Jump to content
IGNORERAD

Thailands utbildningssystem rankat 37 av 40


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands utbildningssystem har blivit rankat på 37e plats av 40 länder som utvärderats i brittiska Pearson Plc´s senaste globala ranking.

Finland knep förstaplatsen med ett betyg på 1,26, följt av Sydkorea, Hong Kong, Japan och Singapore. Thailand fick endast -1.46 poäng - lika mycket som Colombia - och de enda länder som var sämre var Mexico, Brasilien och Indonesien.

Sverige hamnade på en blygsam 21a plats med 0,24 poäng.

Thailändska internetanvändare har vädrat sin ilska på olika sidor på nätet, och de flesta verkar rikta sin kritik mot det thailändska utbildningssystemet. "Kvalitén på vissa privata universitet är verkligen oroväckande. Kvalitén på en student med kandidatexamen här är lägre än en gymnasiestudent i andra länder," sade en användare.

Källa: http://www.bangkokpo...ucation-ranking

12d9f471c6cf233e97600628baffd1f2.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Ändrades av MPR Nyheter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    6

  • stefantaby

    4

  • Tommy

    3

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror det kommer att ta lång, lång tid innan "maipenrai"-landet får upp ögonen på riktigt för problem som detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ja någonstans på vägen har det gått fel i det Thailändska skolsystemet.

Trots att min gumma är intelligentare än mig och har högre utbildning än mig så saknas ibland elementära baskunskaper speciellt i naturkunskap.

Idag hade vi en elementär diskussion om skillnaden mellan virus och bakterier!

Det här med kontinenter och norr och söder och elementära kunskaper om en karta och kompass är också kunskaper som saknas ..

Samtidigt träffar jag på 8-10 åringar i släkten som pratar bättre engelska än dom flesta högstadieelever i Sverige.

Samt att nästan alla små barn är familjära med noter i tidig ålder vilket jag aldrig lärt mig i svenska skolan,

Så en del är rätt och en hel del är fel..

Med vänlig hälsning, :)

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett var på skalan Thailand placerade sig så tror jag inte eleverna sitter med mössan på sig i lektionssalen och fotar med sin mobil det läraren skriver på tavlan för att det är för jobbigt att skriva ner det för hand, där ligger Thailand mycket bättre till tycker jag.

Stefan Täby(studentexamen Hermelinsskolan 1968 Luleå)

Ändrades av stefantaby
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett var på skalan Thailand placerade sig så tror jag inte eleverna sitter med mössan på sig i lektionssalen och fotar med sin mobil det läraren skriver på tavlan för att det är för jobbigt att skriva ner det för hand, där ligger Thailand mycket bättre till tycker jag.

Stefan Täby(studentexamen Hermelinsskolan 1968 Luleå)

Jo, i fall som dessa så kan man absolut inte skylla på barnen, utan på hela skolsystemet, först och främst.

Ser det stora problemet som att det inte finns någon slags riktig pedagogik i systemet idag.

Ett gammaldags och icke fungerade system där eleverna matas med faktafraser och dylikt.

Tycker att de verkar som barnen inte ska lära sig saker utan bara veta.

De lär sig inte kritiskt, fritt eller konstruktivt tänkande utan bara "matas" med kunskap.

Kunskap som senare inte kan användas praktiskt, tyvärr.

Tråkigt och som jag ser det, ett av Thailands absolut största problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar mest vad Finland gör som vårat slappa skolsystem inte klarar?

Citat från 1 av Jimmys lärare "i förskoleklass får eleverna spökskriva på tangentbordet (de bara trycker fritt så blir det rätt text), i 1an skriver de ord på tangentbordet i 2an börjar de skriva små historier och skriva för hand"

Frågade min gamla skolföken Inga, från när jag började skolan för 42 år sen (hon har 1 år kvar till pension och jobbar på Jimmys/min skola) om vad hon tyckte om det nya systemet?

