Jump to content
IGNORERAD

Min laptop ska pensioneras - tips på en ny ?


Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

Recommended Posts

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

Ska snart iväg till Thailand och har bestämt mig för att penionera min Lifebook S7110. Den är iof helt ok men börjar bli trött och batteritiden är obefintlig.

4deca33e31d73579bf103fb21.jpg

Behöver tips på en bra burk i premiumsegmentet (10-13.000:-)

Måsten:

14-15-17 tums skärm (inte mindre), LED ett måste.

SSD disk men den behöver inte vara på mer än 80 GB.

Numeriskt tangenbort

Lååååång batteritid.

Windows.

Tips mottages tacksamt.

// Skalis

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    24

  • andrejsdenruskige

    21

  • Herr Chang

    14

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Hejsan Skalis

Det är i stort sett bara att hugga en i högen,.

Vilken du än tar så är den omodern om 2 månader.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ska snart iväg till Thailand och har bestämt mig för att penionera min Lifebook S7110. Den är iof helt ok men börjar bli trött och batteritiden är obefintlig.

4deca33e31d73579bf103fb21.jpg

Behöver tips på en bra burk i premiumsegmentet (10-13.000:-)

Måsten:

14-15-17 tums skärm (inte mindre), LED ett måste.

SSD disk men den behöver inte vara på mer än 80 GB.

Numeriskt tangenbort

Lååååång batteritid.

Windows.

Tips mottages tacksamt.

// Skalis

Prisjakt och filtrering efter dina behov.

http://www.prisjakt.ms=l=s105038005

EDIT:

Efter filtreringen så hade jag nog valt någon HP Pro Book eller Sony. ASUS maskinerna var allt för tunga.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt enda tips blir att undvika Windows 8.

Herr Chang har talat.

Att säga åt någon låta bli Windows 8, är ungefär som att vi skulle säg åt dig att undvika Mountain Lion, dvs varför undvika det nyaste operativsystemet. Vill man inte använda det nya gränssnittet så är det bara att låta bli. Första gången man ser Windows 8 kan man bli lite förskräckt, men så är det väl med alla nyheter. Efter ett par dagar har man vant sig vid nyheterna och kan inte förstå varför det såg så krånglgt ut från början.

Köper du en ny dator idag, ska du naturligtvis se till att du får den med Windws 8. HC verkar vilja stanna kvar i MSDOS ;)

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att säga åt någon låta bli Windows 8, är ungefär som att vi skulle säg åt dig att undvika Mountain Lion, dvs varför undvika det nyaste operativsystemet. Vill man inte använda det nya gränssnittet så är det bara att låta bli. Första gången man ser Windows 8 kan man bli lite förskräckt, men så är det väl med alla nyheter. Efter ett par dagar har man vant sig vid nyheterna och kan inte förstå varför det såg så krånglgt ut från början.

Köper du en ny dator idag, ska du naturligtvis se till att du får den med Windws 8. HC verkar vilja stanna kvar i MSDOS :wink:

/GSt

7:an är bättre.

Om någon ville ha Lion istället för Snow Leopard så hade jag sagt att dom skulle behålla SL.

Verkar vara varannat skit för Windows.

Är du en av dom som rekommenderade VIsta också bara för att det var nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga åt någon låta bli Windows 8, är ungefär som att vi skulle säg åt dig att undvika Mountain Lion, dvs varför undvika det nyaste operativsystemet. Vill man inte använda det nya gränssnittet så är det bara att låta bli. Första gången man ser Windows 8 kan man bli lite förskräckt, men så är det väl med alla nyheter. Efter ett par dagar har man vant sig vid nyheterna och kan inte förstå varför det såg så krånglgt ut från början.

Köper du en ny dator idag, ska du naturligtvis se till att du får den med Windws 8. HC verkar vilja stanna kvar i MSDOS :wink:

/GSt

Bara för att något är nytt innebär det inte att det är bättre, och inte ens bra.

Jag anser att Windows 8 är ett dåligt OS, därav min lilla rekommendation.

Allmänhetens reaktion lär vara uppenbar efter nyår.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

7:an är bättre.

Om någon ville ha Lion istället för Snow Leopard så hade jag sagt att dom skulle behålla SL.

