Jump to content
IGNORERAD

Min laptop ska pensioneras - tips på en ny ?


Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

Recommended Posts

Ops jag vet inte ens vad jag har för OS, bara jag kan maila, betala räkningarna spara dokument, bilder är jag nöjd, vad gör ni andra för superkvalificeade högteknologiska multioperationer som kräver Windows 8. Jag har en ASUS 1225 B om det säger något. Fan jag borde packa lite , åker på onsdag 1340 fr ARN, blir alltid i sista minuten.

Stefan Täby

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    24

  • andrejsdenruskige

    21

  • Herr Chang

    14

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Konstigt att det är apple fånboys som ondgör sig över Win 8.. Tror bestämt det är lite avundsjuka som ligger bakom för att apple nu förpassas till stenåldern med sina olika OS till sina produkter :giggle: Innovation kallas det visst för det ni nu ser i möjligheterna med Windows 8 :)

Fånboysen är inte ensamma om att tycka att Windows 8 inte håller måttet riktigt.

Det är som sagt "innovativt", men förbättring är fel, förändring passar nog bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det är apple fånboys som ondgör sig över Win 8.. Tror bestämt det är lite avundsjuka som ligger bakom för att apple nu förpassas till stenåldern med sina olika OS till sina produkter :giggle: Innovation kallas det visst för det ni nu ser i möjligheterna med Windows 8 :)

Du måste skämta... avundsjuk på Windows 8? Jag är snarare mycket tacksam för att jag slipper använda det.

OS X och iOS har en gemensam kodbas, men Apple är smarta nog att inse att det krävs olika gränssnitt för olika produkter. Till skillnad från Microsoft.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Herr Chang, vad skall man säga?

När man har varit med från forntiden sas där det inte fanns PC och riktiga "handhavandegränssnitt" inte ens på stordatorer, då kan jag intyga dig att det har gått åt mycket tankeverksamhet kring utformning och realisering av vad vi idag kallar ett operativsystem.

Det första man härvid lär sig är att ett grundläggande krav på ett sådant systemkoncept består i att tillhandahålla kommunikationsmöjligheter som överbryggar långtgående olikheter i den fysiska utrustningen, användarkompetens och -inriktning. Det är således förmågan att kombinera ihop olika miljöer map geografisk placering, språk, mjukvara och hårdvara till fungerande arbetsenheter. Detta är en väsentlig förutsättning för att skapa effektiva företag/organistationer som kan generera den vinst som är nödvändigt för att vi även i fortsättningen skall ha råd att köpa datorer och alla andra iLeksaker.

Företaget som du och din sekt omhuldar har absolut inte gjort någonting åt det hållet, har varken erfarenhet eller förtroende hos yrkeskåren som på det ena eller andra sättet jobbar med mer än en dator/ifånpryl åt gången för att få saker att fungera i ett fleranvändarsammanhang. Tvärtom, de försvårar för ett tekniskt samarbete gång på gång när en ny "release" på deras arkaiska flintaprylar släps utan tillgänglig dokumentation och lämplig integreringsgränssnitt. Att dessa verklighetsfrämmande och hjärntvättade tomtar ständigt mumlar sitt mantra "vi är/vet bäst i världen" gör inte saken lättare för alla som mäts på verkliga framsteg och inte på religiöst babbel.

//Singha711

Ojoj... det intressanta är ju att när självutnämnda experter som du inte får bestämma så väljer konsumenterna Apple.

Jag förstår att det svider.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj... det intressanta är ju att när självutnämnda experter som du inte får bestämma så väljer konsumenterna Apple.

Jag förstår att det svider.

Herr Chang har talat.

Att du orkar med ditt dravell
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ojoj... det intressanta är ju att när självutnämnda experter som du inte får bestämma så väljer konsumenterna Apple.

Jag förstår att det svider.

Herr Chang har talat.

