Jump to content
IGNORERAD

Thailands utbildningssystem rankat 37 av 40


MPR Nyheter

Recommended Posts

Låter som att herrarna har ruttnat på Thailand!

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    6

  • stefantaby

    4

  • Wangthong

    3

  • NKP

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Låter som att herrarna har ruttnat på Thailand!

Hatkärlek.

Det är inte så att jag har ruttnat på Thailand. Saken är den att Thailand har ruttnat.

För mig innebär det att Thailand blir lite av ett u-land och jag får mycket för mina pengar.

Folk vet mycket mindre än jag och jag kan således "dominera" oavsett var jag än befinner mig i Thailand.

Bra för mig, dåligt för Thailand.

Och så länge dom inte inser det så kommer det att fortsätta vara dåligt för Thailand.

Inser man inte att man har ett problem så kommer man med väldigt stor sannolikhet inte att ens försöka göra något åt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att herrarna har ruttnat på Thailand!

Ruttnat och ruttnat...

Saken är den att jag bott här större delen av mitt vuxna liv och fortfarande ser det som mitt enda hem.

Att man sen klagar på saker och ting har inget med att "ruttna" att göra utan mer vardagligt gnäll, som är ett måste i var mans liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt eller fel är ju relativt, min kära hustru har ett uttryck som ibland ger näring till smilbanden, men det är det bäst att dölja.

När inga andra argument håller i en dialog om Thailand eller övriga världen är det bara att vänta på orden "JaJa, men detta är Thailand", end of discussion!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

This is Thailand har nog dom flesta hört, antingen av frun som Baa berätta eller från någon annan Thai och betyder egentligen att argumenten har tagit slut och då är det inte längre intressant att fortsätta diskussionen med risk för lose face, eftersom en Thai aldrig kan ha fel.

Är det egentligen nån som blir förvånad att Thai har svårt att lära sig nåt, förrutom då att stå i givakt och sjunga nationalsången, dels den fördummande thaikulturen och sen en oduglig utbildning med okunniga och rent av inkompetenta lärare.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till viss del kan det ligga i landets (regeringens) intresse att befolkningen inte blir för bra utbildad. Utbildat folk ställer krav, annars?...

Mycket lättare att indoktrinera outbildade personer.

Så har det i alla fall varit i de s.k. utvecklingsländerna, och varför ska vi inte räkna med både Thailand och Sverige till dessa.

Kortsiktigt är det bara bra att hålla folk ovetande, regeringarna oberoende land styr bara kortsiktigt, se bara vilka vallöften som sprids INNAN valen, hur det sedan blir med dessa, oftast bara en bråkdel. Till försvar kommer det att det var de styrandes förhoppningar.

Dessutom behövs det alltid billig kanonmat till skitjobben, hur ska annars de väl besuttna få det ännu bättre.

Till syvende och sist finns det bara EN kaka att dela på.

Läste just nu att genomsnittssvensken är belånad till 160% = 1,6 gånger förväntad årsinkomst, egentligen rena vansinnet, bara tanken att försöka flyga i lånta fjädrar = i längden ohållbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom skulle satsat på att utbilda dom Thailändska lärarna istället för att köpa leksaks-läsplattor.

Låter som en jobbig väg att tjäna pengar på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt eller fel är ju relativt, min kära hustru har ett uttryck som ibland ger näring till smilbanden, men det är det bäst att dölja.

När inga andra argument håller i en dialog om Thailand eller övriga världen är det bara att vänta på orden "JaJa, men detta är Thailand", end of discussion!

Ja den känner man igen + när man talar om antal skor, väskor och kläder får man höra. Ja Ja men jag är tjej

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ENORMA regional skillnader i Sverige. T.ex. Nacka utanför Stockholm har de flesta skolor topbetyg och eleverna presterar bra med internationella mått, medan 20 KM därifrån i Rinkeby, så ligger skolorna i botten trots att de skolorna får extra resurser från staten.

Antar att det finns liknande fenomen i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget gott att säga om det thailändska skolsystemet och det är trist att Sverige hamnar så långt ned; så långt håller jag med övriga i tråden.