Verkar vara varannat skit för Windows.

Är du en av dom som rekommenderade VIsta också bara för att det var nytt?

Vista var aldrig bra, men det är nog ändå ett undantag. Windows 8 är ett bra operativsystem, precis lika stabilt som Windows 7, men med tillägg för att även kunna passa pekskärmar. Tror att de som klagar på Windows 8 inte har så stor erfarenhet av operativsystemet. Har nu kört det en längre tid (har SA på jobbet vilket innebar att vi fick den skarpa versionen långt innan den slåpptes för allmänheten) och har bara positiva erfarenheter. Trivs man inte med nya gränssnittet behöver man inte använda det.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att något är nytt innebär det inte att det är bättre, och inte ens bra.

Jag anser att Windows 8 är ett dåligt OS, därav min lilla rekommendation.

Allmänhetens reaktion lär vara uppenbar efter nyår.

Herr Chang har talat.

På vilket sätt är det ett dåligt OS? Tror som jag skrev ovan att din uppfattning beror på ovana vid hur det nya gränssnittet ska hanteras. Grunder i Windows 8 är samma som Windows 7, går t ex utmärkt att blanda Windows 7 och Windows 8. Finns ju inget som är sämre i Windows 8 (om vi pratar som operativsystem), bara gränssnittet som är annorlunda. Vill du inte använda nya gränssnittet så strunta i det.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vista var aldrig bra, men det är nog ändå ett undantag. Windows 8 är ett bra operativsystem, precis lika stabilt som Windows 7, men med tillägg för att även kunna passa pekskärmar. Tror att de som klagar på Windows 8 inte har så stor erfarenhet av operativsystemet. Har nu kört det en längre tid (har SA på jobbet vilket innebar att vi fick den skarpa versionen långt innan den slåpptes för allmänheten) och har bara positiva erfarenheter. Trivs man inte med nya gränssnittet behöver man inte använda det.

/GSt

Nu är det ju lite av min filosofi att man inte bör ha allt för mycket finesser och funktioner om man inte använder dessa eftersom det oftast skapar mer problem än de ger glädje.

Men visst, för all del, det är nog inte så uruselt med Win8.

Men samtidigt undrar man ju vad som är så dåligt med Win7, som enligt mig är det vettigaste Windows har kommit med sedan starten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju lite av min filosofi att man inte bör ha allt för mycket finesser och funktioner om man inte använder dessa eftersom det oftast skapar mer problem än de ger glädje.

Men visst, för all del, det är nog inte så uruselt med Win8.

Men samtidigt undrar man ju vad som är så dåligt med Win7, som enligt mig är det vettigaste Windows har kommit med sedan starten.

Det är inget större fel på Windows 7, men vad jag menar är att om man köper en dator idag, så ska man ju se till att få senaste operativsystem. Windows 8 är inte sämre än Windows 7.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är inget större fel på Windows 7, men vad jag menar är att om man köper en dator idag, så ska man ju se till att få senaste operativsystem. Windows 8 är inte sämre än Windows 7.

/GSt

Vilken nytta har man av 8:an om man inte har touch på sin laptop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kört och blivit van med Windows 8 ungefär en månad.

Mitt omdöme: Windows 8 är ett utmärkt operativsystem och i många punkter vida överlägsen föregångarna Windows7/Vista etc.

Punkt och slut.

Problemet med Windows 8 är inte tekniskt, konceptuellt eller grafiskt utan designen som numera får flera flera olikartade användarkategorier under en hatt. Och det är här som ovana användare får betala ett visst inträdespris i form av att bli tvungna att tänka om en aning. Men det tar inte så lång tid och det lönar sig.

Det är inget problem för den med öppet sinne och en mental flexibilitet som krävs idag och ännu mera imorgon. Är man insnöad i ett arkaiskt synsätt när det gäller datorer och användarbegränsningar skall man hålla sig operativsystem på kaffebryggarnivå. Ännu mindre rådsamt är det att ge rekommendationer till höger och vänster om saker som man inte är insatt i eller har föga erfarenhet av.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nytta har man av 8:an om man inte har touch på sin laptop?