Hmm, om du läser TS inlägg så vill han ju uttryckligen köpa sig en dator med Windows i, så det som du anklagar Singha för passar ju mer in på dig när man betänker vad tråden handlar om :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

Men samtidigt undrar man ju vad som är så dåligt med Win7, som enligt mig är det vettigaste Windows har kommit med sedan starten.

Det är min åsikt också, men så har jag bara varit med sen Windows 3.11. :crazy:

Grunder i Windows 8 är samma som Windows 7, går t ex utmärkt att blanda

Men då ska jag nog trivas bra med 8ttan

Den där ser helt klart intressant ut. Bara det numeriska tangentbordet som saknas men det får jag kanske leva med.

cc4c4cdd-616d-41eb-8c81-d3543949072a.jpg

Snygg är den också.

// Skalis

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är min åsikt också, men så har jag bara varit med sen Windows 3.11. :crazy:

Men då ska jag nog trivas bra med 8ttan

Den där ser helt klart intressant ut. Bara det numeriska tangentbordet som saknas men det får jag kanske leva med.

cc4c4cdd-616d-41eb-8c81-d3543949072a.jpg

Snygg är den också.

// Skalis

Har också haft win3.x och MS-DoS innan dess. Windows 95 var ett steg fram, XP ett steg fram och Win var ett steg fram.

Sedan finns det en massa utfyllnad där i mellan som inte riktigt var några steg framåt. Med lite välvilja kan man kalla dessa för ett steg åt sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall inte peka ut ett specifikt datormodell utan försöka ge några allmänna råd som kan vara bra när man skaffar elektroniska prylar som har en begränsad ekonomisk/teknologisk livslängd:

  • Den idag modernaste dator/laptop är hopplöst föråldrat på max 2 år. Detta betyder att din genomsnittliga månadskostnad ligger AK/24 (AK=Anskaffningskostnad) eller ännu mera realistisk på ca AK/20.
  • De flesta datorer säljs med en garant på 1 eller 2 år. Att teckna extra försäkringar under garantitiden är i princip bortslängda pengar.
  • Vid en genomsnittlig månadskostnad över 500 kr ringer iaf hos mig samtliga varningsklockor. Jag kan aldrig tänka mig något substantiellt mervärde utöver det alla kan få med denna maxkostnad.
  • En laptop på över 10000 kr är enbart motiverat när ett företag eller "någon annan" står för merparten av AK. Vill man ändå investera mer än 10000 kr är det bättre att skaffa en "kombination" bestående av en supersnabb värstingdator som stationär bas i hemmet och som körs (remote via internet) mha supermobil laptop/hybrid/surfplatta med lite eget klös om internet skulle vara långsamt eller otillgängligt. Självfallet skall man alltid ha tillgång till alla resurser i hemmet (multimedia, tv, telefon, dokument, övervakningskamera etc) utan att släpa med sig komprimerade kopior på taffliga extradiskar, USB etc.
  • Internet betalar man för även när man är bortrest och det gäller då att utnyttja dess kapacitet åt andra hållet: att koppla upp sig mot sitt egna nätverk med dess resurser var än man befinner sig i världen. Så kör alla företag och organisationer och så kan även privatpersoner göra, åtminstone med integrerade Windows operativsystem.
  • När det gäller en laptop/hybrid/surfplatta är dess mobila egenskaper viktigare än prestandan eftersom det mesta av resurskrävande applikationer körs och kommer i mycket högre grad att köras på kraftfulla servrar "i molnet". Tex MS-Office kan alltid köras på en server "någonstans i molnet" och den lokala enheten behöver bara lagra de egna data, tex Excel- eller Wordfilerna. Med internets snabba utbyggnad kommer alla multimedia kunna streamas direkt till datorn utan att tunga hanteringsprogram behöver vara installerade.
  • Kvalitet på en dator definieras inte fysiskt utan i frånvaron av komplikationer i det som man vill använda datorn till.
  • Det är bättre att satsa på en bättre/modernare och väldimensionerad utrustning hos ett "budgetmärke" än föråldrad/inkompatibel teknik hos ett s.k. "kvalitetsmärke". Eventuella fysiska kvalitetsbrister finansieras i första hand via försäkringar utöver garantin.
  • Windows 8 (Pro) är idag ett måste för nya konsumentmaskiner. Allt annat är otänkbart om man värdesätter hela registret av dagens kommunikationsmöjligheterna.
  • En dator är inget möbelstycke...
  • Försök inte använda en dator som en statuspryl eller rentav imponera på omgivningen. För de som är insatta är en vräkig "låtsasdator" bara den ultimata bekräftelsen på misstankar om kompetensbrister.
  • etc etc