Jag har dock svårt att ta undersökningen alltför allvarligt, det är liksom inte något erkännt FN-organ eller liknande som gjort den utan ett börsnoterat företag inom utbildningsindustrin som mig veterligen aldrig gjort en liknande undersökning tidigare. Det är därför högst troligt att de både saknar kunskap och dessutom har rent företagsekonomiska anledningar som påverkar resultatet. Toppländerna är desamma man brukar se men för övrigt känns tabellen rätt märklig.

Thailändska skolsystemet är till största delen skit men min fråga är; vad har de överhuvudtaget i undersökningen att göra? Det är en undersökning av utvecklade länder men Thailand är ju inte en av dem och att de ens kommer 37a i denna samling får anses ganska imponerande. Det finns en massa kulturella, sociala och ekonomiska anledningar till varför skolan i Thailand är som den är men den största anledningen till att ingenting ändras är att inga personer med makt och/eller pengar har sina barn i vanliga thailändska skolor. Mamma..nämnde att hanns dotter gått i samma dagis som Yinglucks son men faktum är att även om det är ett "fint" thailändskt dagis så har sonen sedan han började riktig skola vid 5 års ålder gått i internationell skola och därför på säkert avstånd från det thailändska skolsystemet och detsamma gäller alla andra som har den ekonomiska möjligheten.

Jag är förundrad över att så många säger att thailändare tycker att Thailand är bäst på allt. Själv tycker jag det är slående hur negativa thailändare är till det thailändska "systemet". Jag tycker de flesta thailändare tänker i ungefär samma banor som jag själv; Thailand är schysst därför att människorna är laid-back, trevliga och lever för stunden men det thailändska samhället är skit och det pga ungefär samma anledningar.Ska man bygga ett ekonomiskt fungerande samhälle så krävs det nog fler buttra och analyserande människor som svenskar, tyskar eller koreaner

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dock svårt att ta undersökningen alltför allvarligt, det är liksom inte något erkännt FN-organ eller liknande som gjort den utan ett börsnoterat företag inom utbildningsindustrin som mig veterligen aldrig gjort en liknande undersökning tidigare. Det är därför högst troligt att de både saknar kunskap och dessutom har rent företagsekonomiska anledningar som påverkar resultatet. Toppländerna är desamma man brukar se men för övrigt känns tabellen rätt märklig.

Helt gröna på undersökningar verkar de inte vara

http://www.maipenrai.se/forum/t/22606-thailands-utbildningssystem-rankat-37-av-40/page__st__30

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som är förvånad över sveriges placering ? När man ger idi*ter som Jan Björklund och Peter Honett (eller vad fan han heter) fria händer så blir ju resultatet därefter.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som är förvånad över sveriges placering ? När man ger idi*ter som Jan Björklund och Peter Honett (eller vad fan han heter) fria händer så blir ju resultatet därefter.

Sveriges dalbana nerför började långt innan dessa kom till makten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns rapporten: http://thelearningcurve.pearson.com

Som vanligt stirrar sig folk blinda på lättillgänglig statistik, jämförelser och grafer. Indexet är bara en del av undersökningen.

Rankningen har utförts av EIU i Economist-koncernen (som ägs till 50% av Pearson). Rådata för rankningen är hämtade från PISA, TIMSS och PIRLS. OECD ligger bakom PISA-undersökningen och IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) ligger bakom TIMSS och PIRLS. Så det är inte ett privatägt företag som står bakom rådata för rankningen. EIU har gjort en sammanvägning av dessa data och två andra faktorer. Men det betyder förstås inte att man inte ska se kritiskt på de undersökningarna. Det är aldrig så svart och vitt som det kan tyckas när man försöker motivera något genom att hänvisa till testresultat. Det kan vara väldigt stora variationer inom en nation.

Jag var nyligen på en intressant föreläsning om TIMSS. Även om Sverige inte direkt ligger i framkant så visar det sig till exempel att svenskar är bättre på att tillämpa matematik i praktiken jämfört med i många andra mer teoretiskt framstående länder. Data från en ny TIMSS-undersökning håller på att slutbehandlas. Vi får se om det har hänt något sedan sist.

Vad gäller utbildningsresultat ligger faktiskt Thailand ännu sämre till: näst sist.

Rankningen finns här:

http://thelearningcu...x/index-ranking

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant observation angående Thailand är att antalet år i skolan har mycket liten betydelse för hur "produktiv" en person blir. Dvs. förhållandet mellan antal år i skolan och BNP per capita (s. 34-35).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...