Vissa nyheter finns så klart i Windows 8, jag tror att många kan vara intressanta även för vanliga användare. Enkelt att integrera med andra applikationer, t ex sociala medier, nyheter, musik epost mm. Vill man använda nya gränssnittet, kan man ju skräddarsy utseendet på detta för att passa sina egna intressen. Det första jag gjorde var att i princip ta bort alla applikationer MS lagt upp på första-sidan i nya gränssnittet för att i stället lägga dit det jag var intresserad av. En annan stor fördel är ju att ha samma gränssnitt till alla plattformar, tex telefoner, plattor mm. Plattor är ju någon som kommit för att stanna.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vissa nyheter finns så klart i Windows 8, jag tror att många kan vara intressanta även för vanliga användare. Enkelt att integrera med andra applikationer, t ex sociala medier, nyheter, musik epost mm. Vill man använda nya gränssnittet, kan man ju skräddarsy utseendet på detta för att passa sina egna intressen. Det första jag gjorde var att i princip ta bort alla applikationer MS lagt upp på första-sidan i nya gränssnittet för att i stället lägga dit det jag var intresserad av. En annan stor fördel är ju att ha samma gränssnitt till alla plattformar, tex telefoner, plattor mm. Plattor är ju någon som kommit för att stanna.

/GSt

Ja, kanske att det känns ok efter en stund. Jag har bara provat det lite snabbt och blev ganska besviken.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det ett dåligt OS? Tror som jag skrev ovan att din uppfattning beror på ovana vid hur det nya gränssnittet ska hanteras. Grunder i Windows 8 är samma som Windows 7, går t ex utmärkt att blanda Windows 7 och Windows 8. Finns ju inget som är sämre i Windows 8 (om vi pratar som operativsystem), bara gränssnittet som är annorlunda. Vill du inte använda nya gränssnittet så strunta i det.

/GSt

Windows 8 är fel på många sätt. Microsoft försöker göra ett OS som passar både för pekplattor och och för vanliga datorer.

I sin iver lyckas man varken med det ena eller det andra. En hopplös blandning av metaforer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows 8 är fel på många sätt. Microsoft försöker göra ett OS som passar både för pekplattor och och för vanliga datorer.

I sin iver lyckas man varken med det ena eller det andra. En hopplös blandning av metaforer.

Herr Chang har talat.

Naturligtvis får du ha dina synpunkter, men är inte detta precis vad Apple velat göra en längre tid? MacOS ska ju försvinna och det ska bli iOS på alla enheter?

Microsoft har dock lyckats med detta tycker jag. Vill du inte använda nya gränssnittet på en vanlig dator behöver du inte, du använder den precis som du använder Windows 7, ser ju tom likadant ut. Jag tror inte du fattat hur Windows 8 ska och kan användas.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kört och blivit van med Windows 8 ungefär en månad.

Mitt omdöme: Windows 8 är ett utmärkt operativsystem och i många punkter vida överlägsen föregångarna Windows7/Vista etc.

Jaha, det säger ju inte mycket. Precis som om det skulle vara svårt att överträffa Windows Vista. Bra jobbat Microsoft!

Punkt och slut.

Tycker du ja... punkt och slut blir det när Microsoft visar säljsiffror för Windows 8.

Problemet med Windows 8 är inte tekniskt, konceptuellt eller grafiskt utan designen som numera får flera flera olikartade användarkategorier under en hatt. Och det är här som ovana användare får betala ett visst inträdespris i form av att bli tvungna att tänka om en aning. Men det tar inte så lång tid och det lönar sig.

Nu tycker jag att du visar en arrogant attityd. Dumma användare ska minsann lära sig...

Det är inget problem för den med öppet sinne och en mental flexibilitet som krävs idag och ännu mera imorgon. Är man insnöad i ett arkaiskt synsätt när det gäller datorer och användarbegränsningar skall man hålla sig operativsystem på kaffebryggarnivå. Ännu mindre rådsamt är det att ge rekommendationer till höger och vänster om saker som man inte är insatt i eller har föga erfarenhet av.

//Singha711

Det var ju trevligt att du har så öppet sinne och är så mentalt flexibel.