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag skall inte peka ut ett specifikt datormodell utan försöka ge några allmänna råd som kan vara bra när man skaffar elektroniska prylar som har en begränsad ekonomisk/teknologisk livslängd:

  • Den idag modernaste dator/laptop är hopplöst föråldrat på max 2 år. Detta betyder att din genomsnittliga månadskostnad ligger AK/24 (AK=Anskaffningskostnad) eller ännu mera realistisk på ca AK/20.
  • De flesta datorer säljs med en garant på 1 eller 2 år. Att teckna extra försäkringar under garantitiden är i princip bortslängda pengar.
  • Vid en genomsnittlig månadskostnad över 500 kr ringer iaf hos mig samtliga varningsklockor. Jag kan aldrig tänka mig något substantiellt mervärde utöver det alla kan få med denna maxkostnad

//Singha711

Bla bla.

Detta gäller all elektronik.

Det är alltså ingen idé att köpa en TV eftersom den är hopplöst gammal om två år.

Det är ingen idé att köpa en telefon eftersom den är hopplöst gammal efter tre kvartal.

Det är ingen idé att köpa någonting över huvudtaget eftersom det alltid kommer något bättre, något nyare och samtidigt något billigare.

Och för guds skull. Köp aldrig en bil!

Vad i helvete ska man med pengar till om man inte vågar använda dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bla bla.

Detta gäller all elektronik.

Det är alltså ingen idé att köpa en TV eftersom den är hopplöst gammal om två år.

Det är ingen idé att köpa en telefon eftersom den är hopplöst gammal efter tre kvartal.

Det är ingen idé att köpa någonting över huvudtaget eftersom det alltid kommer något bättre, något nyare och samtidigt något billigare.

Och för guds skull. Köp aldrig en bil!

Vad i helvete ska man med pengar till om man inte vågar använda dom.

Skicka dom till Thailand :crazy:

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skicka dom till Thailand :crazy:

Ja, Thailand blir aldrig gammalt. Alltid något nytt när man kommer dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bla bla.

Detta gäller all elektronik.

Det är alltså ingen idé att köpa en TV eftersom den är hopplöst gammal om två år.

Det är ingen idé att köpa en telefon eftersom den är hopplöst gammal efter tre kvartal.

Det är ingen idé att köpa någonting över huvudtaget eftersom det alltid kommer något bättre, något nyare och samtidigt något billigare.

Och för guds skull. Köp aldrig en bil!

Vad i helvete ska man med pengar till om man inte vågar använda dom.

Ja pratar uteslutande om bruksvärdet och inte om statusvärdet eller det föga smickrande värdet att behöva springa omkring med (av sekten sanktionerade) modeprylar.

Alltså, bruksvärde för en dator = förmågan att kunna utföra ett jobb på ett ändamålsenligt, rationellt och energibesparande sätt mot bakgrund av den tillbudsstående teknologin.

