Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar till Thailand från Swedbank


Bengan

Recommended Posts

Har problem med min internet bank Swedbank, när jag ska skicka svenska kronor till Thailand. Det går ju nu bara att skicka i thaibaht, Hjälper två svenskar här att skicka pengar till familjens skulder m, m. De vill inte skicka direkt till familjer här pengarna går till annat.

Problemet är att de skickar pengar till min bank Swedbank som jag sedan skickar till min lokala bank här. Kostar 50 kr plus lite i Thailand. Om jag tar ut pengarna på mitt visakonto blir 35 kr och 150 Tbht

varje uttag.

Använde Swedbanks valutaomräknare gav 4,3 det visade sig att jag fick 4,5, hittade en annan omraknare som visade 4,6. Synd att Swedbank slutet med att skicka i kr.

Inte lätt att veta hur mycket jag ska skicka på de pengar de gett mig i kr.

Är det några här som har samma problem ?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jo som du skriver så har ju Swedbank tagit bort möjligheten med att skicka SEK. Å andra sidan när jag kollade för ett halvår sedan så hade dom alltid konkurenskraftig växelkurs (som dom inte verkar visa någonstans förutom vid just beställningen) så det gjorde inte så mycket. . Kanske 1 satang sämre än ex Bangkok Bank. Men då är man ju säker för växelkursförändringar under tiden pengarna skickas till Thailand.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte bank, har nu Handelsbanken därför att jag vill skicka SEK, växla i Thailand.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.Ga in pa banken med ditt Pass och ditt Visakort,blir nog basta kurs tror jag.

Och du kan ta ut mycket mer at gangen,och du slipper dessa 150 Bath varje gang kortet gar in i ATM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade pengar för 2v sen till Thailand genom Swedbank...svenska kr från frugans konto...inga problem...kanske beror på att vi har en fristående sparbank som ingår i Swedbank.möligt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp överföringen så får du aktuell växelkurs (om betalningen görs samma dag), sedan kan du välja att godkänna eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

För kundens säkerhet tog Swedbank bort alternativet att skicka SEK till Thailand (mfl?) gick flera mejl mellan mig och deras kundtjänst, att döma av deras svar så satt det antagligen en finnig tonåring och svarade. Svaren jag fick var i gick stort sett ut på att Swebank var rädda för att kunden skall bli blåst av den thailändska banken genom att få en dålig växlingskurs, påpekad att det är snarare tvärtom, skicka SEK till Thailand ger en bättre kurs än att växla till THB i Sverige, och att det betyder att Swedbank blåser kunden.

Fristående Sparbanker har lite andra regler än vad Swedbank har, i regel till fördel för kunden.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

via telefonbanken går det att skicka sek , 50Kr dyrare =totalt100 sek

Håller med. Ringde telefonbanken och frågade varför dom tagit bort möjligheten att skicka i SEK.

Tjejen jag pratade med hade inte hört något om det så hon gjorde en "testöverföring" och hon kunde

skicka SEK.

Men samtidigt har Swedbank idag riktigt bra kurs jämfört med några år sedan så att skicka i SEK

är kanske inte lika viktigt idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...