Dock tråkigt att du inte inser att majoriteten av Windowsanvändare knappast är lagda åt det hållet. Windows 8 är en katastrof som inte kommer att uppskattas av denna kategori.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis får du ha dina synpunkter, men är inte detta precis vad Apple velat göra en längre tid? MacOS ska ju försvinna och det ska bli iOS på alla enheter?

Det är bara rykten, och jag tror inte att det blir så. Det vore ren idi*ti att ta ett touch OS och installera det på en desktop. Så dumma är bara Microsoft.

Microsoft har dock lyckats med detta tycker jag. Vill du inte använda nya gränssnittet på en vanlig dator behöver du inte, du använder den precis som du använder Windows 7, ser ju tom likadant ut. Jag tror inte du fattat hur Windows 8 ska och kan användas.

/GSt

Jag har använt Windows 8.

Gränssnittet är ett hopkok av Metro och Windows 7. Och det går inte som du påstår välja det ena eller det andra. Det blir till att hoppa fram och tillbaka, till användarnas förtvivlan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara rykten, och jag tror inte att det blir så. Det vore ren idi*ti att ta ett touch OS och installera det på en desktop. Så dumma är bara Microsoft.

Det tycker du bara för att MS var först. Skulle Apple ha infört sitt iOS för vanliga datorer hade du jublat ;)

Jag har använt Windows 8. Gränssnittet är ett hopkok av Metro och Windows 7. Och det går inte som du påstår välja det ena eller det andra. Det blir till att hoppa fram och tillbaka, till användarnas förtvivlan.

Jag hoppar aldrig fram och tillbaka när jag använder Windows 8. Sitter jag vid en stationär dator eller en laptop använder jag huvudsakligen desktop-gränssnittet. För vissa uppgifter kan dock det som tidigare hette Metro fungera bättre. Du har nog inte riktigt satt dig in i hur Windows 8 fungerar :)

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nytta har man av 8:an om man inte har touch på sin laptop?

Bl.a klart snabbare start och smartare drivrutinshantering bl.a vilket bara det motiverar att köra 8:an

Jag kör det på mina datorer dagligen och vill inte byta till 7:an

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Dock tråkigt att du inte inser att majoriteten av Windowsanvändare knappast är lagda åt det hållet. Windows 8 är en katastrof som inte kommer att uppskattas av denna kategori.

Herr Chang har talat.

Ja, Herr Chang, vad skall man säga?

När man har varit med från forntiden sas där det inte fanns PC och riktiga "handhavandegränssnitt" inte ens på stordatorer, då kan jag intyga dig att det har gått åt mycket tankeverksamhet kring utformning och realisering av vad vi idag kallar ett operativsystem.

Det första man härvid lär sig är att ett grundläggande krav på ett sådant systemkoncept består i att tillhandahålla kommunikationsmöjligheter som överbryggar långtgående olikheter i den fysiska utrustningen, användarkompetens och -inriktning. Det är således förmågan att kombinera ihop olika miljöer map geografisk placering, språk, mjukvara och hårdvara till fungerande arbetsenheter. Detta är en väsentlig förutsättning för att skapa effektiva företag/organistationer som kan generera den vinst som är nödvändigt för att vi även i fortsättningen skall ha råd att köpa datorer och alla andra iLeksaker.

Företaget som du och din sekt omhuldar har absolut inte gjort någonting åt det hållet, har varken erfarenhet eller förtroende hos yrkeskåren som på det ena eller andra sättet jobbar med mer än en dator/ifånpryl åt gången för att få saker att fungera i ett fleranvändarsammanhang. Tvärtom, de försvårar för ett tekniskt samarbete gång på gång när en ny "release" på deras arkaiska flintaprylar släps utan tillgänglig dokumentation och lämplig integreringsgränssnitt. Att dessa verklighetsfrämmande och hjärntvättade tomtar ständigt mumlar sitt mantra "vi är/vet bäst i världen" gör inte saken lättare för alla som mäts på verkliga framsteg och inte på religiöst babbel.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Konstigt att det är apple fånboys som ondgör sig över Win 8.. Tror bestämt det är lite avundsjuka som ligger bakom för att apple nu förpassas till stenåldern med sina olika OS till sina produkter :giggle: Innovation kallas det visst för det ni nu ser i möjligheterna med Windows 8 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...