Eller med andra ord: Min 2 år gamla Acer Aspire 4820TG (ca 6000 kr) öronflänger din fåniga "Best In The World"-MAC med hästlängder under sin ekonomiska livstid. Men det bästa är att jag har således pengarna kvar att skaffa en splitterny dator snart medan du måste fortfarande "amortera" din gamla slöhäck ett på år till, hehe. :yahoo:

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Att du orkar med ditt dravell

Jaha... och du har uppenbarligen inget svar på tal.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja pratar uteslutande om bruksvärdet och inte om statusvärdet eller det föga smickrande värdet att behöva springa omkring med (av sekten sanktionerade) modeprylar.

Alltså, bruksvärde för en dator = förmågan att kunna utföra ett jobb på ett ändamålsenligt, rationellt och energibesparande sätt mot bakgrund av den tillbudsstående teknologin.

Eller med andra ord: Min 2 år gamla Acer Aspire 4820TG (ca 6000 kr) öronflänger din fåniga "Best In The World"-MAC med hästlängder under sin ekonomiska livstid. Men det bästa är att jag har således pengarna kvar att skaffa en splitterny dator snart medan du måste fortfarande "amortera" din gamla slöhäck ett på år till, hehe.

//Singha711

Jag amorterar ingenting, varken telefoner, datorer eller bilar.

Jag köper det jag trivs med för stunden och det jag anser är "valuta för pengarna".

Väntade på en MBPr men det sket sig på någon punkt, vilket betyder att jag inte köper.

Med min dator så utför jag inga jobb. Skulle aldrig falla mig in att köpa "verktygen" själv eftersom jag inte har någon nytta av det.

På vilket sätt öronflänger din Acer 4820TG min Mac? Och varför drar du in Mac i diskussionen?

När frun ska köpa skor så ber jag henne köpa dom skorna som passar bäst och sitter skönast och inte dom skorna som hon kanske får på något optimerat sätt flest steg /krona.

Själv gör jag likadant när jag köper saker till mig själv.

Sen hur mycket man är beredd att lägga ner i pengar på dessa saker varierar. Det jag tycker är värt pengarna är inte det samma som vad du tycker.

Jag tycker att du är snål. Om du är det kan jag dock inte avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall inte peka ut ett specifikt datormodell utan försöka ge några allmänna råd som kan vara bra när man skaffar elektroniska prylar som har en begränsad ekonomisk/teknologisk livslängd:

  • Den idag modernaste dator/laptop är hopplöst föråldrat på max 2 år. Detta betyder att din genomsnittliga månadskostnad ligger AK/24 (AK=Anskaffningskostnad) eller ännu mera realistisk på ca AK/20.
  • De flesta datorer säljs med en garant på 1 eller 2 år. Att teckna extra försäkringar under garantitiden är i princip bortslängda pengar.
  • Vid en genomsnittlig månadskostnad över 500 kr ringer iaf hos mig samtliga varningsklockor. Jag kan aldrig tänka mig något substantiellt mervärde utöver det alla kan få med denna maxkostnad.
  • En laptop på över 10000 kr är enbart motiverat när ett företag eller "någon annan" står för merparten av AK. Vill man ändå investera mer än 10000 kr är det bättre att skaffa en "kombination" bestående av en supersnabb värstingdator som stationär bas i hemmet och som körs (remote via internet) mha supermobil laptop/hybrid/surfplatta med lite eget klös om internet skulle vara långsamt eller otillgängligt. Självfallet skall man alltid ha tillgång till alla resurser i hemmet (multimedia, tv, telefon, dokument, övervakningskamera etc) utan att släpa med sig komprimerade kopior på taffliga extradiskar, USB etc.
  • Internet betalar man för även när man är bortrest och det gäller då att utnyttja dess kapacitet åt andra hållet: att koppla upp sig mot sitt egna nätverk med dess resurser var än man befinner sig i världen. Så kör alla företag och organisationer och så kan även privatpersoner göra, åtminstone med integrerade Windows operativsystem.
  • När det gäller en laptop/hybrid/surfplatta är dess mobila egenskaper viktigare än prestandan eftersom det mesta av resurskrävande applikationer körs och kommer i mycket högre grad att köras på kraftfulla servrar "i molnet". Tex MS-Office kan alltid köras på en server "någonstans i molnet" och den lokala enheten behöver bara lagra de egna data, tex Excel- eller Wordfilerna. Med internets snabba utbyggnad kommer alla multimedia kunna streamas direkt till datorn utan att tunga hanteringsprogram behöver vara installerade.
  • Kvalitet på en dator definieras inte fysiskt utan i frånvaron av komplikationer i det som man vill använda datorn till.
  • Det är bättre att satsa på en bättre/modernare och väldimensionerad utrustning hos ett "budgetmärke" än föråldrad/inkompatibel teknik hos ett s.k. "kvalitetsmärke". Eventuella fysiska kvalitetsbrister finansieras i första hand via försäkringar utöver garantin.
  • Windows 8 (Pro) är idag ett måste för nya konsumentmaskiner. Allt annat är otänkbart om man värdesätter hela registret av dagens kommunikationsmöjligheterna.
  • En dator är inget möbelstycke...
  • Försök inte använda en dator som en statuspryl eller rentav imponera på omgivningen. För de som är insatta är en vräkig "låtsasdator" bara den ultimata bekräftelsen på misstankar om kompetensbrister.
  • etc etc

