Jump to content
IGNORERAD

Potatis


Guest Oregistrerad knasen

Potatis med eller utan skal  

83 röster

  1. 1. Tycker du det är gott med skal på potatisen?

    • Ja, skalet ska sitta kvar i den mån det går.
      58
    • Nej, jag är livrädd för potatisskal.
      25


Recommended Posts

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    22

  • Issanbonde

    7

  • ban99arne

    5

  • civona

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, det är godast med skalet kvar.

Jag har också för mig att det finns fin näring nära skalet som riskerar att försvinna om man skalar den rå?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du svampfan på besök???Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Till fläsk med löksås vill jag skala själv av någon konstig anledning så gäller det bara den rätten. Undantaget färskpotatis som jag bara skrubbar eller kör i skalmaskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har du svampfan på besök???Hn

Nu har ju denna omröstning endast 2 rätt så klara och tydliga svarsalternativ och inte 10 svammel-alternativt, så om du besitter någon som helst slutledningsförmåga så kan du nog räkna ut svaret på din fråga. :giggle:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju blivit en het potatis det här med potatisskal. Dags för en omröstning :)

Bättre DU gjort omröstningen LAT ELLER ICKE LAT

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju blivit en het potatis det här med potatisskal. Dags för en omröstning :)

bra där knasen en mkt viktig fråga,en annan sak som kanske borde röstas om är abbas fiskbullar, äta eller inte... :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalar efter kokning . Stekpärer med skal tvivale

fY FAN VAD VIDRIGT ATT STEKA POTATIS SOM VARIT SKALADE EFTER KOKNING BLÖTA OCH VIDRIGA

Link to comment
Dela på andra sajter

beror helt på vad det är för potatis och vad man ska ha den till! Ska man kasta den på grannen så kan ju skalet vara kvar,bara onödigt att skala något som man kastar..

Destruktör,fjant,fegis och nu även looser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är godast med skalet kvar.

Jag har också för mig att det finns fin näring nära skalet som riskerar att försvinna om man skalar den rå?

Herr Chang har talat.

Absolut jättenyttigt glykoalkoloider

Link to comment
Dela på andra sajter

fY FAN VAD VIDRIGT ATT STEKA POTATIS SOM VARIT SKALADE EFTER KOKNING BLÖTA OCH VIDRIGA

Du om någon bör väl veta att potatisen ska vara kall innan stekning.. Då är den ej blöt. Kokar ena dagen steker nästa eller ett par timmar efter skalning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju denna omröstning endast 2 rätt så klara svarsalternativ och inte 10 svammel-alternativt, så om du besitter någon som helst slutledningsförmåga så kan du nog räkna ut svaret på din fråga. :giggle:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jaha men om jag bara tycker det är ok med "skal" på färskpotatis, men inte i övrigt vad svarar jag då?

Tänkte mest på svampmeister pga bristen på vettiga svarsalternativ, något av ett signum för hans omröstningar :giggle: //Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Du om någon bör väl veta att potatisen ska vara kall innan stekning.. Då är den ej blöt. Kokar ena dagen steker nästa eller ett par timmar efter skalning.

idi*t man skalar potatisen innan man kokar den annars är det åt hellvete

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut jättenyttigt glykoalkoloider

Den här skiten sitter i skalet

Det är ett mindre känt faktum att potatis ger föreningar som kallas glykoalkaloider som har visat sig vara giftiga för både människor och djur. Vid tillräckligt höga nivåer glycoalkaloid finns i potatis kallas solanin kan orsaka irritation i mag-tarmkanalen, försämring av nervsystemet, och man tror att de kan orsaka teratogena eller fosterskador. Neurologiska tecken kan inkludera ataxi, kramper, koma, muskelsvaghet och ofrivillig urinering.

Potatis producerar flera olika glykoalkaloider. Den mest kända av dessa är Solanin, det tros vara ansvarig för matförgiftning. Solanin är en glycoalkaloid innehållande en steroid alkaloid kärna med en sidokedja med tre socker. Solanin är den mest aktiva kolinesterashämmare finns i livsmedel på grund av sitt läge i ätbara delar av växter.

Den har förmågan att förhindra nedbrytningen av acetylkolin-en mycket aktiv signalsubstans-i människokroppen. Ansamling av acteylcholine i neuromuskulär korsningar försämrar funktionen av nervsystemet och dess effekt på organ. Studier har kopplat fosterskador såsom spinal bifida hos människor samt avel problem djur till potatis glykoalkaloider.

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

idi*t man skalar potatisen innan man kokar den annars är det åt hellvete

Tack för den vännen.. Lite butter idag eller?? :iloveyou:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jaha men om jag bara tycker det är ok med "skal" på färskpotatis, men inte i övrigt vad svarar jag då?

Tänkte mest på svampmeister pga bristen på vettiga svarsalternativ, något av ett signum för hans omröstningar :giggle: //Hn

Finns ingen gråzon i denna livsviktiga fråga ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

bra där knasen en mkt viktig fråga,en annan sak som kanske borde röstas om är abbas fiskbullar, äta eller inte... :crazy:

Fan nu blev jag ju sugen på panerade fiskbullar, stekt potatis och currisås..har ni inte prövat det, så gör det...mumma!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den vännen.. Lite butter idag eller?? :iloveyou:

Nej men jag blir förbannad när folk misshandlar potatis istället för att erkänna att dom är lata

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men jag blir förbannad när folk misshandlar potatis istället för att erkänna att dom är lata

Lat är den som kräva skalad, och inte kan skala själv vid matbordet!!

Nästa fas är att köpa färdigskalad i burk på ÖB...

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...