Jump to content
IGNORERAD

Fästingbett i Thailand


acdc

Recommended Posts

(Ja jag har läst dom andra trådarna om fästingbett men inte hittat vad jag söker)

Om man blir biten av fästing i Thailand, jag undrar är det farligt? har ett bett på magen av fästing och det är mycket ömt såret är bara ett par mm men den ömmande punkten är ungefär som en handflata stor, ja det gör riktigt ont runt om kring bettet.

Någon som har erfarenhet?

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    11

  • stefan5300

    4

  • thomas001

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Bäst att gå till doktor. Antibiotika kur är att rekommendera om du inte är vaccinerad.

Det finns alltid risk för borrelia.

Fästingar i Thailand kan ha smittan och är av arten [size=1]Amblyomma och Haemaphysalis[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet vill jag inte påstå att jag har. Men när jag ringde sjukan i sverige å ställde frågan sa dom att blir det ett rött område runt såret/bettet som är större än en 1-krona så kom upp direkt... Mer än så vet jag inte. Men fästingbett e väl inte att leka med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst att gå till doktor. Antibiotika kur är att rekommendera om du inte är vaccinerad.

Det finns alltid risk för borrelia.

Fästingar i Thailand kan ha smittan och är av arten [size=1]Amblyomma och Haemaphysalis[/size]

Finns den smittan även här

Link to comment
Dela på andra sajter

(Ja jag har läst dom andra trådarna om fästingbett men inte hittat vad jag söker)

Om man blir biten av fästing i Thailand, jag undrar är det farligt? har ett bett på magen av fästing och det är mycket ömt såret är bara ett par mm men den ömmande punkten är ungefär som en handflata stor, ja det gör riktigt ont runt om kring bettet.

Någon som har erfarenhet?

Hälsningar

Inget Fästing bett Varan???

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet vill jag inte påstå att jag har. Men när jag ringde sjukan i sverige å ställde frågan sa dom att blir det ett rött område runt såret/bettet som är större än en 1-krona så kom upp direkt... Mer än så vet jag inte. Men fästingbett e väl inte att leka med...

Nä nästan lika ömt som om man slår sig på tummen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte vara mer än att du bara har fått infektion av bettet men bäst att kolla med doktor.

Tänk på att du är i Thailand och infektioner i sår är mycket lätta att få men svåra att bli av med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fästingar är de otäckaste djur jag vet. Blir tydligen bara fler och fler av dem också.

Bl a rådjur sprider dem här i Sverige. Varmare klimat gynnar dem.

I Thailand är det väl hundarna som drar omkring med dem..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan så förekommer det bara att fästingar angriper människor i nordligaste Thailand inte i nordöstra där vi bor. Våra hundar får fästingar men inte vi, i Sverige fick jag alltid ta bort fästingar på frugan efter att vi hade plockat svamp och bär.

Så tydligen trivs människobitande fästingarna bäst i svalare klimat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss ser vi också ofta fästingar men gillar visst inte människor enligt frugan. Har inte sett nån bli biten än iaf.

Fast osäker på det där,försiktig ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan så förekommer det bara att fästingar angriper människor i nordligaste Thailand inte i nordöstra där vi bor. Våra hundar får fästingar men inte vi, i Sverige fick jag alltid ta bort fästingar på frugan efter att vi hade plockat svamp och bär.

Så tydligen trivs människobitande fästingarna bäst i svalare klimat.

Hur farliga är dom här i norr då? vet din fru något om det Stefan, vilken medicin man ska ta?

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan så förekommer det bara att fästingar angriper människor i nordligaste Thailand inte i nordöstra där vi bor. Våra hundar får fästingar men inte vi, i Sverige fick jag alltid ta bort fästingar på frugan efter att vi hade plockat svamp och bär.

Så tydligen trivs människobitande fästingarna bäst i svalare klimat.

Intressant, vet att hundarna får fästningar här i Pattaya, men kaggar aldrig plockat en fästning på katten, frågade några bekanta och dom har aldrig plockat fästningar på sina katter.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har fått medicin nu dunderpiller som botar allt, borrelia klamydia gonorré mm, mm ja allt man kan tänka sig bra att ta det i förebyggande syfte.

Doxycycline

Generic Name: doxycycline (DOX i SYE kleen)

Brand names: Adoxa, Alodox, Avidoxy, Doryx, Monodox, Morgidox, Ocudox, Oracea, Oraxyl, Vibramycin

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har fått medicin nu dunderpiller som botar allt, borrelia klamydia gonorré mm, mm ja allt man kan tänka sig bra att ta det i förebyggande syfte.

Doxycycline

Generic Name: doxycycline (DOX i SYE kleen)

Brand names: Adoxa, Alodox, Avidoxy, Doryx, Monodox, Morgidox, Ocudox, Oracea, Oraxyl, Vibramycin

Ha det

Undrar hur många som har borrelia nu när de kommer hem.. :14::14::14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan så förekommer det bara att fästingar angriper människor i nordligaste Thailand inte i nordöstra där vi bor. Våra hundar får fästingar men inte vi, i Sverige fick jag alltid ta bort fästingar på frugan efter att vi hade plockat svamp och bär.

Så tydligen trivs människobitande fästingarna bäst i svalare klimat.

Tjena!

Frugan ger våra hundar en spruta var tredje månad. Inga fästingar på våra hundar numer. Funkar klockrent.

Sprutor och allt finns att köpa i djuraffärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Frugan ger våra hundar en spruta var tredje månad. Inga fästingar på våra hundar numer. Funkar klockrent.

Sprutor och allt finns att köpa i djuraffärer.

Så du tycker att jag ska gå till djuraffären och köpa sprutor och ge mig själv en injektion :crazy:

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur farliga är dom här i norr då? vet din fru något om det Stefan, vilken medicin man ska ta?

Hälsningar

Tyvärr hade frugan inga svar på dina frågor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker att jag ska gå till djuraffären och köpa sprutor och ge mig själv en injektion :crazy:

Ha det

Tjena!

Känner du för det...så upp till dig! Är nog ingen som bryr sig :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Känner du för det...så upp till dig! Är nog ingen som bryr sig :thumbsup:

Tråden handlade om fästingbett på människor inte djur i detta fallet, Jag vet ganska bra hur man behandlar hundar mot fästing bett ger dom en injektion var annan månad. :thumbsup: Men tack iallafall

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlade om fästingbett på människor inte djur i detta fallet, Jag vet ganska bra hur man behandlar hundar mot fästing bett ger dom en injektion var annan månad. :thumbsup: Men tack iallafall

Ha det

Tjena!

Var bara ett tips till Stefan i all välmening. Han har ju ett gäng hundar :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...