//Singha711

Orkar knappt svara...

Uppenbart är ju att du inte är beredd att betala för kvalitet. Om något kostar mer än vad du är beredd att betala så är det bara en statuspryl? Är det rätt uppfattat?

Vad tycker du om bilar... till exempel Mercedes, BMW, Audi? Bara statusprylar?

Tycker du det är miljövänligt att slänga en skitdator efter kort tid istället för att ha en kvalitetsdator en längre tid?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbart är ju att du inte är beredd att betala för kvalitet. Om något kostar mer än vad du är beredd att betala så är det bara en statuspryl? Är det rätt uppfattat? Vad tycker du om bilar... till exempel Mercedes, BMW, Audi? Bara statusprylar? Herr Chang har talat.

Om vi pratar datorer som vi gör i denna tråden, så betalar jag gärna för kvalité, men inte några tusen extra bara för ett varumärke med ett designat Äpple på.

Däremot köper jag gärna Samsung, Asus eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta med "gammdatorn" till Thailand, och skaffa nytt batteri där. Bra priser...

Kanske dom kan vässa den lite också.

Köp ett externt numeriskt tangentbord.

Festa upp stålarna som blir över...

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om vi pratar datorer som vi gör i denna tråden, så betalar jag gärna för kvalité, men inte några tusen extra bara för ett varumärke med ett designat Äpple på.

Däremot köper jag gärna Samsung, Asus eller liknande.

Nu var det nog Singha som startade Apple-snacket.

Tidigare rekommenderade jag TS en del datorer utifrån de kriterier han ville ha. HP eller Sony's burkar skulle jag ha valt i detta fall eftersom det inte fanns någon ASUS under typ 3,5kg som hade numeriskt tangentbord.

Hade det varit jag så hade jag struntat i det numeriska tangentbordet och på så sätt fått ett bättre urval. Och då kanske ASUS hade varit ett av dom bättre alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag amorterar ingenting, varken telefoner, datorer eller bilar.

Jag köper det jag trivs med för stunden och det jag anser är "valuta för pengarna".

Väntade på en MBPr men det sket sig på någon punkt, vilket betyder att jag inte köper.

Med min dator så utför jag inga jobb. Skulle aldrig falla mig in att köpa "verktygen" själv eftersom jag inte har någon nytta av det.

På vilket sätt öronflänger din Acer 4820TG min Mac? Och varför drar du in Mac i diskussionen?

När frun ska köpa skor så ber jag henne köpa dom skorna som passar bäst och sitter skönast och inte dom skorna som hon kanske får på något optimerat sätt flest steg /krona.

Själv gör jag likadant när jag köper saker till mig själv.