Hon skakade försiktigt på huvudet och sa "Jag kan inte ändra tillbaka nånting ingen lyssnar på oss gamla".

Dax att skicka några utbildningsansvariga till Finland (även om de kanske hellre åker till Thailand) på kurs?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej..

Jag skulle bli vansinnig om vi skulle bo här i Bangkok mer permanent och välja förskola för våra barn.

Första terminen här gick dottern i en förskola där avgiften per termin liknade kostnaden för en mindre bil och den var välrenommerad och omskriven i medier och dottern hamnade i thailändsk TV. Men någonstans var det något som var fel. Den känslan hade jag länge men när en elev blev straffad för att den ritade en blå anmanas då fick jag nog.

Struntade helt i att preminärministerns son gick där!! Sånt passar inte min dotter!!

Nu har vi hittat en liten mountisourirskola där avgiften bara är mer som en motorcykel och det är mycket bättre på många sätt!!

Så glad över svenska förskolan där det bara är att välja närmsta kommunala dagis så trivs barnen!

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt Ryssland är bättre än Sverige!

På Svenska för er som är dåligt utbildade i engelska... Inte ert fel.

http://blog.svd.se/l...-21a-i-varlden/

MVH Tommy

Nja det gör ju inte undersökningen trovärdigare om många ryssar vidriga uppförande och brist på språkkunskap i Thailand är ett mått på utbildningsstatus. Stefan Täby

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det gör ju inte undersökningen trovärdigare om många ryssar vidriga uppförande och brist på språkkunskap i Thailand är ett mått på utbildningsstatus. Stefan Täby

Deras av dej upplevda uppförande, betyder väl inte att deras skola är sämre?

Bara för att eleverna får lära sej att vara artiga mot folk från andra länder, matiskt bättre?. som landet på 21a plats tex...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras av dej upplevda uppförande, betyder väl inte att deras skola är sämre?

Bara för att eleverna får lära sej att vara artiga mot folk från andra länder, matiskt bättre?. som landet på 21a plats tex...

MVH Tommy

Nej det har du rätt i, blandade ihop päron och morötter, sorry.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt Ryssland är bättre än Sverige!

På Svenska för er som är dåligt utbildade i engelska... Inte ert fel.

http://blog.svd.se/l...-21a-i-varlden/

MVH Tommy

Ryssland har alltid haft ett bra skolsystem. Nu har jag visserligen inte följt med de senaste 10 åren.

Jag kom första gången i kontakt med rysk utbildning under kommunisttiden. Då var de enormt bra på utbildning, det som låg dom i fatet var resursbristen. Lokalerna och utrustningen var erbarmligt dåliga. De hade inga resurser, men oerhört kunniga och dedikerade lärare.

Senare har jag jobbat med en hel del civilingenjörer som fått sin utbildning i många olika länder, konstigt nog har de duktigaste varit utbildade i ryssland.

Att den sociala kompetensen inte är den bästa har nog inte så mycket med hur bra utbildningssystem de har. Om vi drar likheter med tyskarna kunde inte de heller beskyllas för att ha hög social kompetens på turistorterna. Trots det så tror jag få kan säga att tyska utbildningssystemmet inte håller måttet.

Även om vi tittar på språkkunskaperna så beror det på historiska orsaker att engelskkunskaperna i ryssland inte är den bästa.Under sovjeteran ville inte kommunisterna att befolkningen skulle kunna engelska. Om man däremot kom i kontakt med de som hade fått utbildning i nordiska språk så pratade dessa felfri eller nästan felfri scandinaviska. Bara i Leningrad utbildade de runt 8000 studenter varje år i skandinaviska språk.

Sanningen är nog att Sverige halkar efter mer och mer, snart är vi nog nere på nivåer i paritet med Thailand.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man gå efter undersökningens fem huvudsakliga slutsatser då är jag väldigt förvånad att Thailand ens kom med på listan, dessutom är Sveriges placering ett pinsamt konstaterande för ett överskattat svenskt skolsystem som sakta håller på att falla samman.

