna.)

Är bilhandlarn på gott humör slipper man depositionen.

Eller välj en falsk och chansa.

Tredje allt. är att köra utan och pröjsa kaffepengar och se glad ut.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl heller inte köra fordon med röda plåtar efter solen gått ner, vilket jag tycker är helt logiskt.

PS. Janne_h... Tycker du skulle köpt en Lexus istället.

Bara 3,5 miljoner i skillnad.

Men det tycker jag också. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl heller inte köra fordon med röda plåtar efter solen gått ner, vilket jag tycker är helt logiskt.

Ursäkta en ovan, men: Varför då??

Eller är det Thailogik :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en ovan, men: Varför då??

Eller är det Thailogik :crazy:

Mvh

BBJ

:wai:

Thailogik, måste väl bero på att dom inte syns i mörkret!!!! :13:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...