Jump to content
IGNORERAD

Hitta julskinka i Thailand?


Oregistrerad

Recommended Posts

ville gärna höra med Er om det är någon eller några som vet eller har några förslag på var någonstans man kan finna julskinka att köpa nu till jul här i Thailand.

Jag är tacksam för alla uppslag och idee´r som ni kan komma upp med för mig!!

Tack på förhand

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BBJ

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

  • micke isaan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Griskött är väl väldigt vanligt. Det är väl saltning och griljering som är det annorlunda.

Vilket slaktare som helst ordnar nog skinkor.

Recept finns nog på nätet i massor. Ströbröd senap och nitrit för den röda färgen är kanske det svåra.

Kommer att vara i Chaiyaphum 12- 16/17 december.

Ett PM och jag kan köpa senap mm.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Griskött är väl väldigt vanligt. Det är väl saltning och griljering som är det annorlunda.

Vilket slaktare som helst ordnar nog skinkor.

Recept finns nog på nätet i massor. Ströbröd senap och nitrit för den röda färgen är kanske det svåra.

Kommer att vara i Chaiyaphum 12- 16/17 december.

Ett PM och jag kan köpa senap mm.

Leif

Hejsan Leif!!!

Och stort tack, men vi har faktiskt både original slottsenap som Johnnys, så det är OK, men hör av dig när du kommer upp så kan vi käka lunch om du vill..

MVH

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Leif!!!

Och stort tack, men vi har faktiskt både original slottsenap som Johnnys, så det är OK, men hör av dig när du kommer upp så kan vi käka lunch om du vill..

MVH

uncen.

Det ska jag göra.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma frågor dyker upp här varje år och det finns faktiskt en sökfunktion här på MPR. Hur svårt kan det vara?

Av senap så finns det nog en 10 - 15 olika varianter att köpa t.ex. i Pattaya och ströbröd finns i varje Tesco-Lotus och alla andra lite större inköpsställen.

Skinkan! Jodå, den behöver man inte heller vara utan. http://www.maipenrai..._60#entry385965 En av flera 'farangslaktare' i Pattaya.

Oscar, (som vågar pröva med andra fabrikat än de som 'lilla mamma' använde).

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma frågor dyker upp här varje år och det finns faktiskt en sökfunktion här på MPR. Hur svårt kan det vara?

Av senap så finns det nog en 10 - 15 olika varianter att köpa t.ex. i Pattaya och ströbröd finns i varje Tesco-Lotus och alla andra lite större inköpsställen.

Skinkan! Jodå, den behöver man inte heller vara utan. http://www.maipenrai..._60#entry385965 En av flera 'farangslaktare' i Pattaya.

Oscar, (som vågar pröva med andra fabrikat än de som 'lilla mamma' använde).

Men du, ta det lite vackert, inte alla stannade som du på "mammas gata" (Pattaya), en del av oss bor utanför dessa turistorter och har inte tillgång som du till turistens alla fördelar.. För mig då så letar jag efter att kanske hitta en färdig skinka eller få hit en färdig skinka på nåt sätt. Jag är inte ute efter att sitta på en buss 98 mil tur och retur med en skinka i knät på hemvägen.

Tack för länken, och slopa spydigheterna tycker,

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, ta det lite vackert, inte alla stannade som du på "mammas gata" (Pattaya), en del av oss bor utanför dessa turistorter och har inte tillgång som du till turistens alla fördelar.. För mig då så letar jag efter att kanske hitta en färdig skinka eller få hit en färdig skinka på nåt sätt. Jag är inte ute efter att sitta på en buss 98 mil tur och retur med en skinka i knät på hemvägen.

Tack för länken, och slopa spydigheterna tycker,

uncen.

Jag har ugn hemma om du hittar en skinka som måste grilljeras. PS hittar du en skinka så fixa en till mig med DS.

Hörs och ses

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, ta det lite vackert, inte alla stannade som du på "mammas gata" (Pattaya), en del av oss bor utanför dessa turistorter och har inte tillgång som du till turistens alla fördelar.. För mig då så letar jag efter att kanske hitta en färdig skinka eller få hit en färdig skinka på nåt sätt. Jag är inte ute efter att sitta på en buss 98 mil tur och retur med en skinka i knät på hemvägen.

Tack för länken, och slopa spydigheterna tycker,

uncen.

Skicka frugan. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ugn hemma om du hittar en skinka som måste grilljeras. PS hittar du en skinka så fixa en till mig med DS.