Citat:

1. Det saknas starka samband mellan input och output. Att hälla mer resurser över ett dåligt fungerande skolsystem har små förutsättningar att ge goda resultat.

2. Inget kan ersätta goda lärare. Det handlar om att rekrytera duktig studenter till yrket, att vidareutbilda dem och visa dem respekt. Att bara höja lönerna åstadkommer föga.

3. Kultur och inställning är viktigare än inkomstnivåer. Vilken attityd visar samhället upp gentemot kunskaper, lärdom och utbildning? Dr Chester Finn vid Thomas Fordham Institute citeras i rapporten: ”…om goda utbildningsresultat inte får positiv återkoppling utanför skolan – om, till exempel, samhällskulturen glorifierar kändisar som knappt kan läsa – kommer man att få stora problem.”

4. Fritt skolval kan ge goda resultat men utgör ingen garanti. Systemen måste utformas rätt och informationen som vägleder föräldrar och elever hålla god kvalitet.

5. Sambandet mellan utbildningssystem och framgång på arbetsmarknaden är inte entydigt. I en del länder fungerar det bra med tidig yrkesutbildning, andra gör annorlunda.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan är det inte fel på skolan, det är undersökningen det är fel på.

Och där har du grunden till detta problem.

Gemene thailändare har svårt att ta till sig kritik och ens i sin vildaste fantasi tro att Thailand inte är bäst på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad man ska anses som sämst. Sveriges dyra välutrustade skolor på 21:a plats eller Thailands skolar, där många inte ens har el!, på 37:de plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar på att Sverige på 21 plats är sämre än Thailand,Sverige har ändrat sitt utbildnings system minst 10 gånger dom senaste 15 åren så nu vet inte ens lärarna vad som gäller tills det är dags att ändra igen och det är barnen som kommer i kläm.

http://www.ur.se/Produkter/165323-Varldens-basta-skitskola

Ha det

Ändrades av acdc
Link to comment
Dela på andra sajter

Och där har du grunden till detta problem.

Gemene thailändare har svårt att ta till sig kritik och ens i sin vildaste fantasi tro att Thailand inte är bäst på allt.

Nej det är faktiskt lite roande, jag har varit gift med min fru i snart tio år, på den tiden har hon endast erkäntt att hon haft fel tre gånger, ingen risk man tappar räkningen där.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är faktiskt lite roande, jag har varit gift med min fru i snart tio år, på den tiden har hon endast erkäntt att hon haft fel tre gånger, ingen risk man tappar räkningen där.

Tre??

Hos mig är det noll som gäller. :D Ännu enklare att räkna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är faktiskt lite roande, jag har varit gift med min fru i snart tio år, på den tiden har hon endast erkäntt att hon haft fel tre gånger, ingen risk man tappar räkningen där.

TRE GÅNGER!

Har du kollat upp hennes släktträd, hon kan inte vara 100% Thai för då hade hon varit ofelbar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade faktiskt hjälp av pappan två av gångerna och den tredje var att vi slog vad om Leksand skulle vinna och det gjorde dom.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

TRE GÅNGER!

Har du kollat upp hennes släktträd, hon kan inte vara 100% Thai för då hade hon varit ofelbar.

Faktum är att exfru Chang har medgett att hon har haft fel. Ett antal gånger.

Direkt proportionellt mot hur länge hon vistats i Sverige...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Och där har du grunden till detta problem.

Gemene thailändare har svårt att ta till sig kritik och ens i sin vildaste fantasi tro att Thailand inte är bäst på allt.

Fan så enkelt, kort och djävligt träffande på så få ord.

Och samma filosofi kan användas på väldigt många saker, inte bara undervisningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan så enkelt, kort och djävligt träffande på så få ord.

Och samma filosofi kan användas på väldigt många saker, inte bara undervisningen.

Så sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...