Sen hur mycket man är beredd att lägga ner i pengar på dessa saker varierar. Det jag tycker är värt pengarna är inte det samma som vad du tycker.

Jag tycker att du är snål. Om du är det kan jag dock inte avgöra.

Naturligtvis får du köpa vad du vill och till vilket pris du vill och du får även njuta av dina prylar så mycket ditt hjärta begär och orkar med.

Men blandar inte dessa högst individuella synpunkter i en diskussion där den primära utgångspunkten är pris i förhållande till prestation. Det är vad vi diskutera här och det går att mäta någorlunda objektivt.

Precis som snålheten lätt kan bedra en så förhåller det sig med okynnesköp av onödigt dyra prylar: Det är någon annan som du objektivt gör lyckligt (rik) medan du får frossa i din högst subjektiva köparglädje så länge det än varar.

Mellan dessa ytterligheterna finns ett optimum som jag försöker lokalisera. Varken mer eller mindre.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Naturligtvis får du köpa vad du vill och till vilket pris du vill och du får även njuta av dina prylar så mycket ditt hjärta begär och orkar med.

Men blandar inte dessa högst individuella synpunkter i en diskussion där den primära utgångspunkten är pris i förhållande till prestation. Det är vad vi diskutera här och det går att mäta någorlunda objektivt.

Precis som snålheten lätt kan bedra en så förhåller det sig med okynnesköp av onödigt dyra prylar: Det är någon annan som du objektivt gör lyckligt (rik) medan du får frossa i din högst subjektiva köparglädje så länge det än varar.

Mellan dessa ytterligheterna finns ett optimum som jag försöker lokalisera. Varken mer eller mindre.

//Singha711

Skulle detta optimum existera så skulle det bara tillverkas en dator.

Livet består inte av siffror och sekunder.

Men då är det väl också känt at statistiker är väldigt dåliga älskare.

Vet inte varför, men dom analyserar väl sönder allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar knappt svara...

Uppenbart är ju att du inte är beredd att betala för kvalitet. Om något kostar mer än vad du är beredd att betala så är det bara en statuspryl? Är det rätt uppfattat?

Vad tycker du om bilar... till exempel Mercedes, BMW, Audi? Bara statusprylar?

Tycker du det är miljövänligt att slänga en skitdator efter kort tid istället för att ha en kvalitetsdator en längre tid?

Herr Chang har talat.

Är det så svårt att förstå att man söker bäst tänkbara kvalitet till lägsta pris?

Hur skulle Apple ha kunnat kamma hem alla dessa miljarder om de inte satt fastklistrade vid denna princip, naturligtvis bara för egen del?

Ja, jag värdesätter kvalitetsbilar och allra bäst tycker jag om ett märke som sponsrar Tysklands fotbollslandslag av ett enda skäl:

Mina genomsnittliga milkostnader är de lägsta jag någonsin har haft på en "riktig" bil. Det är precis detta koncept som jag också försöker tillämpa när det gäller datorköp:

Det är i slutändan din faktiska månadskostnad i förhållande till nyttan av användandet som räknas. Det är en fundamental ekonomisk princip som gäller även för privatpersoner.

Varken mer eller mindre.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men då är det väl också känt at statistiker är väldigt dåliga älskare.

...

HaHaHa, :rotfl: :rotfl:

lysande försvarstaktik!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

faktiska månadskostnad i förhållande till nyttan av användandet

Å herregud!!!!

Jag har ingen nytta av datorn. Så oavsett vad man man köper så blir det oändligt dåligt när man delar med noll.

Hade herr Singha köpt en Volvo 144 av 73års modell så hade det inte kostat han många kronor.

Sedan så ska herr Singha också ha klart för sig att det säkert hade varit billigare att ta taxi, buss och flyg de gånger du transporterar röv från A till B.

För min del skulle det billigaste alternativet vara taxi, buss och flyg. Kanske det är det samma för Singha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...