Hörs och ses

Micke

Japp, hittar jag, så meddelar jag dig så du kan betsälla, har nu flera länkar och uppslag tack vare alla snälla människor här på forumet, tack alla förresten..

MVH

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

För andra året i rad så har vi köpt vår skinka på den lokala matmarknaden, nyslaktad grisrumpa av bra kvalité. I fjol 2.5 kg ungefär i år c:a 4 kg. Men jag saltar in och kokar den själv så lite jobb är det ju, men det är det värt. :nyam:

Fjolårets skinka:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jääklar va gött det ser ut... tänk vörtbröd till det. så är lyckan fullständig!!!

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, ta det lite vackert, inte alla stannade som du på "mammas gata" (Pattaya), en del av oss bor utanför dessa turistorter och har inte tillgång som du till turistens alla fördelar.. För mig då så letar jag efter att kanske hitta en färdig skinka eller få hit en färdig skinka på nåt sätt. Jag är inte ute efter att sitta på en buss 98 mil tur och retur med en skinka i knät på hemvägen.

Tack för länken, och slopa spydigheterna tycker,

uncen.

Jag bor inte i Pattaya och har aldrig haft någon önskan om att bo där. Dock så är det OK för mig att offra en dag i månaden för lite månadsinköp i byn.

98 mil är ju en bit att fara för en skinka när de lokala marknaderna kan bistå med goda skinkor. Makro finns nu över hela Thailand och har både senap och ströbröd. http://www.siammakro...tact.php?zone=6 Om man kan avstå från den röda färgen (nitrit), som inte har något med smaken att göra, så finns det ett flertal recept här på MPR om hur att salta en skinka.

Den som söker han finner,

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor inte i Pattaya och har aldrig haft någon önskan om att bo där. Dock så är det OK för mig att offra en dag i månaden för lite månadsinköp i byn.

98 mil är ju en bit att fara för en skinka när de lokala marknaderna kan bistå med goda skinkor. Makro finns nu över hela Thailand och har både senap och ströbröd. http://www.siammakro...tact.php?zone=6 Om man kan avstå från den röda färgen (nitrit), som inte har något med smaken att göra, så finns det ett flertal recept här på MPR om hur att salta en skinka.

Den som söker han finner,

Oscar.

Tjena!

Nitrit(salpeter) finns att köpa på Apoteken i Thailand men man måste mortla den. Eftersom den säjls i bitar :thumbsup:

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kanske som avslutning då på denna tråden, så kan jag berätta hur allting gick med min julskinka!!!!

 

Jo till slut så beslöt jag att handla skinkan hos Blue Marine SF i Bangkok. Kontaktkillen hette Patrick, och deras webpage och email är enligt följande:

 

http://www.bluemarinesf.com/

patrick@bluemarinesf.com

 

jag kan starkt rekommendera detta företag. jag gjorde min beställning, fick en grandios service med snabba och korrekta svar på perfekt engelska, och alla löften hölls till 100%. jag fick mina 6 kilo julskinka via bussen som jag bett om, och det tog 6 timmar tills jag hade den, helt enkelt suveränt upplägg.

 

det står seafood i företagsnamnet, men skit i det, de gör kanonskinka tyckte jag efter provsmakning. De hade t.om förkokat den, och sedan när jag tog upp den för att griljera den här, så hade de sjuttanimej griljerat den också, helt fantastiskt. Kostnaden var endast 445 baht per inklusive frakten upp till Chaiyaphum ifrån Bangkok..

 

Big C som erbjuder sin skinka a la naturell utan att vara kokt eller griljerad alls och alltså bara en rumpstek i stort sett, tog 550 baht /kilo..

Så är ni sugna på julskinka i år eller nästa år, så kan jag rekommendera detta ställe.

 

MVH

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

IKEA säljer också julskinka

Var på IKEA i veckan .. Såg ingen skinka. Tyckte jag kolla överallt då jag leta efter sill som inte heller fanns.

Det enda av (mitt) intresse var lingonsylt och grov senap. (Eget märke).

Senapen var riktigt bra..

För övrigt mycket halvfabrikat ..IKEA s eget märke.

Älglasagne, köttbullar, kycklingburgare..

Gula snören och godispåsar ..

Provsmade.. Gula snören OK .. Godis inte gott.

Pepparkakor,

Snaps och "äppeldryck av ciderkaraktär" (eget märke)

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

I fjol tog den slut direkt, julskinkan alltså.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med Skrapis ett par gånger och handlade skinka hos "Tyska slaktarn´" uppe i Naklua, massa fina grejor där!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...